IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ShiruLi82: pidetään peukkuja, et juilimiset ja jano olis hyviä merkkejä. :) Tsemppiä Nasukalle myös piinapäiviin. :)

Meillä oli eilen se psykologin käynti. Ei ollut ollenkaan niin pelottava, kun etukäteen ajattelin. Jotenkin aattelin, et siel tentattais, et ollaanko ny ihan varmoja jne., mut se olikin enemmän sellainen rento jutteluhetki. Jonot hoitoihin on kuulemma pääsääntöisesti sen puoli vuotta, mutta saattaa olla jopa lyhyempikin. Eli odottelisin vähän, että meillä saattais olla alkusyksystä jo hoito tiedossa. Vähän jännittää, mut jotenkin on nyt suuremmat odotukset ja positiivisempi mieli kuin ehkä kertaakaan aiemmin hoitojen aikana.

Onnea plussasta, MiisaS! :)

ShiruLi82, tsemppiä loppuhin piinapäiviin!

Kisu82, hyvä että löytyi syy mitä hoitaa, toivottavasti inssi tosi teille vauvan. Hienoa että on kaksi follia!
Se Orgalutran on kyllä kamala pistää.

Nasukka, tsemppiä piinailuun, hienoa että siirto onnistui!

3erry, hyvä että saatte vielä kolmannen hoidon, kunpa nyt tulisi parempia alkioita.

Pullanen, tsemppiä sullekin piinapäiviin! Toivotaan ettei oireettomuus ole merkki negasta.

Cranberry, kiitos kysymästä. Tuntuu että koko ajan jaksetaan huonommin, jokainen uusi epäonnistuminen lyö maahan pahemmin kuin edellinen. Yritetään heti uusi siirto, ensi viikon torstaina on ultra. Sen jälkeen luultavasti vaihdetaan hoidot minuun, mikä on kyllä todella raskas päätös molempien kannalta.

Cygnus, harmi kun tuli kydtia. Toivottavasti eivät ole kipeät.

NewMoon, mahtavaa että pääsette aloittamaan hoidot!

Kosmos, toivottavasti menkat alkaa niin että pääsette siirtoon.

Seesam, ihana kun tuli niin positiivinen mieli! Monet on kyllä sanoneet että se psykologin käynti on tosi hyvä ja turhaan jännitti etukäteen.

Jahas, tänne tuli täti käymään sitten kuitenkin vaikka lupaavia olikin oireet ensin. Pettymys on kyllä suuri kun tätä ollaan niin kauan yritetty ja ei vaan tule millään. Tämä nyt oli eka IVF ja toivottavasti ne kaksi huurunnenää ketkä on pakkasessa toisivat vihdoin sen raskauden. Kaippa ne nyt pakottaa kuitenkin pitämään väli kierron, vai mikähän tässä lie käytäntö? Itse olisin valmis kokeilemaan siirtoa heti. Raskaustestikin näytti tietty negan, pitihän silläkin vielä varmistaa.

Onneksi meille syntyy kissanpentuja parin viikon päästä, jospa ne vähän helpottaisi tätä turhautunutta ja pettynyttä oloa. Kyllä voi ihminen olla pettynyt kroppaansa. :sad001

Muokattu viimeksi:
Pahoittelut ShiruLi82. :sad001 Yksi välikierros käsittääkseni pitää aina pitää ennen seuraavaa siirtoa. Toivottavasti pakkasen kavereista yks tarrais kiinni.

Beisla, paljon tsemppiä teille. Jospa se viimeinen tarttuis kiinni. :Heartred

Voimia ShiruLi, kurjaa ettei tärpännyt. :( Toivottavasti huurunenillä kävisi parempi onni.
PAS:n voi tehdä heti seuraavaan kiertoon. Jos olisi uusi keräys, niin silloin pitäisi olla välikierto.

NewMoon, mun vaimolla on ihan sama ongelma luteaalivaiheen kanssa. Edes Lutinus/Terolut ei auttanut meillä, vasta lääkkeellinen kierto pidensi luteaalivaihetta.

Kisu82, hoidot vähän nyt tauolla todennäköisesti. Julkinen puoli suostuu tekemään vain pitkällä kaavalla ja kahden huonon kierron jälkeen haluan seuraavaksi antaa lyhyelle kaavalle ainakin mahdollisuuden. Yksityiselläkin ajattelivat että huono tulos mahd voi olla synarelasta johtuvaa. Mutta meillä on muutto ja kesälomamatka tulossa niin katotaan sitten talouden ollessa vähän enemmän tasapainossa syksyllä sitä yksityisen hoitoa.

