Joulukuisten höpinät

Mrs Willow

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuiset 2023
Laitan tänne nyt perinteisen höpinäketjun pystyyn, kun sellainen näyttää uupuvan. Miten joulupallon kasvattajilla sujuu, miten jakselette? :smiling-eyes:
 
Hyvin menee, soitin tänään neuvolaan ja sain sieltä ajan 5.5. ensikäynnille!

Oon ihan lohduttoman huono pitämään omia salaisuuksiani niin yritän miettiä että kuinkakohan kauan onnistun olemaan töissä paljastamatta olotilaani :D Kavereille kerron ilman huolen häivää kyllä, oon jo kertonut siskolleni ja parille parhaimmalle kaverilleni ja aion kertoa vanhemmillekin pian, kunhan saan heille sopivat yllätykset järjestettyä – isille varmasti vaan soitan ja kerron koska hän ei ole erityisen suurieleinen tyyppi, mutta äiti tykkää yllätyksistä joten mietin että jaksaisinko odottaa kertomista äitienpäivään saakka vai mitenköhän tässä käy 😄

Ja siis ei sillä, oon edelleen epävarma sen suhteen että jatkuuko tämä raskaus niin kuin toivon, mutta koen että keskenmenoistakin pitäisi puhua enemmän joten jos menee kesken jaan sen mielelläni läheisteni kanssa.
 
Mulla sama pelko @Susanie . On kuitenkin rauhallisempi olo kuin tammikuun km:n loppuneessa raskaudessa.

Olo on tänään ihan ok, aamulla vatsa sekaisin ja vähän ehkä närästää enemmän kuin normaalisti. Näläntunne on ihan poissa, mikään ruoka ei houkuttele eikä tosiaan tuu nälkä. Suurin osa on kyllä ihan hyvää sitten kun syö, mutta ei vaan tee mitään oikeen mieli.

Viime viikolla olin ihan kuolemanväsynyt koko päivän, eilenkin otin vielä iltatirsat. 😄 Tänään olin tauon jälkeen taas töissä, ihan hyvin jaksoin vaikka välillä haukotutti. Nyt kotiinpäästyä harkitsen kyllä päikkäreitä 😄

Mä en vielä oo soittanut neuvolaan, pääsiäisen jälkeen ajattelin odottaa.

Mä kans haluaisin kertoa muillekin kun omalle miehelle, mutta tammikuussa ehdittiin kertoa appivanhemmille ja mun miehen siskolle, ja oli ihan kauheaa kertoa sitten km:stä. Ei olla itse asiassa ees nähty sen jälkeen. ( Ei siis muutenkaan kovin useasti/säännöllisesti kyläillä, jonkin verran matkaa ja muuta )

Toivottavasti @Metu keksit jonkun kivan yllätyksen äidillesi 😊
 
Täällä olo heittää kyllä ihan hirveästi Välillä ihan järkkyy väsy ja mieli maassa, sitten yhtäkkiä niin energinen ettei paikalla pysy. 😅

Vielä ei olla kerrottu kenellekään, mutta mieli tekisi parille läheisellä kertoa, ja jos nyt huonosti kävisi niin varmasti saisi vertaistukea ja tukea♥️ Luultavasti kerron kun tulee hyvä tilaisuus🙂

Mulla huhtikuun vikalla viikolla eka neuvola, ja siellä ultraavat myös. Aika niin matelee ja tuntuu että on ikuisuus sinne..
 
@Metu saa paljastaa jos keksit jonkun kivan yllärin miten kerrot sun äidille😁 Mä mietin kans tuota äitienpäivää, jos silloin kertoisi vanhemmille, sikäli mikäli neuvolassa nähdään että joku on kyydissä.
 
Me laitettiin miehen vanhemmille kesällä alkaneessa raskaudessa postitse 'Mummila"-kyltti ilman mitään viestiä ja olivat sitä siellä sitten kovasti pohtineet🤭 toivotaan että nyt pääsisi käyttöönkin asti🙈💕
 
Jotain syömistä pitäisi keksiä, vaan mikään ei houkuttele. 🙁 Oon syönyt liian yksipuolisesti nyt viimeisen viikon ajan ja pitäisi yrittää jotenkin terveellisesti syödä, mutta onpahan hankalaa.

