Joulukuu syntymäkuukautena

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Brave
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Brave

Puuhakas puhuja
Heinäkuiset 2021
Joulukuiset 2025
Hei mitä ajatuksia joulukuusta syntymäkuukautena?

Itseä se vähän harmittaa kun ihan pari viikkoa myöhemmin syntymällä saa vuoden pidemmän lapsuuden, vuoden pidempään päiväkotia ja leikkiä ennen koulun alkua. Me kun alettiin hoitoprosessiin, tajusin tän kun oltiin käyty ensikäynnillä ja saatu kaikki reseptit ja aikataulut. Sit jopa ehdotin puolivitsillä puolisolle että lykätään vielä aloitusta tän takia mutta todettiin ettei nyt sentään ja tuskin eka edes tärppää. Mutta tässä sitä nyt ollaan ja joulukuinen tiedossa. Ei mua siis joulun ja synttäreiden läheisyys tai talvikaan ajankohtana tai mikään muu harmita, mutta tuo että joulukuisilla on se kaikista lyhyin lapsuus 🥹

Mitäs ajatuksia muilla?

Enpä ole noin pitkälle osannutkaan ajatella. Mutta tottahan se on, koulusta saa niin huonosti lykkäystäkään vuodeksi. Mutta toisaalta jotkin lapset kaipaa jo sitä koulua/ eskaria jo aiemmin ettei kyllä vielä pysty varmaksi sanomaan miten tämä lapsi sen asian kanssa toimeen tulee jos sinne asti edes päästään.
Itse mietin enemmän että miten saan kaikki arkiset asiat hoidettua kun vauva syntyy talvella ja ei saa mennä ulos pariin viikkoon. Että miten järjestyy isompien lasten ulkoilut ja harrastukset kun niitä apukäsiä ei ole 🤔

Mä viime syksynä puhuin puolisolle, että jos aloitettais yrittäminen vasta huhtikuun kierrosta. Mutta mun puoliso, joka on itse syntynyt vähän ennen joulua, ei itse koe siinä mitään ongelmaa. Ni mä sit totesin, että hän sen varmaan tietää paremmin (ja sitten iskikin kauhea vauvakuume 😂). Musta on toisaalta ihana ajatus, että lapsi syntyisi talvipäivän seisauksen tietämillä siihen, kun päivä alkaa taas pidentyä. Kyllä ne koulut ja muut sit sujuu 🥰

Vähän samoja ajatuksia kuin sulla Brave. Itse olin aina ajatellut, että haluaisin alkuvuodesta syntyneet lapset, kun kehityserot tammikuisen ja joulukuisen välillä saattaa olla huimat, varsinkin alakouluvuosina. Ja kun meille on urheilu tärkeää, niin harmitti ajatus siitä, että tutkimusten mukaan alkuvuodesta syntyneillä ois loppuvuotisia paremmat edellytykset olla hyviä urheilijoita :D Mutta sitten tajusin, että jos pikkuinen saa vähääkään siitä kilpailuvietistä, mikä meillä molemmilla on, niin siitähän tulee ihan huippu, koska se joutuu kilpailemaan niitä melkein vuotta vanhempia ja isompia vastaan ;) No joo, se siitä. Kaiken kaikkiaan on kuitenkin ihanaa saada lapsi vielä tänä vuonna, ja ihanaa viettää joulua perheenä (kunhan tulee ajallaan...). Paras joululahja.

Aika samanlaisia ajatuksia. Jos olisi ollut vara valita, joulukuu ei olisi ehkä ihan ykköskuukausi. Hoidoissa kun jo oltiin, niin oli vähän sellainen olo että beggars can't be choosers ja tietenkin yritetään myös joulukuista. Ja meillä LA jouluaattona, se herättää kyllä vähän ristiriitaista fiilistä. Toki olen odottamassa ensimmäistä, niin on varmaan aika epätodennäköistä että syntyisi ihan ajallaan. Salaa ehkä vähän toivon, että pysyisi sen reilun viikon yli ja tulisi tammikuinen. 😅 Voi olla, että lopussa fiilis on eri.

