IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei tytöt.Minulla on vähän oireita okesttaa.Sanoin,että olen siivoja ja nyt tulee pahaa olo.Kun menen uätutkimus ensi viiko ja pyytään sairas loma mitä mietitte saanko?

Hei kaikki uudet ja vanhat palstailijat! :)
Olen seurannut taustalla teidän eri tilanteita ja saannut paljon tsemppiä ja faktaa eri vaiheistanne.
Ajattelin ensin etten omanapaile tänne mitään mutta tänään tiputtiin korkealta ja kovaa niin että en tiedä miten tästä jatketaan eteenpäin.
Meillä 3 tuloksetonta icsiä takana..viimesin punktio eilen josta 14 munasolua mutta ei yhtään hedelmöittynyttä..näin ei ole koskaan ennen käynyt..normaalisti on tullut 3-4 hedelmöittynyt joita siirretty niin tuoreina kuin lääkkeettöminä passeissa. Nyt tuli tieto että sittiöt niin olemattomia ettei niillä kannata jatkaa. Mies ihan hajalla ja itsekkin ihan rikki. Mitä nyt tehdään..kannattaako enään edes yrittää? :sad001
Meillä on tilanne se että tyttö 2013 syntyi icsi hoidon kautta ja tämän jälkeen tehty 3 tuloksetonta hoitoa. Simpat olleet aina huonot ja vähänlaisesti johtuen miehen lapsena sairastaen vakavan sairauden.
Onko kuinka moni ollut/menossa lahjasiittiöhoitoon ja onko se minkälainen hoito?
Kiitos jos jaksoit lukea ja vielä kommentoida:Heartred
Anteeksi pelkkä omanapailu ja paljon tsemppiä kaikille tuleviin koitoksiin:Heartbigred

Aurinkoinen, harmillista :/ On varmasti paha kolaus erityisesti miehellesi. Kovasti tsemppiä sinne! Lahjasoluhoitoa suunnitellessa käydään psykologin kanssa juttelemassa, koska ulkopuolisten geenien mukaan tulo on iso juttu, ja se on osa tulevan lapsen elämää. Hoitona ei poikkea omilla soluilla tehtävästä, miehesi ei vain tarvitse käydä purkittamassa punktioaamuna, kuten teillä aiemmin.
Kiki, en usko, että lievä raskauteen kuuluva pahoinvointi on sairasloman peruste. Jos kunto heikkenee, etkä pysty syömään mitään tai kaikki tulee ulos pitempään, se on asia erikseen.

Muokattu viimeksi:
Suomessa olet raskana ei ole sairas lomaa.Tosi huono asia.Että siivon vessoja minulle ihan ok ?Ei voi totta.Ja koko päivä kiire.Tarkoitatko jos olen sauras loma voisin saan työantajalta irtisanomis?

Kiki: Raskaana ollessa, jos olet sairas (flunssa tai muuta), vain silloin voi saada sairaslomaa. Tai jos sinulla tulee ennenaikaisia supistuksia, tms. Voit raskaana ollessasi elää ihan normaalia elämää ja käydä myös töissä. Raskaus ei ole edellytys sairaslomalle. Työnantaja ei voi irtisanoa sairasloman takia, mutta tuskin kukaan lääkäri kirjoittaa sairaslomaa pelkästään raskauden takia. Sinä et voi työnteolla aiheuttaa keskenmenoa, jos sitä pelkäät.

Tottakai pelkään.Tiedätkö että ei tarvi nouse painavat tavarat kun olemme raskana?Pitää levätä ennemän.En tie miksi täällä on erikseen?

Aurinkoinen Halaus sinulle! Ei ole helppoa kuulla tuollaisia uutisia, miehesikin koki varmasti melko kovan kolauksen :( en oikein tiedä mitä sanoa, mutta kannattaa pikkuhiljaa lahjasolu asiaa miettiä <3

Kiki25 Minäkin teen raskasta työtä ja joudun paljon nostelemaan, pelottavaa se on, mutta ei olla ainoaita :) pitää vain muistaa oikea tekniikka.

