IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään testipäivä ja lopetin luget jo viime perjantaina. Luulin myös että niitä käytettäisi kauemmin aikaa.

Alkioliima mun mielestä on vain yksityisellä. Voin olla väärässä :)

Varhaisultra 14.2 just sopivasti reissun jälkeen ja LA 1.10 <3

Herukka ja papu 5+2

Hippunen77: Meillä vielä julkisen kautta tämä siirto. Lugesteron tukilääkkeenä aamuin illoin.Mikäli raskaus alkaisi, luget jatkuisivat rv 7 asti. Mulla lyhyt luteaalivaihe. Jännästi tuntuu aina vaihtelevan tuo noiden käyttö.
Herukka: Paljon Onnea plussasta :-)!

Hippunen77: Meillä vielä julkisen kautta tämä siirto. Lugesteron tukilääkkeenä aamuin illoin.Mikäli raskaus alkaisi, luget jatkuisivat rv 7 asti. Mulla lyhyt luteaalivaihe. Jännästi tuntuu aina vaihtelevan tuo noiden käyttö.
Herukka: Paljon Onnea plussasta :-)!

Kiitos <3

Kyllä Tayssissa ainakin käyttävät alkioliimaa, mut ilmeisesti vasta sitten kun tuloksettomia siirtoja on useampia. Mulla kahdessa viimeisessä siirrossa oli alkioliimaa.

Taas kyselisin; millaisia tukilääkityksiä teillä on ollut käytössä siirtoon ja mahdollisen plussan jälkeen, ja kuinka pitkään?

Kaksi km + ikä huomioiden toivoisin tietty kaikki mahdolliset tukitoimet, joista ei ole haittaa, vaikka olisivatkin vain varan vuoksi.

Primaspanista kyselin jo punktion yhteydessä. Sain luvan ottaa, vaikka vähän nihkeältä lääkäri kuulosti.

Lugesteronia menee 400mg aamuin illoin. Pitäisi lopettaa jos r-testi positiivinen. Tämäkin mietityttää, koska edellisessä km raskaudessa yksityinen lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti mun tilanteessa jatketaan lugesteronia rv 12 asti.

Miksi julkisella haluavat lopettaa luget aikaisin? Tai näin ainakin Tayssissa. Yksityinen lääkärikin sanoi, että tämä siellä käytäntö. En älynnyt silloin kysyä miksi.
Alkionsiirtoja tehdään kahteen erityyppiseen kiertoon.

Toinen on luonnollinen kierto, jossa on follikkeli, siitä irtoaa munasolu, ja follikkeli romahtaa keltarauhaseksi, ja alkaa erittää keltarauhashormonia. Kun alkio on siirretty, keltarauhanen ylläpitää alkavaa raskautta, kunnes viikolla 10 istukka ottaa keltarauhasen tehtävät itselleen. Monesti tuossa on tukilääkitys parin-kolmen viikon ajan, mutta sen pidempään ei tarvitse, koska kropalla on omakin keltarauhanen.

Toinen on lääkkeellinen kierto, jossa lääkkeillä estetään follikkelin kasvu, ei siis irtoa munasolua eikä tule myöskään keltarauhasta. Samoilla lääkkeillä kasvatellaan limakalvoa, ja kun se on sopiva, siirretään alkio. Koska keltarauhasta ei ole, pitää tukilääkitystä jatkaa ainakin viikolle 10 asti, jolloin istukka ottaa keltarauhasen tehtävät itselleen.

Tämän vuoksi osa ohjeistetaan käyttämään tukilääkitystä vain 2-3 viikkoa, ja osa joutuu käyttämään sitä ainakin 8 viikkoa.

Koska sinulle tehdään tuoresiirto, on sinulla keltarauhanen jo olemassa, eikä sinulla sen vuoksi tarvita pidempää tukilääkitystä. Tai siis sinulla on siellä 14 keltarauhasta, joten kyllä niistä pitäisi hormoneja tulla riittävästi.