Shiruli, pahoittelut negasta :/

Seesam, mielenkiintoista kuulla miten lahjasoluhoito etenee. Mä en voi olla miettimättä milloin itse niihin joutuu, niin huono usko alkaa omiin soluihin olla, vaikka hoitokertoja vasta kaksi. Meillä olisi kyllä varmaan tunnettu luovuttaja, uskoisin että mun sisko olisi halukas, jolloin jonoa ei olisi. Mutta vähän mietityttää siinä tapauksessa maksupolitiikka, kuinka paljon ja kenelle mitäkin maksetaan...

november-rain: Suomessa luovuttaja ei kamalasti luovutuksesta rahallisesti hyödy. Laki määrittelee kattomaksun, mikä on noin 300 euroa. Suoraan sanottuna tuo on ihan naurettavan pieni summa siitä vaivasta, minkä luovuttaja näkee. Toisaalta, koska Suomessa ei oo näitä jenkkilän tyylisiä tuhansien eurojen korvauksia, niin se puolestaan tarkoittaa sitä, että luovuttaja oikeasti haluaa auttaa eikä vaan tehdä rahaa. Siitä en sit tiedä, vaikuttaako oman luovuttajan tuominen hoitoja saavien maksuihin. Jonon ohi silloin ainakin pääsee. Oon myös käsittänyt, että ns. ristiinluovutus olis mahdollista eli se oma luovuttaja luovuttaisi munasolujaan jonon kärjessä olevalle toiselle hakijalle ja itse puolestaan saisi hänen luovuttajan munasolut. Meillä ei ole tiedossa ketään, kenet voisi luovuttajaksi pyytää, joten ootellaan kiltisti jonossa omaa vuoroamme. :joyful:

Olen pahoillani negasta ShiruLi82 :(

Beislalle paljon voimia ja tsemppiä.

Täällä koitti myös vihdoin testipäivän aamu ja negatiivista näytti. Aika lyötyä lyöty olo. Jouduin nimittäin viime keskenmenon jälkeen nyt keväällä vielä kaiken päälle irtisanomisuhan alle, eli potkut ovat tulossa viimeistään ensi kuun aikana. En voi olla ajattelematta, että jouduinko tähän tilanteeseen, koska olin paljon poissa alkuvuodesta tapahtuneen takia. Tämän lisäksi olen ollut myös viimeiset 1,5 viikkoa todella kipeä ja voitte kuvitella miten hitaat nämä piinapäivät ovat olleet, kun olen vain ollut sairautta potemassa.

En ollut tosin yhtään yllättynyt tästä negasta, sillä niin oireettomana mentiin nämä kaksi viikkoa. Ei ole surua, tunnen sisälläni vain tyhjyyttä. Nyt olisi sitten enää yksi pakkasalkio jäljellä tästä hoidosta.

ShiruLi82, pahoitteluni negasta ja halaus. <3 Toivon kovasti että pakkasessa olevat alkiot toisivat teille raskauden.

pullanen, myös sinne pahoittelut ja tsemppihalaus, jospa se yksi pakkasessa oleva on se mistä tärppää.<3

Kyllä mullekin vyöryi se pettymys silloin tosi kovana yhtäkkiä vaikka se ei yllätyksenä tullut, aika raskaita nämä hoidot on, kaikkine lääkkeineen ja oireiden kyttäyksineen ja se mitä käsittelet päässäs koko ajan tätä prosessia.

Mullakin huonontuu työsopimus varmaan syksyksi, toinen sijainen saa paremmat tunnit. On varmaan johtuvaa sairaslomista, olen kyllä ollut viimeisen vuoden aikana kipeänäkin useammin, plus myomaan hionnan aiheuttamat sairaslomat ja lisäksi nämä hoidot. Kun voiskin kertoa mitä on käynyt läpi ja mitä käy läpi, mutta kun ei voi...

