Jälkitarkastus ja vointi synnytyksen jälkeen

Täällä ei oo kaikki menny niinku saduissa. Jälkivuoto jatkuu. TAAS muutaman päivän tauon jälkeen. Vasta yhdeksättä viikkoa ja vatta on ihan perkeleen kipeä..... Terkka käski lääkärille, mikä onkin huomenna. On kuulemma erittäin varmasti joku tulehus. Ärrh ja kivut vaan yltyy. Sais jo LOPPUA tää veriperseisyys.... (anteeksi kielenkäyttö mutta ku VEETUTTAA!) Onneks vauva on ihana ja kasvaa hyvin. Meillä nukutaan nykyään 8-10h unia yöllä ilman yhtäkään välisyöttöä [:D]

Ja kohtutulehdukseenhan sitä päädyttiin, ja antibiootit sain. Ei voi ku sanoa että Riihimäen sairaanhoitopiiri kusee ja kovasti.... joka lääkäri on eri mieltä jos nyt yleensä ovat edes jotain mieltä. Hohhoijaa.... [8|]
 
Tuosta liikunnasta sen verran, kun muistaakseni joku täällä siitä keskusteli... Ite oon nyt käyny kaks kertaa kiinteytysjumpassa... todella raskaat ja vaativat tunnit, mutta ah niin ihanaa... kaikki muu menee siellä loistavasti, mutta vatsalihaksia ja mahallaan makaamista sektiohaavan takia joudun vähän kevyemmin tekemään ku muut, ja siis synnytyksestä reilu viikon kuluttua kolme kuukautta.

Toki kaikki tällänenkin on yksilöllistä, mutta mä niin nautin, kun saa ja pystyy edes kerran viikossa hillua ittensä tajuttomuuden partaalle! Hulluko? [:D]
 
Vieläkö sulla Elaisah on haava kipeä?  Mulla sektiohaava ei oo tuntunu miltään piiiiitkään aikaan. N. 10päivää leikkauksen jälkeen tuntu kuin ei ois leikkauksessa käynytkään.. 
 
moi!

Täälläkin jälkitarkastus koettu (2kk synnytyksestä). Eli hb, verenpaine ja virtsa ok. Sisätutkimus ja sektiohaavan tarkastus ja todettu, että kaikki ok. Sain e-pillerit, samat, joita käytin ennen raskautta, koska en imetä.

Haavasta ylöspäin on hiukan arkakohta, kun esim vauva potkii sylissä. Kosketusarka siis. Todennäköisesti johtuu arpikudoksesta tai hyytymistä, joka ihan normaalia on aina leikkauksen jälkeen.

Meillä mukava nuori naislääkäri. Teki vauvalle samalla 2kk tarkistuksen. Terkka katsoi vauvaa sen aikaa, kun mut tarkastettiin.
 
Täällä myös kaikki kunnossa, lääkärin mukaan olen parantunut todella hyvin [:)] Ei kai kumma kun sainkin vain kolme tikkiä... Jälkivuoto jatkui aktiivisena varmaankin noin 4 viikkoa ja sen jälkeen vielä kaksi viikkoa toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän, niukkaa oli jokatapauksessa ja nyt se on vihdoin ohi, IHANAA!

Mietin vaan että ei tätä voi ymmärtääkään miten pitkään tää koko lapsentekohomma kokonaisuudessaan kestää ennen kuin on sen itse kokenut... Vaikka parantunut olen lähestulkoon kokonaan on vieläkin lantionpohjalihakset heikossa hapessa ja niiden treenaminen, no joko se unohtuu ja silloin kun muistuu on se yllättävän työlästä !! Jotakin jumppaa varmaan pitäis alkaa tässä harrastelemaan, tossakin on eräänlainen jännitysmomentti; kuinkahan huonossa kunnossa sitä todellisuudessa onkaan [8|]

Murulta terveisiä [:)]
 
Ei mun haava sillai kipeä oo, enemmänkin just kosketusarka ja tuolla jumpassa huomasin, et mahallaan makaaminen ja siinä asennossa selkälihasten tekeminen sillai jalkoja ja käsiä nostamalla samaan aikaan sattuu vielä sen verran, et oli jätettävä ne liikkeet tekemättä... muuten siis täälläkin haava jo loistokunnossa... [:D]
Mulla siis pystyviilto... ja kakki parantuminenhan on niin yksilöllistä kuitenkin...
 
