IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei! Liitynpä minäkin tänne. Meillä yritystä takana miehen kanssa noin 5-6 vuotta (ilman ehkäisyä 7 vuotta). Hoitoihin kun hakeuduttiin, ei mieheltä järkytykseksi löytynyt siittiöitä kummastakaan annetusta näytteestä. Lähetteellä kivesbiopsiaa odottelemaan. Sieltä sama tulos. Lääkäri suositteli kuitenkin harkitsemaan Turussa tehtävää leikkausta, jossa siittiöitä saattaisi löytyä. Jälleen lähete eteenpäin ja odottelua noin puoli vuotta. Leikkauksen jälkeen lopullinen tuomio: azoospremia. Syytä tähän ei koskaan löydetty.

Asian työstämisen ja surutyön jälkeen halusimme kokeilla luovutettuja siittiöitä. Suunnittelukäynti klinikalle, psykologin arvio jne. Verikokeesta paljastui minulla liian alhainen ferritiini-arvo, jonka vuoksi hoitoja taas lykättiin. Viimeinkin vuosi sitten päästiin kunnolla yrittämään. Neljä tuloksetonta inseminaatiota, ja luovuttajan vaihdon kautta ensimmäinen IVF viime syksynä. Tuloksena vain 4 munasolua, joista yksi siirrettiin eikä mitään saatu pakkaseen. Odotettu nega tuli. Toinen IVF toteutettiin alkuvuodesta, 1 top-alkio siirrettiin ja 4 saatiin pakkaseenkin.

Elämämme ensimmäiset kaksi viivaa saatiin helmikuussa. Vuosien odotuksen jälkeen tunne oli sanoin kuvaamaton! Samaan aikaan iski kuitenkin epäilys, että kaikki ei ole kunnossa. Tämä epäilys osui oikeaan ja viime viikolla todettiin keskeytynyt keskenmeno. Sain naistenpolilta tyhjennyslääkkeet ja nyt ei voida kuin toivoa, että kuukauden päästä verikokeessa ei näy enää raskaushormonia ja päästäisiin kokeilemaan PAS:ia mahdollisimman pian. Takana elämäni ehkä rankin viikko, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa.

Itse olen 31 ja mies pari vuotta vanhempi. Lähipiirissä ei ole vertaistukea saatavilla, joten jospa sitä saisi tätä kautta. Itse olen aika huono vastailemaan näille foorumeille, kun viestejä tulee paljon eikä oikein muista, kuka kukin on. Onko täällä ketään, jota kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia esim. sähköpostilla?

Tsemppiä

Tervetuloa joukkoon! Ikävältä kuulostaa teidän taival tähän saakka. Miulle voi ainaki laittaa viestiä jos juttuseuraa kaipaa.

Heippa kaikille!

Kirjoittelin marraskuussa ensimmäisen IVF kokemuksen jälkeen. Ei päästy silloin tuoresiirtoon korkean hypeririskin vuoksi vaan aloimme odottelemaan ekaa PAS:sia.

Tammikuun lopulla pääsimme PAS:siin joka tehtiin lääkkeillä tuettuun luomukiertoon. Pakkasessa meillä oli peräti 9 blastoa, joista yksi kuusipäiväinen siirettiin :) Tämä pikkuinen päätti tarrata lujasti kiinni ja nyt on menossa rv10+0 :love7

2,5 vuoden jälkeen näyttää vahvasti siltä, että saamme oman pikkuisen lokakuussa! :Heartred En voinut uskoa, että heti ekalla siirolla onnistuu, mutta sekin on näköjään mahdollista!

Toivon todella, että jokainen täällä saa ne maagiset kaksi viivaa testiin! :Heartred Jään taustalle seuraamaan kuulumisianne ja odottamaan paljon plussauutisia!

Heitsu: paljon onnea ja tsemppiä jatkoon!

Neilikka: onnea ja ihanaa odotusaikaa❤️

Täällä pp7 ja illalla tuli aikamoiset ”menkkajuilinnat” saunassa rauhottui. Saas nähdä. Eilen ruokaa tekiessä iski hirveän huono olo ja mietinkin, tuleeko ylös saakka, mutta sekin meni yhtä nopeasti kuin tulikin. Mulla helposti verensokerin laskiessa kyllä tuleekin heikko olo...joten eipä sinänsä mitään uutta... mutta pakkohan kaikkia oireita on vaan kuulostella.

Huomenna pitänee muistaa varata perjantaille aika verikokeille.

Aislinn, miten teidän jatkoviljelyssä olleille alkiolle kävi?

Triana :Heartred:Heartred:Heartred

Motto, minkälaisia ajatuksia lahjamunikset sinussa herättää?

