Jälkitarkastus ja vointi synnytyksen jälkeen

Normi alatiesynnytyksen jäljiltä palautuminen meni melko kivuttomasti. Imukuppi synnytyksessä väliliha jouduttiin leikkaamaan ja lisäksi yksi muu repeämä. Nämä vaivasivat pari viikkoa, eikä pystynyt kunnolla istumaan. Jälkivuotoa tuli runsaammin muutaman viikon ja sen jälkeen pikkuista vuotoa ollut tähän asti. Nyt kuukauden jälkeen näyttää vihdoin siltä että on loppumaan päin [:D][:D] Johan niitä rättejä onkin saanut raahata kaupasta ihan tarpeeksi [:@]

Jälkitarkastus mulla on vasta kuukauden päästä, eli 2kk synnytyksestä.
 
Noin neljän viikon kuluttua synnytyksestä (normi alatiesynnytys), oli jälkivuoto jo loppunut. Istumaan ja kävelemään pystyin kunnolla noin 2 viikon kuluttua synnytyksestä. Repeämiä tuli muutama, yksi välilihaan mikä vaikeutti istumista. Lisäksi minulla oli tullut synnytyksessä liikaa verenvuotoa (600 ml) jonka seurauksena kohtuani rutisteltiin oikein urakalla myös osastolla ollessani. Voin vain sanoa, että ne kaksi ensimmäistä painelua kohdun alueella sai aikaan niin suuret tuskanhuudot etten ole ennen huutanut. Synnytyksessä en huutanut yhtään, mutta se painelu!! Se se vasta kipeää teki...
Niin ja verihyytymää tuli kun ei kohtu supistellut kunnolla (kuten ei synnytyksen loppumetreilläkään enää) ja istukan haava ei lähtenyt kunnolla parantumaan. Tästä syystä varmaan sattuikin aika ikävästi. Toiset kätilöt sanoivat istukkahaavan lähtevän huonosti paranemaan jos tulee hyytymää, toiset sanoivat sen olevan ihan normaalia...joten enpä ottanut asiasta stressiä. Kotonahan hyytymiä ei enää tullut joten parani kuitenkin normaalisti.

Yhdyntää ei olla vielä edes kokeiltu, vaikka omat intressit ja miehen olisikin olemassa. Päivät vain katoavat kummallisesti ja aikaa ei tunnu löytyvän. Ja kuitenkin sitä toivoisi "sen ekan kerran" synnytyksestä olevan hieman...miten sen nyt sanoisi, rauhallisempaa eikä mitään 2 minuutin jumppaa...[:D][:D]

Itse odotan jälkitarkastusta, mikä on ensi viikolla. Olen kyllä tutustunut alakertaan peilin kanssa (kuten jossain oppaassa kehoitettiin) ja pitää myöntää, etten ole mitenkään kauhistunut. Ihan normaaliltahan tuo vielä näyttää Toivottavasti paranee vielä, jotta en enää tunne niitä ikäviä vihlomisia tikkipaikoissa. Tuntuu hieman kiristäviltä vaikkei siis tikkejä enää olekaan...
 
Pumpuli, voi kuinka tuttua tuo kohdun painelu! Mä menetin synnytyksessä arviolta 1300 ml verta ja sitä kohtua todellakin paineltiin, varmaan tunnin verran salissa ja useaan otteeseen vielä osastolla. Neuvolassa pari viikkoa sitten menin henkiseen kramppiin jo siitä, kun terkka sanoi vähän kokeilevansa mun vatsaa... Hän totesi mahaa paineltuaan, että huomaa, kuinka mulla on lihakset vähän arkana. Ai vähäsen!

Verenvuodon takia mun toipuminen lähti huonosti käyntiin, kun en päässyt liikkumaan. Nyt oon parin viikon ajan voinut jo käydä vaunulenkeillä, mutta kyllä kunto on surkea! Eilen 3 km matkaan meni noin 50 min, eli tosi hiljaa hipsuttelin. Reippaampi kävely uuvuttaa tosi äkkiä. Aika rasittavaa, kun oon aiemmin ollut niin hyvässä kunnossa, viimeisillään raskaanakin liikuin reippaammin.

