IVF/ICSI kokemuksia

Ei v*ttu mitä p*skaa. Nyt tuli soitto polilta, että siirtoon ei päästäkään. Olin saanut eilen just ultra-ajan, mutta nyt sitten soittivat että joo, ei olisi voinut ilmoittautua 2.-19.pvä alkavista kuukautisista. Eivät kuulemma tienneet kun vasta nyt.. Milloin tää alkaa onnistua?!! Kaikki menny niin pieleen kun vaan pieleen mennä voi... :sad001 Tekis mieli tehdä joku valitus noiden toiminnasta kun mikään ei toimi.
Tsemppiä. Kyllä tuo olisi pitänyt osata teille kertoa jo aikaisemmin. Tee valitus, ihan kuin olisivat täysin pihalla.

Meille sanottiin viime vuonna yksityisellä jo marraskuun alussa, että kuukautisten pitää alkaa ennen joulukuun alkua, muuten PAS menee tammikuulle. Oli jännitystä kerrakseen, kun kuukautiset olivat jo viikon myöhässä ja joulukuun alku lähestyi uhkaavasti, ja kiroilin mielessäni kun en ollut tajunnut pyytää teroluteja varmistamaan että kierto alkaa ajallaan... alkoivat onneksi kaksi päivää ennen kuukauden vaihtumista ja PAS saatiin tehtyä vielä joulukuussa ennen joulusulkua.

Että vinkkinä muillekin, jos on vaarana, että marraskuun puolen välin jälkeen alkavan kierron alku venyisi joulukuun puolelle (ja siirto siksi menisi vasta tammikuulle), kannattaa pyytää terolutit jo marraskuun alussa. Tätäkään ei voi osata ennakoida jos ei klinikka kerro jo marraskuun alussa, että kuukautisten pitää alkaa ennen joulukuun alkua.
 
Tsemppiä. Kyllä tuo olisi pitänyt osata teille kertoa jo aikaisemmin. Tee valitus, ihan kuin olisivat täysin pihalla.

Meille sanottiin viime vuonna yksityisellä jo marraskuun alussa, että kuukautisten pitää alkaa ennen joulukuun alkua, muuten PAS menee tammikuulle. Oli jännitystä kerrakseen, kun kuukautiset olivat jo viikon myöhässä ja joulukuun alku lähestyi uhkaavasti, ja kiroilin mielessäni kun en ollut tajunnut pyytää teroluteja varmistamaan että kierto alkaa ajallaan... alkoivat onneksi kaksi päivää ennen kuukauden vaihtumista ja PAS saatiin tehtyä vielä joulukuussa ennen joulusulkua.

Että vinkkinä muillekin, jos on vaarana, että marraskuun puolen välin jälkeen alkavan kierron alku venyisi joulukuun puolelle (ja siirto siksi menisi vasta tammikuulle), kannattaa pyytää terolutit jo marraskuun alussa. Tätäkään ei voi osata ennakoida jos ei klinikka kerro jo marraskuun alussa, että kuukautisten pitää alkaa ennen joulukuun alkua.

Söin Primolutit klinikan ohjeistuksesta niin, että siirron ehtisi tehdä ennen viikkoa 52.. Tonne kommentoinkin äsken että päästään nyt kuitenkin siirtoon :D Ellei nyt jotain vielä tapahdu.
 
Olen aina ihmetellyt tuota veriryhmätestiä. Minusta vaikuttaa siltä, että se tehdään aina ennen jokaista isompaa operaatiota uudestaan, koska niin monta kertaa se on minultakin otettu. Vaikka ihan satavarmasti tieto löytyy kannasta. Joku kaveri veikkaili, että sitten jos tätä tietoa satutaan tervitsemaan, on sen ehdottomasti oltava oikein, ja ehkä siksi eivät lähde sitä kannasta kaivelemaan? Ihan mielenkiintoista olisi saada kuulla joltain ammattilaiselta syy tähän.
Veriryhmän lisäksi katotaan vasta-aineprofiilia, jossa voi tapahtua muutoksia, jos on esim saanut punasoluja joskus. En tiedä voiko synnytys (vauvan veriryhmä/vasta-aineet) vaikuttaa äidin veriryhmään mutta ainakin jos on saanut rh immunisaation edellisen 6kk aikana niin tällä on merkitystä veriryhmän ja vasta-aineiden määrityksen/mahdollisen tulevan punasolusiirron kannalta. Niin sopivuusnäyte pitää aina uusia, se on kriteereiden perusteella voimassa vaan 3vrk anyway niin siksi toimenpiteitä ennen aina tarkistetaan.
 
