Jälkitarkastus ja vointi synnytyksen jälkeen

Durina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Päätin aloittaa ihan uuden ketjun aiheelle. Te ketkä olette jo käyneet jälkitarkastuksessa, mitä siellä tarkalleen ottaen tehdään? Mihin ihmeeseen vauva laitetaan siksi aikaa kun ollaan lääkärissä (mun mies ei kyllä pääse mukaan joten mennään vauvan kanssa kaksin) Entä noin yleisesti, kuinka nopeasti olette toipuneet synnytyksestä? Meijän pienoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, mutta koin olevani täysissä ruumiin voimissa (ne sielun arvet korjaantuu kuulemma ajan kanssa [:D]) 10 päivää sektion jälkeen ja nyt 3viikon jälkeen olo on kuin en olisi ikinä leikkauksessa käynytkään. Ainoana muistona tihkuttava jälkivuoto. Mistä tulikin mieleeni, kuinka pitkään muilla on tämä kyseinen veriperseisyys jatkunut? Hirvittää aatella jotain kuuden viikon vuotoa [&o]
Tekis mieli jo lähteä rullaluistelemaan ja ostaa uus salikortti ja lähtee kunnon lenkille, mutta kuulemma vatsalihasten käyttöä pitäs aluksi vähän rajottaa... Kuinkas muut? Joko on kilojen karistaminen aloitettu ja jos on niin minkälaisella reseptillä pyritte makkaroista eroon? nimim. Matkija [:)]
 
Mulla myös kiireinen sektio takana, lääkäri katto onko kohtu supistunut/pienentynyt, sektiohaava on siisti ja myös tsekkas noi mun uudet luomet kun mulle on tullu perhanan monta luomee mahan alueelle raskausajan jälkeen [>:] Vaikkei niistä haittaa oo, ruskeita länttejähän ne vaan on.
Eli tutulla kaavalla housut pois ja paita ylös [8|][:D]
Niin ja sain myös ehkäsyreseptin.

Ja mulla oli vauva mukana ja koska itki koko perhanan neuvolassa olon ajan, niin eräs th lupas kattoo ja sylitellä sitä sen aikaa kun olin lääkärillä (kun sillä itellään ei ollu asiakkaita just sillon). Mutta ei siellä lääkärillä kauaa mene, että pakkohan se huutavakin vauva on sinne ottaa mukaan jossei muu auta. Ja kun olin menny kävellen sinne neuvolaan niin otin vaunuista koppaosan irti missä sitä vauvaa pidin. Mutta ainakin täällä meiän neuvolassa on naulakossa yks sitteri tai joku kantokoppa olemassa lainaamista varten, sain tietää sen sillon [:D]

Mulla jälkivuoto kesti 5 viikkoa, viikon tauko ja sit menkat [:@][:@] Nyt on niistäkin jo toiset menossa [:@] Hankkiudun pian uudelleen raskaaks kun alkaa ärsyttää tällänen vuotaminen [:@][:D]
 
Heips

Minä olen ainakin kerennyt jo käydä jälkitarkastuksessa, vauva oli mukana ja mentiin ihan kahdestaan sinne. Hän nukkui tyytyväisenä kaukalossa sen aikaa kun minut tutkittiin.
Lääkäri kyselee siellä voinnista ja saattaa kysyy myös että miten meinaa ehkäsyn kanssa toimia, ei kumminkaan tarvinut siinä heti päättää mitä haluaa mutta kertoi vaihtoehdot. Sitten teki sisästutkimuksen ja paineli masun päältä.