Nyt vaan aamupalaa miettiessä pää lyö tyhjää. Evääksi ainakin makaronilaatikon jämät. Senkin kanssa pitää vissiin muistaa lämmittää tosi kuumaksi, ihan kaiken varalta? Miten tarkkoja olette olleet näiden kanssa? Oonko liian neuroottinen?
 
Mun äidille kertomisen vaikeus on siinä että mä oon jo bonusäiti ja oon äitini kanssa riidellyt näistä termeistä (että oonko """oikee vanhempi""" kun oon "vaan" bonusäiti...) nii kaikki semmoset "sinusta tulee isoäiti" hommat ei oo tapahtumassa. Mutta aattelin että ois kyl tosi kivaa laittaa äitienpäiväkortin väliin vaikka kopio ultrakuvasta (harmi vaan että ellei käy varhaisultrassa sitä ei tossa vaiheessa vielä oo) tai jotain ilmoitusta siitä että perheenlisäystä on tulossa. En oo varmaan mitään sen kummempaa tekemässä (kukkia tuon aina), siinä on kylliksi aihetta äidille vollottaa 😄

@Helinä84 voi kurja että on niin ruokahaluton olo! Onko mitään vihanneksia Ja tohon lämmittämiseen liittyen, kun pidät huolta että sekoittelet kunnolla että lämpeää kaikkialta (kannattaa käyttää kupua), sen pitäisi ymmärtääkseni olla hyvä ❤️
 
Samassa ymmärryksessä oon kuin @Metu, ei lämmitetty ruoka niin suuri riski pitäisi olla. Varsinkin tuollainen 'perusruoka', ei makaronilaatikko nyt kaikista helpoiten pilaantuvaa tavaraa pitäisi olla kuitenkaan.
 
Kiitos molemmat, niin mä kyllä itsekin järkeilin että ei tuossa pitäis mitään riskiä olla. Sitä vaan välillä tulee mietittyä liikaa 🙄 Ja luettua liikaa kaikkea netistä
 
Sitähän se on, hirvee sääntö- ja ohjeviidakko ja hulluksihan sitä tulee, jos kaiken pohtii läpi yksityiskohtaisesti koko ajan. Ohjeista puheenollen, oletteko perehtyneet kosmetiikkaan liittyvään ohjeistukseen (esim: https://www.hus.fi/potilaalle/nain-...teratologinen-tietopalvelu/muut-altistukset)? Tää on sellainen osa-alue, jossa myös säännöt on lisääntyneet huimaa vauhtia. Esikoista odottaessa vajaa 10 v sitten oli muistaakseni ainoastaan, että hiusten värjäystä ei suositella. Nyt onkin sitten pitkä liuta välteltäviä asioita myös kosmetiikan osalta 🤔

Niin, ja esikoista odottaessa jopa neuvolassa oikein rohkaistiin syömään lakritsia ja salmiakkia verenpaineen nostattamiseksi. Vähän myöhemmin tuli jonkinlaiset rajoitukset määriin ja nyt sitten viime vuosina nää totaalikiellot :Eyes: Toki hienoa, että tutkimus menee eteenpäin, mutta vähän sellainen fiilis, että välillä vähempikin ohjeistus ja rajoittaminen riittäisi. Varsinkin kun ohjeet on erit jo ihan naapurimaahan verratessa, muusta kv-vertailusta puhumattakaan...
 
