IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Paljon tsemppiä tuleviin punktioihin ja tulosten odotteluun! 🩷🌈 Täällä edelleen positiivinen hämmennys plussasta ja pohdin mikä keskusteluryhmä ois tarpeellinen vai olisiko. Seurailen täällä kiinnostuksella tuttujen kuulumisia!

Vielä kipukokemuksesta: omalla kohdalla oli myös kivuliaampi punktio mutta ei se mitään sietämötöntä kuitenkaan ollut. Neulanpistot tunsin juuri ja juuri lääkkeiltä, mutta sitten se välineiden pyörittely sattui alusta loppuun munasarjoihin sen verran paljon että oli vaikeaa hengittää syvään ja vesi nousi silmiin. Olisi varmaan pitänyt pyytää lisää lääkettä mutta lääkäri sanoi kun ähkin että juu vähän painetta tuntuu. Ite olin vaan että mistä helvetin paineesta tuo puhuu, että ihan kunnon kipua tämä on 😅 jälkeenpäin ajatellen ois pitänyt sanoa vastaan että eikun nyt sattuu kunnolla ja lisää lääkettä kiitos. Suonensisäistä laitettiin sitten vielä lepohuoneessa, muttei sekään ensimmäiseen tuntiin vienyt kaikkea kipua pois. Taitaa olla tosi yksilöllistä kenellä sattuu ja kenellä ei, eikä liity kyllä varmastikaan siihen että miten paljon on kipua harjoitellut.

hei just noin mäkin kuvailisin sitä, @Pikkuviikuna
En viiti kirjottaa silleen tarkasti kun kuulostaa tekstinä pahalta, ja pelottavalta, ja joka tapauksessa olin jossain suonensisäsissä opiaateissa (?) siinä, väitin lääkärille että oon liian selvin päin tähän, älä vielä alota, ja se kyllä odotti kuuliaisesti ja keskusteli hoitajien kanssa, kehotti yhtä lisäämään lääkitystä jne. Eli tosi hellästi suhtautuivat muhun kaiken aikaa. Mutta se ei kyllä ollut mitään ¨vähän painetta¨, mä tunsin sen neulan liikkeet (ei pelkästään lävistys). Sit he sanoi et otetaan tähän yks hoitaja lisään painamaan vastaan, näin tehtiin, ja niin se todellakin helpotti, heti oli vähemmän liikettä yms, vakaampi olo jne. Mutta edelleen oli terävän tuntuista ja siinä huuruisella päälläni koitin pohtia mitä nyt ja vedet kihahti silmiin. Tyypit siinä hoki että hyvin menee ja hengitä vaan syvään, tosi hyvin etenee nyt on jo monta kerättynä.

Muuten Pikkuviikuna, näkyykö sulle noi salaiset osiot? Lapsettomuus-foorumin ylälaidassa? Siellä on alue heille jotka on saavuttanu raskauden / vanhemmuuden lapsettomuuden jälkeen, yms kivikkopolut. Näetkö sen ja voisko se olla sulle hyvä? Kun ehkä tästä meitä muitakin ¨tuttuja¨ sit siirtyis sinne päin, tai ehkä siellä on jo muita jotka oli äsken vielä täällä :)

Jep, ei tartte missään nimessä kenenkään kipua etukäteen pelätä, mutta ei se pientäkään ollut. Kiitos vinkistä, näkyy joo! Ehkä ei ainakaan viime aikoina oo vaikuttanut kovin aktiiviselta keskustelu tai sitten en oo vielä kaikkia nurkkia tutkinut 😁

Jep, ei tartte missään nimessä kenenkään kipua etukäteen pelätä, mutta ei se pientäkään ollut. Kiitos vinkistä, näkyy joo! Ehkä ei ainakaan viime aikoina oo vaikuttanut kovin aktiiviselta keskustelu tai sitten en oo vielä kaikkia nurkkia tutkinut 😁
Ai joo! No jospa meistä mahollisimman moni siirtyis sinne ja aktivois sen :D En kans ite tiiä mitä tästä tekee jos/kun lopulta plussaa.

Tai voisko tällekin foorumiosiolle ihan vaan avata ketjun heille, jotka on tällä hetkellä kenties raskaana? Sit kaikki joilla on kemiallinen tai keskenmenopelko aiemmilta kerroilta yms vois olla tutussa porukassa eikä tuolla ¨Varsinaisilla raskausfoorumeilla¨, vaan ihan rauhassa siirtymävaiheessa. Ja sit me koskaan plussaamattomat voidaan vilkuilla tai vältellä :D

Onnea plussasta. 💕 Uskoisin, että useimpiin lasketun ajan kuukausiryhmiin osuu joitakin tuttuja myös täältä, esim. meillä elokuisissa on muutamia. Itse silti vielä täälläkin lueskelen ja joskus jotain kommentoinkin, vaikken tiedä onko se vähän tökeröä. 🫣 Käsittääkseni salaiset keskustelut nähdäkseen pitää sillä puolella säilyttää tietty aktiivisuus, joten se voi vaikuttaa myös asiaan. Toki riittää jos höpöttelee salaisen puolen hoidoista plussanneissa, mutta siellä on tosiaan ollut melko hiljaista.