Synnytksestä toipuminen meni aika nopeaan, viikon sairaalassa olon jälkeen kun kotiuduimme olemme melkein päivittäin pikku hiljaa käyneet vaunulekillä (ihan lyhyitä siis). Kotona olen ihan normaalisti jo pystynyt siivoilemaankin [:)]
Tosin mun puolesta sen vois tehdä joku muu [;)] toki mies auttaa, mutta tuntuu kun masun sai pois niin itse joutuu tehdä enemmän [:D]

Vuotoa tuli ihan kiitettävän pitkään 3-4viikkoa jonka jälkeen oli pari kolme päivää taukoa ja sitten alkoi ihan kunnon verinen vuoto (ihan kirkasta) joten päättelimme neuvolassa että ensimmäiset menkatkin siinä sitten alkoi. Mutta kaiken kaikkiaan melkein se 6viikkoa kaiketi meni [:'(]

Vielä en ole kerennyt alkaa sen enempää urheilemaan, muuta kuin käynyt vauvan kanssa kävelemässä. Syksyllä kun alkaa vesijumat niin ajattelin ilmoittautua mukaan ja varmaan muutenkin pelkkä uimenen tulee olemaan yksi urheilu muoto mitä meinaan jatkossa käyttää, tehokasta kun on. Ja varmaan salille tulee mentyä kunhan nämä ilmat tästä vähän viilenevät [:)]
 
Ei vielä kyllä jälkitarkastuksessa käyty, mutta muuten toipuminen ollu miun mielestä aikas nopsaa. Sairaalasta ku pääsin (lähettiin samana päivänä ku lastenlääkäri tarkisti pojan) ja sain nukuttua yhen yön kotona niin olo oli jo aika normi. Istumaan ei pariin viikkoon kunnolla pystyny ku sängyllä/nojatuolissa. Välilihan leikkauksesta parantunu jo niiltä osin mitä haava ei auennut. Son nyt auki jotain 2-3 cm, mutta kohtuu hyvin parantunu ainaki tähän asti. Paha sanoa millon on kokonaan kiinni. Kovalla tuolilla normaalisti pitkiä aikoja istuissa alkaa tuntua vieläki pahalta. Häntäluu joutunu sitten koville ku oon löhönny..[:)] Jälkivuoto  miulla kovin runsasta oo ollukkaan, mutta parin viikon jälkeen ainaki miulla on ollu jo verettömiä päiviä, mutta tullu sit taas seuraavana päivänä. Itekki oottelen, että loppus.

Painoa on vielä viitisen kiloa niistä 17 kilosta mitä eka neuvolan jälkeen sain kerättyä. Mitat on palautunu paremmin ku paino. Muuten en oo treenaillu, mutta lantionpohjalihaksia ja vattalihaksia jännitelly eka päivistä asti heti ku alko lihakset vastaan vähänkään, kun veti mahaa sisään. Kovasti tekis mieli jo alkaa treenaan vattamakkaraa pois, mutta oon aatellu oottaa sinne jälkitarkastukseen..

Ai niin ja nykysten pystyyy pitämään jo ainaki yhtiä normihousuja jalassa (farkut). Ei niistä vyötärö/lantio vastannu, mutta haaruksesta rappas aika ilkeästi..[:D] Johtusko sitten tuosta haavan aukeamisesta?!
 
mohomaha olen ajatellut ihan samaa [:D][:D][:D] uudestaan raskaaksi niin ei tarvitse tuota vuotoa katsella jatkuvasti
 
Masentavaa, 3viikkoa vuotoa takana ja nyt teidän jutuista päätellen 3 vielä edessä [:@] Tihkuttelua tää on ollu synnytyksestä asti, mutta kyllähän nuo perhanan perserätit v i t u t t a a näillä keleillä [:'(]
 
Jepjep, ja mulla oli ainakin kova kiire miehen kimppuun ja kyllä oli silläkin [:D][:D]
 
Durina, riittääkö siulla pikkuhousunsuojat kaks peräkkäin asennettuna, että saa sen vähän pidemmäksi? Niin mie olen ainakin menny nuo vähä vuotoset päivät, ku inhoan yleensäkki noita siteitä..
 
kariina  en mä oo edes kokeillu, ihan normisiteillä mennään. Ajattelumallina että kaikki rätit on kamalia [:D]

mohomaha meillä mies ei malttanu oottaa ku kaks viikkoa synnytyksestä, sitä ei lievästi verinen meno häirinny [:D]

Jaha, pirpana heräs.
 
moi!

