Joulukuu syntymäkuukautena

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Brave
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin yksi hoitotaustainen 😄. Mua mietitytti ja hirvitti myös kovasti ennen hoitojen alkua että jos plussa tulisi niin la olisi joulukuussa. Ajattelin jopa että eipä ainakaan harmita jos plussaa ei tuoresiirrosta tule 😄 mutta niin vaan tuli ❤️ enkä tätä kyllä vaihtaisi negatiiviseen testiin, niin monesta pettymyksestä on saanut selviytyä. Syntykööt lapsi vaikka jouluaattona, uskon että kaikesta selvitään 😄 jos nyt pääsisi sinne asti ❤️

Mulla menkoista laskien LA olis 22.12., mutta ovulaatiosta ja hedelmöittymisestä laskien itse sanoisin että ennemminkin 28.-30.12. olis realistisempi. Esikoinen piti olla joulukuinen myös mutta syntyikin marraskuun puolella kun tuli kuukautta ennemmin maailmaan. Uskon että ei tämä pikkukakkonenkaan viihdy loppuun asti nahkayksiössään.

LA 21.12., ja kyllä kävi myös itsellä mielessä, että on harmi, että lähipiirissä on niin paljon synttäreitä loppuvuodesta, että hirveä lahjanhankintasuma tulee 😅 Mutta sitten ajattelin, että nythän tässä on loistava tilaisuus opetella itse stressaamaan vähemmän lahjoista ja keskittyä juhlimaan tärkeitä ihmisiä ympärillä ❤️

Ei ollut kyllä käynyt mielessäkään tämä joulu- ja tammikuussa syntyneiden ero koulussa, ennen kuin tulin tähän ketjuun 😱 mutta ei kai se auta kuin odotella ja katsoa, miten asiat kehittyy.

Enpä ollut itsekään tullut miettineeksi tuota koulunäkökulmaa. Toisaalta itse olen myös syntynyt aika loppuvuodesta eikä tämä ainakaan omalla kohdalla koskaan tuntunut lapsuuteen mitenkään vaikuttavan, joten eiköhän tulevalle tontullekin ihan hyvä lapsuus tule.

Meillä alustava laskettu aika on 2.12, mikä tuntuu sillä tavalla kivalta että on vielä aika kaukana joulusta niin nämä juhlat on helppo erottaa toisistaan. Omalla tavallaan tosi hurja ajatus että tänä jouluna olisi jo oma pieni ihminen joulunvietossa mukana! Luulen kyllä että siinä uuden vauvan arjessa jää joulun juhlinta tänä vuona aika pienimuotoiseksi. 😂

Moikka! Ei mullakaan ollut ensisijainen toive joulukuusta juuri koulu- ja vähän myös urheilujuttujen vuoksi. Mutta olen itsekin loppuvuonna syntynyt ja hyvin on mennyt, tosin muistelen, että ehkä ihan alakoulun ekoilla luokilla olin alkuvuodesta syntyneitä vähän jäljessä koulussa (mut yläasteella viimestään kyllä ohitin heidät 🤭). Mun sisko on myös syntynyt joulukuussa ja sanoo et se on ihanaa kun joulukuu yhtä juhlaa ☺️ Ja jotenkin nykyään mä oon kyllä itsekin tyytyväinen loppuvuoden synttäreistä, ikään kuin olisin nuorempi pidempään 😄

Meillä muuten la 3.12. Keskenmenneessä raskaudessa oli helmikuussa. Toivottavasti tämä kantaa 💕

kun oma ajatus joulukuusta syntymäkuukautena on ollut ehkä vähän negatiivissävytteinen, niin eilen törmäsin sattumalta ihanaan ajatukseen talvivauvasta: talvivauva syntyy pimeään aikaan, joten vastasyntyneen kanssa saa pesiä hyvällä omallatunnolla pimeän ajan sisällä ja sitten kun se vaihe menee ohi, valo lisääntyy ja luonto herää eloon, samoin kuin itsekin herää sieltä vauvakuplasta.
Tokihan tämä oli kauniimmin siinä kerrottu 😅, mutta oli jotenkin ihana ajatus mun mielestä.

kun oma ajatus joulukuusta syntymäkuukautena on ollut ehkä vähän negatiivissävytteinen, niin eilen törmäsin sattumalta ihanaan ajatukseen talvivauvasta: talvivauva syntyy pimeään aikaan, joten vastasyntyneen kanssa saa pesiä hyvällä omallatunnolla pimeän ajan sisällä ja sitten kun se vaihe menee ohi, valo lisääntyy ja luonto herää eloon, samoin kuin itsekin herää sieltä vauvakuplasta.
Tokihan tämä oli kauniimmin siinä kerrottu 😅, mutta oli jotenkin ihana ajatus mun mielestä.
Mä voin vahvistaa tän kokemuksen edellisen lapsen kohdalla!

