Joulukuun Jodlailut!

Meillä myös joukukuun kunniaksi (ja samalla äidin synttäreiden kunniaksi) tyttö nukahti ekaa kertaa omaan sänkyynsä! Elämäni yksi parhaimmista kahdesta ja puolesta tunnista kun sai nukkua sängyssä miehen kanssa ihan kahdestaan! Eipä tällaista herkkua ole ollut sitten heinäkuun :) ekan syötön yhteydessä otin kuitenkin takaisin viereen, kun alkoi olla jo ikävä ❤️

Sänkynä tosin toimi Emmaljunga-rattaiden koppa, kun keksittiin että kun sen ottaa irti ja laittaa lattialle niin sitä voi keinutella. Ja tyttö on tottunut muutenkin nukkumaan vaunuissa päikkäreitä, niin rauhottui koppaan nopeasti. Miksen mä tätä aikaisemmin keksinyt?? :D
 
Lueskelinpa tossa artikkeleita liittyen BPA:han ja huomasin, että toi bebesinfo.fi on kyllä aika kuraa koko sivusto :D Sillon jo ennen synnytystä luin niitä kivunlievitysjuttuja sieltä ja hieman oli puolueellista tekstiä, nyt ne pokkana väittää, että bpata tulee ruoasta vauvoihin niin paljon, että siitä on haittaa. Mä oon ymmärtänyt kyllä, että ne määrät mitä liukenee, on todella pieniä?
 
Mitä mieki oon sieltä lukenu ni se on vähän semmonen sivusto että että.. Hmm.. On asiaakin mutta sitten on paljon sitä minkä mie luokittelen kukkahattutätien hihhuloinniksi :D .. No tuosta asiasta en tiedä ku en ole perehtyny muuta ku et kaupasta ostan atavroita ja niis lukee et bpa free :)
 
Nii paitsi et miehelleki oon sanonu et jäätelörasioissa yms missä ruokii säilytellään (kaupan pakkauksissa) ni niis ei lämmitellä mitään mikrossa ku niitä ei ole tarkoteltu semmoseen käyttöön ni niistä liukenee kyl jotain (siitä oli uutisissaki joskus) mut kyl miusta niis voi ruokaa kylmään laittaa.. Kyl ne litran Ainojäätelö ym pakkaukset on nii kätevän kokosii.
 
Jokos ootte ehtineet "keräillä" tyhjiä pilttipurkkeja... Ja jos, niin onko jotain kivoja vinkkejä mitä niistä voisi askarrella. Lyhtyjä nyt ainakin, mutta mitäs muuta? "Joulu on jo ovella..." :P
 
Miehellä 6 viikon loma, jee! Ihanaa olla kotona koko perhe, saa jakaa lasten-ja kodinhoitovastuuta enemmän eli lomalta tuntuu minullekin :) ja helpommin pääsen minäkin lenkille tai kaupungilla käymään ilman lapsia. Aion kyllä nauttia näistä kuudesta viikosta!
 
Jokos ootte ehtineet "keräillä" tyhjiä pilttipurkkeja... Ja jos, niin onko jotain kivoja vinkkejä mitä niistä voisi askarrella. Lyhtyjä nyt ainakin, mutta mitäs muuta? "Joulu on jo ovella..." :p

No juu, onhan noita jo melkein kymmenen :D ihan ensihätään keksin että säilytän niitä siksi että jos vaikka mennään anoppilaan kylään (ollaan siellä aina vähintään kolme tuntia) ni tollaseen purkkiin voi ottaa noita pakastettuja sosekuutioita - jos vaivautuu syöttämään siellä sosetta :rolleyes: vinkkejä ois kiva kuulla että mihin niitä vois käyttää :)
 
No juu, onhan noita jo melkein kymmenen :D ihan ensihätään keksin että säilytän niitä siksi että jos vaikka mennään anoppilaan kylään (ollaan siellä aina vähintään kolme tuntia) ni tollaseen purkkiin voi ottaa noita pakastettuja sosekuutioita - jos vaivautuu syöttämään siellä sosetta :rolleyes: vinkkejä ois kiva kuulla että mihin niitä vois käyttää :)
Minä säästin kans kolme purkkia tuota varten! Ja on niitä ihan kätevä sulatella/lämmittää siinä purkissa jos laittaa kuumaan veteen. Siis jos ei mikroa oo/halua käyttää.
 
