IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heitsu, punktioon mennessä rakko tyhjä, siirtoon mennessä rakko täynnä. Mulla ei yksikään punktio ole ollut mitenkään kivulias, ei toimenpiteen aikana eikä jälkeenkään päin ole ollut kipuja. Saat hyvät lääkkeet ja rauhoittavaa etukäteen, jos haluat. Toki kivun kokeminen on yksilöllistä. Viimeksi punktion jälkeen olin yhtä hymyä, kun kuultiin että saatiin jopa 6 solua. Päästiin lähtemään kotiinkin jo ennen kuin tunti punktiosta oli kulunut. Antoivat vielä panadolia mukaankin, mutten niitä kuitenkaan tarvinnut. Pahin koko kokemuksessa oli sen tippakanyylin laitto. Tsemppiä keskiviikolle!
Siis kykenit seuraavana päivänä töihin vai käytitkö sen sairasloman?

Heitsu täällä melko samanlainen kokemus punktiosta ku Hulbertiinalla.
Kanyylin laitto sattu (paljon), koska neulakammo, pienet suonet ja sen myötä aikamoista kaivelua, tökkimistä ja ronkkimista, et onnistu.
Lääkekombo punktiossa tais olla aika sopiva, kun ei tuntunu oikeestaan miltään, mut silti olin ihan kartalla siitä mitä tapahtuu.
Oisin ollu valmis lähtee vaikka heti, mut piti oottaa pakollinen kaks tuntia.
Kotimatkalla oli pientä pakotusta ja isommat töyssyt tiessä tuntu ilkeiltä, muuten oli seuraavana päivänä lähinnä sellasta lievää paineen tunnetta muniksien paikkeilla.

Oisin hyvin voinu mennä seuraavana päivänä töihin, mut työn luonteen vuoks oli jo ennakkoon sovittu kolmesta saikkupäivästä, joten pidin ne kyllä.

Punktion kivuttomuuteen ehkä osin vaikutti se, et oli vaan ne viis follia oikeella ja vasenta ei päästy punktioimaan ollenkaan kun oli korkeella kohdun takana, eikä sieltä mihinkään liikkunu, vaikka useemman tyypin voimin yrittivät painella.
Ehkä lääkketkin toimi hyvin ku suoraan yövuorosta lähettiin silloin ajelee Helsinkiin ja miehän en autossa osaa nukkua.. Lievää yliväsymystä ehkä ilmassa..

Toivottavasti yhtä helpolla pääset siekin! Mut ei ainakaan ennakkoon kannata liikaa kauhukuvia maalailla. Voi oikeesti päästä helpollakin..

Ensimmäinen jarrukin on pistetty. Tämä oli huomattavasti jo mukavampi kokemus, koska lääke oli noin 13 €, ja varalla pari pakettia, joten sählääminen ei lähtökohtaisesti ollut jännityksen aihe. Tylsä piikki, mutta meni se lopulta hyvin kun riittävän hitaasti työnsi, onneksi piikki oli ohut ja melko lyhytkin. Eikä mitään sähellystä onneksi tällä kertaa.

Täällä tiputtelu vuotoja, luget käytössä ja menkkojen pitäisi kalenterin mukaan alkaa 2 päivän päästä. Nyt pp6 menossa, voisikohan olla kiinnittymis vuotoa? Ei kyllä mitään tuntemuksia ole. Testipäivä vasta viikon päästä..

Päivällä tultu kotiin punktiosta ja kotona vielä päikkärit otin.Tilanne sellainen että 6 follikkelia oikealta ja 2 vasemmalta saatiin. 4 munasolua löytyi silloin ainakin ennen kun lähdettiin Naikkarilta pois.Perjantaina olisi siirto iltapäivällä jos ei soittoa tule ennen siirtoa.Uskon ja toivon ainakin että siirtoon päästään kun sperma oli normaali ja munasoluja löytyi.Punktio toimenpiteenä oli hyvä kokemus. Hyvät lääkkeet oli kaikkea en tuntenut edes kun lääkäri työskenteli punktiossa olo aika pökkerö olo ja väsynyt. Punktion jälkeen kramppasi mahaa niin sain särkylääkettä.Vuotoa punktion jälkeen tuli sen verran paljon että sairaalan tamppooni,mikä ei ole samalainen kuin kaupan tamppooni piti laittaa vuodon tyrehdyttämiseen ja silti tuli ohivuoto :( Arvata saattaa wc reissu oli verinen ja lisää nestettä tippaan ja seuraavalla wc niukkeni vuotokin ja välipalaa sain ja lähdettiin kotiin.Kanyylin laittaminen oli työlästä kun oli paastonnut ja suonet ohuet ja liukkaan puoleiset.Ensimmäinen hoitaja kokeili kahteen eri kohtaan mutta loppujen lopuksi toinen sai kanyylin laitettua.Ohjeeksi sain jo valmiiksi sen että lauantaina alkaa lugesteroni kolmesti päivässä. Tukee alkion kiinnittymistä ja keltarauhashormoonin tukemista.Ootteko kuuleet että lugesteroni auttaisi kiinnittymiseen? Tarkoittaako tuo 4 munasolua että ne ovat kypsiä munasoluja mitkä voivat hedelmöityä alkioksi? Anteeksi kaikki höpö kysymykset.