Jos kropassa on liikaa keltarauhashormonia, seuraa siitäkin keskenmenoja, joten turhaan ei sitäkään kannata ottaa. Tarpeettoman pitkä tukilääkitys on sekin vahingollinen raskaudelle.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4595397/

Muokattu viimeksi:
Mulla tukilääkityksenä Lutinus 100mg kolmesti päivässä.
Lisäksi pistän tästä päivästä lähtien Ovitrelliä 1 naksautuksen joka kolmas päivä,oisko ollut 5 naksahdusta yhteensä.
Torstaina pistän Gonapeptyl piikin.
Luultavasti Lutinusta jatketaan monta viikkoa jos raskaustesti näyttää plussaa, koska ollut tuhruvuotoja.

Huomenna vihdoin siirtoon. Tänään sain tiedon klinikalta, että kaikki alkiot jatkaneet jakautumista. :)

Kyllä Tayssissa ainakin käyttävät alkioliimaa, mut ilmeisesti vasta sitten kun tuloksettomia siirtoja on useampia. Mulla kahdessa viimeisessä siirrossa oli alkioliimaa.

Kiitos vastauksesta Hulbertina!
Oliko sulla tuore vai pakastesiirrot tuolloin kyseessä? Voikohan liimaa käyttää molempiin?

Meillä on tosiaan iän takia tämä ainoa hoito mitä saadaan. Ei ole siis mahkuja useaan yritykseen, jos sieltä nyt ylipäätään mitään siirrettävää tulee.

Hippunen77, mulla oli molemmat passeja, joissa sitä liimaa käytettiin. Olettaisin ettei siitä haittaa ole tuoresiirrossakaan. Kannattaa ainakin toivoa kaikki peliin, jos viimeisiä hoitoja läpi käytte.

Suskille kiitos myös kattavasta vastauksesta!

Ymmärsin edellisen km raskauden kohdalla lääkärin pointin olleen, et jos oma keltarauhanen on heikko, niin lugejen lopettaminen ennen kuin istukka on täysin kehittynyt saa aikaan keskenmenon. Keltarauhasen heikkouteen käsittääkseni voi viitata tiputteluvuoto ennen kuukautisia, mitä mullakin siis ollut.

No jos nyt sais ensin jotain siirrettyä ja sit vielä ihmeen kaupalla plussan, ennen kuin tätä enempiä murehtii..:yuck:

Moikkamoi tännekin. Täältä saapuu tähän ryhmään uusi tuleva IVF hoitoihin turvautuva 36 vuotias nainen. Ollaan siis pari vuotta yritetty mutta ei ole tärppiä tullut ja inssejä tehty vain yksi (olemme julkisella) mutta oviksen tullut tasaisesti aina Lauantaina tai Sunnuntaina niin ei ole inssiä voitu tehdä. Tämä kierto nyt dpo 2 ja ootellaan vielä Helmikuun kierto jolloin aloitetaan Primolut kierron lopussa ja siitä sitten gonal-f 900mg ja jarruna fyremadel ja sitten on munasoplujen keräys ja siirto.

Mitä vähän kummastelen että kuitenkaan mulle ei määrätty keltarauhashormonia loppukiertoon? Tai ainakaan omakannassa ei ole kuin nuo kolme lääkettä. Sitten ihmettelen miksi noin voimakas Gonal? Olen siis saanut aikoinaan saanut clomifenistä jo hyperstimulaation vaikka söin aika pienellä annoksella...onkohan Gonalissa nyt sama vaara?
Tässä kierrossa oli lääkkeenä (kuten edellisessä neljässä kierrossa) letrozoli jota ei vissiin ens kierrossa enää jatketa.

Kiitoksia kaikille jotka jaksaa vastailla tähän ja mä vastailen ens kerralla kun pääsen vähän mukaan ja tutustumaan tähän viestiketjuun.