Mulla ei oo vielä ollut jälkitarkastusta, mutta toisaalta synnytyksestä ei oo vielä ihan neljää viikkoakaan. Saa nähdä saanko tänään ajan, kun meidän neidillä on neuvola. Epparihaava (2. asteen repeämä) on lähes parantunut, vaikka välillä alapäässä onkin kurjaa turvotusta. Jo kotiin lähtiessä pahin oli ohitse ja istuminenkin onnistui melko hyvin. Muutaman kerran on pitänyt ottaa särkylääkettä.

Vuotokin on kohta loppunut, jee! Mä olin jo pari viikkoa synnytyksestä henkisesti valmis petipuuhiin, mutta tää fyysinen puoli on pakottanut odottamaan. Ennen jälkivuodon loppumista en halua tehdä mitään, ettei tule tulehduksia tms. Tuota kohtua kun on jo ihan tarpeeksi muutenkin paineltu.

Suihkutisseihin en osaa sanoa mitään. Mä oon ihan tyytyväinen että maitoa tulee runsaasti ja saan sitä varastoon. Meillä ongelmana on iltaisin tytön tankkauspuuhat, jotka parina päivänä on menny ihan äärimmäisyyksiin. Eilen tyttö tissutteli käytännössä yhteen putkeen kolme tuntia! (Lauantaina neljä.) Rinnat alkoivat olla jo aika löysät tunnin imuttelujen jälkeen, mistä tyttö suuttui tosissaan. Tuntui, ettei neiti saa tissiä nätisti suuhunsa, vaan sitä piti repiä miten sattuu. Ja sitä huutoa, jos rinta ei asettunut heti kauniisti suuhun! [:@] Kolmen tunnin päästä nännit oli kuin hiekkapaperilla hiotut. Mulla meni hermo ja hain pakastimesta säilömääni maitoa. 120 ml tuo vajaa kuukauden ikäinen pötikkä vetäisi tuosta vain, ja sen jälkeen nukahti tyytyväisenä. Jos sitä maitoa ei olis pakastimessa ollut, oltais varmaan tapeltu imetyksen kanssa aamuyöhön asti... Ja maitoa siis kyllä tuli koko ajan, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi vauhdilla tai sitten tissi oli tytön mielestä liian pehmoinen... Toisaalta ihan täydetkään rinnat ei ole kivat, kun lapsen on vaikea saada otetta. Miksei tisseissä vois olla sellaista vakiomäärää maitoa?
 
Mulla loppu jälkivuoto tasan 4viikkoa sektion jälkeen. Viikon oli täysin vuodotonta (tästä syystä siis LUULEN että jälkivuoto loppui) Ja nyt tulee taas ihan perkeleesti kirkasta verta! Mä luulen että mulla alko menkat. Onko se mahdollista? Mä täysimetän. Voiko tää mahdollinen menkkojen alkaminen vaikuttaa imettämiseen? Oon ihan töttöröö, anteeksi tyhmiä kysymyksia [:D]
 
Jännä kuin vaihtelee tuo mikä on normaali määrä vuotoa synnytyksessä. Miulla tuli kans suunnilleen tuo 600ml, mutta soli kuulemma ok.

Suihkutisseistä olen huomannu, että meillä poika ei ole tyytyväinen, kun tissit on liian täys ja ei saa kunnolla otetta, mutta taas, kun pitäisi oikeasti alkaa imemään eli tissi on jo sen verran tyhjenny niin taas ei ole hyvä. Raivarit ja riuhtominen meilläkin. Ja äitin kiroilu, kun jo valmiiksi hellänä olevia nännejä aletaan riuhtomaan. Oppii poika ainakin kiroilemaan tällä menolla.
 
