IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Suski75 :Heartpink Olen koko ajan ollut siinä ajatuksessa, että lahjasoluhoitoihin mennään jos omillani ei onnistu. Eilen huomasin miettiväni onko se loppujen lopuksi sitä mitä haluan. En ole koskaan kokenut kovaa tarvetta lapsen saamiseen. Miehen vuoksi ja hänen kanssaan lapsi tuntui hyvältä ajatukselta, mutta haluanko tätä sitten lopulta niin kovasti...en tiedä. Painaa sekin ajatus tosiaan että itse en olisi koskaan sekuntiakaan ajatellutkaan että jättäisin hänet jos hänestä olisi löytynyt vikaa. Tuntuu että on niin pakko että siksi lahjasoluhoidon ajatuskin alkoikin ahdistaa. Varmaan pääsen tästä yli kunhan sulattelen taas.
Uskoisin, että kun olette hoidoissa jo ICSIinkin asti päässeet, niin epäilemättä oikeasti sinäkin lasta haluat. Omien solujen vika on vain tosi vaikea asia sulatella, ja siksi asioita alkaa kyseenalaistamaan, jotta sen voisi kiertää jotenkin.

Olen ymmärtänyt, että lahjasoluhoidoissa on pakollisena (joku korjatkoon jos puhun läpiä päähäni) keskustelu psykologin kanssa ja mietin, olisiko hyötyä käydä keskustelemassa jo nyt, juuri noita keskusteluja työkseen tekevän kanssa? Ainakin hän auttaa näiden asioiden kanssa painivia päivittäin, ja sitten saisi omiin ajatuksiinsa selkeyttä, menivätpä ne asiassa mihin suuntaan tahansa.

Mulla suurin kato on käyny pitkässä viljelyssä, harvoista alkioista tulee blastoja, saati kelvollisen laatusia.
1. ivf, 13 solua, 12 alkiota, joista 2x 2pv siirtoon, lopuista 2 rupublastoa joita ei pakastettu.
2. ivf, 12 solua, 7 alkiota, joista 2x 2pv siirtoon, lopuista 2x 2pv pas, lopuista 1 pakastuskelvoton blasto.
3. hoito oli icsi pakastettujen solujen takia, joita oli 31, alkioita 13, 1x 3pv siirtoon, lopuista 4 blastoa, joista pakkaseen ja siirtoon 3 (kkm ja 2x negaa).
4. ivf, 12 solua, 10 alkiota, joista 2x 3pv siirtoon, lopuista 3 blastoa joista 1 pakkaseen (+).
5. ivf, 8 solua, 5 alkiota, joista 1x 4pv siirtoon, lopuista 2 blastoo ja toinen pakkaseen, jonka laatu oli siinä rajoilla kelpaako (ja negaa).
6. ivf, 6 solua, 5 alkiota, 1x 4pv pakkaseen, sekään ei kehittyny enää blastoksi sulatuksen jälkeen, siis 0 siirtoa.
7. ivf, 6 solua, 5 alkiota, 2 top-laatuista blastoa (ja 1 liian rupu), joista toinen tuoresiirtoon (+) ja toinen odottaa pakkasessa syksyä.

Muokattu viimeksi:
Sain tänään vastauksen gynepolilta että huhtikuun menkkojen jälkeen aloitetaan hoito nro.2 pitkällä kaavalla. Täytyy ottaa selkoa tuosta nyt enemmän. Ainakin pienen paussin tässä nyt onneksi saa. :)

Onko kokemuksia kenelläkään auttoiko pitkä kaava esim. munasolujen laatuun?

ShiruLi82 eletään siis jänniä aikoja! :) Kyllä varmasti siirtoon pääsette ja alkaa sinullakin piinapäivät. :Heartred Mulla taisi tulla rinnat jo hieman ennen punktiota kipeäksi.

MiisaS koska sinulla olikaan se testauspäivä?

Kisu_82 toivottavasti tuo korjaantuisi lääkkeillä, mutta uskon että silti murehdituttaa, kuitenkin hyvä asia että nyt löytyi jokin selkeä syy johon kuitenkin toivottavasti pystytään ja varmasti pystytäänkin vaikuttamaan. :)

Muokattu viimeksi:
Ultrassa käyty ja tällä kertaa näyttäis, että saatetaan siirtoon päästä.. Yksi 13mm folli tuolla näky. Nyt kovasti toivotaan ovisplusaa viikonlopulle tai muuten osuis siirto viikonlopulle eli ei toimi. Oma toive ois plussa sunnuntaille, et siirto ois perjantaina. Torstai on töiden ja pakollisen koulutuksen kannalta huono päivä. Toki silloinkin onnistuu mut tulis vaan pirunmoinen säätäminen tuon koulutuksen kanssa, et milloin sen sitte suorittaisin. Joten toivotaan pe siirtoa, e

