IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Mulla oli tänään eka folliultra ja näyttää siltä että hyperin riskin takia tulisi irrotukseen gonapeptyl. Vähän jännittää kypsyttääkö munasolut yhtä hyvin kuin ovitrelle 🤔.

Kyselin jo yksityiselläkin puolella mutta onko kenelläkään kokemuksia pidemmästä matkasta kotiin kylmäsäilytystä vaativien lääkkeiden kanssa? (Ovitrelle, gonapeptyl) Farmaseutti sanoi että tunti liian pitkä aika olla huoneenlämmössä mutta ei lähempääkään saa..

Muokattu viimeksi:
@Enkelinsiipi Luulen, että kaksi parasta siirretään ennen mahdollista uutta hoitokierrosta.. Toki, jos ekan jälkeen uhkaa loppuvuosi ja 43v synttärit tulla vastaan, niin sit pitää harkita jo ekan jälkeen. Ei olla vielä miehen kanssa juteltu syvällisesti nyt näiden tulosten jälkeen, mut voi olla myös niin, että hänen ajatuksissaan tämä yksi kierros on se ainoa.. Kun tähänkin on rahaa palanut paljon, koska oli paljon alkioita ja tutkittavaa.

@Trieste Suurin riski nimenomaan siihen, lähteekö tai jatkuuko raskaus, eivät siirtäisi jos olisi riski sairaaseen lapseen. Tietenkään koskaan ei mikään ole 100% varmaan, mutta lähtökohtaisesti näin.

@Purkkapallo Mä ostin Taysin apteekista ja kuljetin junamatkan päähän kylmäsäilytettäviä lääkkeitä, mukana oli pieni kylmälaukku ja muutama kylmäkalle. 👍🏻

Mulla oli tänään eka folliultra ja näyttää siltä että hyperin riskin takia tulisi irrotukseen gonapeptyl. Vähän jännittää kypsyttääkö munasolut yhtä hyvin kuin ovitrelle 🤔.

Kyselin jo yksityiselläkin puolella mutta onko kenelläkään kokemuksia pidemmästä matkasta kotiin kylmäsäilytystä vaativien lääkkeiden kanssa? (Ovitrelle, gonapeptyl) Farmaseutti sanoi että tunti liian pitkä aika olla huoneenlämmössä mutta ei lähempääkään saa..
Kylmälaukku + -kalle hyvä, MUTTA kannattaa eristää lääkepaketti esim. villasukalla tms., ettei lääke ole liiankin viileässä. On kokemusta muista kylmäsäilytettävistä, tätä käytän varotoimena.

Kiitos vastauksista 😊 Pitänee hommata joku kylmäkassi ja kylmäkalleja mukaan. Varmaan ehtivät jo sulaa sinä aikana kun ensin matka lääkäriin ja siellä ultrat sun muut ja viimeiseksi vielä apteekkiin. Varmaan silti viilentää jonkin verran..

@Purkkapallo mä itse asiassa kuljetin ovitrellen 5h matkan Helsinkiin junassa ja sit annoin olla huoneenlämmössä viel useamman tunnin ennen kuin pistin, koska olin ehtinyt mennä ostamaan sen kotipaikkakunnalta jo. Tutkin tätä ite netistä ja kysyin vielä farmaseuttikaverilta, ja sekä englanninkielisistä lähteistä että toisen maahantuojan suomenkielisestä ohjeesta löytyy että max 25 asteessa saa säilyttää 30 vuorokautta. Laitan liitteeksi vielä kaverin lähettämän kuvan tästä. Kyseessä siis Ovitrelle. Sanoi vaihtoehtona että kylmälaukku+kylmäkalle, ja jotain eristettä lääkkeen ympärille, erityisen tärkeää on että ei saisi jäätyä.

Liitteet

• Screenshot_20260421_211009_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20260421_211009_WhatsApp.jpg
    36.1 KB · Katsottu: 22

Mulle just tehtiin toi että irrotuspiikki-iltana hyperin riskin takia kaks piikkiä gonapeptyliä! Mulla oli 16 munasolusta 15 kypsää eli tiesivät täsmälleen ton ajotuksen. Mulle selitettiin et ei voi tehä tuoresiirtoo ilman HCG:ta sisältävää irrotuspiikkii (esim se Ovitrelle), mut jälkihyperin riskin takia ei tekis mulle muutenkaan tuoresiirtoa, joten siksi tuon voi skipata. Jos ne olis päättäny että tuoresiirto ois ollu mahollinen, kuulemma semmonen hoitosuunnitelma jossa oisin pistäny ovitrellea keräyspäivänä ja siitä kai joinakin päivinä eteenpäin, ois ollu mahollinen.

Kylmäsäilytyksestä, joo mä oon ostanu eri paikkakunnilta eri paikkakunnille mennessä, oon siis kirjaimellisesti vetäny Oulu-Helsinki väliäkin jo näillä hedelmällisyysmatkoilla (elämäntilanneasiaa). Nappaa jotain kylmää mukaan, mä oon siis jopa ostanu ihan vaan pakastehernepussin ja laittanu sen jonkun paidan hihaan ja reppuun lääkkeen kanssa - se ei saa myöskään jäätyä niin kato että siinä on jotain välissä. Nehän on valolle herkkiä myös että ei myöskään kassia paahteeseen ikkunalle. Moni niistä lääkkeist on toki semmosii että voi ottaa huoneenlämpöön kuukaudeksi jos sen on kuitenkin käyttämässä sen kuukauden aikana.