Kiki: Se ei ole haitallista, kun on sitä tehnyt jo ennen raskauttakin. Ja kuten Unique sanoi: muista vai oikea tekniikka. Jotkuthan treenaavatkin koko raskauden ajan (esim yksi kaverini myös). Sinä et voi aiheuttaa mitenkään keskenmenoa tekemällä työtäsi. Lepo on myös tottakai tärkeää, mutta ei tarkoita sitä, että työnteko pitäisi lopettaa. En ymmärrä, mitä tarkoitat sanomalla: "En tie miksi täällä on erikseen?"

Minun mielestä ei voi sanoa suoraan, että ei siitä ja siitä syystä saa sairauslomaa. Riippuu ihan lääkäristä, mistä kukin sitä alkaa kirjoittamaan. Itse olin alkuraskaudessa etovan olon ja väsymyksen vuoksi saikulla muutaman päivän (tein silloin 50% työaikaa, niin ei ollu tarvetta enempään). Ja tuntuu, et meidän terkka ja lääkäri kirjottais saikkua tosi helposti, kun vain pyytäis. Mutta totta on varmasti myös se, että suurin osa ei ala kirjoittamaan ”pienten” vaivojen takia. :)

liljatar: Jos olen oikein ymmärtänyt, eivät lääkärit nimenomaan (alku)raskauden takia tosiaan kirjoita sitä saikkua. Sinullakin on ollut syynä työkyvyttömyyteen väsymys ja huono olo. :) Saattaa olla, että olen väärässä, mutta joku voi valaista toki, joka paremmin tietää. :)

Triana kiva kuulla että teillä kuitenkin etenee tuo homma. On tuo hirveetä taas odottaa mutta jospa se leikkaus auttaisi asiaa

Mörkö kiva että pääsette pitkästä aikaa taas siirtoon!

Jero on teilläkin mennyt kyllä raskaimman kautta. Voimia sinne!

MindyH Tämä luonnollinen kierto aiheuttanu täälläkin kyllä vaan stressiä!

Täällä siis ensin jännitettiin osuuko ovis maanantaille ja sitten jännitettiin tuleeko sitä ollenkaan(mulla ollu ongelmia noitten ovis testien kanssa). Tänään sitten paniikissa varasin ajan yksärille että onko se jo menny ohi kun mun kiertoon ollaan jo pitkällä(kp13). No ei onneksi ollut mennyt ohi. On vaan outoa kun mulle tehtäisiin tuo PAS luonnolliseen kiertoon niin lääkäri silti anto ohjeeksi laittaa huomenna Ovitrellen jos ei aamulla hymynaamaa näy. Tää on nyt joku semi-luonnollinen kierto sitten mulla:grin olin varmaan niin epätoivosen olonen. Onneksi päästään nyt näkemään selviääkö tuo yksi ainokainen sulatuksesta. Siirto ois sitten ens tiistaina jos se selviää...

Niin ja jaksamista kaikille muillekin kaikkiin vaiheisiin!
Onnea Unique viivasta, siellä se komeilee!

Hei aurinkoinen! Tuo on kamala kolaus miehelle! Siinä on käsiteltävää ja paljon! Meillä tosiaan lahjasiittiöhoidot menossa, miehellä ei omia siittiöitä. Oli siinä paljon pureskeltavaa. On se mieli vaan ihmeellinen kun jotenkin siihen ajatukseen vain tottui eikä tällä hetkellä aina edes muista koko siittiöitä. Jos me joskus lapsi saadaan niin ei niitä geenejä enää siinä vaiheessa mieti. Ei kuitenkaan juuri sitä lasta olisi olemassa ilman meitä. Me se kuitenkin tehtiin, rakennuspalikoiden alkuperästä huolimatta.
Jaksamista teille asian käsittelyyn:Heartred

Muumuu, toki pitää olla oireita ja syy, miksi ei voi olla töissä. Ei se, et oot saanu plussan testiin ja pelkäät keskenmenoa riitä :) Lähinnä mun pointti yritti olla se, et aina kantsii kysyä ja yrittää, jos itse kokee, ettei pysty olemaan töissä ;)

Pisama jes, kiva kun ehditte saada vielä hoidon ennen kesätaukoa! :)

Ilpuri, kiva kun saat kaverin mukaan ajomatkalle, pitkä reissu olis yksinään. Toivottavasti ultrasta tulee hyviä uutisia.