Mutta eihän sillä tietenkään oikeasti ole väliä. Pääasia, että viimeinkin tärppäsi enkä vaihtais tätä kyllä mihinkään. ❤️

Miltä @Betta ja @Pikkuvarpunen teistä tuntuu jouluaaton la? Hauska kun katsoin tuota listausta, kun ollaan kaikki vielä saman ikäisiäkin 😂

Me miehen kanssa oltais kans toivottu alkuvuoden lasta. Ajatuksena että esim alakoulussa voi olla haastavaa kun on paljon nuorempi kuin muut, pienenä kun puolenkin vuoden ikäero tekee jo paljon kehitykseen.

Mutta sitten realiteetit: minä täytän 40v loppuvuodesta, mies jo yli 40v, enää ei siis kannata pitää kiertoja hyödyntämättöminä kun juna menee jo ihan kohta ohi iän puolesta 😅 nyt vaan toivon että tää pieni pysyis mukana loppuun saakka

Kyllä sitä vähän mietti, että onko kovin ikävää lapselle olla joulukuinen.. Mutta vähän kuten @minttutuuli sanoit, hoidoissa, kun oltiin niin jotenki halusi vaan edetä niissä. Ja rehellisesti sanottuna en uskonut, että tulen vielä raskaaksi! Pohdin jo milloin alkaisi seuraava icsi-hoito ja haluttiin hoitaa eka kierros loppuun ikään kuin "alta pois".
Itseä ei haittaa laskettu aika jouluaatolle (tai klinikka meinas, että olisikin 23.12. mutta pidän nyt toistaiseksi tuon itse laskemani kunnes on ultrattu 🤔).
Mun mielestä jouluvauva on ihastuttava ajatus, maailman paras (joulu)lahja 🥰 Itse olen jostain syystä pakkomielteinen sen suhteen, mutta haluan syntyvän 2025 vuoden puolella koska se on "tasaluku" mun päässä.. Joo nää on näitä mun outouksia 😅 Saa nähdä.. Esikoinen meni lähes 2vko yli. Siitä toki jo 15v., saa nähdä toistuuko kaava vai tuleeko tämä aiemmin!

@minttutuuli katsoin samaa huvittuneena! Katsotaan pysyykö lasketut ajat samassa 😁

Mun laskettu aika on aika epämääräinen, kuukautisten alkamisesta laskien la olisi 20.12. (Minkä neuvola taisi kirjata, kun soitin sinne) mutta mun arvioiman oviksen mukaan 24.12. 😄 jouluaatto on mun mielestä jotenkin tosi herttainen laskettu aika. Mutta oon siis asennoitunut siihen, että la voi vielä muuttua ultran perusteella ja jos se halutaan pitää siinä 20.12., ni tyydyn sit kohtalooni 😂

Mut siis tosi hauskaa, että meitä on kolme samanikäistä samalla lasketulla ajalla! 🤩

Esikoinen syntyi 5 pv ennen laskettua aikaa, joten en oikein näe sitä, että raskaus venyisi vuoden 26 puolelle. Mulle vuoden 26 syntymäpäivässä olisi ollut kaunista symmetriaa, sillä mun isän vanhemmat oli syntyny 1926 😄 mutta ikää kun on tämän verran niin ei kans halunnut alkaa kikkailla, vaan jokainen tilaisuus hyödynnettiin 😂

Mä oon miettinyt paljon noita loppuvuoden lapsien tilastoja. Loppuunsa ne kuitenkin on vain tilastoja.

Eniten mua ehkä harmittaa se, että esikoisella on kaksi selkeästi eri lahjajuhlaa vuodessa, mutta joulukuisella ne nippuuntuvat samoille viikoille. Pitää varmaan kaverisynttärikaudella järjestää niin, että juhlat pidetään esim. kuukautta ennen tai jälkeen, että saa kunnon juhlat molemmista. Jos oon ymmärtänyt oikein, mun joulukuinen puoliso sai käytännössä yhteiset synttäri- ja joululahjat, mikä mun mielestä kuulostaa kurjalta.

Eniten mua ehkä harmittaa se, että esikoisella on kaksi selkeästi eri lahjajuhlaa vuodessa, mutta joulukuisella ne nippuuntuvat samoille viikoille. Pitää varmaan kaverisynttärikaudella järjestää niin, että juhlat pidetään esim. kuukautta ennen tai jälkeen, että saa kunnon juhlat molemmista. Jos oon ymmärtänyt oikein, mun joulukuinen puoliso sai käytännössä yhteiset synttäri- ja joululahjat, mikä mun mielestä kuulostaa kurjalta.