Hauskoja pohdintoja täällä. Mulla ei nyt sinällään oo ollut mitään väliä, että missä kuussa lapsi syntyy mut kyllähän tuo joulun aika on sinällään haastava ainakin nyt lapsen syntyessä, et ehtii muille lapsille hankkia lahjat jne ja just se että miten koiran lenkit ja muut saa hoidettua jos on niin kylmä ettei voi vauvaa vaunuissa ottaa mukaan. 😁 Onneks puoliso vissiin pystyy jäämään isyyslomalle heti vauvan synnyttyä myös.
Mulla näyttää menkkojen mukaan eri laskurit kahta päivää lasketuksi ajaksi, joko 5.12 tai 7.12. Mut oma veikkaus on se siirtyy myöhemmäksi koska ajallisesti ovis on ollut varmaan vähän myöhemmin koska just kierron puolivälissä puoliso oli reissussa ja testitkin vähän antoi alussa samaa viitettä. En tiiä 😁. Viikko varhaisultraan, siel se sit tarkentuu jos muuten kaikki ok. Jännittää. Oispa jo ens viikko 😁

Hauskoja pohdintoja täällä. Mulla ei nyt sinällään oo ollut mitään väliä, että missä kuussa lapsi syntyy mut kyllähän tuo joulun aika on sinällään haastava ainakin nyt lapsen syntyessä, et ehtii muille lapsille hankkia lahjat jne ja just se että miten koiran lenkit ja muut saa hoidettua jos on niin kylmä ettei voi vauvaa vaunuissa ottaa mukaan. 😁 Onneks puoliso vissiin pystyy jäämään isyyslomalle heti vauvan synnyttyä myös.
Mulla näyttää menkkojen mukaan eri laskurit kahta päivää lasketuksi ajaksi, joko 5.12 tai 7.12. Mut oma veikkaus on se siirtyy myöhemmäksi koska ajallisesti ovis on ollut varmaan vähän myöhemmin koska just kierron puolivälissä puoliso oli reissussa ja testitkin vähän antoi alussa samaa viitettä. En tiiä 😁. Viikko varhaisultraan, siel se sit tarkentuu jos muuten kaikki ok. Jännittää. Oispa jo ens viikko 😁
Toki joulun aika siinä mielessä mahtava aika koska lasten harrastukset on tauolla ja ei tarvii sumplia kuskauksia 🤣🤣

Mä allekirjoitan tän myös! Esikoinen syntyi marraskuussa ja tosiaankin vain pesittiin kotona ne ensimmäiset kolme kuukautta, sitten helmikuulta alkoi vauvauinnit sun muut ”harrastukset” ja oli kivempi käydä vaunulenkeilläkin kun alkoi olla valoisampaa😊 Erittäin positiivinen kokemus talvivauvasta siis. Ja musta on myös kiva olla taas kesällä raskaana😊

Mun edellisen, nyt jo teini-ikäisen pojan LA oli 14.1. Hän syntyi kuitenkin ennenaikaisena 8.12. Tämä on poikaa harmittanut kovin. Siksi tuntuu nyt ihan ok odottaa jouluksi vauvaa, sillä ei se tammikuun LA takaa varmuutta alkuvuoden lapsesta.