On toki Elaisah, ihan puhtaasti kiinnostuksesta kysyin [:)] Mun täytyy myöntää etten ole edes ihan täysin yrittänyt vatsalihaksia, muutakuin jotain sängyltänousuja yms. jotka nekin on hankalia! On kuin oisi menettänyt vatsalihakset täysin. Ja mulla on "vain" poikittaisviilto... Hyvä kuitenkin että olet parantunut! Mullakin aina välillä, joskin harvakseltaan tulee sellasia äkillisiä vihlaisuja tuohon haavan alueelle mutta se taitaakin olla ainoa miten se enää vaivaa.
 
Miulla oli perjantaina jälkitarkastus. Kaikki oli kunnossa ja ehkäsyksi kierukka suunnitteilla. Lääkäri meinas ensin, että ois hyvä oottaa ensin menkat, mutta mie en halua minipillereitä (Kuka muistuttaa mua syömään net päivittäin ja aina ajallaan?? Ikinä en oo just tuon takia pillereitä syöny.), eikä kondomikaan niin mukava vaihtoehto ole. Onneksi kohtu oli jo normaalin kokoinen niin arveli, että pysyy hyvin. Papa-kokeen tulokset, kun saan niin sitten ehkäsyneuvolan kautta lääkärille. Ensimmäisen kuparikierukan saa kuulemma ilmaiseksi. Saas nähä vaan millon saa sen lääkäriajan, on vähän ollu kortilla täälä päin nuo ajat, kun ei ole lääkäreitä. Painoa sais miun mielestä vielä lähtä n.10kg pois, mutta siinä on jo nekin, mitä oli tullu ennen raskautta.

Mie olen jo pari viikkoa kaipaillu kunnon hikiliikuntaa, että saa kropan taas pikkuhiljaa kuosiin, ei niinkään tuota painoa vauhilla alas, mutta net lihakset ja muodot.[:)] Nyt ois sunnuntaina tarkotus mennä "jumpalle" eka kertaa. Saas nähä mitä sielä toteaa kunnosta..[8|] Ja mimmonen tuo jumppa on. En oo aiemmin käynykkään, mutta toivottavasti saa hyvin hien pintaan.
 
Kariina, suositteliko sulle lääkäri siis vielä tuota kuparikierukkaa? Mulle sanoi, että se on jo niin vanhanaikainen ja siitä naiset ovat valittaneet niin paljon sivuvaikutuksia. Hänen mielestään ehdottomasti kannattaa ottaa hormonikierukka, jos kierukan haluaa ottaa. Siitä irtoava hormoni on pääosin paikallinen ja siinä määrin, että sopii myös imettäville naisille. Mutta tosiaan kaksia kuukautisia suositteli ennen asennusta.

Itselläni oli siis jälkitarkastus viime viikolla ja näistäkin asioista tuli keskusteltua. Kaikki oli mammalla oikein hyvin. [:)] Painoa +2kg aikaan ennen raskautta ja pieni pömppis vielä löytyy. Muuten kaikenkaikkiaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa ainakin näin ulkoisesti palautunut synnytyksestä. Istumaan pystyi heti samantien (alatiesynnytys) ja pienen pieni repeämä mikä tuli parani todella nopeasti. Jälkivuotoa kesti suht niukkana hieman vajaa 3 viikkoa (1vko punasta verta ja sitten jo muuttui rusehtavaksi), sitten oli päivä väliä ja vielä muutama päivä jolloin tuli ihan muutama tippa rusehtavaa vuotoa.

Itsekin tuota liikuntaa jo kaipailen. Harmi, ettei ole vähän lämpimämmät ilmat niin voisi mennä vielä uimaan. Vaunulenkillä tulee käytyä päivittäin, muttei se nyt kovin tuota kuntoa paranna ja pyöräilyn kanssa sama juttu. Jumpissa tms en ole vielä käynytkään. Jos sitä kotona alkaisi ensin jotain lihaskuntoliikkeitä tekemään ja katsoisi sitten kun vauva on vähän isompi ja hänet raaskii sinne kuntosalin lapsiparkkiin jättää...
 
