Joulukuun jorinat

Alkaa tämä vuosi vetelemään viimeisiään! Viime vuonna näihin aikoihin sitä nautti hoitovapaasta viimeisiä viikkoja, lievää kuvotusta oli ja päikkäreitäkin tuli nukuttua silloin tällöin. Nyt niistä päikkäreistä vain haaveilee. Poikanen on jo huimat puoli vuotta vanha. Täysin käsittämätöntä kuinka aika rientää lasten kanssa.
 
Jee, joulukuu, kohta on joulu, ihanaa! :Heartred

Hengissä ollaan täällä. Pitää vaan niin kiirettä päivisin ja illalla koneelle meinaa ehtiä ollenkaan kun pitäis sit tehdä kaikkea muuta. Nytkin pitäis oikeestaan olla päikkäreillä itsekin, kun kertyi vähän univelkaa kun meil hiuka hulinoitiin tuossa kolme yötä ni olo on kuin zombilla. Tulin kuitenkin vilkaisemaan että mikäs meininki täällä on :)
 
En koskaan ole ollut näin aikaisessa joulunlaitossa, aina tyyliin päivä ennen aattoa mutta nytpä oon laittanut koska vauvasta on niin mukava katsella kaikkea uutta ja kimaltavaa :chicken: Eipä tarvi sitten kiireellä laittaa. Tänä vuonna en jaksa miettiä oikein joulumuistamisia, jotenkin ei nyt aivot jousta yhtään muualle kuin tähän kodin pyörittämiseen :rolleyes:

Oottako joulut kotona?

Me ollaan, tänne varmaan kerääntyy osa minun sukua sitten ainakin :)
 
Mitä teidän vauvat "puhuu"?

Meidän tyttö 7 kk on jotenkin ollut tosi hiljainen viime aikoina. Ei se nyt ihan hiljaa tietenkään ole. Tyttö päristelee, sanoo "mmmmmm", "ääää", "murisee", nauraa ääneen, mutta... Nyt, kun sitä on enemmän miettinyt, niin tietenkin sitä huolestuu...

Varsinaista jokeltelua (tä-tä-tä, ma-ma-ma) en ole vielä kuullut, mutta aikaisemmin on kyllä pitänyt enemmän ääntä noin muuten. Muistan, että yhdessä vaiheessa jopa korviin sattui, kun tyttö huusi/huuteli niin kovaa (ei siis itkenyt). Nyt tyttö puuhastelee pitkiä aikoja omiaan, eikä juuri seuraa kaipaa. On jotenkin tosi keskittynyt omiin juttuihinsa. Motorinen kehitys etenee kyllä nyt jotenkin huimaa vauhtia ja tyttö on päivä päivältä aktiivisempi. Tyttö oppi pari viikkoa sitten konttaamaan, nyt kurotellaan esineitä sohvalta ja seistään polviseisonnassa tukea vasten. Myös karhukävelyasentoon menee usein ja kylvyssä yrittää nousta seisomaan. Voihan se olla, että tuo jatkuva liikkuminen ja uuden opettelu sillä saralla vaikuttaa tähän jokeltelun puuttumiseen...

Tyttö vie myös kaikki tavarat edelleen suuhun ja kuolaa paljon. Tyttö aloitti kuolaamisen joskus 3 kuukauden tienoilla muistaakseni ja siitä asti on sitten kuolannut. Ensimmäiset hampaat (2 kpl) tuli pari viikkoa sitten myös, mutta kuolaaminen ei ole siitä vähentynyt... Päristely ei tietenkään auta asiaa. :D Ehkä niitä hampaita on tulossa pian lisää... Minkä verran teidän vauvat kuolaa?
 
Me vietetään joulua mun puolen sukulaisilla. Meitä on noin 15-20 sukulaista viettämässä jouluaattoa yhdessä. :)
 
Pikku V huutaa nyt taas monen kuukauden jälkeen aja-aja-aja ja vaava-vaava-vaava. Muutenkin kiljahtelee ja pitää epämäärästä möngerrystä. Uskoisin tuon olevan ihan normaalia, kummityttö muistaakseni myös hiljeni kesällä kun oppi liikkumaan ja nyt tulee jo sanoja (1v 2kk).