Heitsu, kyllä tarkoittaa, ne siis hedelmöitetään. Meillä luget käytössä myös, kiinnittymisen tueksi ja ettei menkat puskisi heti odotettuna aikana. Nyt kuitenkin tosiaan tuota tiputtelua ja pp6 menossa. Menkkojen pitäisi alkaa 2 päivän päästä.

Heitsu, kuulostaa hyvältä reissulta. Nuo uudet kanyylit on vähän hankalammin paikoilleen saatavia. Mullakin kahdella viimeisellä kerralla pisteltiin kumpaankin käteen ja moneen paikkaan ennen kuin saatiin suoniyhteys auki. Kovastippa on vuotoa tullut. Itsellä ei tullut kuin muutama tippa pikkarin suojaan. Noista soluista joku voi olla raakakin, se selviää vasta tarkemmalla tutkimuksella. Mutta kaikki voi yhtä hyvin olla kypsiä. Ja kaikki voi hedelmöittyä tai joku jäädä hedelmöittymättä tai hedelmöittyä epänormaalisti. Mikä tahansa on mahdollista näissä hoidoissa ja yhtä lailla luonnossakin. Ja taas on paikkakohtaisia eroja, kun meillä on aina aloitettu lugepallerot punktiopäivän iltana ja 2 palleroa (eli 400mg) 2 krt/pv. Lugesteroni on sitä keltarauhashormonia, joka joko tukee sitä omaa keltarauhasen toimintaa, joka sulla nyt muodostuu niistä folleista, jotka on tyhjennetty tai korvaa sen keltarauhasen kokonaan, joka mulla nyt on menossa, koska mulla on lääkkeillä sammutettu munasarjan toiminta. En nyt muista mikä lääkekombo sulla oli stimulaatiossa, mutta ihmetyttää miksi noin myöhään aloitetaan tukilääkkeet.

Heitsu, kuulostaa hyvältä reissulta. Nuo uudet kanyylit on vähän hankalammin paikoilleen saatavia. Mullakin kahdella viimeisellä kerralla pisteltiin kumpaankin käteen ja moneen paikkaan ennen kuin saatiin suoniyhteys auki. Kovastippa on vuotoa tullut. Itsellä ei tullut kuin muutama tippa pikkarin suojaan. Noista soluista joku voi olla raakakin, se selviää vasta tarkemmalla tutkimuksella. Mutta kaikki voi yhtä hyvin olla kypsiä. Ja kaikki voi hedelmöittyä tai joku jäädä hedelmöittymättä tai hedelmöittyä epänormaalisti. Mikä tahansa on mahdollista näissä hoidoissa ja yhtä lailla luonnossakin. Ja taas on paikkakohtaisia eroja, kun meillä on aina aloitettu lugepallerot punktiopäivän iltana ja 2 palleroa (eli 400mg) 2 krt/pv. Lugesteroni on sitä keltarauhashormonia, joka joko tukee sitä omaa keltarauhasen toimintaa, joka sulla nyt muodostuu niistä folleista, jotka on tyhjennetty tai korvaa sen keltarauhasen kokonaan, joka mulla nyt on menossa, koska mulla on lääkkeillä sammutettu munasarjan toiminta. En nyt muista mikä lääkekombo sulla oli stimulaatiossa, mutta ihmetyttää miksi noin myöhään aloitetaan tukilääkkeet.
Minulla oli lyhyt kaava.Lääkkeenä gonal-f,Orgalutran ja irrotuksessa ovitrelle.Kantaan oli kirjoitettu että kuudesta neljä oli kypsää ja muuta pieniä ja raakoja näin ymmärsin ainakin.