ShiruLi82, Gonal-f:ää voi muistaakseni pistää osissa, eli ei mene 900 mg kerralla, vaan samaa ruiskua käytetään monen päivän ajan, neula vain vaihtuu.
Keltarauhashormonin kerkeää määräämään vasta myöhemminkin, seurantaultria kuitenkin on, ja jos on oletus, että hyperstimulaatio tulee helposti, voi se tarkoittaa sitä, ettei tuoresiirtoa tule ollenkaan vaan kaikki pakastetaan, jolloin et edes tarvitse keltarauhastukea tähän kiertoon.

Hyperstimulaatio lisää keskenmenon riskiä ja alkava raskaus pahentaa hyperstimulaation oireita, joten siksi herkästi päädytään pakastamaan kaikki alkiot jos noin käy.

Minulle sanottiin heti alkuun, ettei missään tapauksessa kannata ostaa kaikkia lääkkeita kerralla, koska tarvittava määrä riippuu kropan vasteesta lääkkeisiin. Lääkkeiden hinta on niin kova, ettei kannata ostaa yhtään turhaa lääkettä.

Moikkamoi tännekin. Täältä saapuu tähän ryhmään uusi tuleva IVF hoitoihin turvautuva 36 vuotias nainen. Ollaan siis pari vuotta yritetty mutta ei ole tärppiä tullut ja inssejä tehty vain yksi (olemme julkisella) mutta oviksen tullut tasaisesti aina Lauantaina tai Sunnuntaina niin ei ole inssiä voitu tehdä. Tämä kierto nyt dpo 2 ja ootellaan vielä Helmikuun kierto jolloin aloitetaan Primolut kierron lopussa ja siitä sitten gonal-f 900mg ja jarruna fyremadel ja sitten on munasoplujen keräys ja siirto.

Mitä vähän kummastelen että kuitenkaan mulle ei määrätty keltarauhashormonia loppukiertoon? Tai ainakaan omakannassa ei ole kuin nuo kolme lääkettä. Sitten ihmettelen miksi noin voimakas Gonal? Olen siis saanut aikoinaan saanut clomifenistä jo hyperstimulaation vaikka söin aika pienellä annoksella...onkohan Gonalissa nyt sama vaara?
Tässä kierrossa oli lääkkeenä (kuten edellisessä neljässä kierrossa) letrozoli jota ei vissiin ens kierrossa enää jatketa.

Kiitoksia kaikille jotka jaksaa vastailla tähän ja mä vastailen ens kerralla kun pääsen vähän mukaan ja tutustumaan tähän viestiketjuun.

Miulla ekassa ivf/icsi hoidossa oli gonal. 900 oli kirjotettu muutama ja siis 200 yksiköllä aloitettiin ja sitte matkalla nostettiin 300iu. Noita kyniä on eri kokoisia ja sillä ei siis sinänsä oo merkitystä kun neula vaan vaihdetaan ja voi käyttää monessa osassa.

Lugesteron resepti itelle kirjotettiin vasta viimisen ultran yhteydessä, joten siitäkään en olis vielä huolissani jos ei oo kirjotettu.

ShiruLi82, Gonal-f:ää voi muistaakseni pistää osissa, eli ei mene 900 mg kerralla, vaan samaa ruiskua käytetään monen päivän ajan, neula vain vaihtuu.
Keltarauhashormonin kerkeää määräämään vasta myöhemminkin, seurantaultria kuitenkin on, ja jos on oletus, että hyperstimulaatio tulee helposti, voi se tarkoittaa sitä, ettei tuoresiirtoa tule ollenkaan vaan kaikki pakastetaan, jolloin et edes tarvitse keltarauhastukea tähän kiertoon.

Hyperstimulaatio lisää keskenmenon riskiä ja alkava raskaus pahentaa hyperstimulaation oireita, joten siksi herkästi päädytään pakastamaan kaikki alkiot jos noin käy.