Ei oo kokemusta kun pitkästä kaavasta, mut laatu sinänsä ollu hyvä. Ainakin siis siltä osin, että jokainen punktioitu solu on ollu kypsä. Normaalisti hedelmöittyneitä on ollu n. 60% ja niistä 30% on siirretty/päätyny pakkaseen. Toki miun lähtökohdat on ollu 5 ja 9 solua, eikä ne muutamat siirrot oo tuottanu vielä muuta kun yhden kemiallisen, mut kuitenki. Josko tuo viiminen huurunenä kaunistelis tuota tilastoa.

Yksinpuhelua.. meinasin just saada paskahalvauksen:woot:
Yritän tässä huonolla menestyksellä nukkua ennen viimistä yövuoroa ja yhtäkkiä puhelin soi. Vastaan ja siellä on Hus:in kätilö. Tässä kohtaa olin varma, et nyt on joku ikävä ylläri tulossa. No hän vaan ilmotti, että olivat saanet tän päivän käynnistä faksin (jotenkin symppistä, et sitä laitetta vielä käytetään:p) ja ilmotti siis vaan, että tee ovistestejä ja toivottavasti aikataulut natsaa. Eipä oo ennen tällasesta soiteltu vaan tiedot on ollu tai tullu digipolulle. Kiva toki tääkin, mut helkkari kun ehin pelästyä:oops:

Yksinpuhelua.. meinasin just saada paskahalvauksen:woot:
Yritän tässä huonolla menestyksellä nukkua ennen viimistä yövuoroa ja yhtäkkiä puhelin soi. Vastaan ja siellä on Hus:in kätilö. Tässä kohtaa olin varma, et nyt on joku ikävä ylläri tulossa. No hän vaan ilmotti, että olivat saanet tän päivän käynnistä faksin (jotenkin symppistä, et sitä laitetta vielä käytetään:p) ja ilmotti siis vaan, että tee ovistestejä ja toivottavasti aikataulut natsaa. Eipä oo ennen tällasesta soiteltu vaan tiedot on ollu tai tullu digipolulle. Kiva toki tääkin, mut helkkari kun ehin pelästyä:oops:

No varmasti säikähdit, mutta onneksi oltiin tuollaisella asialla vain! Kovat tsempitykset täältä että aikataulu pitää ja ovis tulisi sunnuntaina. :)

Kiitos Suski75 :Heartpink Olen koko ajan ollut siinä ajatuksessa, että lahjasoluhoitoihin mennään jos omillani ei onnistu. Eilen huomasin miettiväni onko se loppujen lopuksi sitä mitä haluan. En ole koskaan kokenut kovaa tarvetta lapsen saamiseen. Miehen vuoksi ja hänen kanssaan lapsi tuntui hyvältä ajatukselta, mutta haluanko tätä sitten lopulta niin kovasti...en tiedä. Painaa sekin ajatus tosiaan että itse en olisi koskaan sekuntiakaan ajatellutkaan että jättäisin hänet jos hänestä olisi löytynyt vikaa. Tuntuu että on niin pakko että siksi lahjasoluhoidon ajatuskin alkoikin ahdistaa. Varmaan pääsen tästä yli kunhan sulattelen taas. Totta myös sekin ettei herra välttämättä löydä edes uutta hedelmällistä kumppania tässä nykymaailmassa.

Meillä on aikalailla sama tilanne ja sun ajatukset on todella tuttuja. En oo myöskään kokenut mitään pakottavaa tarvetta lapsen saamiseen, enkä koe vieläkään. Oon kuitenkin miettinyt, et jos me tätä lahjasoluhoitoa ei kokeltais, niin alkaisinko myöhemmin katumaan. Oon aika varma, että mieleen jäis nakertamaan se "mitä jos". Haluan tavallaan katsoa vielä tän viimeisen kortin ennen lopullista luovuttamista.

Suski75: Lahjasoluhoitoihin tosiaan kuuluu pakollinen psykologikäynti. Psykologin tulee olla näihin asioihin erikoistunut eli millä tahansa psykologilla ei voi käydä. Meillä on tää aika ens viikolla ja se on (pelottavan pitkä) puolitoista tuntia pitkä tapaaminen, että aika perinpohjin tulee varmasti funtsittua kaikki mielessä pyörivä.

Beisla, kiitos kommenteista ja pahoittelut negasta. Uskotaan sen viimeisen sissin voimaan!