Kariina, helpottaa kuulla että muillakin samoja ongelmia. Ja kiroilua... Meillä mies luulee, että olen lapselle vihainen kun kiroilen ja puhun sille kiukkuiseen ja turhautuneeseen äänensävyyn. Yritän selittää, etten voi olla vihainen viattomalle vauvalle, vaan olen hermostunut tilanteeseen. Ei kiukulle tarvitse aina olla elävää kohdetta... Mutta pitäis kai vähän rauhoittua, eihän se pikkuinenkaan ymmärrä, miksi äidillä on kiukkuinen äänensävy.[&o]
 
Mä olin tänään jälkitarkastuksessa ja nyt tuntuu että voi alkaa taas normaalin elämän, ei tartte enää varoa mitään. Oon muuten palautunut tosi hyvin mutta vähän on vielä arat paikat, vaikka tuskin se sisätutkimus kenestäkään kauheen hyvältä tuntuu... Jälkivuoto mulla tais loppua vasta, 7 viikkoa sitä kestikin mutta niin minimaalista että ärsytti semmonen olematon vuoto, kamala riesa! Oli tosi mukava lääkäri ja antoi mulle reseptin kierukalle ja info-vihkosen, pitänee siihen vielä tutustua tarkemmin.
Lisäks neuvolatätiltä sain ohjeen soitella terveyskeskukselle ja kysellä fysioterapiaohjausta mitä varten järjestetään ryhmiä. Kuulosti ihan kivalta, sieltä saa neuvoa lantionpohjanlihasten harjotteluun ja lapsen motorisen kehityksen tukemiseen. Sain myös EPDS-mielialalomakkeen minkä vien ens kerralla mukanani.
Hyvillä fiiliksillä, JEE PÄÄSEN UIMAAN!![:)]
 
Helou!
En ole aikaisemmin kirjoittanut tänne mutta olen raskauden alusta asti käynyt lukemassa heinäkuisten "kertomuksia". Itse sain 10 päivä heinäkuuta tytön.<3
En oikein tiiä missä palstalla tätä asiaa kysyisin mutta jos tämä ei ihan väärä palsta olis.[:)]
Vointi on ollut synnytys jälkeen hyvä ja jälkitarkastuksessa kaikki oli hyvin. Rupesin miettimään että minkälaista urheilua sitä sais harrastaa näin vähänaikaa kun on synnytyksestä? itse haluaisin mennä airobicciin.. kysyin jälkitarkastuksessa että onko se mahdollista vielä mennä niin meinasivat että ihan hyvin voi mennä. Mutta kun olen kysynyt kavereilta, niin jotkut on ollut jyrkästi sitä mieltä että ei saa mennä ja jotkut sitä mieltä että jos neuvolassa on niin sanottu niin ihan hyvin voi...
Mitä mieltä te olette? kiitos jo etukäteen!
Ja myöhäiset onnittelut kaikille vauvan saaneille<3
 
Mä muistaisin ecila lukeneeni jostain, ettei rajuja vatsalihasliikkeitä suositeltu tehtäväksi vasta kun 4-6 viikon päästä synnytyksestä. Mutta muita rajoituksia en liikunnan suhteen ole mistään kuullut / lukenut. Että ei muuta kun aerobicaamaan vaan[:D]
Mä olen myös alkanut haaveilla jonkin harrastuksen aloittamisesta. Luulen että pomppulajit ei näillä maitotonkilla tule nyt kysymykseenkään, mutta jos vaikka uimaan tai ihan vaan kävelylenkille pääsis ihan YKSIN[:)]
Aika Eemilin ja isompien lasten kanssa on kyllä ihanaa, mutta tämä mamma ainakin kaipaa jo omia pieniä hetkiä.
 
ecila:
Löysin netistä tälläisen sivun.
http://www.kirppanat.net/tietoa-liikunnasta/liikunta-synnytyksen-jalkeen/

Se lääkäri joka teki mulle jälkitarkastuksen (valitin siitä aikaisemmin toisella palstalla) ei kyllä osaa asiaansa yhtään. Vit...taa että tollasia on töissä ja tutkii mun lasta ja mua. Mä osaan puhua ja sanoa että kaikki ei ole kunnossa...
Mutta ajattelin että jos vauvalle tulee jotain niin meen yksityiselle.