Heitsulle iso onnitteluhalaus! Olen tuolla toisella palstalla seuraillut kuulumisiasi liikuttuneena. Voimia koko perheelle, erityisesti teidän sisukkaalle pikku miehelle! :dummy:

Onnittelut Neilikalle plussasta! :)

Onpa täällä paljon uutta - onnea plussista/syntyneistä, ja tsemppiä kaikille piinailijoille ja hoitoa odotteleville :Heartred

Cranberry, mulle lahjamunikset on täysin ok; oon aina pitänyt myös adoptiota vaihtoehtona, ja lahjasoluilla kyseessä on kuitenkin "oma" raskaus ja synnytys solujen alkuperästä riippumatta. Mies ei ole ainakaan vielä lämminnyt luovutetuille munasoluille lainkaan, pitää jossain vaiheessa ottaa asia taas puheeksi...

Neilikalle onnellista odotusaikaa!

Untuvaiselle tsemppiä piinapäiville!

Musta toi lääkkeillä tuettu luomukierto pas kuulostais kans mun jutulta. Kun kierrot säännölliset ja ovulaatio tapahtuu, tuntuu elimistön lamauttaminen lääkkeillä typerältä. Ymmärrän toki ajoituksen helpottumis -pointin, mutta toisaalta, lääkkeellisessä kierrossa alkiot tuupataan kohtuun melko randomisti. Joo, limikselle on tietyt rajat, mut riittääkö niiden sisällä pysyminen osumaan kohdun vastaanottavaisuusaikaikkunan sisään? Lääkkeillä Tuetussa luomukiertossa elimistö on mukana ja tuntuu, että olisi helpompi osua oikeaan hetkeen siirrossa. Julkisella ei liene mahkuja era- tms. testeihin.

Ekaan PASiin valmistautuessa kysyin lääkäriltä, miksi tehdään lääkkeelliseen kiertoon. Vastaus oli, että sillä saatu iäkkäämmillä paras onnistumisprosentti. Jäin vaan miettimään, johtuuko siitä, että usein iäkkäämmillä ja IVF-potilailla ylipäätään voi olla kierto- tai ovulaatiohäiriöitä, jolloin lääkkeelliseen kiertoon tehty siirto on tietysti paras.

Niin, siitähän ei koskaan tiedä, onko kierto riittävän hyvä raskautta varten, vaikka säännöllinen olisikin ja ovulaatio tapahtuisi. Erityisesti jos hoitoihin asti on joutunut ja diagnoosi selittämätön lapsettomuus, niin sittenhän jossain varmasti on vikaa, syytä vain ei osata selvittää.

Onneksi se on osattu tutkimuksilla havaita, että onnistumismahdollisuudet ovat lääkkeellisissä kierroissa paremmat, joten edes jotain tutkittua tietoa on olemassa. Joa random-tuuppauksella lääkkeellisessä kierrossa saadaan paremmat tulokset kuin tiukasti ajastetussa siirrossa luomukiertoon, niin sittenhän se random-tuuppaus lääkkellisessä kierrossa on selkeästi parempi.

Niin, siitähän ei koskaan tiedä, onko kierto riittävän hyvä raskautta varten, vaikka säännöllinen olisikin ja ovulaatio tapahtuisi. Erityisesti jos hoitoihin asti on joutunut ja diagnoosi selittämätön lapsettomuus, niin sittenhän jossain varmasti on vikaa, syytä vain ei osata selvittää.

Onneksi se on osattu tutkimuksilla havaita, että onnistumismahdollisuudet ovat lääkkeellisissä kierroissa paremmat, joten edes jotain tutkittua tietoa on olemassa. Joa random-tuuppauksella lääkkeellisessä kierrossa saadaan paremmat tulokset kuin tiukasti ajastetussa siirrossa luomukiertoon, niin sittenhän se random-tuuppaus lääkkellisessä kierrossa on selkeästi parempi.

En kyseenalaista mitenkään yleisesti tuota lääkkeelliseen kierron tehokkuutta. Vain omalla kohdalla sitä pohdiskelen. Kierrot ja ovulaatio tod näk riittävän hyvät raskaudelle. Vajaa puolentoista vuoden yrittämiseen mahtuu kuitenkin kaksi alkanutta raskautta, luomu & Oi. Todennäköisimmin ongelma iästä johtuen munasolujen laadussa. Silloinhan ei merkitystä mihin kiertoon ja koska ne alkiot siirretään, jos eivät kuitenkaan olisi kelvollisia.

