joulu

Ruusa#

Supliikin supersankari
Huhtimammat 2016
Elomammat 2017
Joku jo puhui joulusuunnitelmista, mutten löydä enää että missä ketjussa...Eiköhän siis joulufiilistelijöille voisi avata omankin ketjun. Vaikkei nyt varsinaisesti odotukseen liitykään! Ja niiden joilla joululaulut jo tulee korvista ulos voivat olla lukematta :)
 
Olen hankkinut jo muutaman joululahjan . Ja katselen mitä kivaa vois askarrella...jouluinen tulitikkuaski vois olla kiva pieni lahja. Ja mietin jaksaisinko väsätä joulukukka istutuksia- joku rehu, koristeltu hedelmä, kanelitankoja yms.

Myönnän, olen jouluihminen
 
Muistan yhä lapsuudesta kuin joku oli askarrellu tulitikkuaskien päälle nukkuvia tonttuja!!!! Oli söpöjä! Joku puolikas puuhelmi päänä johon piirretty tussilla kiinni olevat silmät nenä ja suu ja siinä huopamyssy päässä ja toinen huopapala peittona... ja en muista pilkistikö sieltä jalat vielä...
 
Tonttutulitikkuaskeja on joo ihanan erilaisia. Mulla on pieni valkoinen massapallo pääksi - liimaan sen askiin - eli sillä vedetään tulitikkuaski auki. Ja punainen huopa päähän. Ja sit jotain koristelua ns rasian päälle - huopamekko, housut tms :) Helppoa ja nopeaa - ja käytännöllinen ja kun tulitikut loppuvat, sen voi heittää pois. Eli ei täysin turhake eikä se jää ns pyörimään.

Noi jalat vois olla kiva lisä.
 
Joulukuussa alkaa sitten ruokien fiksailu (tosin se on edelleen enemmän mummon ja siskoni heiniä). Mutta kohta pitää tehdä joulukinkkitilaus (se harmaasuolataan itse).

Mä näin jokunen vuosi sitten ohjelman, jossa sioille syötettiin Fazerin sulaata, ns tehtään viallisia muotoja ja jämiä. MÄ niin haluaisin syödä sellaista kinkkua, on taatusti ollut onnelinen possu. (Valitettavasti en ole löytänyt farmaria joka syötää possuille suklaata). Mutta tyttöviljakinkku on ollut tosi hyvä. Ja siis se pitää todellakin olla tyttö, koska siinä on enemmän rasvaa ja siten enemmän makua.

Ai mistä tunnistaa tyttökinkun? Noh, tytöt ovat vähän pyörempiä muodoiltaan kuin pojat :p
 
Itse asiassa noita suklaan syöttäjiä possuille ja naudoille löytyy paljon makeistehtaiden lähettyviltä. Sieltä tosiaan tulee viallisia makeisia, joita possut ja naudat tykkää mussuttaa :p
Meillä viime vuonna oli joulupossut kasvamassa omassa pihassa ja joulun alla käytettiin kinkut palvaamossa. Oli aivan uskomattoman hyvää :woot: nyt jo kuukauden vesi kielellä haikaillut kinkkua ja sinappia...oisko joku raskauden aikainen mieltymys tämäkin?
 
Minä oon kyllä kans jouluihmisiä ☺ se tunnelma aattona ja perinteet. Ihana käydä hautausmaalla yömyöhään kun siellä loistaa kynttilämeri. Ja jouluruuat, slurps!
 
Mullakin alkoi tehdä jouluruokia mieli.... Vaikka oikeastaan ne on aika hassuja :0
Porkkanalaatikkoa tekis mieli, vaikka pelkään että sekin tuntuis liian makealta. Ja lihapullia! Sellaisia joita äiti teki lapsuudessa. Tosin ei niitä syöty ikinä jouluna :D Imellettyä perunalaatikkoa :b Ja rosolliakin haluaisin... Ja oikein ylikypsää kinkkua sinapin ja joululeivän kera. En silti sanois että jouluruuat ois mitään mun lempi ruokia silti...
 