Eilen joudun menee yksityiselle gynelle koska mun värkistä roikkuu jotain ulkona. Tein itse nettidiaknoosin ja pelästyin että on vähintään joku laskeuma.
Onneks ei ollut vakavaa en nyt muista nimeä mikä se oli mutta joudun pari kertaa käymään gynellä niin se pistää jotain ainetta ja ongelma häviää Ei kuulemma ole poikkeuksellista niillä kellä on välilihaa leikattu mutta ihmetteli että onko terveyskeskuksen lääkäri ollut sokea kun mut tutki koska sen nyt näkee sokeekin että kaikki ei ole kunnossa.
Itsestään ongelma ei olisi hävinyt olisi voinut vaan pahentua.

Jos teistä tuntuu että kaikki ei oo kunnossa niin vaatikaa toista lääkäriä ja mielipidettä.
Toi jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri väitti että olen tosi hyvin toipunut synnytyksestä ja kaikki kunnossa.
Aluksi uskoin mutta onneks menin vielä ammattilaiselle tarkistuttaan koska jotenkin vaan tiesin että kaikki ei ole kunnossa alakerrassa. Synnytys on kummiskin tosi rankka kropalle enkä odota että palautuisin normaaliksi mutta jos "ongelman" voi korjata niin hyvä niin.
 
Jälkivuoto oli alkuviikosta, n. 40 pv synnytyksestä jo ihan mitätöntä tiputtelua. Tänään aamulla vessassa huomasin sitten kirkasta vuotoa ja samalla hoksasin, että mun alavatsaa juilii. Ei juma, mulla alkoi MENKAT!

6 vk synnytyksestä ja täysimetän (1,5-2,5 h välein + pumppaan luovutukseen) ja nyt ne jo tulee [:@][:@][:@] No tietääpä sitten ettei kannata luottaa imetyksen ehkäisyvaikutukseen. Vinkkinä tämä muillekin. [;)] Tosin meillä (tai ainakin mulla) on ollut haaveissa pikkukakkonen aika pienellä ikäerolla, mutta en mä nyt runsasta 10 kk ikäeroa lasten välille kaipaa. Etenkin kun on koulut kesken...
 
Kesäkuisista vierailen...

Unikko77, kiitos rohkaisevasta kirjoituksesta!
Mulla on kans sellainen olo että alhaalla ei oo kaikki niinkuin pitäisi (piiitkä ponnistusvaihe synnytyksessä tais tehdä tuhoa), mutta kun jälkitarkastuksessa ei lääkäri ihmeempää sanonut, (enkä silloin oikein edes vielä tiennyt miltä koko alapää tuntuu kun synnytyksestä oli vielä niin vähän aikaa), olin vaan ajatellut odotella että tilanne tästä paranisi.
Mutta nyt sun kommentin rohkaisemana varasin ajan yksityiselle gynelle ettei tarvii epävarmuudessa elää (ja omien nettidiagnoosien kanssa [:D]. Juu, mäkin tein niitä!), eikä mahdolliset vauriot ainakaan sit pahene.

Ja ainakin meidän neuvolassa se äidin jälkitarkastus oli aika "sinnepäin". Lääkäri oli kyllä mukava ja varmasti koulutukseltaan pätevä, mutta kovin nuori ja kokematon. Eli tuskin on nähnyt kovin laajasti synnyttäneitä.
Lapsi kyllä tarkastettiin tarkkaan (pisteet siitä![:)]), mutta äidin osuus vedettiin sitten aika ohimennen.
 