Me ollaan aatto miehen vanhemmilla ja päivä mun sukulaisilla. Ens jouluksi toivon matkaa vaikka kanarialle... Tykkään joulusta mutta vihaan tätä paikasta toiseen juoksemista ja kamalaa stressiä.
 
Meillä tyttö kans välillä on enemmän äänessä ja joskus sitten taas vähemmän. Uskoisin sen olevan normaalia vaikka itsekin huolestuin jossain vaiheessa et eikö tää ääntele muuten kuin just pärisyttämällä ja itkulla. Nyt tulee vaauva vaauva jokeltelua :) Sitten kun hän on keskittynyt omiin puuhiinsa ja suunnittelee selvästi että mitenkäs tässä pääsis vaikkapa sohvalle niin silloin vain ja ainoastaan kuola valuu ja todellakin meillä sitä tuotetaan runsaasti edelleen :) Tyttö myös hauskasti karjuu isommille lapsille, mutta ei oikeastaan meille vanhemmille..vähän niin kuin komentelis veljiään :p Nuo uudet taidot vaan välillä aiheuttaa onnettomuuksia, tänäänkin koitti ottaa otetta sohvasta niin kappas vaan oltiin äkkiä lattialla ja pää kopsahteli mukana :facepalm: Eräänä päivänä hän sitten hurjasteli "rollaattorillaan" Kävelytuoliksi kai sanotaan oikeasti :rolleyes: niin veljen huoneesta oli saanut johdon kautta nykäistyä kelloradion päällensä ja huutohan siitä seuras! Yritin sitten havannoida että mihinkähän osui että päässä ei ainakaan kuhmua näy niin illemmalla selvis et käteen oli tullut kun pienen pieni ensimmäinen mustelma löytyi olkapään tienoilta :facepalm:Vauhtia ja vaarallisia tilanteita siis tuloillaan!

Joulu ollaan kotosalla ja meille tulee äiti ja mun veljet, helpompi heidän liikkua kuin meidän kaikkine lapsineen ja lahjoineen :)
 
Ei meidänkään poika ihmeemmin juttele. Karjuu välillä, ja "ei" tulee usein tiukasti :D Välillä myös "äläää", tai "äi", hän myös pitää ihan hassua iii-ääntä hymyillessä.. Motorinen kehitys on vauhdikasta, ryömii vauhdilla ja heijaa eestaas konttausasennossa, vaikka maanantaina vasta täyttyi puoli vuotta, oon siis vähän olettanut, et kielen kehitys tuskin tulee etuajassa, usein kuitenkin toinen kehittyy vauhdikkaammin kuin toinen.

Aatto minun perheen kanssa ja päivä miehen. Just hyvä, en jaksais laittaa kaikkea täällä, ja enemmän jouluntuntua pistää kaikkea siellä porukalla :) Joululahjat on ainoat, mistä välillä stressaan, muuten en osaa tuollaisista tilanteista ottaa painetta.
 
Marraskuun ketjuun kyselinkin, että käykö muut mammat avoimissa päiväkodeissa, perhekahviloissa tms. toiminnassa. Siirretään keskustelu tänne. :)
Hellis, avoin päiväkoti on paikka, johon huoltaja laps(i)ensa kanssa voi mennä leikkimään ja tapaamaan muita perheitä. Niissä on aina jokunen ohjaaja ja välillä kai jotain ohjattua toimintaakin. Mennään tänään ekaa kertaa sinne parin muun mamma-vauvaparin kanssa!

Joulu ollaan kotona miehen lasten toivomuksesta. Kiva laittaa itse oma joulu. :) Käydään ennen joulua miehen vanhempien luona ja joulun jälkeen minun vanhemmillani.

Meidän typy ei ääntele vielä kuin yksittäisiä äänteitä (äääää, öööö, mmmm), kiljahtelee, murisee, kurlaa, maiskuttaa ja päristelee kieltä huulien välissä. Ei tule vielä tavuja ollenkaan. Ääntely on meilläkin ollut aina välillä tauolla, kun on pitänyt keskittyä jonkun muun taidon opetteluun.