Täällä kans jostain syystä tänä jouluna ihan jo jouluintoisena. En voi sanoa että joka joulu olisin ollut näin jouluihminen :) Liekö raskaus lisää tätäkin ominaisuutta. Tai sitten se on tämä uusi koti. Muutettiin vappuna uuteen omaan taloomme ja ensimmäistä kertaa lapsikin alkaa joulusta jotain ymmärtämään (2v). Ulkovaloja tuli jo laitettua etupihalle ja takapihalle ja kynttilöitä on tullut polteltua. Vähän jopa miettinyt jo joulun ostoslistaa. :Heartred
 
Huhtivauva16 joulun ostoslistan miettiminen kuulostaa just ihanalta :) Varmaan sekä uusi koti että raskaus vaikuttaa!
Meillä yhdet valot jo + jopa yksi pikku tonttu. Kynttelikköjä en ole vielä viitsinyt laittaa ikkunoille. Mä tykkään ostella joululahjoja vaan jos saan jonkun hyvän inspiraation, muuten se on aika stressaavaa! Ja vielä ei ole mitään superideoita tullut... Eikäjoulusuunnitelmatkaan vielä ole selvillä, että kelle sukulaisille minäkin päivänä jne... Eli nyt voisin ehkä vasta keskittyä tunnelmointiin (ja ostaa suklaata ja piparkakkuja!)
 
Minä tykkään kans joulusta tosi paljon ja musta oli viime vuonna tosi ihanaa, kun oltiin ekaa joulua omassa kodissa. Yleensä siis oltu jomman kumman vanhemmilla. Oli ihana kun sai laittaa kotiin ihan oikean joulun! Miehen vanhemmat oli meillä sitten aattona ja käytiin niillä tapaninpäivänä syömässä. Mun vanhemmat tuli välipäivinä pariksi päiväksi (asuvat kauempana). Nyt on kaikki joulunviettosuunnitelmat vielä auki, kun meillä saattaa olla muuttoksin edessä vielä tänä vuonna! Ei pysty oikein suunnittelemaan. Mutta oon kyllä glögiä juonut ja kynttilöitä poltellut ja joululahjoja miettinyt (tosi kiireinen loppuvuosi ja pakko tosiaan miettiä jo senkin varalta, että jos se muutto tulee, niin ei enää ehdi kamalasti shoppailla).
 
Mä oon kans aina tykänny Joulusta.. Meilläkin nyt ensimmäinen Joulu ihan omassa kodissa ja ei reissata minnekään ku korkeintaan naapuriin anopille.. jos sinne vaikka tulis lapsille serkkuja, mut oma pukki tulee meille. Äitini kanssa just juteltiin, että hän ja iskä ajelevat tänne meille tällä kertaa päiväseltään ja mun veli vaimonsa kans tulisivat ehkä myös.. Miehen töistä ei vielä tiedä niin ei reissupäiviäkään tiedä. Mulla ei vielä oo jouluvaloja, mut lyhdyssä on hämärävälot/kaamosvalot. Syttyvät ku alkaa hämärtää ja yöksi sammuvat.. Myöhällä tosin.. Ja ja ja.. Lamttusose lähti kaupasta mukaan ja odottelee koska pääsisi laatikoihin. :)
 
Oon tässä nyt tänään tutkiskellut joulukortti-ideoita sekä suunnitellut jouluasetelmia... :grin Oon päättänyt tehdä joulukortit itse, mutta kun ideoita tursuaa pää niin paljon etten ole pystynyt yhdistämään niitä miksikään järkeväksi yhdeksi ideaksi. Ensiksi mietin että tekisin kaikille erilaiset kortit, mutta sitten siitä kumminkin tulisi niin paljon materiaalikuluja, ettei mitään järkeä... On tullut selattua netistä kaikenlaista vinkkiä yhdistää päässä pyörivät ideat ja löysin useita kivoja kortteja, pitkälti näemmä porot miellyttää :rendeer En silti oo saanut vielä varmuutta millasia kortteja tekisin, mutta... Kai tästä kohta keksii jotain, pitäis piakkoiten alkaa tekemäänkin jo, että saa valmiiksi :) Sitten tosiaan ajattelin että kyhään jouluasetelmia sukulaisille, ettei sitten tartte juosta pää kolmantena jalkana kaupassa ja pohtia lahjaa. Joku itsetehty on kuitenkin kiva, niin miksei siis joulukukkanen. Kaupasta ostettuinakin ovat kyllä ihan kivoja, mutta hinta on hieman suolainen ja itse tekemällä saa just sellaisia kun tahtoo.

