IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se, että lapsi saa alkunsa ja syntyy elävänä on kyllä suurin ihme maailmassa. Oon tosi pahoillani, että oot joutunu kokemaan keskenmenon, ymmärrän että noista lähtokohdista pelottaa.. Mulla oli ekassa raskaudessa jatkuvasti pelko läsnä ja jos raskaudun uudestaan niin yritän päästä neuvolaan puhumaan peloista.
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, täytynee itsekin ottaa puheeksi, jos sinne asti pääsee:Heartred Ihan mahanpohjasta ottaa kun miettiikään.

Se, että lapsi saa alkunsa ja syntyy elävänä on kyllä suurin ihme maailmassa. Oon tosi pahoillani, että oot joutunu kokemaan keskenmenon, ymmärrän että noista lähtokohdista pelottaa.. Mulla oli ekassa raskaudessa jatkuvasti pelko läsnä ja jos raskaudun uudestaan niin yritän päästä neuvolaan puhumaan peloista.

Mulla oli myös raskaana ollessa kamala pelko menettämisestä koko ajan. Tosi ihanasti suhtautuivat neuvolassa, tehtiin esim ylim ultria (ikivanhalla laitteella, mut kuitenki), jos ei meinannu sykkeet kuulua vauvan asennosta johtuen ja sain luvan vaikka kesken kauppareissun mennä sinne doppleroitavaksi, jos huoletti.

Että kantsii kyllä peloista puhua, myös hoitojen aikana jo! Pääsin nimittäin lapsettomuuspolin kautta myös psyk.sh:lle peloista juttelemaan ja lapsettomuuden tuomista ahistuksista muutenki. Ja hänen kauttaan vielä psykiatrillekin. :)

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, täytynee itsekin ottaa puheeksi, jos sinne asti pääsee:Heartred Ihan mahanpohjasta ottaa kun miettiikään.

Olen pahoillani kokemastasi ja ymmärrän että varmasti pelottaa. <3 toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin ja peloille ei enää olisi aihetta.

Pp10 ja äsken tuli vessassa käydessä jotain pienen pientä ruskeaa wc-paperiin joten eiköhän tää tosiaan ollut tässä. Ei varmaan edes testiä tartte keskiviikkona tehdä. No odotettavissa tää oli että vielä suhtaudun aika rauhallisesti.

ja muokkaus, kyllä olokin on ihan menkkainen sekä perus semmosta tuhrua tulee mitä yleensäkin joskus ennen menkkoja.. :) Tietääkö kukaan muuten kuinka nopeasti uuteen yritykseen voi lähteä tämän hoidon jälkeen? Tai minkälaisia kokemuksia siitä on, onko joku pitkä jonotusaika aina välissä vai pari välikiertoa ja sitten?

Muokattu viimeksi:
Hei! Liityn nyt ainakin hetkiseksi joukkoon. Hetkiseksi koska en ole varma kauanko tämä IVF/ICSI taival vielä jatkuu. Olen lukenut tätä ketjua viime keväästä, ammentanut tietoa ja elänyt mukana käänteissä. Välillä ilon ja välillä surun kyyneleiden kera.

Meillä takana on kolmisen vuotta yritystä ja kaksi ICSI:iä. Ensimmäinen syksyllä 2018 ja toinen nyt noin kolme viikkoa sitten. Ilman ehkäisyä ollaan todellisuudessa oltu kuutisen vuotta eikä koskaan ole ollut yritystäkään raskaudesta. Toistaiseksi olemme olleet selittämättömästi lapsettomia vaikka ikäni jo painaa. Sain tosin juuri eilen musertavat uutiset viimeisimmästä kierroksesta jossa kerättiin 13 solua, kaikki hedelmöittyivät ja lähtivät jakautumaan, yksi siirrettiin (nega) ja 12 pitkään jatkoviljelyyn. Ilmeisesti kaikki 12 olivat jakautuneet epänormaalisti. Jatkossa lapsettomuuden syynä voi siis munasolujen laatu ja kenties hoitoja ei edes jatketa. En ole vielä puhunut aiheesta lääkärin kanssa tarkemmin, mutta epäilen että tuskin tässä miehen siittiöistä syytä haetaan kun näyte on aina "hyvä". Fiilis on tietysti aivan kamala eikä sitä helpota se, että mies haluaa omia lapsia joten edessä lienee ero jos hoidoilla ei tärppää.

