Sikiöseulonta, joka on vapaaehtoista :) Pari viikkoa ennen ensimmäistä ultraa otetaan veri- ja pissinäytteet ja näistä katsotaan onko poikkeavuuksia yms.
Seulontahan otetaan neulalla vatsapeitteiden läpi..? vai puhutaanko nyt eri asiasta?
Täällä olikin sit aikamoinen päivä. Pyörryin melkein. Töissä alkoi taas menkkajuilinnat, pikkuhiljaa koveni, kunnes tuli niin huono olo että lähdin vessaan. Vessassa hetken odottelin tuleeko oksennus, kunnes seuraavaksi havahduin siihen että mietin missä olen ja puoliks lattialla jo eli melkein pyörryin.. Nousin ylös, olin ihan lakanan valkoinen + mustat silmänaluset. Menin työkaverille sanomaan että pyörryttää ja ne laittoi mut maahan makaamaan jalat kohti kattoa. Pomo soitti lääkäriin ajan verikokeisiin. Kaikki arvot hyvät, tilanteen lääkärin mielestä aiheutti kiputila mahassa mikä laukaisi koko homman tai verensokeri laski. Olin jostain syystä unohtanu syödä mitä ei yleensä ikinä mulle käy.
Kysyin pitäiskö neuvolaan soittaa niin lääkäri oli sitä mieltä ettei näe syytä, mutta toki jos mua asia häiritsee niin sitten soitan.
Kyllä pelästytti. Liekö sitten kaikki... stressi, kivut, syömättömyys...
Voi Moony, kannattaa muistaa töissäkin syödä vähän säännöllisesti. Ettei sitten verensokeri romahda. Itselläni esikoista odottaessa kävi puolivälin jälkeen niin, että parina päivänä verenpaineet laski yhtäkkiä ja silloin silmissä mustui. Muuten koko raskauden ajan oli normaalit paineet. Kyllä se pelästytti silloin.
Mullakin oli viime raskaudessa kovat huimaukset ja pyörtyilin muutamaan otteeseen, joista pari kertaa julkisella paikalla. Voitteko muuten uskoa, että keskellä vilkasta kauppakeskusta pyörtyvää naista ei kukaan auta.. Ei yksikään lähellä olevista viitsinyt edes noustessani kysyä olenko ok ja tarvitsenko apua. Ja olen siis ihan asiallisen ja tavallisen näköinen tyyppi, ettei nyt oikein pultsariksikaan voi luulla.. Tämä tälläinen asiasta kukkaruukkuun. Pelottaa kun huimaukset on alkaneet taas, enkä halua toisintoa enää niistä kokemuksista.
Seulontoihin ja ultriin osallistutaan myös tässä raskaudessa mekin :)
Huojentavaa, että en ole ainoa jolla tän tyyppistä ollut. Onneksi itse olen töissä ja ihanat ihmiset pomoa myöten ympärillä. Hoisivat kuskin ja auton lääkärireissulle, toivat suklaata ja piti huolta etten jää hetkeksikään yksin :D ihania! Onneks tulin tajuihini vessassa, muuten oisin ollu siellä lukkojen takana. Ajattelin kyllä varmistaa huomenna neuvolasta heidän mielipiteen asiaan. Ja normaalisti tosiaan syön n.3h välein olen sitten töissä tai kotona. Nyt en edes oikein tiedä miten se unohtui. No eipä unohdu enää!
Nyt mulla meni vielä enemmän pää sekasin näistä seulonnoista jne neuvolatäti käski mun tutustua seulontaan ennen ekaa neuvolakäyntiä, etten koe että kysymys tulee liian nopeasti. Kuitenkin kun asiasta luin niin en ymmärtänyt lukemastani juuri mitään. Lähinnä sitä, että mikä on pakollista- mikä ei ja mistä selviää mitäkin. Luulin että seulonta tosiaan on se vatsapeitteiden läpi otettava koe tässä screenshot siitä... Osaisiko joku valaista mua koko asiasta paremmin? Mitä kaikkea otetaan varmasti, mitä päätetään itse halutaanko... Hirveesti puhutaan eri seulonnoista ja apua. Tossa kyllä vain pieni pätkä sivusta...
Tuo tarkoittaa siis rakenneultraa :) Jos ultrassa sattuisi löytymään jotakin poikkeavaa niin sitten keskusteltaisiin siitä, haluatteko tehdä lapsivesipunktion tms.
Aaa okei, pääsen pikkuhiljaa jyvälle. :) laitan taas kuvan. Onko siis juurikin tämä mistä kuvassa lukee (nt-mittaus ja verinäyte) nämä lisätutkimukset, mitkä saa itse päättää? Mikäli niistä löytyis jotain niin sitten tuo jatkotutkimus missä 1% keskenmenoriski? Alanko nyt olla oikeilla jäljillä?