Jaksatko vielä ihan kuin ennen raskautta?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lavinia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Kotona, töissä, koulussa, harrastuksissa? Olisi kiinnostavaa tietää missä vaiheessa eri naisilla alkaa puhti loppua (olen pahoillani, jos kuulostaa sadistiselta :grin) vai riittääkö virtaa hyvin koko raskauden ajan. :) Ite jäin aiemmissa raskauksissa sairaslomalle jo aika kauan ennen äitiyslomaa, koska olin niin pahoinvoiva ja väsynyt koko ajan. Nyt jännityksellä odotellaan olisiko tämä kerta helpompi. Toki nyt olenkin kotona kuopuksen kanssa, mutta nyt olisi oikeastaan vieläkin tärkeämpää pysyä edes jossain voimissa.

Mites muilla, joko olette aivan uupuneet? :wink

Mäkin jouduin jäämään ekassa raskaudessa pois töistä, alkoi olla kivuliasta olla liikkeellä jatkuvasti kun maha kasvoi ja venyi. Tässä raskaudessa myös väsymys painaa ihan hulluna taas päälle, niinkuin edellisessäkin, mutta viimeksi loppui ainakin alun jälkeen ja keskiraskauden olinkin virtaa täynnä :D

Mä jäin viimeks puolen välin paikkeilla saikulle supistusten ja kipujen takia. Selkä ja lonkat oli jatkuvasti kipeet. Nukkuminen teki tuskaa. Muutaman viikon päästä siitä kun selkäkivut tuli niin alko kipeet supistukset, joiden takia sitten koko loppuajan olin kotona ja käskettiin ottaa rauhallisesti. Vikalla kolmannekselle tuli vielä iskias seuraks. Vähän jännittää jos taas käy noin, voi olla esikoisen kanssa aika hankalaa jos ei saa mitään nostella ym.

Nyt on jo alkanu tulemaan semmonen voimaton olo jos jotain tekee. Lenkilläkin alkaa heti hengästyttää ja hiki puskee päälle, tekis mieli vaan mennä kylmään suihkuun nukkumaan.

Mä olin ilmeisesti sitten aika onnekas kun pystyin olemaan iha loppuun saakka töissä ja vielä vko ennen synnytystä kävin tanssitunnillakin. Saas nähdä miten käy tällä kertaa... tällä hetkellä tuntuu etten oo ehkä yhtä onnekas.

Mulla on pitkä työmatka (tunnin) ja pitkät työpäivät, niin työmatkat on nyt aika hankalat, kun autossa musta tulee tosi pahoinvoiva. Myös näköjään äidilläkin ollut raskausmigreeni nostaa päätään täälläkin, joten varmaan sairaslomia tulee... Oon jo muutaman päivän joutunut olemaankin pois.

Olin jo unohtanut ne loppuraskauden kivut ja säryt, mulla kans oli jotain iskiaksen tapaista (tai ihan sitä itteään, en tiedä) ja kaikenlaista. Huh pitäisi varmaan alkaa tässä vaiheessa treenaamaan selkää ja vatsaa että olis sitten rautaisessa kunnossa kun koittaa se loppuraskaus :grin jos se edes vähän auttaisi, voi tietty tulla pahat vaivat vaikka oliskin treenannu.

Viime raskaudessa olin vielä lähdössä hiihtolenkille, kun vedet meni. Kävin näytillä ja takaisin yöksi kotiin. Tein muutaman tunnin töitä ja imuroin koko talon. Sittenhän mentiin kuitenkin jo yöksi sairaalaan :D

Muuten tein loppuun asti ja koko äitiyslomankin töitä, vaikka oksensin tosiaan koko raskauden ajan öitä myöten. Muita kolotuksia ei sinänsä ollut, mutta painoa tuli..

Muokattu viimeksi:
Hui, aika rankkoja kokemuksia teillä. Mua väsyttää nyt kamalasti, mutta muuten ihan hyvin vielä jakselen. Väsymys nyt on jo vähän niinkuin normaali olotila. Viime raskaudessa ei ollut isompia ongelmia, mitä nyt raskaampi liikunta piti jättää noin viikolla 26, kun alkoi supistella sen verran kovaa. Tosin edellinen raskaus päättyi jo viikolla 35, kun jätkällä oli vähän kiire, että siitä ihan lopusta ei ole kokemusta.

Mutta painoa, sitä tuli viimeksi. Synnäriltä jäi mukaan 13kg, mikä ei ollut kovin kivaa, kun olen jo ennestään ylipainoinen. Ensimmäisen puolen vuoden aikana paino ei laskenut millään, mutta sitten lähti yhtäkkiä alaspäin, ja lähti sitten vähän enemmänkin. Nyt yritän pitää painonnousun kurissa, koska on sitten myöhemminkin helpompaa. Mutta nälkä on nyt kahden tunnin välein, joten on vähän haastavaa!