Heippa! Liityn tännekin keskusteluun mukaan.
Mä sanoin aina, jo ennen kun oon lasta yrittänytkään ollenkaan, että mikä tahansa muu aika vuodesta olis parempi kuin lähellä joulua ja loppuvuotta. Lapsen takia, mutta myös itseni takia. Stressaan joulusta tosi paljon, olen aina ollut sellainen juhlien järjestäjä ja haluan tehdä paljon itse. Joulun lisäksi tuntuu että kaikkien synttärit ajoittuu marras-joulu-tammikuulle (mies, 2 parasta ystävää, kummilapset, isä, sisko, minä itse ja ketähän vielä...), sen lisäksi siinä on isänpäivä. Ja uusivuosi. Töissä pitäis olla mielellään mahdollisimman monta pyhäpäivää ihan rahallisista syistä. Niin kas kummaa kun esikoisen (luomu) laskettu aika oli 24.12.2019! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Olisivat silloin halunneet mut käynnistykseen jouluaattoaamuna mutta en suostunut menemään, mutta joulupäivänä sitten mentiin. Loppujen lopuksi syntymäpäiväksi tuli 28.12.
No toki toivoin että ei nyt niin huono tuuri VOI olla että toinenkin sattuu sinne samaan aikaan, mutta näköjään voi. Ja tämä toinen tonttu syntyy näillä näkymin 22.12.:Speak No Evil Monkey: Toivon niiin niiin niiin kovasti että tulis vaikka viikkoa aiemmin ihan spontaanisti mutta jotenkin en usko. Ja koska todennäköisesti mulla on taas radi niin kovin paljoa yli eivät anna mennä, niin jouluaatto voi olla aivan mahdollinen syntymäpäivä tälle. Kaikesta tästä stressistä huolimatta en silti vaihtais näitä kumpaakaan tonttua mihinkään, kyllähän ne syntyy just silloin kun on tarkoitus:red-heart:

Esikoinen on nyt 5v. Kyllähän sen huomaa että hän on päiväkotiryhmänsä nuorin, on pienin (johtuu myös geeneistä), ja hiukan arka. Mutta fiksu (tekee neuvolassa tehtävät ikätasoistaan paremmin) ja selkeästi valmis eskariin kuitenkin syksyllä. Hällä on kavereita ja kaikki on muutenkin mennyt aivan hyvin, kyllä se on äiti vain joka tästä syntymäpäivästä ressaa:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kuten moni muukin täällä on jo sanonut, joulukuusta on aina ollut fiilikset ei-niin-kivana syntymäkuukautena. Itse oon heinäkuun lapsi ja rakastan kesää, enkä oo koskaan ollut kovin innoissani talvesta. Joulu on kyllä ihana, mutta ei kuulosta ollenkaan reilulta, jos saa vaan yhden setin lahjoja! Ja isoin mietitys on tietenkin ollut se, että lapsi on aina nuorimmasta päästä luokassa/ikäryhmissä.

Nyt kuitenkin kaiken maailman yhtäkkisten elämänmuutosten ja -kriisien myötä oon sitä mieltä, että millään muulla ei ole mitään väliä jos vaan saan syliini terveen vauvan. :Two-hearts:

Mun veli on syntynyt aaton aattona ja synttäreitä vietettiin muistaakseni aina vähän etukäteen. Hän ei itse kokenut tätä huonoksi asiaksi, koko joulukuu tuntui yhdeltä lahjomiselta 😅 mutta äidin kans kun joskus aiheesta juteltiin, niin hänelle olis selkeesti tehnyt hyvää aloittaa koulutaival vasta vuotta myöhemmin vaikka oli hyvin fiksu tietyissä aineissa. Oli hyvin lapsenomainen vielä ja äidin piti esim. varmistella onko herännyt, syönyt aamupalan ja että lähtee koulutaksiin eikä jää kotiin leikkimään..

Mutta niin kuin muutkin on kommentoineet, meille on tärkeintä saada nyt vaan terve lapsi maailmaan oli synnyin kuukausi mikä 🩷

Hyvin neutraali suhtautuminen, meillä la 6.12. ja oon ite syntynyt aivan marraskuun lopussa, omat sisarukset myös loka-marraskuisia ja äiti joulukuussa joten tää loppuvuoden syntymärytmi on todella luonnollinen omaan elämään 😃. En oo ainakaan itse kokenut että olisin jäänyt mistään lapsuudessa vähemmälle kuin aiemmin syntyneet.

Oon tosi iloinen siitä, että ei tarvitse kärvistellä viimeisillään raskaana kesähelteillä. Harvoin myöskään joulukuussa Uudellamaalla on vielä lunta pahemmin saatika jäätä johon liukastella, joten mun mielestä joulukuu on kaikin puolin hyvä aika olla viimeisillään ja synnyttää. Jouluun saa käpertyä rauhassa vauva kainalossa eikä tarvitse hötkyillä paikasta toiseen. Kylmä alkuvuosi on sitten eri asia vaunuilla liikkumisen osalta kun renkaat ei kulje ja saattaa väsymys muutenkin painaa😅

Takaisin