Onko kenelläkään muulla ollut tällaista tilannetta jossa munasolut jakautuvat epänormaalisti? Onko syyksi löydetty muuta kuin kenties naisen ikä? Muistan monta mainintaa siitä että ovat vaan lakanneet jakautumasta, mutta en tällaista "epänormaalia jakautumista" ja yritän tietysti löytää syitä ja jotain mistä saada toivoa.

Tsemppiä kaikille piinailijoille ja punktioon valmistautuville, ja voimia pettymysten kanssa painiville.

Mulla syynä tämän ekan ivf hoidon epäonnistumiseen oli munasolujen jakaantumisongelma, hajaantuminen. Itse en tiedä mitä tuo sen kummemmin tarkoittaa että kukaan ei ole selittänyt. Eli minulla on myös pelko takaraivossa että meidän tie päättyy ennenkuin alkaakaan. :(

Mulla on korkea ikä ja huono amh-arvo..

Aislinn83, olen lukenut tätä ketjua joka päivä mutta silti oli mennyt ohi. :sad001 Lukiko sinullakin lapussa / kannassa että "epänormaali jakautuminen"? Meillä oli vielä lisänä että jos vielä haluavat hoitoja niin sitten varattava moniammatillinen kokous. Kuulosti jo niin hurjalta paperilta luettuna että ajattelin että tuovat sinne psykologin ja koittavat lempeästi selittää että enää ei ole omilla soluilla mahdollista. Hoitaja selitti tänään että kyseessä on biologin ja lääkäreiden kokous jossa miettivät mitä tehdään jos mitään.

Ollaan Taysissa hoidoissa ja siellä ehtivät selittää asioita usein aika huonosti joten varasin ajan yksityiselle gynelle torstaille. Hän on erikoistunut lapsettomuuteen ja meidät alunperin lähetti eteenpäinkin. Haluan kuulla nyt kunnollisen selvityksen alkioiden kehityksestä, sperman ja munasolun vaikutuksista ja yms.

Kannassa luki että alkioissa jakaantumisongelma, hajaantuminen tai hajoilu, en ikinä muista kumpi sana siinä luki. :bored: Sitä en sitten tiedä mitä meille sanotaan jatkosta, vielä ei tietoa. Mutta veikkasi sielä Tampereella siirrossa kun kysyin että todennäköisesti musta johtuvaa, ei miehestä.

Tää pyörii kyllä mun mielessä koska tuntuu niin lopulliselta, mulla hedelmöittyi kaikki 4 normaalisti mutta kaikissa tuo sama vika...

3erry, tsemppiä! :Heartred

Sanoisin, että jos munasoluissa on vikaa ja lapsia kuitenkin haluaisit, niin sitten kannattaa ennemmin harkita lahjasoluhoitoja yksityisellä kuin laittaa lusikoita jakoon. Ei sekään ole taattua, että mies pystyy löytämään uutta puolisoa, joka haluaisi tai pystyisi lapsia saamaan.

Meilläkin kaikki tosiaan hedelmöittyivät ICSI:llä ja jatkoivat kasvuaan. Koko henkilökunta oli siirrossa ihan innoissaan tuloksesta kun alkioita saatiin muutenkin paljon enemmän kuin olettivat ja itsekin siinä jo innostui mukana. (AMH mulla on 4 että sinällään vastetta luulisi vielä tulevan.) Vasta myöhemmin kotona tajusin että tämäkin kaikkien tuhoutumisen mahdollisuus on olemassa ja jännitin ja odotin paniikissa kaksi viikkoa, ja nyt tämä tuli jotenkin vielä pahemmalla tuloksella kuin pystyin ajattelemaan. Ensimmäisessä ICSI:ssä soluja oli 5 joista yksi siirrettiin, kaksi pakastettiin pari päiväisinä ja kahta jatkoviljeltiin. Niistä ei ole muuta mainintaa kuin etteivät selvinneet pakkaseen.