Tänään vihdoin puhkesi hammas nro 4 ikenestä läpi! Nyt on alaetuhampaat ja yläkakkoset (ei etuhampaat vaan ne viereiset) suussa. :)
 
Meillä karjutaan ja huudetaan eiiiitä ja höpötellään kyllä aina kun ollaan hyvällä päällä :grin

Muuten tuntuu että kehitys on sillai jumissa? Tuntuu että vauva on kokoajan nyt vähän ärtynyt ja väsynyt (hampaita tekee) ettei sitten energiaa ole uuden opetteluun, mut kaikki aikanaan :) Nyt suurimman osan päivästä on liinassa tai repussa, pitemmät unet sitten vaunuissa ja lattialla olo on vähäistä kun siellä tulee vain paha mieli.
 
Ei se kehitys jumissa ole, Etsijä. Se on sisäistämiskausi. Oppiminen menee aina niin aikuisella kuin lapsellakin niin että vuoroin opitaan uutta ja vuoroin sisäistetään niitä äsken opittuja taitoja. Tärkeä vaihe siis sekin! Mutta joo, jumiltahan se tuntuu.

Meilläkin on nyt jo kuukauden poika näyttänyt siltä, että on lähtemäisillään liikkeelle. Mutta ei sitten ihan kuitenkaan lähde. Tai joitain senttejä kyllä pääsee, muttei oivalla sitä itse.

Ääntä lähtee kyllä myös. Aijaijai on aika tyypillinen, samoin eiei. Ja kiljuminen on myös kivaa. Se on nyt muuttumassa sellaiseksi jodlaukseksi. Selvästi treenaa erilaisia äänen korkeuksia, joten äidin korvat ovat kovilla.
 
Meidän jätkä lähti tänään konttaan! :nailbiting: Siis mitä täällä tapahtuu? 6,5kk mittarissa... Punainen kylpyankka, joka jostain syystä oli uinut olohuoneeseen, oli tarpeeksi suuri houkutin, joka piti käydä noutamassa kontaten! Ihan semmoinen kevyt :wtf -hetki, ku jätkä otti ja lähti...

Meillä kans äännellään moninaisesti, usein kuulostaa siltä, kuin toinen sanois, että "blääblääblää" äidin ja isän jutuille :hilarious: Eieiei ja aiaiai kuuluu usein, ätä/ättä oon erottanu (eli äiti, tiestysti! :joyful:) ja mitähän muita... semmosta sekamelskaa :)
 
Meillä tulee välillä ihan selvä kirkas "äiti". Ei siis todellakaan tarkoita vielä mitään vaan sattumalta osuu tavut peräkkäin. Oon kuitenkin aina, varsinkin jos on muita kuulemassa, ihan että "juu äiti tulee! Oliko sulla äidille asiaa?" :hilarious::p:woot:
 
Meidän tytöllä on menossa lähinnä materialistinen kehityskausi, hirveällä innolla kurkotellaan kaikkea tavaraa, mitä ikinä voisi suuhun napata. Imetystyynyllekin kun olen laskemassa, ei ole yleensä niin kiire syömään, etteikö jonkun huivin, sukan tai paperin ehtisi siinä(kin) välissä pyydystää aarteekseen. Lattialla on viime aikoina oltu aika vähän, kun ensin oli joku suuri sylikausi ja nyt flunssan takia pidetty enemmän pystymmässä ja istumassa (tuen kanssa). Niinpä tyttö ei vielä ryömi, mutta pyörii ja kääntyilee akselinsa ympäri ja kierähtelemällä tekee uusia aluevaltauksia.
 
Meillä heijataan nyt koko ajan konttausasennossa, ans kattoo koska saa lähdettyä sillä tavalla liikkeelle! Tänään valui myös sylistä vähän polviseisovaan asentoon ja pysyikin hetken. Jahka sen oppii, niin sitten ylettääkin jo hirmukorkealle, oivoivoi..
 
Takaisin
Top