joulu

Jotenki kuulostaa Iirai että oot hoitoalalla... Äidilläni oli sama homma toissa jouluna. Aamuja onneks että kerkes nähä koko sisarusparven perheineen saman katon alla joulupäivänä. Isännän perheen luona ollaan vaan piipahettu ku satun olee kissoille allerginen ja heidän koira ei tuu muitte koirien kaa toimeen nii ei viitti omia koiria palelluttaa autoon. :sorry:
 
Me ollaan menos jouluks miehen mummolle. Siel on miehen sukulaisia viettää joulua. Esikoinen tullut ikävään flunssaan. Korkeeta kuumetta oli pari päivää ja pientä lämpöä 4 päivää ja nyt ensimmäinen aamu kun lämpö ei oo lähelläkään kuumeen rajaa. Taidan ehkä itse säästyä pienel nuhal ja karheel kurkul. Enään onkin pari päivää jouluun.
 
Tälle aamua haettu vielä yks paketti pukinkonttiin ja nyt on kaikki lahjat valmiina :) Eilen haettiin kinkku ja ostin itelle pienet porkkana- ja lanttulaatikot sekä rosollia. Voikohan silliä syödä? Se ois kyllä niin hyvää! Huomenna varmaan aamusta käydään hakemassa leivät, maidot yms tarpeelliset.. Fazerin boxeja meillä on 7kpl, riittääköhän? :D Mun suosikkeja on ehdottomasti nuo vadelmajogurtti täytteiset suklaat :p Torttuja joudun tekemään vielä yhden satsin kun eilisestä ei oo enää jäljellä kuin muutama.. Siivoamistakin ois vielä..vaikka eilen siivottiinkin :confused:
 
Voikohan silliä syödä? Se ois kyllä niin hyvää! Huomenna varmaan aamusta käydään hakemassa leivät, maidot yms tarpeelliset.. Fazerin boxeja meillä on 7kpl, riittääköhän?.. Siivoamistakin ois vielä..vaikka eilen siivottiinkin :confused:

Silli =raaka kala => ei suositella syötävän raskaana.
Fazun konvehteja...joo pitää laittaa ostoslistalle (mutta syöjiä ei niin monta eli ei tule 7kpl :-) )
Siivous. Huoh! Ikuinen rumba. Huomenna otetaan kuusi sisään eli sen jälkeen kannattanee vasta siivota. Ja sitten ummistan silmäni! Ja mieleni viritän "ei ole niin väliä"- moodiin.
 
Mulle taas on sanottu (neuvolasta kysyin ku mietin itse samaa) että silliä voi raskausaikana syödä kohtuudella. Kielto koskee graavattuja, kylmäsavustettuja ja tyhjiöpakattuja kaloja joihin silli ei ilmeisesti kuulu.

Mulla ois tänään vielä vähän siivottavaa, sitte aattelin tehä vähän porkkanalaatikkoa sekä maustekakkua... Ja lohta täks päiväks :D Rosolliakin varmaan teen lisää ku söin jo ekan satsin, hups... Karkkeja tuolla odottelee vaan vihreät kuulat ja fazermintit, saa nähä mitä mahtaa pukilta tulla, onko miehelle nakitettavia vai saako ite natustaa :)
 
Tehtiin hieman työnkevennystä mulle, joten työnantaja muuttikin multa yhden joulun päivistä vapaaksi.. Pääsi näin itse helpommalla, kun en jäänyt uudelle sairaslomalle. Lääkäri olisi antanut koko viikon vapaaksi.. Mutta tosiasia on se, etten pysty enää 5-6pv/viikko tekemään töitä. Näin se vaan työnarkomaaninkin pitää hidastaa tahtia..
 
Me ostettiin nyt sitä Lehtikuohua mulle Uudeksi-Vuodeksi :b
Tekis jo mieli...
 
Mä kävin hakemassa alkosta pullollisen alkoholitonta punaviiniä ja olin kyllä ihan pöyristynyt miten kurja valikoima oli... Kaikki olivat keskitäyteläisiä tai kevyitä, sekä vähätanniinisia. Mur! Mä tykkään täyteläisestä ja tanniinisesta punaviinistä ja olin siellä sitten helisemässä että mitäs otan vai otanko mitään. Otin sitten sen ainoan pullon joka oli edes keskitanniininen, saa nähä onko ihan kamalaa. Samalla nappasin yhden tavallisen alkoholittoman oluen ja yhden tumman, eiköhän niillä pärjäile hienosti kun saa vielä vähän glögiä :) Uudeksivuodeksi vois kyllä käydä jossain toisessa alkossa kattelemassa oisko alkoholittomien punkkujen valikoima yhtään parempi.