Hyvä linkkaus @Mrs Willow! On kyllä ihan massiivinen plääh että ei sais käyttää iholle laitettavaa hyttysmyrkkyä tai tavallista aurinkorasvaa, ja kaipaisin lisätietoa siitä mitä tämä "estrogeenin kaltainen aktiivisuus" on ja millä tavalla se ja tuo DEET on haitallista sikiölle – kuulostaa siltä että ei kovin, kun kuitenkin "pienelle alueelle" tai "epäsäännöllisesti" ei olisi ongelmallista. Mutta täytyy selvittää tässä tarkemmin ennen kesää, tai jos joku muu saa selvitettyä niin tänne voi raportoida 😂
 
@Metu, joo toi aurinkorasva erityisesti on aika tympeää, koska ne fysikaalisen suojan rasvat on ihan kauheita mönjiä... Kertokaa toki, jos on joku hyvä tuote tullut vastaan. Itse ainakin muistan, kun niitä lapsille on pieninä laitettu, niin kyseiset tökötit oli kyllä aivan eri planeetalta kuin normirasvat. Hyttysten karkoittaminen jollakin citronellalla lienee myös aika turhaa touhua... Tosin ymmärrän, että jotain Thermacellejä ei voi suositella, mutta tosiaan vähän haastavia nämäkin suositukset. Jostain hajuvedestä luopuminen on kuitenkin aika helppo juttu just verrattuna esim. aurinkorasvaan tai hyttyskarkotteeseen. Ja mitkään 'vietä kesä sisällä' -vinkit ei kyllä tule kuuloonkaan... :Face Without Mouth:
 
Oliko täällä muita ysärillä kasvaneita? Muistan että mun lempilimuja oli Friscon Peach&Passion. Nyt bongasin kaupassa Pirkan persikka-passion-juomatiivisteen, ja sitä kun sekoittaa Lidlin sinisessä pullossa olevaan
( huom, just tämä nimenomainen 😄 ) kivennäisveteen, niin on aika hyvää 😋

Mulla on muutenkin tapana sekoittaa mehutiivisteet just tohon kuplaveteen, saan tehtyä just niin mietoa "limua" kun mulle sopii. Eli hyvä että jotain sävyä näkyy 😄
 
@Helinä84 uu kuulostaa hyvältä! Mä tykkään juoda makuvissyjä vähän samasta syystä 😄

Rakas puolisoni lähti käymään huoltsikalla koska hän halusi kermaa mämminsä kanssa ja kysyin haluanko jotain. Pyysin karkkeja, ja hän oli että joo, ja ei lakua tai salmiakkia (oli viimeksi käydessään kaupassa hakemassa herkkuja ostanut pandan lakupussin meitä varten ja häntä oli kovasti harmittanut se että ei muistanut että ei saanut olla lakua tai salmiakkia). Noh, hän palasi ylpeänä kaupasta mukanaan pussi…… sirkusaakkosia 🤣🤣 voi toista, hän niin yritti ja karkkihyllyllä kuulemma katteli huolella pusseja että mistähän mä tykkään kun ne mistä hän tietää mun tykkäävän on semmosia missä on lakuja, ja sit hän otti tämän 😂 mutta hän kovasti halusi tehdä ihanasti ja puolitteli mulle niitä sirkusaakkosia sitten, kun en parin jälkeen enää halunnut syödä enempää kokonaisina ❤️
 
Jaa, tultiin just Teneriffalle enkä ollu kuullutkaan mistään aurinkorasvasuosituksista, mitäs nyt sitte🤣
Lakuista luin että se haitallinen määrä ois yli 250g viikossa... yövuorossa googlettelin ku luulin ostaneeni suklaarakeita mut olikin suklaalakurakeita😏

Ei oo mieli rentoutunut yhtään raskauden suhteen... eikä tää reissu sitä huolta helpota... viime kesänä ku oltiin kanssa reissussa ku tiputtelu alko 😪
 
Muokattu viimeksi:
@Metu tuo on kyllä paha kun kaikki oikeesti hyvät karkit on joko salmiakkia tai lakritsia, tai puoliksi niitä vähintään, kuten nuo Sirkusaakkoset :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mutta en kyllä yhtään ihmettele, että miehelläkin on mennyt pasmat sekaisin, kun tosiaan nuo ohjeet nyt ei oo sieltä ymmärrettävimmästä päästä aina itsellekään. Ehkä sun pitää ens kauppareissua varten antaa kuvalliset ohjeet siitä, että mitä karkkia pitäis tuoda :Winking Face: Mulla on tapana harrastaa tätä tiettyjen kinkkisten kauppatavaroiden kanssa, esim pyykinpesuaineet lukeutuu tähän kategoriaan. Saan sitten just sitä mitä toivon, enkä vähän sinnepäin.

