Joulukuiset 2018

Mä en oo edes harkinnut varhennettua eli jään vapaille vasta sitten kun äitiysloma alkaa.

Miten te meinaatte tehdä vanhempien lasten päivähoidon kanssa? Jääkö lapset teidän kanssa kotiin vai jatkaako normaalisti tai osittain? Mä oon meijän kohdalla osittaisen jatkamisen kannalla, mut en vielä tiedä mikä määrä ois järkevää. Toki täytyy kysellä päiväkodinkin toiveita asian suhteen vielä ennen päätöstä.

Eikö se mene niin, ettei aiemmat lapset saa edes kokonaan jatkaa päivähoidossa, kun toinen vanhemmista on kotona? Että joko käyvät päiväkodissa osittain (pari pv/vk) tai ei ollenkaan?

Eikö se mene niin, ettei aiemmat lapset saa edes kokonaan jatkaa päivähoidossa, kun toinen vanhemmista on kotona? Että joko käyvät päiväkodissa osittain (pari pv/vk) tai ei ollenkaan?

Joo, minusta se subjektiivinen hoito-oikeus on 20h/vko silloin kun toinen vanhemmista on kotona.

Ah, no hyvä tietää tämä! Tosin kahta tai kolmea päivää oon miettinyt itekin jo ihan sen päivähoitomaksun kannalta, joten menee tohon 20h kevyesti.

Riippuu minkä linjauksen kaupunki tai kunta on ottanut. Kaikki ei lähtenyt rajaamaan subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Tiitu, otan osaa! Teidän myös omasta kokemuksesta miten rankkaa on suru perheessä samalla kun vauva on pieni :(

Mulla on la vasta joulun jälkeen, niin se tuo vähän ylimääräisiä päiviä äitiysloman ja la:n välille :) Ihana päästä valmistelemaan joulua rauhassa!

Riippuu tosiaan kunnasta toi päivähoito. Mun muistaakseni täällä saa olla hoidossa vaikka kokopäiväisesti. Meillä syksyllä pk:n vaihto esikoisella ja sekin jo jännittää, että tuleeko liikaa muutoksia kerralla :/ Meillä ei ole vaihtoehto, että esikoinen jäisi kotiin, sitä ei kestäisi kyllä kukaan, vähiten esikoinen itse, sen verran energinen ja sosiaalinen tapaus. :D Mutta oon kans miettinyt et olisko 4 pvää vai lyhennetty paras? Ehkä päätetään vasta joulunpyhien ja lapsen syntymän jälkeen, kun näkee millainen tapaus tulee.

Vaikuttaako esikoisen ikä tohon hoito-oikeuteen? Me haluttais kyllä pitää esikoinen päikyssä kokopäiväisesti niin kuin tähänkin mennessä. Tai ainakin olisi kokopäiväinen paikka, voisin sitten mahdollisuuden mukaan noutaa hiukan aiemmin (nykyään on aina viimeisten joukossa iltapäivällä :( )

Me otamme pojan pois päiväkodista, kun pieni syntyy.
Haluan molemmat lapset kotiin ja myös taloudellisesti järkevää. Meillä menee tulojen mukaan aika korkea maksu, vaikka olisi vain 2-3päivää viikossa.
Haetaan sitten joku kerhopaikka esikoiselle :)

Muokattu viimeksi:
Meillä esikoinen (just täytti 2v) ei oo vielä kerennykkään päiväkotiin, joten kotona tulee olemaan. Ois julmaa työntää se nyt päiväkotiin ikäänkuin pois vauvan tieltä :/ Kerhot sitten asia erikseen..

Meillä tyttö aloittaa hoidon parin viikon päästä ja kerkeää olla hoidossa n. 2,5kk ja sitten marraskuussa jää kotiin. Toki, yritetään saada kerhopaikka, että saisi ikäistään seuraa ja puuhaa parina päivänä viikossa, mutta en tosiaan raaski tyttöä pitää koko ajan hoidossa! Jos ei saa kerhopaikkaa, niin sit on minun ja vauvan kaa kokonaan kotona! ♡

Täällä esikoinen täyttää tammikuussa 2 ja ei siis vielä ole hoidossa ollut, eli kotiin meidän kanssa edelleen jää. Jotain kerran viikossa kerhoa kyllä olen miettinyt, kun on niin touhukas ja sosiaalinen tapaus, muistaakseni juuri tuo 2v täällä ns avoimessa päiväkodissa ikärajana että saa lapsi yksin jäädä ilman aikuista. :)

Teillä joilla jää pieni lapsi kotiin, miten te selviätte?! Mä en pysty ees kuvitteleen meidän todella vilkkaan ja seurankipeän pojan kanssa, että pystyisin pitämään sen tyytyväisenä ja keksimään kaikkea kehittävää tekemistä, jos olen 24/7 vauva tissillä :) Ootte ihan superäitejä.