Mietin että nauretaankohan mut pihalle ku meen syömään sukulaisille omat juomingit mukana, mutta mä en usko että kukaan on älynnyt varata muuta alkoholitonta ku kahvia, teetä ja sitä glögiä, onhan ihan kiva juoda jotain muuta ku maitoa ruoan kanssa. Omaa kotikaljaa suunnittelin tekeväni, mutta mies sano että ei suostu olemaan kämpässä joka lemuaa kaljalta. Ei sitte. :grin
 
Ginger jos muutkin juo viiniä niin tuskin ne paheksuu sun omia juomia :)
Et sentäs kyselly niitä alkoholittomia viskejä, vai mitä ne sun muut lempialkoholit oli? :D
 
Alkoholiton viski...selkeä markkinarako :-)

Tänään meen kans kauppaan ja ostan lämminsavulohta itselleni kalapöytään. Ja sekoitan siitä kans jonkun tuorejuustotahnan kun muut syövät sitten mätiä yms.
 
Mä yritän kans miettiä mitä juomia olis kiva jouluna...tuorepuristettu omenamehu kinkun kanssa. Sopiiks kalojen yms kanssa paremmin lehtikuohu vai karpalokuohu? Muita ideoita? (olut ei maistu)
 
Joo, mulle ei kans olut maistu, joten kuohulla mennään joulu ja uusi vuosi! Tosta karpalosta en oo kuullutkaan! Pitää testata!
 
Enpä sentään katellu alkoholittomia viskejä, vois maistua aika jännälle :woot: En oo kans ikinä kuullu karpalokuohusta, kuulostaa aika hyvältä ku karpalomehu yleensäkin maistuu. En yleensä pidä kuohuviineistä yhtään, mutta kerran maistoin jotain punaista alkoholitonta kuohuviiniä joka oli ihan suht hyvää, ni rupesin nyt miettiin että oisko jopa ollu sitte jotain karpalokuohua?
 
Onko niin, että itse graavattua lohta on lupa syödä? Entä kaupasta valmiina kypsennetyt kalst, kuten savustettu siika?
 
Mun mielestä ainakin oli nii et jos ite graavaa tuoreesta kalasta ni ok. Tosin ehkä sitä ei kannata mtn vkoa syödä :D. Tuoretiskiltä lämmin savustettu kalakin on kai ok,mutta siinäkin pitää muistaa oikea säilytys. Ite en noita uskalla syödä kun oon nii hysteerinen. :D. Laatikot taitaa olla ainoo joita uskallan ja nekin kuumana. Kinkku,juustot,kalat,puuro, salaatit...saa jäädä multa tän joulun osalta. Vitsi ootan jo seuraavaa jouluu ku uskaltaa taas syödä :D
 
Hei Esikoinen, mitä pelkäät ruoissa?
Kaikki yli 70 asteeseen kypsennetty on ok. Ja kun uudelleen lämmität, niin taas sama juttu. Kyllä se jäähtynyt kinkku on ok sen pari päivää, jos yleensä pidetään huolta kylmäsäilytyksestä. Ja jos jokin haisee tai maistuu pahalle älä syö- olit sitten raskaana tai et :-)
 
Esikoinen tosiaan ei esim kinkussa tai puurossa ole mitään vältettävää... Juuri kuten Winks sanoi :)
Mutta siis Oinas kaikki raaka liha ja kala on aina riski. Murta suurin riski ne pitkään säilytetyt esim vakuumissa olleet. Kaupasta jos saat paikanpäällä lämminsavustettua niin pitäis olla ok, mutta jos se ollu paketissa tai sitä pidetty viileässä yhtään pidempään niin silloin sekin tulisi kuumentaa uudelleen :/ (esim vakuumipakattu lämminsavukala).
Ja toki mikä vaan ruoka jos ollut pitkään huoneenlämmössä tai esim kalaa ja kasviksua leikattu samoilla välineillä/ovat samalla lautasella niin niissä aina riski. Itse aattelin välttää niitä kaloja (ellei tarjota lämpimänä/ esim itse vasta lämminsavustettu. Lisäksi vältän toki alkoholia ja ainakin homejuustoja ja pastoroimattomia. Mutta muuta mitä meillä kuuluu joulupöytään kyllä syön! :)
 
No mä ylihysterisoin kaikesta :D. Jos en oo muistanu just pestä käsii ku vaikotan purkan nii roskii menee koko pussi :D (en ehkä enää iha noin hysteerinen). Tosi vaikee syödä muutaku kotona ku ei tiä kui hygienisesti ja hyvin ruoat on valmistettu. Tosin kotonaki mietin usein että olikohan nyt tarpeeks hyvin paistettu tms. Kyl tää raskaus saa pään sekasi :D. Onneks asuu yksin nii en saa ketään muuta sekoon näil jutuilla :D
 
Takaisin
Top