@Susanie, ymmärrän huolen hyvin :red-heart: Toivottavasti selviätte tämän reissun ilman tiputtelua tai muuta ylimääräistä. Allekirjoituksestasi katsoin, että teillä oli ollut kkm silloin. Menitkö sitten kotiin palattuasi tsekattavaksi vai miten tilanne selvisi?

Aurinkorasvasuositukseen liittyen, eiköhän sieltä Teneriffaltakin löydy suosituksen mukaisia tököttejä, apteekit ainakin myyvät. Peruskaupoissakin toki voi olla, kannattaa katsoa vauvoille tarkoitettuja rasvoja jos muuten ei tärppää. Ja ylipäätään sanoisin, että parempi se 'kielletty' rasvakin kuin ihon polttaminen :Smirking Face: Onko siellä hyvät kelit? Täällä alkaa hanki tympiä jo melkoisesti. Ens viikolle sentään ennustetaan jo lämpimämpää, jospa se lumikin tuosta vähitellen alkaisi sulaa. Pääsiäinen meillä menee kyllä vielä ihan talvilajien parissa. Mitäs muilla on suunnitelmissa pyhien varalle?
 
Unohdin vastata @Helinä84 n kommenttiin tuosta juomasekoituksesta. Kuulostaa kyllä ihan houkuttelevalta, pitänee testata joskus. Ihan lähiaikoina vasta muutenkin hoksasin nuo vissyn ja mehun sekoittamisen tarjoamat mahdollisuudet, vähän vaihtelua juomavalikoimaan :smiling-eyes:
 
@Susanie menisin tolla ajatuksella mikä tossa artikkelissa oli, että "toistuva käyttö suurille isoalueille" voi olla ongelmallista, joten lyhyt loma, etenkin jos pystyy käyttämään pitkiä helmoja ja rasvaamaan vain käsiä ja naamaa tms. niin ei kuulosta olevan paha juttu. Yritin googlata tarkemmin noista vaikutuksista, mutta en löytänyt oikein mitään tosi selkeää tutkimustulosta – tässä artikkelissa puhutaan lähinnä epäilyistä, eli että joissain eläimissä/hyönteisissä on nähty huonoa vaikutusta noilla kemikaaleilla, ja ajatellaan että saattaisivat aiheuttaa esim. kilpirauhasen huonoa kehittymistä, mutta todisteita että tätä tapahtuis ihmisissä en oikein tälle löytänyt. Tässä tutkimuksessa puhutaan jenkkien aurinkorasvoista, joissa pitoisuudet on paljon kovempia kuin EU:ssa myytävien, ja yksi kemikaaleista (oxybenzone) oli todettu aiheuttavan lyhyempää raskautta ja suurempaa/pienempää syntymäpainoa. Näiden perusteella mä ite ajattelisin että tavallisesta aurinkorasvasta ajoittain käytettynä ei ois mulle valtavaa harmia, mutta jos löydät kaupasta fysikaalista aurinkorasvaa niin siitä varmaan saa mielenrauhaa ❤️ Ja tosiaan se että ei käytä aurinkorasvaa ollenkaan on pahempi!

@Mrs Willow Ens kerralle annan ainakin nimen karkeista joista tykkään 😂 meillä on bonuslapsi ekat pari päivää ja kummilapsi äitineen tulee kans kylään, joten meillä on lasten härdelliä. Puoliso tekee pääsiäisdinnerin, syödään mämmiä ja lapsille järjestetään munajahti, siinä se about on se meidän pääsiäinen 😄 Entäs siellä?
 
Takaisin
Top