Joulu on mulle ainakin semmosta puuhastelun aikaa, tykkään askarrella ja näperrellä sekä kokata. Sitten jos sattuu saamaan vielä jonkun kivan lahjan ja voi viettää aikaa mukavien ihmisten kanssa niin on kaikki parhaat yhdessä. :woot:
 
Minä myös olen jouluihmisiä. Kaikki rakkaat ihmiset samassa paikassa. Hyvää ruokaa ja rauhallista oleskelua (välillä menoakin löytyy) :) Tunnelma, valot ja tuoksut, ei jaksaisi enää odottaa.. Joulu tule jo :happy:
 
Joulujutut jatkuu..tein tämmösiä joulukransseja kolme (vähän erilaisia) joululahjaksi ja omaks iloksi :) nyt probleema et mistä raaskin luopua :D Ehkä yksi anoppilaan ja yksi omalle äidille ja yksi jää kotiin.. Varmaankin juuri tämä näytekappale. Voin kertoa että nyt on kyllä liimapyssyliimaa kaikki paikat täys :D
 

Liitteet

  • WP_20151111_20_11_51_Pro.jpg
    WP_20151111_20_11_51_Pro.jpg
    935.7 KB · Katsottu: 54
Muokattu viimeksi:
Mäen oo ollu moneen vuoteen mikään jouluintoilija, kyllä tykkään joulusta mutta ei ollu mitään erityistä hössötystä. Tänä vuonna onkin iiiihan eri juttu :grin Mä pistin miehen kaivaan kuusen varastosta, se on nyt JO pystytetty olohuoneeseen :p Ainoastaan kynttelikkö valot, loput kuusen koristelu jääköön joulukuulle :wink
Oon myös glögiä ja joulutorttuja syönyt ja tein myös piparitalon :hungry: Ekaa kertaa väsäsin ja tuli niin joulutunnelma:shy: Lahjojakin oon jo ostanut ja paketoinut, mut lähinnä vaan semmoset mitkä täytyy lähettää postissa vähän kauemmaksikin.
Kortit pitäis viellä väsätä :grin
Onpa muuten kiva lukea ettei oo ainut joka jo nyt hössöttää joulusta :)
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    950.7 KB · Katsottu: 40
Meillä joulusuunnitelmat ovat jokseenkin kasassa (tietenkin sit joku sairastuu ja suunnitelmat on muutettava). Meillä on perinteisesti ollut niin, että joka toinen vuosi ollaan minun sukulaisten luona jouluaattona ja joka toinen vuosi miehen sukulaisten luona. Joulupäivä on pyhitetty omalle perheelle (tai jos sattumoisin on jäänyt jouluaattona yökylään, niin siellä päivän viettoa ulkoillessa ja fiilistellessä). Tapaninpäivänä ollaan sitten menty toiselle sukulaisosapuolelle. Ja sitten välipäivien aikana tai ennen loppiaista käyty mahdollisesti sukuloimassa vähän pidemmällä. Vuorottelu on toiminut tosi hyvin, ja olen ainakin yleensä onnistunut saamaan kälyt samaan juoneen ja rytmiin. Ja olen aidosti pitänyt siitä, ettei joulupäivänä tarvitse rientää minnekään vaan voi olla pyjama päällä ja ottaa iisisti - ja sitten jossain vaiheessa perheen kanssa menty ulos (toivottavasti tänäkin vuonna) pulkkamäkeen, luistelemaan tms. ja luettu joulupukin antamaa kirjaa ja leikitty joululahjojen kanssa.

Jossain vaiheessa sitä pitää varmaan viettää jouluaatto omassa kodissa, mutta olen kyllä viihtynyt hyvin vähän isommassa seurassa. Ja ainakin näin pieneen pain ja pienten lasten kanssa otan kiitollisena vastaan valmiin joulupöydän :wink
 
Meilläkin on ollut vuorottelua tähän asti. Joko miehen sukulaisissa tai minun äitini luona kokoonnuttu suvun kanssa. Nyt olemme aaton kotona ja minun pään suku tulee meille. Tapanina sitten suunnistetaan sukuloimaan miehen suvun puolelle. Ihanaa jotenkin kun on näin fiiliksissä :)
 
Meillä on itsestäänselvyys että mennään miehen mummon luo minne sitten kokoontuu koko heidän sukunsa aatoksi. Lapsia vilisee jaloissa kaiken ikäisiä ja ruokaa löytyy :grin Jokainen tosin vie vähän jotain itsekin, en vielä ihan tiedä mika mun osaksi tänä jouluna jää. Teen kumminkin varmaan kaikkia ruokia kotonakin ja nappaan sitten vaan sen mukaan mitä pyydetään... Omia sukulaisia käyn ehkä moikkaamassa aattoaamusti, joulupäivänä tai sitten mahdollisesti jo vähän ennen joulua.
 
Takaisin
Top