Aislinn83, hoitaja osaa varmaan sanoa sinulle jo jotain tuosta hajoamisesta kun soitat tulosta kun se on ns. selkeästi ilmaistu. Eiköhän ne vielä ainakin toisen hoidon katso.

Kiitos Suski75 :Heartpink Olen koko ajan ollut siinä ajatuksessa, että lahjasoluhoitoihin mennään jos omillani ei onnistu. Eilen huomasin miettiväni onko se loppujen lopuksi sitä mitä haluan. En ole koskaan kokenut kovaa tarvetta lapsen saamiseen. Miehen vuoksi ja hänen kanssaan lapsi tuntui hyvältä ajatukselta, mutta haluanko tätä sitten lopulta niin kovasti...en tiedä. Painaa sekin ajatus tosiaan että itse en olisi koskaan sekuntiakaan ajatellutkaan että jättäisin hänet jos hänestä olisi löytynyt vikaa. Tuntuu että on niin pakko että siksi lahjasoluhoidon ajatuskin alkoikin ahdistaa. Varmaan pääsen tästä yli kunhan sulattelen taas. Totta myös sekin ettei herra välttämättä löydä edes uutta hedelmällistä kumppania tässä nykymaailmassa.

Tietääkö kukaan muuten kuinka nopeasti uuteen yritykseen voi lähteä tämän hoidon jälkeen? Tai minkälaisia kokemuksia siitä on, onko joku pitkä jonotusaika aina välissä vai pari välikiertoa ja sitten?

Tää riippuu ihan hoitopaikasta (en muista, missä te ootte) Esim OYSissä, jos on pakkanen tyhjä tai ei sinne alunperinkään saatu mitään tuoresiirron lisäksi, joutuu uudelleen jonon hännille odottamaan uutta IVF/ICSI-hoitoa. Ellei ole joku todella hyvä syy, että pitää nopeasti jatkaa. Meillä esim meni aikalailla 6kk odottaessa toista hoitoa.

Siihen en osaa sanoa, et kuinka monta kiertoa pitäis olla välissä ennen seuraavaa hoitoa.

Yksi kierto pitää vähintään olla välissä ennen uutta keräystä. Tämä siis fyysisten syiden puolesta, en tiedä mitä käytäntöjä julkisella on.

Henna, ei ihme jos PAS jännittää tuossa tilanteessa. Tsemppiä kuitenkin, askel kerrallaan eteenpäin.

Liljatar, ihania tyyppejä sulla ollut neuvolassa, niin ymmärtäväisiä saisi olla lisää.

3erry, onpa todella raskas tilanne teillä moneltakin kantilta. Toivottavasti saatte lääkäriltä kumoon arvion siitä, mitä kannattaa tehdä. Lahjasoluja olisin minäkin ehdottanut, mutta ymmärrän jos se ei tunnu omalta jutulta. Voimia jatkon pohdintaan.

Aislinn, loppuuko sulla tulilääke testipäivään? Onko tuhru lisääntynyt?

Meillä olisi virallinen testipäivä sunnuntaina, mutta huomisen pp:llä on aina näkynyt tulos, niin eiköhän se ole jo aika luotettava.

Testattu tänään puhdas nega, no siis se ei enää ollut edes shokki. Menkat ei vielä ole alkaneet mutta olen syönyt teroluttia eilisiltaan saakka, tänään en enää ota. Viimeinen merkki oli eilen kun rinnat ”lörpähti” täysin eli siihen saakka olleet tosi kipeät ja pinkeät, niin siitä tiesin jo ilman vuotoa.