Nyt (vielä) tuntuu siltä, ettei tämän odotuksen väsymystaso ole ollenkaan sitä luokkaa, mitä se oli esikon ekan kolmanneksen aikana. Hyvä vaan, kun täytyy tuon meidän taaperoituvan vauvan viihdyttämisestä vastata. Toisaalta loppuraskauden selvisinkin sitten aika vähällä; uin viimeisen pitkän matkauintini kaksi päivää ennen synnärille lähtöä. Toisaalta multa jäikin sitten loppuraskauden vaivat kokematta ennenaikaisuuden takia.

Toivotaan, ettei kukaan joudu tollasia kokemuksia uudestaan enää kokemaan!!

Täällä vaivaa väsymys, varsinkin iltapäivisin. Yöunet on levottomia ja vessakäyntejä jo nyt useita, vaikuttaa varmasti myös jaksamiseen. Urheilemaan oon ollut kova, mutta nyt huomaan jo että pakko ottaa vähän iisimmin jos jotain tekee. Raskainta on työvire työpäivän aikana ja keskittyminen, kaikki älyllinen vie energian:)

Joo toivotaan. Ei ole kiva kun ei meinaa sängystä päästä ilman itkua ylös kun selkään sattuu niin kamalasti:sad010Ja käveleminen yhtä helvettiä kun joka askeleella vihlaisee äkäisesti. Ja ne ihanat suonenvedot. :taunt010

Ei kovin innolla odota loppuraskautta. :finger005

Väsymys on välillä aika lamaannuttavaa, muttei onneksi koko ajan. Odotan innolla sitä energistä keskiraskautta :D Ja myös loppuraskaus oli ainakin viimeksi tosi tehokasta aikaa kun pesänrakennusvietti oli niin kova, vaikka kipuja ja rajoitteita jo olikin paljon.

Toki oon vielä tosi pienillä viikoilla, mutta mä tunnun tällä hetkellä jaksavan enemmän kuin ennen raskautta. Edellisellä kerralla olin niin väsynyt, osin unettomuuden vuoksi, ettei mistään tullut mitään. Nyt kun jaksaa jopa lenkkeilläkin, niin unta ei tarvitse välttämättä hirveän kauaa odotella.

Tuntuu että väsyn nopeammin. Toisaalta energiaa on mutta kestää vain vähän aikaa. Tällä viikolla on siivottu vähän enemmän ja tuntuu että yhden isomman homman jälkeen oon ihan poikki ja pitää maata sohvalla aika pitkään ennenkun mitään muuta jaksaa tehdä. Yöunet kyllä maistuu. Yhtenä päivänä nukuin päikkäritkin vaikka yleensä en nuku. Lomalla lepääminen onkin helppoa. Saa nähdä miten käy kun ens viikolla alkaa työt...

Kyllä mie oon toistaiseksi jaksanut normaaliin tapaan.. Omasta mielestä ainakin ;D en kyllä usko että työkavereillakaan on normaalia enempää sanomista.

Töissä on vaan "pakko" olla ripeä. Sen verran hektistä aika ajoittain..

Kyllä vielä ihan hyvin jaksaa, ja toivottavasti näin jatkuisi mahdollisimman pitkään.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Loukkasin viikko sitten tanssireeneissä nillkkani tosi pahasti eikä oo vieläkään täysin kunnossa. Tänään pääsen ekaa kertaa testaamaan voiko sillä yhtään tanssahdella. Jännittää ja pelottaa ☺

Ja kun esikoinen herää päikkäreiltä, lähdetään koko perhe uintireissulle.

Aika hyvin siis jaksan, mutta iltapäivisin huomaan kaipaavani lepotaukoja ja herkästi alkaa pyörryttämään jos en huilaa välillä.

Itse oon hoitovapaalla pian 2-vuotiaan tytön kanssa. Vakityö saa odottaa. Oli suunniteltukkin, että oon nyt pidempään pois ja keskitytään perheeseen. Tää suunnitelma antoi kyllä odottaa itseään melko pitkään, mutta olin kuitenkin ilmottanut työnantajalle jatkavani hoitovapaata 3ikävuoteen saakka.

Mulla on lievä skolioosi ja esikoisen kanssa oli todella pahoja ongelmia alaselän kanssa, kävelykin oli hankalaa. Käytin tukivyötä ja kävin fyssarilla. Jäin kesälomalle n. Vkolta 31 ja siitä saikulle loppuajaksi.

Tytön kans aika kuluu mammakavereita nähden ja tän kuun lopussa alkaa myös taaperomuskari. Jossain avoimissa päiväkodeissa on myös käyty. Vähän kauhistuttaa kyllä miten pitkäks aika tulee. Välillä tää kotona olo tuntuu niin kyllästyttävälle! Me yritettiin raskautua yli vuosi ja lopulta onnistui hormonihoidoin, oli välissä miettinyt jo töihin paluuta tammikuussa... näillä näkymin se siirtyy ☺

Väsymystä ilmassa! Puolen päivän paikkeilla vois taas mennä nukkumaan. Oon kyllä ottanutkin välillä torkkuja, kun esikoinenkin nukkuu.

Takaisin