Mikäs muuten on avoin pk?

Teillä joilla jää pieni lapsi kotiin, miten te selviätte?! Mä en pysty ees kuvitteleen meidän todella vilkkaan ja seurankipeän pojan kanssa, että pystyisin pitämään sen tyytyväisenä ja keksimään kaikkea kehittävää tekemistä, jos olen 24/7 vauva tissillä :) Ootte ihan superäitejä.

Mielenkiinnolla tuota arkea odotan, toivon sormet ristissä yhtä sikeäunista vauvaa kuin esikoinen ja pitää opetella vaikka kantoliinassa imetys että pääsee vähän liikkeelle. En siis tosiaan tiedä, yritetään selvitä. :hilarious:

Avoin päiväkoti kaupungin kerhotoimintaa muutama tunti viikossa, oliko 2-5vuotiaille jotka on kotihoidossa. Itsekin pitää vielä enemmän perehtyä ja hakea sitten paikkaa ajoissa, maksuton vielä käsittääkseni on myös.

Meillä on onneks aika helppo tyttö, kattoo lastenohjelmiaki ihan nätisti paikallaan ku laittaa pyörimään :) Kyllä muaki silti hirvittää et miten sitä pärjää, ei varmaan oo päivässä edes sellasta hetkeä et kumpiki lapsi nukkuis yhtä aikaa :D

Avoin päiväkoti on sellanen missä saa käydä/olla vaikka aina niinkin että vanhempiki on mukana koko ajan :)

Varmaan jään lomalle sit kun aika on. Jos vaan jaksaa sinne asti. Nytkin jo tuntu ku kaiveli leluja sohvan alta ja pelejä hyllyiltä ja nostelee lapsia, että mitenkä sitä ison mahan kanssa sit... Siis päiväkodissa töissä. Onneks eskariopena jää nuo nostelut vähälle, kuhan eskari ens viikolla alkaa.

Meidän lapset on jo koululaisia niin ei tarvii miettiä hoitoja, mutta aikanaan jäi isompi kotiin kun kuopus syntyi. Oli sillon 1,9kk ja ei käyny mielessä viedä hoitoon. Kyllähän tuo väsytti ja tais olla välillä aika rankkaakin, mutta lapsista tuli ihan parhaita kavereita ja ovat vieläkin hyvin läheisiä. Jossain kerhossa taidettiin käydä ja sit kavereiden kanssa tavattiin, joilla oli samanikäiset lapset. Oli sit vertaistukea :)
Kannattaa tsekata ne kunnan avoimet pk:t ja kaikki kerhohommat, ovat yleensä aika toimivia. Ja ainakin joissain kunnissa on pk:ssa hoitopaikkatakuu eli saa sit myöhemmin oman paikan takas.

Mä en ajatellut olla superäiti :). Jos en pärjää, pyydän apua. Jos vauva taas kerran saa rintaraivareita, annan korviketta. Kerhoja jatketaan, jos ei olla kipeitä niin kuin melkein koko viime kevät oltiin.
Poikanen ei ehdi täyttää vielä kahta ennen vauvan syntymää, eikä siis ole missään hoidossa vielä ollut, enkä missään tapauksessa halua niin pikkuista hoitoon laittakaan. Hän viihtyy kyllä leikkimässä hetkiä yksin, ja meillä on myös isompia lapsia leikittäjinä :). Vauva-aika on tosi lyhyt, kaitpa sen seisoo vaikka päällään. Ja jos ei seiso, niin ketarat ojollaan sitten luovuttaneena :dead:.

Ihan tyhmää kun noita avoimia pkta ei ole Helsingissä kuin suomeksi :/ Tai ainakaan ei toisella kotimaisella. Ja esikoinen varmasti itse viihtyisi parhaiten tutusta päikyssä kavereidensa kanssa.

Onko muilla muuten tullut linea negra näkyviin ja millä viikoilla? :)

Itsellä tuli esikoisesta muistaakseni jo 16+, mutta vielä ei ole tullut edes haaleaa viivaa.

Takaisin