Voi mikä hulinayö takana :dead: kolmen jälkeen muistan kattoneeni kelloa ku tyttö höpötteli yksinään sängyssä ja jatkuvasti pientä kitinää . Välillä ei kelvannu pullo eikä tutti ja sit ku kokeili vielä pulloa ni se kelpaski. Välillä kitisi silmät auki ja naps vaan nukahti yhtäkkiä. Onneks ukol alko vapaa saa syöttää ens yönä..:wacky:
 
Vai että joulukuu. Kyllä se aika menee kuitenkin suht nopeasti, vaikka nyt on tuntunut että seinätkin kaatuu päälle, kun ollaan vaan sairasteltu. Pitäisi varmaan joululahjaostoksille lähteä tai laittaa vähän joulua kotiin. Esikoinen niin kovin innoissaan, kun mummilassa oli jo joulusta. Nyt ei vaan energia ole riittänyt juuri mihinkään ylimääräiseen. Nukkumisesta sen verran että meille on vakiintunut aika hyvin että kahdeksalta unille, herätyskello määrä yöllä onkin sitten arvoitus. :p

Meillä on pilttipurkkeja vielä esikoiselta jäljellä. Varmaan lyhtyjä voisi niistä tehdä. :) Ja juurikin ruoan säilytykseen ja mukana kuljettamiseen ollaan käytetty.
 
Ilonpilaajana pakko huomauttaa, että niissä Piltti-purkeissa (tai missään purkissa, jonka suuaukko on muuta purkkia kapeampi) ei ole turvallista polttaa kynttilää. Palokaasut voi saada koko purkin räjähtämään, jos huono tuuri käy. Ledituikkuja niissä toki voi polttaa, mutta aidot tuikut vain astioihin, joiden reunat on suorat tai mieluummin ylöspäin levenevät. :)

Ja kaikkein paras käyttö purkeille on luonnollisesti se, että ne viedään lasinkeräykseen uusiokäytettäviksi. :wink
 
Naks enpä tiennykkään tota palokaasu/räjähdysjuttua. Ei ollut aikomusta käyttää tuikkukuppina mutta nyt se on ainakin varma etten käytä :eek: muistelen että ala-asteella niitä ois maalailtu, pilttipurkkeja siis. Mut siihen nyt on vielä aikaa näillä meiän vauvoilla:rolleyes:
 
Siinä vaiheessa kun ruokaa meni niin paljon, että söi purkillisia, niin tein niihin juurikin valmiiksi soseita ja pakastin niissä. Oli helppo ottaa mukaan jäisenä, ja sitten antaa sulaa sen mitä sulaa, ja loput sitten joko vesihauteessa, tai mikrolla lämpimäksi.

Mä tein pojalle myöskin niistä kansista muistipelin (spreijasin ulkopuolet, ja sisäpuolelle liimasin kuvia) :) Osaan purkeista tein DIY hoitotuotteita (kuorinta, vartalovoide jne.) esim. joululahjaksi (me ei osteta perheidemme kanssa aikuisille mitään).
Pinterest on muuten täynnä ihania ideoita, mitä purkeista voi saada aikaan/miten niitä hyödyntää. :)
 
Mä oon kans soseita pakastanu noissa purkeissa, sitte ku niitä on menny enempi. Muuten on menny sitte lasinkeräykseen. :)
 
Joo siis ollut sisäköytössä ledituikuilla ne pilttipurkit aiemminkin ja niin ajattelin nytkin tehdä. :) Kalvoväreillä maalataan lumiukkoja ja tonttuja ja siirretään sitten purkkiin, ehkä vähän koristehiekkaa pohjalle vielä kun sattui löytymään. Osa varmaan maalataan ihan muuten vaan vaikka punaiseksi, niin tulee joulutunnelmaa :santa
 
Myö tehtii yks vuosi töihi purkeista halloween kummituksia mummojen kanssa :D sideharsoo purkin ympäri ja sille silmät yms ja ledituikku sisään :)
 
Takaisin
Top