Heitsu, onpa kummallista. Mulla luget tosiaan on aloitettu punktiopäivän iltana tuolla samalla lyhyellä kaavalla ja samaisilla lääkkeillä. Mistähän tuo johtuu. Jos sulla kantaan oli jo kirjattu neljä kypsää, niin niillä kaikilla on mahdollisuus hedelmöittyä. Toivottavasti saatte kaikista hyvät alkiot.

Heitsu hyvältä kokemukselta kuulosti. Meille ku ilmotettiin munasoluista ennen kotiinlähtöä, ni sanoivat, että viis ssaatiin ja kaikki kypsiä.. meillä oli pitkä kaava ja luget alko siirtopäivän aamuna 3x200/vrk. (kolmen päivän ikäisenä siirto).

On: mie en tiiä miten päin olla... pikkusisko ilmotti tänään olevansa raskaana. Laitto ensin viestiä, että ois tosi vaikee ja henkilökohtanen asia, joka pitäis saada jollekin sanottua.. tästä jo tuli aihe mieleen. Laitto vielä et voi laittaa viesti tai soittaa tai mie voin soittaa.. tästä viimeistää olin varma. Olin just lähdössä töistä, ni sanoin soittavani.
Uutinen oli se mitä oletinkin. Oli pakko laittaa auto parkkiin, ku ei enää eteensä nähny. Mut toki oon onnellinen siskon puolesta ja hänkin sano, et on ehtiny tehä asiasta mörön ku miettiny miten kertoa. Muut ei vielä tiedä mut halus miulle kertoa. Oon otettu siitä ja ilonen, että osas ajatella melkein liikaakin miun tunteita. Mut silti tuntuu ihan pirun pahalta hetkittäin..
Sekavaa tekstiä, mut johonki piti purkaa...

Nii ja meillä oli kyllä hyvä liki puolen tunnin keskustelu siinä. Ja siskokin ymmärs, et voi tulla hankaliakin hetkiä ku nähään tai etten haluu välttämättä nähä... oli oikeesti miettiny monelta kantilta asiaa, josta oon kyllä iloinen ja kiitollinen.

Ja mikäs sen parempaa ku plussata ite seuraavasta hoidosta.. olla siskon kanssa raskaana samaan aikaan ja pienetkin pääsis sitte keskenään kasvamaan enemmän ja vähemmän... Näin ku yritän sitä positiivista kulmaa tähän ettiä...

Nasukka; tuo on kyllä kurjaa kun on nuo ristiriitaiset tunteet, toki on onnellinen toisen puolesta, vielä kun se on oma sisko, mutta toisaalta alkaa olla niin katkeroitunut.
Itse romahdin täysin kun meillä oli juuri mennyt pieleen yritya kierto, ja veli ja tyttöystävänsä ilmoittivat raskaudesta.
Välit kyllä kylmenivät, muutamaksi kuukaudeksi, ja ovat yhä erilaiset kuin aiemmin...

Musta tuntui taas tosi kurjalta, kun menin yhteen tuttuun päiväkotiin keikalle, ja siellä oli yksi tuttu hoitaja, jolla on myös hoitoja takana, ja pitkä yritys.
Hän kertoi sitten juuri saaneensa keskenmenon. :(
Harmitti sitten pyöriä siellä oman mahani kanssa..
Kun tiedän tasan miten kurjalta se voi toisesta tuntua... :(

Nasukka, nuo on kyllä vaikeita asioita, kun itse vielä odottaa sitä onnen täyttymystä ja muut ympärillä saavat omansa. Kyllä siinä itse kullakin on tunteet ristiriidassa ja ihan ymmärrettävästi. Ihanasti on kyllä siskosi stressannut sinulle kertomisesta ja veikkaan että ajan myötä myös sinun tunteet hieman hellittävät kun pääset asian käsittelemään. Itsellä oli silloin takavuosina ensimmäistä yrittäessä tilanne, jossa paras ystäväni alkoi odottaa esikoistaan. Hän oli miettinyt päänsä puhki, miten mulle asiasta kertoo. Asuimme parin sadan kilometrin päässä toisistamme ja lopulta sain tietää raskaudesta käydessämme heillä kylässä. Menin ihan kipsiin ja koko raskaudesta ei puhuttu enää loppuvierailun aikana. Paluumatkalla oli pakko laittaa tekstari, etten luottanut itseeni niin paljoa että olisin edes laskettua aikaa kysynyt. Siitä se sitten lähti purkautumaan enkä ollut valmis luopumaan ystävyydestä hänen raskautensa vuoksi. Nyt on taas samoja mietteitä sen ylläriodottajan myötä. Itsellä vain pettymystä toisen perään ja toinen mietti keskeytystä. Ei ole elämä reilua.