Lahjamunasoluista: mekin keskusteltiin mahdollisuudesta siskon munasoluihin, mutta koettiin, että asia olisi voinut olla meille kompleksisempi: mieheni ja siskoni lapsi (rehellistä pohdintaa, jokainen tietää itse mihin on valmis). Jos siskoni olisi ollut hyvin potentiaalinen luovuttaja, olisimme varmasti kuitenkin päätyneet ns. jonon ohi, ja siskoni lahjoittanut jollekin muulle. Meillä siis anonyymi luovuttaja, ja kaikki on mennyt ihan mahtavasti, lopulta :)
Katjusha ja tyttö 2v 4kk.

Lahjamunasoluista: mekin keskusteltiin mahdollisuudesta siskon munasoluihin, mutta koettiin, että asia olisi voinut olla meille kompleksisempi: mieheni ja siskoni lapsi (rehellistä pohdintaa, jokainen tietää itse mihin on valmis). Jos siskoni olisi ollut hyvin potentiaalinen luovuttaja, olisimme varmasti kuitenkin päätyneet ns. jonon ohi, ja siskoni lahjoittanut jollekin muulle. Meillä siis anonyymi luovuttaja, ja kaikki on mennyt ihan mahtavasti, lopulta :)
Katjusha ja tyttö 2v 4kk.
Juuri tuota asiaa mekin on jo pohdittu, että lapsi olisi geneettisesti miehen ja siskoni. Ajattelisin että useinkin ajatusprosessi on luovuttajan kannalta helpompi kuin vastaanottajalle - tässä tapauksessa juuri sisko, kiitollisuudenvelka, läheiset välit jne... Mutta sitten toisaalta mietin sitä geeniperimää siltä kantilta että olisiko se kuitenkin sille lapselle suurempi etu että geenit on on kuitenkin meidän suvusta? Plus tietää itsekin vähän minkätyyppinen ihminen luovuttaja on vs. se että saa pituutta/hiusten/silmien väriä valita. Eli mietin että tässä asiassa meidän pitää jo vähän ajatella myös syntyvän lapsen kannalta asiaa, ei pelkästään meidän. Mutta näin varmasti kaikki muutkin tekevät, ja jokainen tulee itselleen parhaaseen lopputulemaan.

Meilläkin oli puhetta joskus nuorempana sukusolujen luovutuksesta perheen sisällä, siis kauan ennen kuin se oli edes ajankohtaista meidän sukupolvelle. Totesimme, että ei osata edes kuvitella antavamme suvun biologisia lapsia suvun ulkopuolelle, jos vain on mahdollista pitää heidä suvussa. Ja juuri tuo, että sitten ainakin tietää suvun perinnölliset sairaudet niin hyvin kuin ne vain voi tietää, ja sukunäköäkin olisi. Ei tullut tällainen koskaan ajankohtaiseksi ja ikääkin on jo liikaa luovutukseen, joten ei tule jatkossakaan ajankohtaiseksi. Mutta tosiaan kauan sitten jo päätettiin, että me sisarukset ainakin autamme toisiamme jos tarvetta ja mahdollisuus tulee, ja mahdolliset lapset pysyvät suvussa.

Pullanen: Voi kun harmillista. :sad001 On tää ihan suolesta kun joutuu kuitenkin aina pettymään. Mutta eikun eteenpäin -eikai se muukaan auta. :happy119 Turha tuota miettiä mikä johti mihinkin, itsekin olen ollut kohta pari vuotta sairaslomalla nilkan leikkuun vuoksi ja tuntuu että nyt kun pitäisi uusi ammattio hommata ja mahdollisesti opiskella ja tehdä ehkä harjoittelua sun muuta. Kaikki osuu yhtäaikaa, mutta en mieti ees vielä niin pitkälle. Päivä kerrallaan ja kattoo mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Aislinn83: Niin kyllä se pettymys vaan tulee, eihän sille minkään mahda. Mutta ei auta jäädä vaan ihmettelemään miksi kävi näin. Eipä se mitään auta. Pettymys vaan nieltävä ja kokeiltava uudelleen.
Toivottavasti sun työsoppari ei huonostuisi, ootko osa-aika duunissa siis? Jos ny jtn positiivista niin ompahan aikaa enemmän itselle/perheelle.