Jälkitarkastusta odotellessa, saan ajan seuraavalla neuvolakäynnillä lääkärille. Samalla (jälkitarkastuskäynnillä) on pikkuisen lääkärikäynti niin kaksi kärpästä yhdellä iskulla hoituu siinä sitten. Eli baby mukaan.

Vointi: sektio, kun minulle tehtiin niin vointi on ollu kyl loppujen lopuks ihan ok.
Vuotoa tuli aika reippaasti sairaalassa mut vähentynyt ja vähentynyt ihan pikkuiseen määrään, mut sidettä ei uskalla jättää pois ainakaan vielä (kulunut nyt nelisen viikkoa)
Haava-alue (tehty vaakaviilto karvoituksen yläpuolelle) on siisti, ei kutia. ihan kuin tussilla olis piirretty. Haava-alue on kyl arka. ja panadolia syön siihen vielä, että kärsii vauvan kanssa touhuilla.

Ohjeeksi minulle annettiin, ettei vauvaa painavempaa saa nostaa, eikä kurotella.. kukaan ei kyllä ajasta puhunu mitään.. [:@] kysäsin neuvolan tädiltäkin (sijainen) eipä osannu tarkemmin kertoa, kysäsin, että voiko saunaan mennä ja antoi luvan kun oli vilkaissut haavaa..

No, kevyitä kotitöitä oon tehny, imuroinu ja järjestelly paikkoja, tehny ruokaa.. mies on vielä apuna tän viikon mut ens viikolla sekin menee töihin! Mutta eihän tässä mikään invaliidi olla! [:D][:D][:D][:D]

No, mulla tää sairaalareissu oli erikoinen(lukekaa synnytyskertomuksesta) niin eipä noita ohjeita sen paremmin ole saanu. Ootteko muut, jotka sektiolla, saaneet?

Nyt keitteleen kahvia ja sitten taas pian on vaipparallin ja syötön aika [:D][:D][:D] Nauttikaa vauvoistanne! Niin mekin tehdään!
 
voisin samaistua muutaman kirjoitukseen.
eli siis kiireisellä sektiolla mentiin, kaikki varoittelivat aikaisemmin että sektiosta toipuminen on ihan kamalaa jos siihen joutuu ja haava on monta viikkoa kipeä jne.. no ok, mä söin sen viikon ajan sairaalassa kipulääkkeitä mut kävelemään pystyin sektoista seuraavana päivänä. sängystä nouseminen sattui kyllä muutaman päivän ihan kamalasti ja siinä käytinki ahkerasti sairaalan moottorisänkyä apuna.. [;)]
ei mullekaan sairaalasta kummempia ohjeita annettu.. sanoivat että mitä enemmän liikkuu niin sitä paremmin haava paranee, ja huomasin sen kyllä pitävän paikkaansa. ihan normaalisti oon kotitöitä tehny mitä pojalta oon kerennyt.

Jälkitarkastus mulla oli viikko sitten. katottiin pissa, hb ja verenpaineet, kaikki oli ok. lääkäri kyseli miten on jakseltu ja just tuosta ehkäsystä sanoi ette imetyksen aikana oo oikeestaan muuta vaihtoehtoa kuin kondomi ja minipillerit.. kumpikaan ei kyllä houkuta.. [:D][;)] mainitti myös että 95% naisista imetys toimii ehkäsynä. vähän ihmetytti ku kaikki aina toitottanu ettei imetys ole ehkäsy keino....!? mut sano et jos seuraavaa meinaa suunnitella niin sittenhän tuo "imetys-ehkäsy" on ok et jos pettää nii ei haitaa..
sitte teki sisätutkimuksen ja otti papa-näytteen.
lapsi oli hoidossa sen aikaa ku nopsaa kävin siellä.