Ninuok, tuo on myös niitä elämän surkeita tilanteita, kun itse vihdoin saa sen onnen ja toiselta se viedään kesken kaiken. Varmaan se kirpaisee sitä tuttuasi, mutta elämä kuitenkin vie ajatuksia toisaalle ja helpottaa olotilaa. Näissä hoidoissa on ainakin oppinut antamaan myötätuntoa kanssasisarille, koska omasta kokemuksesta tietää miten vaikea matka voi olla omaa onneaan odottaessa. Ja voihan se olla että välit veljesi kanssa paranevat entisestään, kun saatte vihdoin sen oman pikkuisen nyytin syliin.

Komitar, kiva että asia tuli jo! En osaa sanoa jonoista, voi varmaan vaihdella aika paljon tilanteen mukaan. Toivottavasti ei mene viittä kuukautta.

Suski, hyvältä kuulostaa follien määrä, tsemppiä punktioon!

Jero, onpa sulla pitkällä testipäivä! Moniko päiväinen sulle siirrettiin? En usko että tuossa vaiheessa voi olla enää kiinnittymisvuotoa, mutta vuotoa voi toisaalta tulla alkuraskaudessa niin monesta syystä...

Heitsu, ihan ok saalis teillä. Meille on aina kerrottu montako on kypsää. Luget ei sinänsä paranna kiinnittymistä vaan auttaa ylläpitämään raskautta sen jälkeen kun alkio on kiinnittynyt.

Nasukka, voimia. Nuo on raskaita tilanteita kun tulee lähipiirissä.

Ninuok, ymmärrän että itsestä tuntuu pahalta kun tietää mitä toinen käy läpi.

Kiitos kaikille tsempeistä ja rohkaisevista tarinoista. Onhan tämä kyllä askel eteenpäin, kun neljään alkionsiirtoon (tai inssien aikana) ei ole yrittänytkään tarttua mikään kiinni.
Mörkö, lääkäri ei lämmennyt kortisonille, disperiinistä ei olla kysytty. Tämä oli kuitenkin meidän ensimmäinen siirto lääkkeelliseen kiertoon ja ensimmäinen era:lla ajoitettu mistä kemiallinen tuli, niin uskon että niillä on jo riittävän suuri vaikutus että voidaan onnistua uudestaankin.

Täällä edelleen odotellaan menkkoja. Sunnuntaina meni viimeinen lutinus, eikä vieläkään näy vuotoa. Huoh. Klinikalta sanoivat (maanantaina) että menkkojen pitäisi alkaa muutaman päivän sisällä.

Ihmettelen vain että miten lugesteroni muka voi auttaa alkion kiinnittymisessä. En ole koskaan sellaisesta kuullut tämän melkein 5v aikana. Ohjeessa oli että punktion jälkeistä vuotoa voi tulla 1vkn ajan.Miten pitkään täällä ihmisillä on ollut vuotoa? Enää tulee pyyhkieässä punaista ei siteseen asti.

Heitsu, toki keltarauhashormonituki voi auttaa, mutta ei se välttämättä kaikille meistä ollut asiaa ratkaiseva seikka. Sitähän ei yleisesti määrätä, ellei ole menkkojen alla tiputteluvuotoa tai muuta olennaista syytä (liian lyhyt luonnollinen luteaalivaihe, jatkuvasti varhaisia keskenmenoja jne.) - paitsi IVF:n yhteydessä vielä kaiken muun hoidon päälle. EDIT: keltarauhashormonin yksi tehtävä on tehdä kohdun limakalvoa vastaanottavammaksi, eli sitä kautta positiiviset vaikutukset voivat olla monet.
Beisla, rohkaisen eteenpäin - niinkuin meillekin sanottiin vielä vuosien jälkeen, että tämä on ollut voinut olla vain huonoa tuuria tähän asti.

Muokattu viimeksi:
Ihmettelen vain että miten lugesteroni muka voi auttaa alkion kiinnittymisessä. En ole koskaan sellaisesta kuullut tämän melkein 5v aikana. Ohjeessa oli että punktion jälkeistä vuotoa voi tulla 1vkn ajan.Miten pitkään täällä ihmisillä on ollut vuotoa? Enää tulee pyyhkieässä punaista ei siteseen asti.

Miulla ei ollu minkäänlaista vuotoa punktion jälkeen. Ennenku siis se pelätty vuoto alko. En oo miekään kuullu, että luget tai lutinus varsinaisesti auttais kiinnittymistä, mut ehkä niillä joku pieni vaikutus sitte voi olla siihenkin..

Takaisin