Täytyy laittaa nyt viestiä että mitenkä jatko etenee. :)

Ompas täällä nyt huonojakin uutisia paljon. Paljon voimahaleja kaikille jotka sitä tarvitsee ja lämpimiä ajatuksia- odottaminen on kaikkein ikävintä mutta äkkiä se aika loppupeleissä menee kun keksii muuta ajateltavaa.

Itse seurailen taustalla mutta pitänee sitä omiakin kuulumisia pävitellä välillä tänne. Oltiin munasolu punktiossa Maanantaina ja keräsivät viissiin 14 follia joista 12 oli munasolu. Eilen aamulla biologi soitti että 8 on hedelmöittynyt ja näyttää oikein hyvälle ja että nyt saavat kasvaa rauhassa sinne Perjantaihin siirtoon saakka. Minä pessimistinä kysymään että ilmoitatteko te jos niistä ei yksikään selviä Perjantaille saakka -Biologi naurahti ja sanoi että kyllä hän on aika varma että kun noin moni hedelmöittyi että sieltä yksi selviää ja saahaan varmasti pakkaseenkin useampi.
En tiedä miksi itselläni on näin pessimistinen asenne, kaippa sitä jotenkin suojelee itseään pettymykseltä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ja miten muilla täällä on noi lukemat olleet, onko millaista karsintaa tapahtunut?

Onko muuten muilla tullut tuon keräyksen jälkeen rinnat kipeiksi? Mä pistin Ovitrellen Lauantai iltana ja Sunnuntaina väsytti ihan tajuttomasti-Maanantai meni jännityksen piikkiin ja sillon vähän jo tuntui rinnat kipeille mutta eilen oli kyllä tuskaa olla ilman liivejä.Samoin pissattaa tosi usein. Liekkö tuo ovitrelle sitten syypää vaikka oireet tuleekin vähän ns myöhässä.

ShiruLi82, onnea hyvästä saaliista! :) Varmasti hyvät mahdollisuuden päästä siirtoon.
Aislinn83, tosi kurjaa, että tuli nega. Toivottavasti seuraava yritys meneekin sitten nappiin, täällähän on moni onnistunut vasta 2-5 kerralla!
3erry, saanko kysyä, minkä ikäinen olet? Mulla myös AMH tosi korkea, vaikka ikääkin on. Onko sulla todettu PCOS:ta? Toivottavasti teilläkin olisi vain ollut huonoa tuuria!

Meidän hoidot muuttuivat nyt inssiksi, sillä ensisijaisesti hoidetaan mun epäkypsää kohdun limakalvoa. Kuulemma lääkkeillä (Letrozol, Ovitrelle) pitäisi tulla kuntoon, mutta silti jännittää - mitä jos ei tulekaan? Eihän mun kohtuun kiinnity ikinä mitään, jos limakalvo ei ole OK. Hirveän pelottava ajatus!! :sad001 Toisaalta hyvä, että löydettiin jokin konkreettinen syy, jota nyt lähdetään hoitamaan.

Pahoittelut Beisla ja aislinn! ❤️ Ja NewMoon:lle tsemppiä odotteluun, tosi tylsää et ette päässeet vielä tositoimiin :-/
Nuo jakaantumisongelmat ei ole itselle tuttuja, toivottavasti saisitte molemmat niihin jonkun selvyyden ❤️
ShiruLi:llä tosiaan hieno saalis! Uskoisin että pääsette kyllä siirtoon asti!
Ja Kisulle kans tsemppiä, luulis että oikeilla lääkkeillä limakalvo saadaan kyllä kuntoon.
Täällä ei oireita suuntaan tai toiseen oikeastaan. Tai no on, mutta oletan et johtuvat lääkkeistä enkä tosiaan uskalla toivoa, että tästä plussaa tulis. Ja menkkoja edeltävä päänsärkykin aina välillä ilmoittaa itsestään. Perjantaina tuo viimeistään selviää, jos ei menkat ala ennen sitä.

Takaisin