IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa Aislinn83, suuret onnittelut! Toki aina voi vastoinkäymisiä tulla, mutta sun kohdalla se on jo tässä vaiheessa huomattavan epätodennäköistä. Tosi hieno uutinen! <3 Mulla on ihan hienosti mennyt hoito tähän saakka, mahassa vähän turvonnut tms. olo, mutta muuten ei isompia oireitakaan ole lääkkeistä tullut. Kiitti tsempeistä! Toivottavasti meidänkin käy hyvin tässä. :)

Tsemppiä kaikkille. Itse kirjoittelin täällä, kun vielä yritettiin ja nyt pieni tuhisia poika sylissä <3 kysymys kuuluu siis niille ketkäyrittävät toista hoidoilla meillä ei yritys ajankohtaista vielä, mutta haluan kysyä tulevaan tullen, kun mietitään mennäänkö takas hoitoon, kun 1v synnytyksestä kulunut. Meille ei jäänyt pakkaseen mitään ja kaikki pitäisi aloittaa alusta. Jos ei heti aloita hoitoja silloin kun se oisi mahdollista onko mahdollista enää päästä myöhemmin yrittämään hoidoilla siis edellisestä synnytyksestä 1v.

Ihana kuulla hyvistä onnistumisista!

Onko kukaan noudattanut erikoisruokavaliota hoitojen aikana? Lääkäri sano ettei usko sen kauheasti vaikuttavan, mutta kokeilin itse pari hoitoa sitten kokonaan välttää sokeria, kahvia ja gluteenia. En ole ylipainoinen tms. Plussa tuli kun en välttänyt mitään, mutta vähensin kaikkia noita yllä mainittuja. En tiedä oliko sitten plussalla mitään sen kanssa tekemistä...?

Colgate, menin kohti meijän viimeistä lahjamunasolukierrosta kohti sokeriton, maidoton ja gluteeniton -dieetillä. Akupunktio 2 kertaa kuussa useamman kuukauden ehti siinä jonotellessa. Tuoresiirto-blasto sit tarttui pysyvästi. Prednisolon-kortisoni vielä kaiken muun lääkityksen lisänä. Tsemppiä ruokavalion kanssa. Mulla meni lopulta ihan hermot, kun dieetti tuntui niin vaivalloiselta (tosin silloin olinkin jo raskaana)
Tsemppiä kaikille!!

@Katjusha kiitos vastauksesta. Missä vaiheessa kiertoa olit akupunktiossa? Kolme vuotta sitten tulin luomusti raskaaksi kun olin käynyt yhden ainoan kerran akupunktiossa ihan alkukierrossa ja se oli aivan ihanaaaa ja vannoin akupunktion nimeen! Kävin alupunktiossa pari vuotta sitten ennen kuin aloitimme hoidot kakkosen osalta ja kerskesin aika monta hoitokertaa käydä, mutta ei tulosta. Nyt hoitojen yhteydessä en ole käynyt kun ne jo itsessään maksaa niin paljon. Jos teen kolmannen ivf:än niin pitäisi ehkä taas yhdistää akupunktioon ainakin alkukierrossa. Kerran lapsettomuuslääkärini sanoi että käy vaan akupunktiossa - se on hyvä- mutta älä enää alkiosiirron jälkeen vai oliko jopa oviksen jälkeen - nyt en enää muista....

Kuinka pitkään te muut olette piikitelleet ennen keräystä? Mulla oli tänään 8. piikitys ja huomenna irrotus, maanantaina punktio. Olin ihan tyytyväinen tähän saakka, kunnes luin jostain, että yleensä stimulaatioaika on 10-11 päivää. :bored: Follit olivat kyllä ihan hyvällä mallilla jne. mutta mietin, että kasvoivatko ne liian nopeasti tai jotain. :confused004

Mulla oli ekassa Icsi:ssä piikitys päiviä vain 6 ja kp 10 keräys. Tästä tulos huono. Yksi blasto tuli.

Toinen ICSI : piikityksiä 7 päivää ja keräys kp 12. Huomattavasti parempi tulos. 7blastoa, joista kuusi siis vielä pakkasessa.

Kahdeksan päivää kuulostaisi siis mielestäni ihan hyvältä :)

Tsemppiä! :happy:

Mulla oli ekassa Icsi:ssä piikitys päiviä vain 6 ja kp 10 keräys. Tästä tulos huono. Yksi blasto tuli.

Toinen ICSI : piikityksiä 7 päivää ja keräys kp 12. Huomattavasti parempi tulos. 7blastoa, joista kuusi siis vielä pakkasessa.

Kahdeksan päivää kuulostaisi siis mielestäni ihan hyvältä :)

Tsemppiä! :happy:

Mahtavaa, kun kerroit kokemuksesi, tuli paljon levollisempi mieli. Kiitos tsempistä! <3

Kuinka pitkään te muut olette piikitelleet ennen keräystä? Mulla oli tänään 8. piikitys ja huomenna irrotus, maanantaina punktio. Olin ihan tyytyväinen tähän saakka, kunnes luin jostain, että yleensä stimulaatioaika on 10-11 päivää. :bored: Follit olivat kyllä ihan hyvällä mallilla jne. mutta mietin, että kasvoivatko ne liian nopeasti tai jotain. :confused004

Mä piikittelin 10 päivää. En tiedä mikä merkitys pistospäivien määrällä on...luulisin, että suurimpien follikkelien koko ratkaisee. Ei ole hyvä piikitellä liian kauankaan.