Moikka moi. Mulla oli jälkitarkastus tiistaina, eli 7 viikkoa ja 2 päivää sektion jälkeen. Oikeesti ois ollu vasta ensviikolla, mutta pitkittyneen jälkivuodon vuoksi aikaistettiin ettei vain mikään tulehdus oo, eikä siis ilmeisesti oo. Ironista, että jälkivuoto loppuikin tiistaina [:D] Jäi kyllä aika outo maku suuhun tosta lääkäristä, jolla siis oli mun synnytyskertomus ja äitiyskortti edessään. Se kyseli tosi paljon jostain masennuksista ja sit tehtiin sisätutkimus, jonka jälkeen se kysyi minulta, leikattiinko multa välilihaa [8|] Sanoin että ei, kun tehtiin tosiaan sitten se sektio kun se synnytys pysähty... (Olin tässä vaiheessa maininnut sektion ainakin pariin otteeseen) 
Hän sitten sanoi että joo, todella siisti alapää kun synnytyksestäkin niin vähän aikaa (SEKTIO!) mä olin ihan ihmeissäni et siis täh. Se oli nähny mun sektiohaavan, sillä oli mun paperit edessään ja mä sanoin että lapsi synty sektiolla. Parasta oli kun Aina heräs siinä loppuvaiheella ja se sitten sanoi että jaha, on ollu mun kokooni nähden iso lapsi, ettei ihmekään jos repesin ??!! Siis mikä hemmetin lääkäri tää tällänen on??? [:@] Se ihan oikeesti EI TAJUNNU että lapsi synty sektiolla.... Muuten oli siis todella miellyttävä nuori nainen tämä lääkäri. Hän ei tosin osannut edes kertoa miten minipillereiden kanssa menetellään (sain reseptin niihin) ja käski mun sitten kysyä vaikka apteekista [:-] Osaavia lääkäreitä täällä riksussa.....NOT!

Niinjoo piti tuohon menkkajuttuun kommentoimani, että mä luulin jälkivuodon loppuneen 4viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta siitä meni muutama päivä tipattomana, jonka jälkeen vuosin yli kolme viikkoa todella paljon, paljon enemmän kuin kuukautisten aikaan ja mahaa nippaili välillä vähän niinkuin menkkojen aikaan. Soitin neuvolaan, jossa sanottiin (myös lääkäri sitten sanoi jälkitarkatuksessa) Että ei olleet menkat, koska täysimetän ???? Onko tää nyt taas sitä osaamattomuutta vai häh...
 
Tää ei nyt kuulu tänne, mut asutsä Durina riksussa? Olitko hyvinkäällä synnyttämässä?
 
Asun joo Nina_, mutta riksulaiset synnyttää hämeenlinnassa, niinkuin minäkin synnytin [:)]
 
Jos kyseessä on sama nuori nainen mikä mulla on ollu, niin ei se mulle tollasia jutellu [8|] Ihan asiallinen, mukava lääkäri. Ja sektio takana myös täällä. Nimee en viittis mainita mutta blondi ja etunimi alkaa E:llä [:D]
 
Onkohan joku itseoppinut [8|] Noitahan oli uutisissa jokunen aika sitten vähän väliä [:D]
 
Durina, miksei vois olla menkat? Tosin jos ne kesti 3 vk... Ei täysimetys tarkoita, etteikö menkkoja vois tulla, poikkeuksia nimittäin on. Se vaan on aika epätodennäköistä, että ne tulee. Vauva-lehdessä oli juttua perheestä, jossa lapsilla oli ikäeroa sellaiset 1 v 2 kk. Pariskunta oli luottanut täysimetyksen ehkäisytehoon, ja pikkuinen ylläri oli päässyt käymään... Oon kuullu juttua myös tapauksesta, jossa ikäeroa olis ollu vain 9 kk!!! (Ja nuorempi siis ihan täysiaikainen.)
 
Siis joo en sano ettei MINUN mielestä vois olla, mutta mun lääkärin mielestä ei [:D]
 
Tänään oli jälkitarkastus ja kaikki ok. Paino on sama kuin ennen raskautta ja menkat varmaan alkaa pian (ultran mukaan). Rintamaidolla ja korvikkeilla mennään.
 
Takaisin
Top