Minulle sanottiin heti alkuun, ettei missään tapauksessa kannata ostaa kaikkia lääkkeita kerralla, koska tarvittava määrä riippuu kropan vasteesta lääkkeisiin. Lääkkeiden hinta on niin kova, ettei kannata ostaa yhtään turhaa lääkettä.

Okkei, no sekin voi olla etteivät vaan ole sitä laittaneet. Tuosta hyperistä sen verran että se oli siis hyvin mieto, mitään muita oireita mulla ei ollut kuin että isoja munasoluja löytyi 11 kappaletta. Letroilla ei ole tuota ongelmaa tullut mutta kroppa kyllä vielä tuottaa aika tehokkaasti munasoluja ihan ilman lääkityksiäkin. Ovikset mulla tulee aika aikaseen kierrosta eli kp 9-11 ja silti limis on kyllä aina ollut yli 10mm. Voi olla että liittyy sitten tuohon, mene ja tiedä.

Resepteihin oli laitettu että 2x 900IU/1.5mg x 2 eli yhteen kiertoon tarvitaan kaksi kynää vissiin? On tää hauskaa olla pihalla ku lumiukko näistä. Ainakin hoidon suunnittelussa mulle puhuttiin tuoresiirrosta ensin ja sitten jos jtn jää nii jatko pakastetuilla. Lisäksi tehdään ekaan kiertoon sekä ICSI että IVF -eli katsellaan kummalla tulee parempi lopputulos. Tästä olin tosi yllättynyt.

Olipas sekavan oloinen toi miun edellinen viesti, mut josko siitä jotain selkoa sais:rolleyes:

Meillä oli eilen ultra pas:ia varten. Kiva kun yövuoron jälkeen ootat ensin tunnin omaa aikaa ja kaiken lisäks se oli sen päälle lopulta 1.5h myöhässä. Tuli odottamattomia mutkia matkaan vissiin edelliselle asiakkaalle. Lopulta sen odottelun jälkeen pääsin toiselle lääkärille. Niin miun tuuria taas:grin Kaikki vaikutti kuitenkin hyvältä. Pitkällisen etsinnän tuloksena vasen munasarja ja siellä oleva johtofolli löyty ja pas:n suhteen jännätään vaan nyt oviksen osumista oikeille päiville..

Muokattu viimeksi:
Kynien määrä riippuu annostuksesta ja stimulaation kestosta. Itellä oli gonalilla heikko vaste ja sen myötä annostus muuttu ja pistospäiviä tuli 13. Erikokoisia kyniä siinä matkalla sitte kirjoiteltiin lisää reseptille. Jos siulla on hyvä vaste ni riippuen annoksesta niin nuo kaks kynää voi hyvin riittää

Okkei, no nyt selvis. Eli IU on tietenkin mittayksikkö eikä voimakkuus ja määrällä säädetään voimakkuutta. Oiskai tuo pitänyt tietää, mutta kiitoksia selvennyksestä :oops::grin On kyllä tosi tyyriitä nuo kynät, että toivottavasti ei enää kolmatta kynää tarttee ostaa, ainakaan tuossa määrässä.

Sitten seuraava kyssäri. Mitä lääkkeitä teillä on ollut siihen loppukiertoon? Lugeista olen kuullut mutta itseäni epäilyttää nuo emätinpuikot, meinaan en pysty edes tampooneja käyttään kun saan virtsatientulehduksen aina niistä. Onko mitään suun kautta otettavia tai onko kukaan saanut sellaisia / injektiona saatavia?

Minulla oli sekä suun kautta Progynova 2 mg 3xpäivässä, että Lutinus 100 mg emättimeen 3xpäivässä. Ei noille vaihtoehtoja tarjottu, mutta voit toki kysellä lääkäriltä.

Ulkomaisilla palstoilla on näkynyt viestejä, joissa ihmiset käyvät aamuin illoin ottamassa piikin lihakseen ammattilaiselta näiden emätintablettien sijaan, mutta en ole suomalaisilla palstoilla tällaisesta nähnyt puhuttavan.

Takaisin