Siinä mielessä hyvä, että täällä pyörii isompikin joukko kuin aktiivisessa hoidossa olevat, kun sitten voi todennäköisemmin osua joku, jolla on ollut juuri sama tilanne x ja saa siihen vertaistukea.

Voihan sinne yleiselle raskauspuolellekin tehdä oman ketjun heille, jotka siirtyneet lapsettomuuspuolelta. (En ole käynyt katsomassa, onko siellä ennestään sellaista, mutta ainakin oli oma ketju BBT-ketjulaisille, missä ehdin käväisemään loppuvuodesta.) Musta nuo yhdistävät ketjut on ajatuksen tasolla kivoja, kun lasketun ajan ryhmät rajoittuu siihen kuukauteen. Jospa kunpa johonkin raskausketjuun pääsisi vielä joskus siirtymään.. 🙏

Muokattu viimeksi:
Oletteko noudattaneet alkion siirtojen jälkeen jotain ruokavaliota jo? Mä olen tähän asti aina siirtojen jälkeen noudattanut raskausajan suostituksia, kuten ei salmiakkia tai raakaa lihaa/kalaa. Mutta nyt hus omapolulla on useasti kysytyissä kysymyksissä seuraava:

"Tein positiivisen raskaustestin, pitääkö minun noudattaa jotain ruokarajoite ohjeita? Raskauden aikana ei suositella alkoholin, tupakkatuotteiden tai muiden päihteiden käyttöä. Muita ruokarajotteita ei tässä vaiheessa vielä ole. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä käydään läpi suosituksia raskauden ajalle."

Eli tämän mukaan edes positiivisen testin jälkeen ei olisi vielä ruokarajoituksia. Vaikuttaa omasta mielestä tosi hurjalta. Mutta onko nyt ylihysteeristä jo ennen testiä stressata syömisistä?

No siis jos miettii raskautumista ilman lapsettomuushoitoja, niin siellähän on voitu elää hyvinkin huoletonta elämää ennen mahdollista positiivista testiä ja silti moni niistä päätyy hyvin. Itse pidättäydyin noissa suosituksen mukaisissa, eli ei alkoholia tai muitakaan päihteitä, vähensin kofeiinia 2 kuppiin päivässä, ja noh, inkivääriä välttelin, mutta muuten söin aika normaalisti, myös raakaa kalaa.

Luulenpa, että ne klinikalla ohjeistais toisin, jos olis tutkimusnäyttöä siitä, että kannattaa syödä raskausruokavaliolla heti siirron jälkeen 🙂 mutta ei siitä varmasti haittaa ainakaan ole.

Muokattu viimeksi:
En usko, että ennen positiivista raskaustestiä mikään syötävä olisi vielä erityisen haitallista, sitten kun istukka muodostuu, alkaa vasta verenkierron kautta siirtymään eri ainesosia sikiöön. Mutta raakaa lihaa ja kalaa ehkä välttelisin, jos niitä muutenkaan tykkäisin syödä, sillä jos listerian onnistuisi saamaan, niin voisihan se vaikuttaa kiinnittymiseenkin. Eilen juuri käväisi mielessä, että pitäisikö vielä juhannuksena jotain valkohomejuustoa maistella, jos kävisi niin onnekkaasti, että sitten ei kuukausiin olisikaan mahdollista. 🤔

Apua, mitä ihmettä @punktiopikkarit , kuulostaapa hirveeltä! Osasiko lääkäri yhtään arvella miksi oli niin kivulias? Oliko siinä anatomiassa jotain, että hankalassa paikkaa? Musta tuntuu et ne lääkkeet on vienyt aika hyvin sellaisen terävän pistokivun mut sit sellaseen paineeseen huonommin tehoaa kun esim viimeksi piti munkin mahaa painella. Ja että melkein sillä uä-anturilla tökkiminen on tuntunut ikävämmältä kuin se neula. No, en kyl osaa sanoa, viimeksi se eka neulanpisto oli myös aika ikävä mut tokaa ei sit tuntunut. Kai siinä on vähän sattumaa myös et jos sattuu pistämään jonkun tuntohermon kohdalta, kun hermokipuun ei myöskään opiaatit oikein tehoa. Joskus gonal-f pistäessäkin oon huomannut et pääosin ei tunnu juuri mitään mut satunnaisesti osuu aika mehevään kohtaan ja jää jomottamaan. (Sori meen aina tällaseen spekulaatiomoodiin kun kiinnostaa nää biologiajutut) Toivottavasti ois pian helpompi olla! Saitteko vielä tietoa hedelmöittyneistä?