Mietin kanssa, että jos osuu synttärit kovin lähelle joulua niin täytyy juhlistaa niitä kyllä etu- tai jälkikäteen, että saa selkeästi oman erillisen juhlan! 😌

Joulukuinen ei ollut itsellä ensisijainen toive, puolisolle asialla ei ollut mitään väliä. Ei kuitenkaan ole varaa jättää kiertoja hyödyntämättä, enkä todellakaan uskonut että nytkään tärppäisi. Otin tämän kierron paljon rennommin muutenkin, ehkä juuri siksi tärppäsi. 😆 Ei kyllä oikeasti ole mitään väliä. Tuttavissa on paljon juuri joulun pyhinä syntyneitä, ja kaikista on tullut hyvin pärjänneitä fiksuja ihmisiä. En vaihtaisi tätä mihinkään, jos vain saisi pienen joulutontun syliin asti. 🎁

Samoja ajatuksia kuin monella että eihän se joulukuu ykkösvalinta olisi. Esikoinen on maaliskuinen, ja se on ollut hyvä aika syntyä. Loppuvuoden lapset tutkitusti kärsivät koulussa ja sosiaalisesti nuoremmasta iästään, ja sitä ei mitenkään sitten tasapainoteta koskaan.

Itelläkin kuitenkin ikää jo 35 niin en sitten tosissani ajatellut että mitään kuukausia tarkoituksella skipataan.

Mua huvittaa, kun meitä on montakin hoitotaustaista täällä ja monet meistä yllättynyt raskaudesta (ja sitä myöten joulukuun LA:sta)🤭itseni yllättyneiden joukkoon mukaan lukien. Ei vaan jotenkin voinut uskoa plussan tulevan 😊 itse olen vain iloinen joulukuisesta, paras joululahja mitä voi olla.

Mielestäni joulukuu on ihan hyvä kuukausi siinä missä muutkin. Tuo synttäreiden vietto toki hyvä pitää erillään joulusta. On lapsille kuitenkin tärkeä asia. Ehkä nimipäivät sitten kesälle tms, niin olisi jotain toiseen aikaa vuodesta myös :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Hei mitä ajatuksia joulukuusta syntymäkuukautena?

Itseä se vähän harmittaa kun ihan pari viikkoa myöhemmin syntymällä saa vuoden pidemmän lapsuuden, vuoden pidempään päiväkotia ja leikkiä ennen koulun alkua. Me kun alettiin hoitoprosessiin, tajusin tän kun oltiin käyty ensikäynnillä ja saatu kaikki reseptit ja aikataulut. Sit jopa ehdotin puolivitsillä puolisolle että lykätään vielä aloitusta tän takia mutta todettiin ettei nyt sentään ja tuskin eka edes tärppää. Mutta tässä sitä nyt ollaan ja joulukuinen tiedossa. Ei mua siis joulun ja synttäreiden läheisyys tai talvikaan ajankohtana tai mikään muu harmita, mutta tuo että joulukuisilla on se kaikista lyhyin lapsuus 🥹

Mitäs ajatuksia muilla?
Tätä en oo osannut ollenkaan ajatella. 😬
Onneksi ne joulukuussa syntyneet ketä tunnen ei oo koskaan sanoneet kärsineensä siitä että ovat syntyneet joulukuussa.

Tänään aloin miettimään sitä että esim mopokortin saamista joutuu odottamaan aika pitkään kun vaan kesällä voi ajaa inssin.. se on vähän harmi 😄

Mua myös vähän mietitytti tuo loppuvuosi syntymäkuukautena, juuri koulunaloituksen yms suhteen. Mutta ihana kuulla kokemuksia ettei se ole vaikuttanut. Tässä iässä (ja muutenkin) ne vauvat syntyy silloin kun on syntyäkseen, ei voi oikein laskelmoida

Aiemmin ajattelin että ei mielellään joulukuuta. Viimeisimpänä kuitenkin se ajatus, että tulee kun on tullakseen ja nyt oli näin tarkoitettu. Taitaa kuitenkin aika hyvät mahdollisuudet olla siihen että syntyy alkuvuodesta. Vaikkakin toisaalta, mun haaveena myös oli 2025 vuoden vauva ja 2026 on jo ihan eri asia. :rolling: Mutta tosiaan, oviksesta laskettuna la 28.12, en tosin tiedä merkkaako neuvola sinne sen mitä kuukautisista olisi, eli 24.12.

Takaisin