miten teille muille on sanottu jotka ootte sektiossa olleet et koska saa yrittää uutta raskautta?? mulle leikkaussalissa sanovat et vuosi pitäis olla väliä... mut ku sen jälkeen kyselly lääkäreiltä ja hoitajilta nii ei oo kuulemma pakko pitää mitään väliä..

ai niin, jälkivuoto mulla kesti sen 6vk mut siitä viimeset pari viikkoa oli sellasta tuhrua, et ihan pikkuhousun suojalla pärjäsin.

raskausajan kilot mulla on karissu pois, ja päälle vielä pari ylimäärästä kiloa mikä ei kyllä haittaa yhtään!! [:D] painoa siis lähteny se 12kg. mut onhan tuo "vauvamakkara" tuossa edessä vielä et kai se pitäis siitä johonki pois hukkaan kiinteyttää.. [:D]
 
Mä synnytin alateitse 5 viikkoa sittenja oon kyllä jo pitkään ollut ihan normaalikunnossa. Sain pari hassua tikkiä jotka jotenkin mystisesti vain irtosivat yksi aamu jopssain kahden viikon tietämillä. Siinä vaiheessa oli jo kaikki kivutkin loppuneet. Vuotoa tulee edelleen mutta todella pieniä määriä, jospa se vaikka viikon päästä olis jo kokonaan lakannut. Kuukautisia ei onneksi ole kuulunut.

Oon koittanut muistaa vähän treenata lantionpohjaa, se unohtuu kyllä tosi helposti. Lenkillä olen käynyt vaunujen kanssa ja kyllä huomaa missä rapakunnossa on! Pitää vaan pikkuhiljaa koventaa tahtia. Mä laihduin 3 viikossa 12 kiloa (raskauden aikana tuli 10kg) mut nyt tuntuu että oon mässänyt niin paljon kaikkea että sitä on tullut takasin jonkun verran [:D] Mut ei sillä niin väliä. Uimassa rupean käymään varmaan jälkitarkastuksen jälkeen joka on reilun kahen viikon päästä.
 
Miten kummassa teilt noi kilot lähtee? Synnytin kylläkin reilu kolme viikkoo sitte mut silti. Mulle tuli raskauden aikana 20kg joista sairaalaa jäi 5kg ja ekan viikon aikana lähti 3kg lisää ja siihen se tyssäs. Nyt ei oo sitte lähteny grammaakaan[:@]

Oma vointi oli jo normaali sairaalassa (3päivää vietin siellä) , mut johtunee varmaan siitä et en saanu synnytykses yhtäkään tikkiä tai mitää muutakaan. Ai olihan mulla muutaman päivän ajan aivan järkyttävät jälkisupistukset jotka meinas vetää jalat alta. Ja kotiutumispäivänä meinas iskeä rintatulehdus[:D] Mutta muuten oli kyllä tosi hyvä olo..
 
Hätäsektiolla mentiin täälläkin, jalkeilla olin leikkauksesta n. vuorokauden kuluttua, leikkauksesta nyt 7 viikkoa ja haava edelleen vähän arka esim. jos vauva potkasee siihen tms., mutta muuten vointi on ollut jo viikkoja oikein bueno. Jäkivuoto kesti aika tasan 5 viikkoa.... Painoa tuli koko raskauden aikana 19 kg, joista jäljellä 2 kg!! [:D] Pienimuotoisen rintatulehduksen koin tuossa pari viikkoa sitten, kun kuume nousi yhtäkkiä 39 ja tissi muuttui ihan tulipunaiseksi ja oli aivan hel**tin kipeä... tämä kesti noin vuorokauden ja kipeän tissin pakkopumppaamisella (joka muuten sattui myös aivan hel**tisti) ja kuumalla vedellä suihkuttamisella se sitten lähti pois ilman lääkkeellistä apua... tämän tapauksen jälkeen mun oma maito sit loppui ku seinään... vaikka pumppasin sähköisellä pumpulla monta kertaa päivässä ja täysillä tehoilla niin ei auttanut... nyt mennään sitten NAN-korvikkeella. [:)]
 
Oi autuutta, jälkivuoto on OHI ! [:D] Tasan 4 viikkoa sitä kestikin. Tietenkin juhlan kunniaksi mieheni osti 2 pakettia kortonkeja joista ei enää niin montaa olekaan jäljellä [:D] Mä en edes huomaa tuota sektiohaavaa, on täysin kivuton. Ollut jo viikkoja. Ainoastaan kunnon vatsalihaspunnerrusta yrittäessä ottaa  vähän vastaan joten niitä en vielä oo tehny... 
 