Jos meidän pakkasessa olevien alkioiden joukkoon kelvollinen olisi osunut, niin toivon, ettei se menisi ”hukkaan” siksi, että lääkkeellisessä kierrossa aikaikkuna ei ole osunut. Luulen, että vielä tästä keskustelen lääkärin kanssa, vaikka voipi olla turhaa.

En kyseenalaista mitenkään yleisesti tuota lääkkeelliseen kierron tehokkuutta. Vain omalla kohdalla sitä pohdiskelen. Kierrot ja ovulaatio tod näk riittävän hyvät raskaudelle. Vajaa puolentoista vuoden yrittämiseen mahtuu kuitenkin kaksi alkanutta raskautta, luomu & Oi. Todennäköisimmin ongelma iästä johtuen munasolujen laadussa. Silloinhan ei merkitystä mihin kiertoon ja koska ne alkiot siirretään, jos eivät kuitenkaan olisi kelvollisia.
Olet todennäköisesti ihan oikeassa.

Mun kohdalla taas kun ovulaatio saattaa tulla jotain kp30-40 välillä, niin lääkkeelliseen on mun mielestä järkevämpää. Itse ainakin ajattelen, että siinä vaiheessa ei kohtu voi olla enää kovin vastaanottavainen (luteaalikin ollut alle 10 päivää). En myöskään kokenut, että alkiota olisi randomisti tuupattu silloin, kun kuitenkin estrogeeni esti ovulaation ja kasvatti limakalvon, jota ultralla seurattiin :) Mun esikoinen tää random tuuppaus niin ihan hyvin meni :'D Toki taas meillä on kai eroa se, että munasoluissa taas mun kohdalla ei taida olla ongelmaa, kun hyvälaatuisia alkioita saatiin 9 pakkaseen..?

Se tunne, kun ekan kerran 3.5vuoden aikana tohon testiin oikeesti tulee näkyviin mitään, mitä näkee ilman että pitää tihrustamalla tihrustaa:nailbiting:

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Katsottu: 316
Onnea Neilikka ja Untuvainen!

Heitsulle onnea ja tsemppiä keskoselle!

Tsemppiä kaikille muillekin, yritän taas palata keskusteluun.

Sori kun olen ollut vaan taustalla viime viikot. Alkaa olla kisaväsymys näissä hoidoissa. Viime kierrosta sentään saatiin "vain" nega eikä keskenmenoa. Tässä kierrossa mukana taas pari uutta lääkettä. Toinen joku kokeilun alla oleva, Tractocile. On kuulemma ollut jo käytössä varhaisten supistusten estämiseen, mutta nyt jonkin verran (vielä epävarmaa) näyttöä siitä, että voisi auttaa myös kiinnittymiseen. Toiseksi otettiin nyt hyytymistekijäverikoe ja sieltä paljastuikin yksi hyytymistekijä koholla. Sitä vastaan nyt miniaspirin ja joku pistoslääke, en muista mikä.

Hyppään mukaan lääkkeellisen siirron aiheeseen. Sen kanssa ajoitus ei tosiaan ole mitään random-ampumista vaan päinvastoin, sillä saa siirron ajoitettua ihan tarkalleen. "Ovulaatio" tapahtuu tarkalleen sillä hetkellä, kun laitetaan ensimmäinen keltarauhaslääke. Esim. nyt kun meillä on era-testi tehty, vaimo saa tarkan kellonajan 4,5vrk ennen siirtoa milloin pitää laittaa ensimmäinen Lutinus. Päinvastoin luonnokiertoon siirto on paljon epätarkempaa, kun eihän ovulaatiotestin mukaan voi varmasti tietää milloin lh on lähtenyt nousuun. Ovulaation tarkka aika voi heittää ainakin puolella vuorokaudella. Toki irrotuspiikkillä myös luonnonkierron ovulaatio voidaan ajoittaa tarkasti. Uskon kyllä, että joillekin sopii paremmin siirto luonnonkiertoon, toisille lääkkeelliseen, mutta missään nimessä siirto lääkkeelliseen kiertoon ei ole epätarkkaa.

Muokattu viimeksi:
Paljon Onnea Untuvainen! Oliko minkälaisia oireita tässä piinapäivien aikana?

Itselläni starttaa huomenna pp7 ja ei kyllä mitään raskauteen viittaavaa ole näkyvissä...