Aislinn83, “lörpähtämisen” tunne on hyvin tuttu. Kaikissa 4:ssä siirrossa se oli merkki itsellekin, että turha mietiskellä enempää. Hienoa että uusi hoitokierto alkaa kuitenkin noinkin nopeasti.

ShiruLi82, muistelen lukeneeni että noin max. 40% selviää pitkästä viljelystä (korjatkaa jos tiedätte paremmin, en nyt jaksa millään Googlata ja tarkastaa). Normaalissa tilanteessa noista jää sulle siis vielä hyvin siirrettävää. Älä huoli :)

Kisu_82, 40 täytän tämän vuoden puolella. Ei ole viitettä PCOS:sta eikä endosta. Myooma löytyy, mutta sekään ei pullista eikä ole oikein kasvanutkaan. Ovuloin ja limakalvo on aina oikein hyvä. Tänäänkin gynellä taas katsottiin ruudulta kuinka hieno se on. Huoh. Olin muuten palautunut punktiosta hyvin. Vanhoja folleja oli jäljellä molemmin puolin. Niitä kuulemma jää usein punktion jälkeen.

Suski75, joo ei tässä oltaisi jos en yhtään haluaisi. Tosin siihen olisi loppunut parisuhde varmaan jo ennen hoitoja koska en voisi estää toista saavuttamasta tällaista haavetta. Sain tänään parin psykologin nimet kun juteltiin tästä tilanteesta yksityisellä. Sanoi että koska kotona ei saa tukea tai keskusteluyhteyttä ei ole niin nyt olisi tärkeää saada sitä ammattilaiselta joka ymmärtää näitä asioita. Toki suositteli myös yhdessä käymistä. Kysyn huomenna jos jotain apua löytyisi kunnallisen puolelta, mutta ei tuo yksityiselle menokaan mitenkään poissuljettua ole.

Kookos, eli vaikkei vielä ole tullut plussaa niin tulokset ovat parantuneet. Olet kyllä vahva kun olet jaksanut noin monta hoitoa käydä läpi. Luin tässä miehellekin listasi. Se antaa toivoa joten kiitos.

Seesam, noinhan se juuri menee ja varmasti itsekin vielä siihen lähden koska kaikki kortit on käännettävä. Kunhan saan tuon miehen ajattelemaan / kommunikoimaan vähän eri levelillä ja päästään tästä akuuttivaiheesta eteenoäin. En sille miksikään pelkäksi incubaattoriksi kyllä ala. Tsemppiä kovasti psykologi käynnille! Muistelen lukeneeni jonkun kommentin, että oli ihan hyvällä mielellä käyty keskustelu.

Miisa_S, onnea valtavasti! :Heartpink

ON: Lääkäri soitti tänä aamuna. Taas aivan upea tyyppi joka loi positiivista mielialaa. Nostan hattua TAYSin henkilökunnalle. Ovat mielestäni olleet aivan mahtavia koko matkan. Olisi kyllä saanut tulla tuo puhelu maanantaina sen kirjeen sijaan niin olisi välttynyt täydelliseltä maassa rypemiseltä. Puhuttiin lääkärin kanssa tästäkin ja kyseli että olinko antanut hoitajalle palautetta että hänestäkin olisi tärkeää ottaa suoraan yhteyttä näissä tilanteissa. (Miksiköhän se palaute hoitajalle pitää vain antaa?) Masentava tulos olisi joka tapauksessa ollut, mutta on uskomatonta miten paljon toivo nostaa mielialaa.

Ikää siis arvelevat syyksi. 4 alkiota siellä on vielä sinnitellyt päivinä 5 ja 6 (prosentuaalisesti taitaa olla juuri se mitä 12:sta voi olettaa). Biologi on katsonut etteivät ole sen laatuisia että niistä raskaus voisi alkaa. Mikään ei viittaa kromosomihäiriöön tai muuhun erityiseen epänormaaliuteen. Pyysin testejä siitäkin huolimatta, katsotaan miten käy. Tekevät ehdottomasti vielä kolmannen hoidon koska AMH on niin hyvä ja tuotan paljon munasoluja, eikä ole näkyvissä estettä sille etteikö siellä se yksi vielä tupsahtaisi joka tarvitaan. Kokoustavat ja miettivät onko jotain keinoja jolla parantaa tulosta. Tähän vaiheeseen sain kuitenkin jo kahden kuukauden DHEA kuurin jonka saa käydä hakemassa YA:sta heti. Ihanaa että saa ns. tehdä itsekin jotain tuloksen edistämiseksi. Vaikkei tuota Suomessa samanlaisena ihmelääkkeenä pidetäkään kuin rapakon takana. Toivotaan toivotaan! :)

t. Kirkastuneemmalla mielellä varustettu 3erry

Pakko muuten korjata, että luin kookoksen listan ensin väärin. Sullahan on plussia siellä mukana piilotettuna! Näin olisin muistellutkin pelkkää nimimerkkiä katsomalla. Vielä enemmän toivoa antavaa :)