Täällä synnytyksestä kulunut 2 vkoa 4 päivää, ja olo alkaa olla vuotoa lukuunottamatta aika normaali. Synnytys siis oli ihan normaali alatiesynnytys, ja sain joitain tikkejä... tikit on tainneet jossain vaiheessa kyllä jo lähteä, kun ei niitä ainakaan enää näy! Tosi hyvin olen muutenkin toipunut, 4 päivää synnytykestä kävelin jo vaunujen kanssa 1,5 km päähän neuvolaan ja takaisin, ja vaikka sillon ottikin aika koville niin siitä on pikku hiljaa lähdetty palautumaan. Kiloja on tippunut n. 10 kg, mutta vielä olisi 5 kg jäljellä että pääsisi takaisin lähtöpainoon. Tuntuu että niissä onkin sitten enemmän tekemistä, varsinkin kun meinaa mennä syömiset enemmän tai vähemmän mässäilyksi helposti... (loppuraskudesta kun lipsahdin sille "hälläväliä, kiloja tulee kuitenkin, sen kun syöt mitä huvittaa" -asenteelle, niin siitä on vaikea opetella pois nyt)

Seksiäkin on kokeiltu pariin otteeseen. Ensimmäisellä kerralla (olikohan n. viikko synnytyksestä) tosin jäi todellakin yritykseksi, ei oikein tuntunut miltään, tikit kiristi eikä hankaaminen ollut hyvä juttu :) Pari päivää sitten onnistui jo paremmin! Vieläkään ei oo tuntoherkkyys samaa luokkaa kuin ennen, mutta koska parannusta oli jo tapahtunut siihen ensimmäiseen yritykseen, niin eiköhän se siitä vielä normaaliksi muutu. Tärkeintä kuitenkin, ettei enää pelota ja löytyi miehen kanssa heti uudestaan se fiilis... ettei unohdeta toisiamme, vaikka onkin tuo pikkuinen tuossa hieman laittamassa elämää uuteen järjestykseen.

Nyt vaan odottelen, että tuo perhenan vuoto loppuisi!! Ja millonhan sitä pystyisi olemaan vauvan luota pois sen muutaman tunnin ajan, että vois käydä vaikka jumpassa?
 
Mä olen aika kateellinen kaikille normaalin alatiesynnytyksen kokeneille... En ehkä niinkään tuon palautumisen takia vaan esim. siksi että minun vauvalla voi herkemmin tulla infektioita jne.

Ihmettelen kyllä kun moni sektion kokenut kertoo olleensa kipeä vielä kuudenkin viikon jälkeen synnytyksestä. Mä kävelin kans 1,5km lähikauppaan vaunujen kanssa 4 päivää sektion jälkeen. Myönnän kyllä että kipiää teki, mutta veikkaan että juuri näiden pienten liikuntahetkieni takia olen niin nopeasti palautunut. Jaha, likka kutsuu...
 