Vaavi juu kuparikierukasta se vaan puhu. Vanhempi mieslääkäri, jos se mitään vaikuttaa. Pareja kuukautisia se puhu mullekki, mutta oli jokohtu sitten kuiten niin hyvin koossaan, että meinas voivan laittaa jo nyt.

Meillä sovitiin miehen kans, että katon viikonlopulle jonku mua kiinnostavan liikuntahomman ja hän on lapsen kans sen aikaa. Jos onkin jotain menoja, niin anopilla on kans vkl mahollisuus "tuurata" miestä.
 
Mä oon myös ottamassa hormonikierukan ehkäsyksi. Minipillerit ei sovi mullekaan, koska en muistaisi kuitenkaan ottaa niitä päivittäin, saati vielä aina samaan aikaan! Käyttäisin ehkäsyrengasta jos en imettäisi. Mulle sanoivat ehkäsyneuvolasta että 4 kk pitäisi olla kulunut synnytyksestä ennen kun kierukka asetetaan, kuukautisista ei sanonut mitään. Sain siis ajan marraskuun alkuun.[:D]
 
Mulle sanottiin että 6kk synnytyksestä ja sitte saa ottaa kierukan. Syyksi se että kohtulihas on tässä vaiheessa vielä pehmeä raskauden ja synnytyksen jäljiltä ja kierukka voi lihasta vahingoittaa jos sen laittaa liian aikaisin. Kuparikierukka täälläkin suunnitteilla koska en halua mitään hormonipitoista ehkäisyä.
 
Mulle sanottiin naistentautienpolilla (jossa kävin koska vuodan nyt kymmenettä viikkoa![:@]) että jos tämä vuoto jatkuu vielä yli kuukauden niin mulle pitäisi laittaa kierukka nyt käyttämieni minipillereiden sijasta sillä cerocette (?) voi ylläpitää vuotoa ja aiheuttaa vuotohäiriöitä.... ja kieltämättä jos tää valuminen ei kohta lakkaa niin mä vaikka hankkiudun uudestaan raskaaksi että tää loppuis alkaa palaa taulu [:@]

Sitten mielenkiintoisempiin aiheisiin. Mitenkäs se Seksi teidän talouksissa? Kuinka aikasin petipuuhiin on alettu, jos on edes alettu ja miten se on menny vauvan läsnäollessa? Meillä isäntä ei malttanut odottaa kuin 10 päivää synnytyksestä joka tosin oli sektio eli alapää oli kyllä aivan kunnossa ja hyvältähän se tuntui! Jotenkin tosi ihanaa pitkästä aikaa ilman sitä kauheeta kessiä. Ja vaikka molempien tekee mieli oikeestaan päivittäin ja vaikka pariinkiin otteeseen viikonloppusin kun mies on kotona, yleensä vauva heräilee just kun ollaan pääsemässä asemiin ja thats it. Iltaisin taas sitä on niin väsyny että ei kyllä aina jaksa. Nyt kun vauva nukkuu koko yön niin sitä uskaltaa illalla vähän piffata unista pois ja valvoa miehen kanssa kahestaan hiukan pidempään. Ihme kyllä, meidän menoa ei vauvan läsnäolo ole haitannut, eihän tuo pieni mitään ymmärrä vaikka jotain pieniä ääniä kuuluiski [:D]
 
Tiistaina oli jälkitarkastus, eikä siellä todettu kummempia. Lihakset alapäässä on kuulemma paremmassa kunnossa kuin monella synnyttäneellä tässä vaiheessa [:D] Vuoto jatkuu yhä vähäsen, mutta kumma kyllä lääkäri ei siitä välittäny. Sanoi vaan, että jos tulee tulehduksen oireita, pitää hetimmiten ottaa yhteys lääkäriin.