Veriryhmän lisäksi katotaan vasta-aineprofiilia, jossa voi tapahtua muutoksia, jos on esim saanut punasoluja joskus. En tiedä voiko synnytys (vauvan veriryhmä/vasta-aineet) vaikuttaa äidin veriryhmään mutta ainakin jos on saanut rh immunisaation edellisen 6kk aikana niin tällä on merkitystä veriryhmän ja vasta-aineiden määrityksen/mahdollisen tulevan punasolusiirron kannalta. Niin sopivuusnäyte pitää aina uusia, se on kriteereiden perusteella voimassa vaan 3vrk anyway niin siksi toimenpiteitä ennen aina tarkistetaan.
Tämä selittääkin! Kiitos paljon! :notworthy
 
Jos punktio olisi esim. Ma niin olisiko siirto sitten torstaina? Jos siis siirretään 3 päiväinen? Lasketaanko se niinkuin ovis, eli dpo 0 on punktiopäivä/alkion ikä? Vai miten se menee? Koska julkisella kun ollaan, jos punktio on ma/ti ni sit ehtii siirtää tuoresiirron mut muuten ei?

Mulla on ollu punktio ma ja tuoresiirto ke.
 
Veriryhmän lisäksi katotaan vasta-aineprofiilia, jossa voi tapahtua muutoksia, jos on esim saanut punasoluja joskus. En tiedä voiko synnytys (vauvan veriryhmä/vasta-aineet) vaikuttaa äidin veriryhmään mutta ainakin jos on saanut rh immunisaation edellisen 6kk aikana niin tällä on merkitystä veriryhmän ja vasta-aineiden määrityksen/mahdollisen tulevan punasolusiirron kannalta. Niin sopivuusnäyte pitää aina uusia, se on kriteereiden perusteella voimassa vaan 3vrk anyway niin siksi toimenpiteitä ennen aina tarkistetaan.
Siis mitä testejä nämä on? Otetaanko julkisella puolella ivf hoidoissa veriryhmätesti ja vasta-aineprofiilia? Miksi? Minulta ei ole otettu kertaakaan, ja kuulen tästä nyt ensimmäisen kerran vaikka konkari tällä saralla olenkin...Ekassa raskaudessa minulla oli eri veriryhmä kuin lapsella ja sain rh piikin pariin otteeseen, onkohan se jotenkin oleellinen tieto klinikalle?
 
Jos punktio olisi esim. Ma niin olisiko siirto sitten torstaina? Jos siis siirretään 3 päiväinen? Lasketaanko se niinkuin ovis, eli dpo 0 on punktiopäivä/alkion ikä? Vai miten se menee? Koska julkisella kun ollaan, jos punktio on ma/ti ni sit ehtii siirtää tuoresiirron mut muuten ei?

Mulla oli punktio ti ja siirto pe, julkisella. Ja muistelen et kolmipäiväisen siirrosta puhuttiin eli punktiopäivä olis siis dpo0, kuten kirjotit.
 
Tuo ym koski siis sopivuuskoetta, ns x-koetta/ristikoetta. Jos varaudutaan mahdolliseen punasolusiirtoon, eli ei normaalisti mm punktioiden yhteydessä.

Voihan varmaan olla klinikkakohtaisia eroja verivarausten teossa tms, ajattelisin näin..? Jos kerta jossain testataan ja jossain ei..?
 
On muitakin klinikkakohtaisia eroja... eräs tuttuni on julkisella töissä, ja heillä punktioon mennessä ei saa aamulla syödä mitään, ja minun käyttämälläni yksityisellä klinikalla taas ei ollut mitään rajoituksia syömisen suhteen.
 
On muitakin klinikkakohtaisia eroja... eräs tuttuni on julkisella töissä, ja heillä punktioon mennessä ei saa aamulla syödä mitään, ja minun käyttämälläni yksityisellä klinikalla taas ei ollut mitään rajoituksia syömisen suhteen.