Elaisah: Mulle tuli kanssa rintatulehdus. 40 asteen lämpöä oli yhden päivän ja tippui siitä sitten 37-38 ja luulin että olin parantunut.
Neuvolassa käski käydä lääkärissä joka määräsi antibioottikuurin. Lääkärin mukaan vaikka kuume oli laskennut niin tulehdus oli olemassa, pumppaaminen ja muut keinot ei olisi enään auttanut.
Antibioottikuurin aikana imetin kipeestä rinnasta vaikka ei sieltä maitoa paljoo tullut ja vauva huusi ja kiukutteli.
Kuppikoko kutuistui muutamalla kupilla jo olin jo luopunut että maitoa ei enään tule. Mutta join kahvia ja alkoholitonta olutta ja pumppasin joka imetyksen jälkeen rinnan tyhjäksi. Pumpulla ja käsin. Ja yhden vuorokauden jälkeen maitoa alkoi taas tuleen, nyt mulla on sitten ongelmana että maitoa tulee liikaa... Olin siis 10 päivää kuurilla ja kaljaa ja kahvia join vikana päivänä ja sitten maito palasi seuraavana päivänä kun lopetin kuurin joten en tie mikä oikeesti sai maidon palaamaan.
Rintapumpuista muuten sen verran että ne on kuulemma aika erillaisia ja vaikka pumppuun ei tulisi yhtään maitoa niin vauva luultavasti saa maitoa koska sillä on paljon parempi imuote.

Jälkitarkastus on vasta 2 viikon päästä mut suht hyvin oon toipunut.
Ensinmäiset 2 viikkoa en voinut kävellä tai istua. Istuin lasten uimarenkaan päällä.
Vaikka mulla oli alakautta synnytys imukuppi avustuksella niin välilihan leikkauksen takia olin kyllä turta (sain tosi monta tikkiä, kätilö kielsi katsoa vähään aikaan alapäähän koska sanoi että ei näytä kauniilta). Sanoinkin että synnytys ei ollut mitään tikkien kiristämiseen ja kipuun kun sitä kesti 2 viikkoa synnytys 6 tuntia. Ja alapäänsuihkutus joka vessakerran jälkeen alko jo kyllästyttää.

Painoa tuli melkein 30kg, vajaa 10 säi synnärille ja vajaa 10 on lähtenyt vaikka oon syönyt kun hevonen enkä oo liikkunut yhtään. Tarkoitus olis kyllä tiputtaa terveellisesti loput kilot koska huomasin että polvet on alkanut särkeä ja kaipaan kunnon hiki treeniä mitä en oo voinut tehdä nyt puoleen vuoteen.

Tietääkö kukaan että voiko heti alkaa harrastaa mitä vaan liikuintamuotoa vai onko vielä jotain rajoituksia?
 
Unikko, en oo itse käynyt vielä jälkitarkastuksessa, mutta neuvolassa antoivat ohjeeksi liikuntaan seuraavaa: harjoittelu aloitetaan lantionpohjan lihasten treenillä, sitten voi treenata syviä vatsalihaksia. Suorat vatsalihakset ja sisäelimet palautuvat paikoilleen vasta 4-6 kk synnytyksen jälkeen, joten sitä ennen suoria vatsalihaksia ei saisi kovasti rasittaa. Jossain oppaassa luki myös, että paljon pomppuja sisältävä liikunta (aerobic, juoksu tms.) rasittaa lantionpohjan lihaksia, joten niiden pitäisi olla kunnossa jos sellaiseen liikuntaan lähtee.

Mulla nyt vajaa 3 vk synnytyksen jälkeen suurin ongelma on kova vatsa/piukka alapää. Vessassa "isolla asialla" käyminen on yhtä tuskaa, kun tuntuu, että tavara ei meinaa mahtua ulos ja sitten kun se tulee, sattuu niin maan vietävästi ja verta tulee [:@]. Hammasta purren saa asiansa hoitaa. Huokaan sitten vessasta päästyäni, että jokapäiväinen kidutus on siltä erää ohitse. Sairaalasta antoivat Movicolia, mistä ei ole ollut apua. Vettä on juotu, kuituja syöty ja mikään ei tunnu auttavan. Ompelikohan kätilö välilihan vähän liian tiukalle? [8|] Mikähän tuohon vaivaan auttaisi?
 
ALKUPERÄINEN: Yppy
Mikähän tuohon vaivaan auttaisi?


Mulla oli kans ongelmia tuon kakkoshädän kanssa... Laxoberon valmiste apteekista oli mulle SUURI apu! :)
 
Takaisin
Top