Seksiä? Mitä se on? Mä oon halunnu jo pitkään, mutta jostain syystä oikeaa hetkeä ei oo tullu. Oon yrittäny sanoa miehelle, ettei sellaista hetkeä kannata odotella, vaan pitäis vaan koittaa het tilaisuuden tullen, mutta ei se saa mitään aikaiseks. Muka väsyttää/on nälkä/on maha liian täynnä tms. Tuntuu, että sitä vaivaa jonkin sortin haluttomuus. Yks ilta oli tarkoitus kokeilla, mutta poltin käteni kiehuvaan veteen ja siihen sekin sit jäi... [:@]
 
Täällä oli eka yhdyntä 3vko normaalin alatiesynnytyksen jälkeen. Sanotaan, että noin viikkoa aikasemmin mulle tuli mieleen, että voishan se olla taas ihan mukavaa... Muutaman kerran hellittiin toisiamme muuten sitä ennen. [;)] Jotenkin sitä alkuun keskittyi ihan siihen vauvaan. Nyt sitten tekis mieli ehkä vähän enemmänkin, mutta ei aina löydy sopivaa aikaa. Jos järkeilet, että tehdäänpäs niin ja näin, että saadaan omaa aikaa, niin vauvalla onkin muita suunnitelmia. [:D] Iltasella ei tosiaan oikein jaksais, varsinkaan nyt kun nukkumaanmenoaika näyttää siirtyneen klo 21:stä 23:een. Mutta kyllä se on mun mielestä sen väärti, että ottaa sitä aikaa sitten vaikka keskellä päivää, jos mahdollista. Ihanaahan se on toista helliä ja olla lähellä ja tosi tärkeää parisuhteellekin, ettei olla vaan äiti ja isi. Totta kyllä on, että jos tekee mieli, niin ei hirveästi kannata miettiä, että pitäiskö ja josko sittenkin vaan hommiin vaan. [:D] Muuten saattaa aika mennä huomaamatta ja ei sitten koskaan tule sopivaa hetkeä jos vaan miettii, että varmasti vauva herää justiin tms. Tosin meillä ei onneksi ole vauvan itku keskeyttänyt puuhia *kop kop kop* vaan ollaan jotenkin satuttu oikeaan aikaan. Nyt on onneksi seksinkin suhteen helpompaa, kun on vauvalla jo jonkinlaista rytmiä niin pystyy vähän paremmin varautumaan. [;)]
 
Meillä eka kerta oli joskus 6 viikkoa synnytyksestä. Auennu epparihaava oli sillon suurin piirtein parantunu. Kiristää se vieläki pikkusen ja muutaman kerran oon kesken panon joutunu miehelle sanoon, että nyt täytyy lopettaa, että sattuu liikaa.

Musta tunttu, että muutenkin seksin suhteen on halut karannu miulta johonki hevon helevettiin. Ei oo ollenkaan kiva. Eikä sekään oo kiva, että loppuraskaudesta, kun mie en niin enää "saanu mitään" seksistä, niin meillä meni aika miehen ehdoilla tuo homma (miun mielestä sillon ok ja tykkäsinki siitä, kun toinen nautti) ja nyt miehellä on jotenkin jääny päälle se pikanen lämmittely, suihinotto ja ehkä pano, kun on purkista laitettu liukkaat. Voitte arvata, että asiasta on tapeltu sitten vähän enempiki. Ei hyvä! Ja meillä, kun oli jotai 30viikolla asti raskauttakin vilkas ja hyvä petielämä. Lapsi ei ole kyllä häirinny olleskaan sillon, kun on jotain toimintaa ollu, ei ole alaknu huuteleen, eikä ole toimintaa muuttanu tai mie olen hiljasempi, mutta oonkin aika äänekäs ollu aiemmin.. Mie vaan innostun niin harvon nykysten, että itellläki harmittaa. Ja sitten vielä monesti nykysten, kun mie oon saanu lapsen nukahtaan ja tehtyä loput hommat niin mies on jo nukkunu.. Sitte mie eksyn vielä tänne eikä es tehe mieli mennä nukkuun...[&o] Niinku nytki. Ja aina kun asiasta yritetään puhua se menee tappeluksi samallain, kun nykysten niin turhan moni muukin asia. Meän parisuhe ei tällä menolla kestä toista lasta.[8|] Mie ite jo päätin, että nostan kytkintä, jos on vielä yhtä takkusta tämä homma pojan täyttäessä vuoden. Vielä mie pistän niin paljon hormoonien ja uuen elämäntilanteen piikkiin. Että semmonen kärty tällä kertaa. (Nousee siis savu korvistä nytki viime yön tai oikeastaan aamun takia, mutta se on jo ihan toinen juttu!)
 
Takaisin
Top