Tervetuloa mukaan @Kanelikierre ! Toi punktiopikkarien tarina kyllä kuulosti hurjalta ja on tosiaan mahdollista että aina se punktio ei mene ihan niin putkeen että on kipua tai tulee jtn muuta, mutta pääosin kyllä tuntuu että suurimmalla osalla joko lähes kivuton tai jotain hetkellistä enintään. Oma kokemus on ollut että henkilökunta on tosi ihanaa ja huomioivaa ja on tosi herkillä antamassa lisää lääkettä jos vähänkin kulmia rypistää. Itse olen molemmilla kerroilla kokenut melkeimpä ne lääkkeet kamalammiksi kun minulla pyörittävät päätä niin kamalasti (tosin ei ole ollut rauhoittavaa, sitä ei julkisella kai niin herkästi anneta kuin yksityisellä ja kuulemma se auttaisi pyöritykseen/tekee niin ettei se haittaa). Ja tyypillisesti kipeintä tekee se neulalla emättimen seinästä läpi meneminen eli on aika hetkellinen kipu, luulen että kerran olet synnyttänyt ilman kivunlievitystä niin sua on kyllä valmisteltu. Itse koin sen just hankalana kun en oo ennen sillä alueella tuollaista kipua tuntenut niin oli vaikea varautua, vs jos sama neula ois vaikka käteen pistänyt niin ei olisi niin paha (ja mulla ekalla kertaa sattuikin enempi se kanyylin ronkkiminen käteen kuin punktio). Tosi paljon tsemppiä punktioon ja toivotaan että tulisi useampi tutkittava ja sieltä hyviä tuloksia!
Kiitos Tsempeistä! Neulalla rönkkimiset on mustakin aina epämukavia ja kanyyli harmitti synnärilläkin eniten (lähinnä kun sitä piti varuiksi pitää joku 2 vrk ). Felicitas tosiaan tarjoaa Diapamia heti alkuun niin sen ajattelin ottaa ja kaikki muutkin mömmöt mitä tarjotaan.

Hei arvoisat kanssafollikkelit yms kohtukansalaiset, mulla ois seuraava huoli päässäni tälleen yötä vasten. Mulle väläyteltiin tuoresiirron mahdollisuutta, yhtenä ehtona oli ¨kunhan toipuminen menee hyvin¨, mutta jäi kysymättä mitä toi käytännössä tarkottaa! (Toinen oli että alkioiän ja kohdun vaiheen on mätsättävä, ilmeisesti alkiot saa kehittyä hitaammin pitkässä viljelyssä, ja kaipa mä lähestyn punktion jälkeen menkkoja nopeemmin).

Musta kyllä tuntuu ihan siltä että kyllä todellakin toimenpiteessä on oltu! Mutta mua ei itteäni haittaa nippasut ja vihlasut yms jälkisäryt, jos tulisin raskaaks niin kaiken maailman alavatsatuntemuksia varmaan tulis matkan varrella :-) Mut lähinnä että onko se OK sen pienen kannalta? Mistä tiedän mikä toi toipumisen aste on alkion olosuhteiden kannalta?
Pitäskö mun vaan heittää viestiä klinikalle..

Minusta kyllä on myös täältä plussanneet tervetulleita tänne kommentoimaan, mutta voisi kyllä olla tosi kiva tänne yleiselle lapsettomuuspuolelle aloittaa myös joku "Hoidoista plussanneet" -keskustelu. Itse ainakin olisin kiinnostunut oman henkisen jaksamisen/hoitojen vaiheen mukaan lueskelemaan ja uskon että monelle muullekin, esim vasta hoitoja harkitseville voisi olla kiva lueskella positiivisia tarinoita ja päivityksiä. Näin myös varmaan näkyisi sitten jos joku haluaa jonkun tietyn käyttäjän matkaa lueskella profiilin kautta (ellei sitä ole ko käyttäjä rajoittanut), ainakin välillä itsestä kiva tutkia sitä kautta jos jollain samankaltainen tilanne tai muuten kiinnostaa vaikka jonkun vanhemman viestin luettuaan että mitenköhän kävi myöhemmin.

@punktiopikkarit mä varmaan kuuntelisin juurikin omaa oloa että jos on ihan ok ja selkeesti jo parempaan päin niin miksei siirtoon, jos sitten klinikalla vaan ovat sitä mieltä että järkevä siirtää. Mutta jos olisin hirmu kipeä ja huonovointinen ja menisi pahempaan/hyperioireita (kuten mulla ekasta) niin sitten en itse lähtisi tuoresiirtoon kun pelkäisin hyperiä ja muutenkin jaksamista. Toki meille tuoresiirto ei ole mahdollinen mutta tämä oli nyt mielikuvitusleikkiä :D Luottaisin klinikkaan siinä lääketieteellisessä puolessa.

Kauanko teillä on ollut vuotoa punktion jälkeen? Ohjeista ymmärsin että voi olla pari päivää. Meillä on juhannukseksi kylpylä varattu ja mietin että onkohan pe-ilta ok jo uida jos tiistaina on punktio? Tietty jos jotain poikkeavan huonoa oloa on niin sitten jätetään reissu väliin.

Takaisin