Onko kellään kokemusta Elonvasta?
On, ei mitään sivuoireita ja mukava kun sillä sai kuitattua koko viikon piikitykset yhdellä piikillä.
Korkki oli sen verran vaikea saada irti, että onnistuin taivuttamaan piikin... piikitin sitten taipuneella piikilla, kun siihen aikaan vuorokaudesta en olisi uutta enää mistään saanut.

Tsemppiä kaikkille. Itse kirjoittelin täällä, kun vielä yritettiin ja nyt pieni tuhisia poika sylissä :Heartred kysymys kuuluu siis niille ketkäyrittävät toista hoidoilla meillä ei yritys ajankohtaista vielä, mutta haluan kysyä tulevaan tullen, kun mietitään mennäänkö takas hoitoon, kun 1v synnytyksestä kulunut. Meille ei jäänyt pakkaseen mitään ja kaikki pitäisi aloittaa alusta. Jos ei heti aloita hoitoja silloin kun se oisi mahdollista onko mahdollista enää päästä myöhemmin yrittämään hoidoilla siis edellisestä synnytyksestä 1v.

Meillä on alkamassa nyt elokuussa uusi ivf. Synnytyksestä tulee silloin vuosi. Oltaisiin päästy aloittamaan hoito jo aiemmin, keväällä, mutta halusimme siirtää hoitoa vasta kesän jälkeen. :)

@Katjusha kiitos vastauksesta. Missä vaiheessa kiertoa olit akupunktiossa? Kolme vuotta sitten tulin luomusti raskaaksi kun olin käynyt yhden ainoan kerran akupunktiossa ihan alkukierrossa ja se oli aivan ihanaaaa ja vannoin akupunktion nimeen! Kävin alupunktiossa pari vuotta sitten ennen kuin aloitimme hoidot kakkosen osalta ja kerskesin aika monta hoitokertaa käydä, mutta ei tulosta. Nyt hoitojen yhteydessä en ole käynyt kun ne jo itsessään maksaa niin paljon. Jos teen kolmannen ivf:än niin pitäisi ehkä taas yhdistää akupunktioon ainakin alkukierrossa. Kerran lapsettomuuslääkärini sanoi että käy vaan akupunktiossa - se on hyvä- mutta älä enää alkiosiirron jälkeen vai oliko jopa oviksen jälkeen - nyt en enää muista....
Colgate, kävin tasan kahden viikon välein ja siinä huomioitiin kierron ajankohta kullakin hetkellä. Teimme kehoa korjaavaa ja rentouttavaa hoitoa, eli hoitajani luotti siihen, että luonto hoitaa kyllä, kun esteet poistetaan. Alkionsiirron alle hoito, ja max muutama tunti jälkeen. Ei kuitenkaan uutta hoitoa ennen plussatestiä. Sen jälkeen jatkoin rentouttavaa hoitoa kahden viikon välein ja näissä aina huomioitiin raskausviikko ja sikiön kehitysvaihe. Minulle tämä sopi, pystyin rennommin elämään raskausaikana, mikä oli tietenkin lapsen kehitykselle paras.

Piti sinulta vielä kysyä, että jouduitko elonvan jälkeen vielä pistelemään, ja jos jouduit niin mitä?
Piti pistellä Elonvan jälkeenkin, koska stimulaatio kestää pidempään kuin viikon ja Elonvasta tuli vain se viikko.

Follikkeleita kasvattelin Elonvan jälkeen Bemfolalla (follikkeleiden kasvua stimuloiva piikki) piikittämällä kerran päivässä, ja sitten kun isoimmat follikkelit olivat riittävän isoja, piikitettiin Bemfolan lisäksi parina päivänä Fyremadelia (jarrupiikki), joka estää niiden isoimpien ovulaation ennen keräystä. Sitten piikitettiin Ovitrelle (ovulaation aiheuttava piikki), joka valmistaa kaikki follikkelit keräystä varten, ja sen jälkeen oli keräys.

Follikkeleiden kasvua seurattiin ultralla, ja se, kuinka monta päivää mitäkin piikiteltiin riippuu siitä, minkälainen vaste lääkkeisiin saatiin, eli kuinka nopeasti follikkelit kasvoivat. Joillain follikkelit kasvavat nopeammin, joillain hitaammin, ja joillain pitää seuraavaan IVF:ään vaihtaa lääkkeet kun edelliset eivät tuottaneet hyvää tulosta. Eli tuo mitä pistetään ja milloin riippuu ihan ihmisestä. Yleensä kuitenkin piikitellään kolmenlaisia piikkejä, eli follikkeleiden kasvua stimuloivia piikkejä, jarrupiikkejä ja ovulaation aiheuttavia piikkejä (jotka siis myös valmistelevat munasolut keräystä varten), piikkien kauppanimet vaihtelevat.

Ok, sitten sinulla on vähän erilainen kuin minulla. Minulla IVF tehtiin lyhyellä kaavalla, sinulla pitkällä kaavalla. Tuo Synarela on myös ovulaation estävä jarru, jonka avulla keräys voidaan ajoittaa paremmin kuin noilla lyhyen kaavan jarrupiikeillä. Muuten pääosin samanlainen siis, mutta sinulla jarrupiikit on korvattu Synarelalla.

Menopur on follikkeleita kasvattava piikki.

Onnea Aislinn83! Ihana kuulla iloisia uutisia :) Ne antaa aina itsellekkin voimia.

Olen nyt syönyt DHEA-pillereitä kuukauden ja vielä pitäisi jatkaa noin 6 viikkoa. Niitä kuulemma pitää ottaa pidemmän aikaa, että niistä on hyötyä. Onko jollain tullut tästä oireita tai onko huomannut sillä kerralla kun on käyttänyt, solujen laadun parantuneen tai/ja määrän lisääntyneen?

Takaisin