Onnea Neilikka ja Untuvainen! :) Kävimme hoidon suunnittelukäynnillä tänään, ja lääkäri haluaakin kokeilla ensin inseminaatiota. Lisäksi kohtua ultratessa lääkäri totesi, että kohdun limakalvo näytti preovulatoriselta - kuulemma täydellinen limakalvo, jos kyse olisi ollut ovulaatiohetkestä. Nyt on kuitenkin kiertopäivä 20, ultrassa näkyi keltarauhanen, ja limakalvon olisi pitänyt näyttää jotenkin erilaiselta (en oikein tiedä, millä tavalla). Limakalvon paksuus oli kuitenkin 9 mm ja se oli kolmikaikuinen. Lääkäri haluaa ottaa progesteronitestit, ilmeisesti alhainen progesteroni voi olla syynä.

En ole löytänyt tästä ongelmasta mitään järkevää googlatessa. Olen aina luullut, että jos ovulaatio tapahtuu, progesteroni on automaattisesti OK. Lääkäri tosin vakuutti, että jos kysymys onkin progesteronista, niin tilanne voidaan korjata lääkkeillä. Hölmistynyt olo! o_O Kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Onnea matkaan Untuvaiselle!

Juuri tuo lääkkeellisesti tuettu luomukierto, eli irtotuspiikki mukana, tuntuisi omalla kohdalla tarkimmalta, kun tosiaan julkisella ei ole mahdollisuutta era-testiin, mikä kertoisi lääkkeelliseen kiertoon siirrolle tarkan ajankohdan.

Mulla ei ainakaan edellisessä lääkkeellisessä kierrossa seurattu limakalvoa sen enempää, kuin yksi ultra kp 14,jolloin limis 8 mm. Sit siirto kp 18, jolloin ei ultrattu, siirrettiin vaan. Näin jälkeenpäin ajatellen toi limis oli mulle tosi ohut ollakseen muka ovulaatiohetki. Oi-kierroissa limis ennen irrotuspiikkiä ja ovista ollut n kp 12 väh. 11 mm.

”Random-tuuppaus” on toki ilmaisuna provosoiva ja kärjistetty, mutta sellainen tunne on valitettavasti jäänyt mielenpäälle kaivertamaan.
Kai tähän pohdintaan vaikuttaa myös ihan yleinen ahdistus aiheen äärellä. Ei haluaisi niitä vähäisiä onnistumismahdollisuuksia ainakaan hukata yhtään enempää..

Kiitos kaikille, katsotaan miten tämä tästä etenee❤️

Aislinn83: ei mulla ole oikein oireita. Tosi väsynyt olen, mutta mulla iski hirveä flunssakin tähän samaan syssyyn. Eilen ja tänään on iltaa kohden jomottanut ihan hirveästi alavatsaan...

Ei tarrannut tästäkään hoidosta saatu ainokainen alkio kiinni :sorry: Meni taas pari päivää melko syvissä vesissä. Seuraava ja viimeinen hoito ois ollu mahdollista aloittaa jo reilun kuukauden kuluttua. Tai sumutteluhan ois alkanu jo joidenki viikkojen päästä. Mutta tehtiin miehen kans päätös, että siirretään hoito alkavaksi vasta polin kesätauon jälkeen heinäkuun lopulla. Meillä on ulkomaanmatka varattu toukokuulle, enkä halua siellä reissussa kärsiä punktion jälkeisistä kivuista, jännittää alkion mahdollista kiinnittymistä tai pahimmassa tapauksessa surra hoidon epäonnistumista ja kärsiä menkkakivuista.

Taidan taas jättää koko foorumin tauolle ja keskittyä muihin asioihin. Tsemppiä kaikille hoitotaipaleelle :Heartred

Ei tarrannut tästäkään hoidosta saatu ainokainen alkio kiinni :sorry: Meni taas pari päivää melko syvissä vesissä. Seuraava ja viimeinen hoito ois ollu mahdollista aloittaa jo reilun kuukauden kuluttua. Tai sumutteluhan ois alkanu jo joidenki viikkojen päästä. Mutta tehtiin miehen kans päätös, että siirretään hoito alkavaksi vasta polin kesätauon jälkeen heinäkuun lopulla. Meillä on ulkomaanmatka varattu toukokuulle, enkä halua siellä reissussa kärsiä punktion jälkeisistä kivuista, jännittää alkion mahdollista kiinnittymistä tai pahimmassa tapauksessa surra hoidon epäonnistumista ja kärsiä menkkakivuista.

Taidan taas jättää koko foorumin tauolle ja keskittyä muihin asioihin. Tsemppiä kaikille hoitotaipaleelle :Heartred

Suuret pahoittelut Triana, todella.
Toivottavasti viimeinen hoitokerta on teille vihdoin se onnistunut. Kuulostaa viisaalta päätökseltä aloittaa hoito vasta kesätauon jälkeen. Kaikesta huolimatta aurinkoa kevääseesi, toivottavasti teille tulee ihana matka toukokuussa! :Heartred

Takaisin