Juu naikkarin ohje on myös se, et 2.00 jälkeen ei saa syödä. Aamulla saa nauttia maks 2dl kirkkaita nesteitä.
 
Vähän väliaikatieto tännekin :)
Kävin juuri Kannasta lukemassa eilistä punktio tapahtumaa ja munarakkuloita oli 30+20, ihan jäätävä määrä. Tänään soiteltiinki vointia klinikalta ja so far so good. Toki on vähän tukala olo mutta ei mitään pahempaa. Toivottavasti pysyisi näin. Elien saatiin kerättyä 28 munasolua, josta 22 oli kypsiä. Tänään ilmoitettiin että 14 on hedelmöittynyt. Nyt sitten vaan kun jaksaisivat blasto vaiheeseen asti. Sitten onkin PGAn ja ERAn vuoro ja aikaisintaan helmikuussa sitten PASiin.
 
Hurja määrä colgate! Ja kyllä niistä monta hyvää alkiota tulee!!

Mun ilo lyhyestä kierrosta näyttää loppuvan lyhyeen. Mulla oli ultra maanantaina, jossa limakalvo oli ohut ja munarakkuiloita muutama, mutta ei selvää johtofollikkelia. Tänään oli uusi ultra, jossa todettiin, että isoin munarakkula on saman kokoinen kuin maanantaina (11), mutta limakalvo on vähän paksuuntunut. Eli ehkä aiemmat munarakkulat ovat surkastuneet ja tämä on nyt se johtofollikkeli. Niin tai näin, ovulaation pitäisi olla tällä viikolla su mennessä tai ensi viikon keskiviikkona, jotta siirtoon päästään. Aika huonolta näyttää siis... Yleensä mulla on tosi säännöllinen kierto ja nyt kun pitäisi päästä tositoimiin niin tämä on tällaista. Grrrrrr.
 
On ollut! Ei syytä huoleen :)

Miten saatte yleensä poliklinikoilta henkilökuntaa kiinni? Mä laitoin eilen sähköpostia ja tänään oon soittanut, koska yritän selvittää päästäänkö vielä siirtoon ennen joulua.. En oo saanut ketään kiinni :/ Mulla on jo kp6, oon syönyt Progynovaa ja pitäisi ultraankin saada aika vielä. Tosi ärsyttävää ollut kyllä tänä vuonna asiointi polin kanssa, aina saa jännittää että vastataanko sieltä ajoissa vai miten.. Tiedän että siellä on kiire, mutta niin monia sekaannuksia yms käynyt, että kyllä vähän ärsyttää.

Me ollaan HUS:ssa digipolulla ja on kyllä tosi kätevä systeemi, kun siellä on se viestitoiminto. Kerran tosin jouduin soittamaan Naikkarin päivystykseen viikonloppuna, kun yhdessä erässä Pregnyleitä oli sellaiset ruiskut, jotka hajosi ja lääkkeet meni hukkaan, ja tarvitsin lisää lääkkeitä. Silloinkin sain tosi ystävällistä palvelua, vaikka heillä varmasti oli siellä kohtalainen kiire.
 
On ollut! Ei syytä huoleen :)

Miten saatte yleensä poliklinikoilta henkilökuntaa kiinni? Mä laitoin eilen sähköpostia ja tänään oon soittanut, koska yritän selvittää päästäänkö vielä siirtoon ennen joulua.. En oo saanut ketään kiinni :/ Mulla on jo kp6, oon syönyt Progynovaa ja pitäisi ultraankin saada aika vielä. Tosi ärsyttävää ollut kyllä tänä vuonna asiointi polin kanssa, aina saa jännittää että vastataanko sieltä ajoissa vai miten.. Tiedän että siellä on kiire, mutta niin monia sekaannuksia yms käynyt, että kyllä vähän ärsyttää.

Meillä on käytössä Kaiku Health -viestipalvelu, jonka kautta saa hoitajalta aika nopeasti vastauksen. Vastaavat usein muutaman tunnin kuluessa ja viimeistään seuraavana työpäivänä. Kiireellisiä asioita mulla ei juurikaan ole ollut, mutta ne kerrat olen soittanut ja saanut hyvin hoitajan kiinni.
 
Takaisin
Top