Unique kyllä siinä jotain näkyy, mahtavaa! :) Seuraavaa testiä odotellessa.

Triana, voimia odotteluun. Toivottavasti saat leikkauksen mahdollisimman pian.

Heitsu no onpa sulla pitkällä testipäivä tosiaan. Kyllähän 2 viikkoa oviksesta pitäisi jotain jo testissä näkyä, ainakin useimmilla ihmisillä.

Mörkö, hyvä kuulla että limis oli tarpeeksi paksu ja siirto onnistuu. :)

Jero, hyvä että selvittävät asiaa enemmän, vaikka harmi että tuloksia saa odottaa noin pitkään.

bluebe no siinä on kunnon viivat, onnea!

MuuMuu toivottavasti näkyy jo ultrassa. Me otettiin silloin vasta 7+4 että varmasti näkyy. Mutta voihan sitä mennä uudestaan jos tilanne näyttää epäselvältä. Ainakin ruskuaispussin pitäisi näkyä vaikka syke ei vielä välttämättä.

Kiki, riippuu tosiaan lääkäristä antaako sairaslomaa. Mun yhdellä työkaverilla oli todella paha raskauspahoinvointi, joutui jopa sairaalaan pari kertaa kun ei pystynyt syömään mitään. Silti sai aina vain viikon sairaslomaa kerralla, sitten piti mennä uudestaan terveyskeskukseen missä tarkistivat tilanteen. Sinun kannattaa puhua peloistasi lääkärille ja myös neuvolassa. Mutta tosiaan raskaus yksinään ei ole sairaus. Jos ajattelee vaikka maatalousajan naisia, tai vieläkin monia raskaissa töissä olevia, niin töitä on usein tehty synnytykseen asti.
Kuitenkin: jos työhön kuuluu jotain mikä on vaarallista raskaana oleville, työnantajan pitää antaa muita töitä jotka eivät ole vaarallisia. Jos on liian raskasta fyysisesti, tai vaikkapa vaarallisia kemikaaleja tai muuta. Sinua ei voida irtisanoa siksi että olet raskaana, vaikka et voisikaan tehdä tavallisia töitäsi silloin. (Tarkoitan että jos saat lääkäriltä sairaslomaa.) Kannattaa myös kysyä työnantajalta miten teillä yleensä raskaana olevat tekevät. Työpaikallasi on varmasti ollut paljon muitakin raskaana olevia ennenkin.

Aurinkoinen voimia, on varmasti järkytys saada tuollaisia uutisia. Sulattelette tietoa rauhassa ja jos tuntuu siltä, voi miettiä lahjasoluhoitoja.

EmmaA, hyvä ettei ovis ollut mennyt ohi. Sun lääkäri varmaan ajatteli, että tuohon päivään mennessä follin pitäisi olla jo niin iso että jos ei ole itsekseen irronnut, on turvallista irrottaa irrotuspiikillä ja niin varmistaa että pääsette siirtoon.

Meillä huomenna toisen ICSI:n toinen ultra. Siinä selviää onko punktio tämän viikon perjantaina vai ensi viikon maanantaina.

Beisla: Käyn siis yksityisellä nyt perjantaina, TAYSissa aika 18.6, jolloin olis 7+3. :) Ihan vaan mielenrauhan saamiseksi. Tsemppiä teille ultraan!

Voi ei muumuu! Voisitko päästä sinne tays:siin päivystykseen ultraan? Tai missä teillä nuo naisten päivystykset hoidetaankaan.. :)
Itse olen ainakin aikoinaan pienemmästäkin vuodosta päässyt.. kun vähän vaikka liioittelee kipuja tms, kun ei ole kivaa olla kauheassa epätietoisuudessa.. :(

Takaisin