MiisaS valtavasti onnea. :Heartred

3erry, pitäisköhän itsekin kysyä sieltä TAYS:stä että miten ne jatkoviljellyt pärjäsivät että osaavatko yhtään sanoa mistä johtui, sillon siirrossa se nyt kans vähän ikää veikkasi. Mutta hyvä kun nyt pahoittelivat tapahtunutta ja sait myös keskustelua asiasta, niin kauan kun me yritetään on toivoa, eikö? :Heartbigred

Juuri näin Aislinn83 :Heartred Jos tuntuu että kaipaat tarkempaa tietoa niin soita ja pyydä soittoaika ja kerro sitä varatessa, että haluat alkioista tarkempaa tietoa. Voi olla parempikin niin kuin yrittää kysellä seuraavassa hoidon suunnittelussa. Lääkäri on tuolloin varustautunut siihen eikä ole välttämättä puhunut asiasta tarkemmin biologin kanssa. Tämä tietysti mun olettamus vain...

Siitä olen yksityisellä tykännyt, että siinä meidän yhdessä IVF:ssä, jossa myös alkiodiagnostiikka tehtiin, sain tavata biologin kahteen kertaan naamakkain, ja ainakin kaksi kertaa puhelimessakin juteltiin. Kaikkiin kysymyksiin sai kattavat vastaukset.

MiisaS: Paljon paljon onnea :happy:
Seesam ja 3erry: Itselläni on kanssa sellanen tilanne että en koe mitään ns lapsipakkoa, tulee jos tulee mutta jos ei niin sitten sekin on vaan hyväksyttävä. Sekin riski kun on olemassa ja lahjasoluihin en itse kyllä lähtisi.

Meidän kohdalla tilastot näemmä pitää kutinsa sillä alkuperäisestä 12:sta oli jälellä eilen 6 ja tänään 3 joista yksi siirrettiin tuoresiirtona tänään ja kaksi meni pakkaseen. Kaikki kolme siis 4 päiväsiä koska yllättäen julkisella puolella ei olla viikonloppuna auki niin että vois siirtoja tehdä.
Melkonen karsinta tuossa kyllä käy, mutta olen onnellinen että edes kolem selviytyi ja oli kuulemma oikein oppikirjan mukaisia kaikki. :happy: Nyt alkoi sitten se piinailu viikot...tähän mennessä Terolutista ei ole pahemmin tullut mitään sivuoireita ja ovitrellesta on jo pian viikko aikaa. Sunnuntaina pistän Gonapeptylin -onko kellään tästä kokemusta? Ihmetyuttää kun ohjeissa lukee että -ei saa käyttää raskaana eikä jos epäilee raskautta. :eek:

MiisaS: Paljon paljon onnea :happy:
Seesam ja 3erry: Itselläni on kanssa sellanen tilanne että en koe mitään ns lapsipakkoa, tulee jos tulee mutta jos ei niin sitten sekin on vaan hyväksyttävä. Sekin riski kun on olemassa ja lahjasoluihin en itse kyllä lähtisi.

Meidän kohdalla tilastot näemmä pitää kutinsa sillä alkuperäisestä 12:sta oli jälellä eilen 6 ja tänään 3 joista yksi siirrettiin tuoresiirtona tänään ja kaksi meni pakkaseen. Kaikki kolme siis 4 päiväsiä koska yllättäen julkisella puolella ei olla viikonloppuna auki niin että vois siirtoja tehdä.
Melkonen karsinta tuossa kyllä käy, mutta olen onnellinen että edes kolem selviytyi ja oli kuulemma oikein oppikirjan mukaisia kaikki. :happy: Nyt alkoi sitten se piinailu viikot...tähän mennessä Terolutista ei ole pahemmin tullut mitään sivuoireita ja ovitrellesta on jo pian viikko aikaa. Sunnuntaina pistän Gonapeptylin -onko kellään tästä kokemusta? Ihmetyuttää kun ohjeissa lukee että -ei saa käyttää raskaana eikä jos epäilee raskautta. :eek:

Gonapeptyl oli mullakin kiinnittymisen tukena onnistuneessa raskaudessa :) Siinä vaiheessahan ei vielä ole raskaana, kun se pistetään.

Takaisin