Omaa: On kuulkaa sellanen niagaran putous päällä että tunnin välein saa veskissa ravata. Väsyttää ihan tolkuttoman paljon ja soitin tuonne KYSille niin vielä pitää huomenna verikokeisiin mennä. Kysyin että mitä niistä näkee, mä vuodan ja testit on puhtaita negoja. Pitää pyrokratian vuoksi ja siksi että nähdään onko ollut kiinnittymis yritystä? TÄH? Miten se enää missään näkyy? :banghead:
Hoitaja kuitenkin sanoi että PAS on mahdollista tehdä tähän kiertoon, että pika pikaa sinne labraan, hän antaa sitten uuden ajan kun saahaan ne labra tulokset ja saattaisin päästä siirtoon. Miten kun mulle tää PAS on ihan uusi juttu, miten se tapahtuu? Syödäänkö jtn lääkkeitä siihenkin? Tehdäänkö se sillon kun on ovulaatio? Tuli mieleen ku mullahan on aina ovikset tosi aikaseen, tyyliin kp 9-11 välillä että toivottavasti siihen ei oo toi IVF ryssiintynyt kun keräys oli KP 14 ja siirto KP 18.

ShiruLi, luomukierroissa tai tuetuissa luomukierroissa siirto tehdään yleensä ovulaatiopäivä + pakastealkion ikä. Eli jos ovulaatio on kp 9 ja alkio on 3-päiväisenä pakastettu, se siirretään kp12 (9+3=12).

Jos tehdään lääkkeellinen kierto, silloin saat kiertoon lääkkeet, joita otat kunnes limakalvo on sopivan paksuinen (tämä tarkistetaan ultralla), ja sitten aloitetaan toinen tukilääke, ja siirto on siitä niin monen päivän kuluttua kuin alkion ikä oli pakastettaessa. Eli jos limakalvo havaitaan hyväksi kp10, ja aloitetaan toinen tukilääke silloin, ja siirto on 3 päivän päästä, jos alkio on ollut 3-päiväinen pakastettaessa. Lääkkeellisessä kierrossa ei ole follikkelia, ei ovulaatiota, ei irtoavaa munasolua, eikä keltarauhasta, joten tukilääkkeitä otetaan viikolle 10 asti. Lääkkeellisissä kierroissa ei ole merkitystä milloin ovulaatio luomukierrossa tapahtuu.

Keräyskierrossa ovulaatio on sinä päivänä kun munasolut kerätään, eikä ole merkitystä milloin ovulaatio luomukierroissa on ollut.

Voi harmi ShiruLi82, oireet kuulostivat niin lupaavalta! :sad001 Eteenpäin se on mentävä ja uskottava siihen, että kyllä se tärppi sieltä vielä tulee. Kissanpennut on muuten ihania!!! Sellainen pieni kyllä piristäisi tässä tilanteessa. :)

Myös Beislalle paljon tsemppiä! Oliko niin, että teidän esikoinen on sun synnyttämä, ja nyt vaimosi on hoidoissa? *huono muisti*

November-rain Olen lueskellut jos jonkinlaisia vanhojakin IVF-foorumeita, ja just tuosta Synrelasta muistan kuulleeni huonoa... Ehkä tosiaan lääkkeiden vaihto auttaisi teillä! Mun ymmärtääkseni yksityisellä tehdään pääasiassa lyhyttä kaavaa. Omalla klinikalla myös painotetaan paljon sitä, että hoidot pitää suunnitella yksilöllisesti, eikä mennä minkään tietyn kaavan mukaan.

Pullanen Onpa kurjaa, että hankaluudet ovat tuolla tavalla kasaantuneet, tässä lapsettomuudessakin on jo tarpeeksi kestettävää. :sad001 Paljon tsemppiä sinne!

NewMoon Hienoa, että siellä pääsette aloittamaan hoidot! :)

Meillä oli tänään inssi! Ovulaatio oli jo ehtinyt tapahtua, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että vielä ehtii. Ilmeisesti ovulaatiosta ei ollut kulunut vielä paljoakaan aikaa. Aluksi harmitti tuo "myöhästyminen", mutta löytämieni tutkimusten mukaan ovulaation jälkeen tehdyillä insseillä oli jopa paremmat onnistumismahdollisuudet kuin ennen ovulaatiota tehdyillä. :confused005 Sinällään inssin tekeminen oli aivan loistojuttu, sillä miehen näyte ei ollut nyt aivan parhaasta päästä, mutta sperman pesulla saatiin iso parannus aikaan ja liikuvien määrä lähelle 100%. Nyt vaan odotellaan ja jännäillään! Näillä näkymin jatketaan toistaiseksi insseillä, ja jos sitten ei tärppiä ala kuulumaan, siirrytään IVF-hoitoihin.

Takaisin