ähhh meillä on tänään viljelypäivä #5 ja lupasivat tälle päivälle päivityksen. Edellinen oli siis 24h keräyksen jälkeen, että meillä on ainoastaan yksi hedelmöittynyt munasolu, ja kolme joita vielä seuraillaan koska niissä on jotain hedelmöittymisen merkkejä. Tiiän kyllä että aika onnekasta sais olla että se yks etenis koko viljelyn läpi ja siirron ja pysyis kyydissä ja syntyis ja kaikkee.

ähhh meillä on tänään viljelypäivä #5 ja lupasivat tälle päivälle päivityksen. Edellinen oli siis 24h keräyksen jälkeen, että meillä on ainoastaan yksi hedelmöittynyt munasolu, ja kolme joita vielä seuraillaan koska niissä on jotain hedelmöittymisen merkkejä. Tiiän kyllä että aika onnekasta sais olla että se yks etenis koko viljelyn läpi ja siirron ja pysyis kyydissä ja syntyis ja kaikkee.
Pidetään peukkuja 👍🏻👍🏻

Mä täällä piinailen huomista että saadaanko vastauksia vielä vai tuleeko jossain kohtaa ilmoitus että menee vielä viikko lisää. Ihan epätodellinen olo kun omapolusta tuli sposti ja viesti että muistathan huomenna soittoaika - kuka vois unohtaa?? Varsinki tämmösen 6vko odottelun jälkeen 🤣

Näin jo toissayönä untaki et Maisaan oli vahingos vuotanu meidän tuloksia mun nähtäville mut sitten lääkäri/biologi soitti ja sano et vasta viikon päästä to pystyy alkaa suunnittelemaan yhtään mitään koska järjestelmät on semmosia.... 🫣 Unessa oli 7 tervettä alkiota että toivotaan sen osan olleen etiäinen 🤣

Pidetään peukkuja 👍🏻👍🏻

Mä täällä piinailen huomista että saadaanko vastauksia vielä vai tuleeko jossain kohtaa ilmoitus että menee vielä viikko lisää. Ihan epätodellinen olo kun omapolusta tuli sposti ja viesti että muistathan huomenna soittoaika - kuka vois unohtaa?? Varsinki tämmösen 6vko odottelun jälkeen 🤣

Näin jo toissayönä untaki et Maisaan oli vahingos vuotanu meidän tuloksia mun nähtäville mut sitten lääkäri/biologi soitti ja sano et vasta viikon päästä to pystyy alkaa suunnittelemaan yhtään mitään koska järjestelmät on semmosia.... 🫣 Unessa oli 7 tervettä alkiota että toivotaan sen osan olleen etiäinen 🤣
Sinullakin siis huomenna tulospäivä! Täällä ei tule työnteosta yhtään mitään. Toivon vaan todella, että merkattu kello 12.00 soittoaika tarkoittaa todellista soittoaikaa. Esim biologin soittoaika 5pv viljelyn jälkeen oli merkitty noin ja soitto oli tosiaan "päivän aikana". Omassa tapauksessa klo 15.52, että oli kyllä todella piinaava päivä.

Tsemppiä sinne! Mä itse toivon 1-2 siirtokelpoista, 8 alkiota meiltä tutkittiin.

Sinullakin siis huomenna tulospäivä! Täällä ei tule työnteosta yhtään mitään. Toivon vaan todella, että merkattu kello 12.00 soittoaika tarkoittaa todellista soittoaikaa. Esim biologin soittoaika 5pv viljelyn jälkeen oli merkitty noin ja soitto oli tosiaan "päivän aikana". Omassa tapauksessa klo 15.52, että oli kyllä todella piinaava päivä.

Tsemppiä sinne! Mä itse toivon 1-2 siirtokelpoista, 8 alkiota meiltä tutkittiin.
Joo, mulla merkattu klo 8 mutta soittavat "päivän aikana". 5pv viljelyn jälkeen soitti neljän jälkeen ja ehdin jo miettiä et onko meidät taas unohdettu tai jotai tapahtunu niille blastoille.

Ja TODELLA toivon että ne tulokset myös on tulleet eikä aamulla tuu ilmotusta et siirtyy viikolla 🫠

Tsempit myös sinne ja pidetään peukkuja että on prosentit todennäkösyyksiä paremmat🙏🏻

@Enkelinsiipi @Puolikuu Kiitos :red-heart: mielenkiintoista on, miten rakentavasti keskustelut lääkärin kanssa aina menevät. Sanoin ne kuuluisat sanat "teinköhän jotain joka vaikutti tähän?" ja vastaus oli toki "et tehnyt", mutta aina jää miettimään sitä. Sitten juteltiin tosiaan että endometrioosi oli saanut "ruokaa" mun PAS-kierroksien aikana ja luultavasti se vain tulehtui enemmän näistä kolmesta peräkkäistä hoidoista. Jossain määrin olisin toivonut että kierrosta oltais pysäytetty koska hänen varovaisuus tuli esille jo toisen ultran aikana (hän oli miettinyt että voisiko viikonlopun yli saada kaikki pienemmät follikkelit mukaan) mutta nythän tiedetään ettei se olisi auttanut kun sytokiinien määrä oli kaikissa varsmasti aika korkeat! Eilen illalla alkoi uusi kierto joten pääsen tänään illalla ottamaan eka pilleri, tulee olemaan pitkä kesä! Varaan käynnin lääkärille heinäkuun alussa, ennen kuin hän menee toiselle lomaviikolle ja silloin varmasti tiedetään että onko lääke toiminut, ja miten jatketaan.

@Zebra Hyvä kuulla kokemusta Endovellesta. Aloitan tänään sillä ja toivottavasti vaikuttaa muhunkin nopeasti. Mun pillerimäärän takia Gemini ehdotti että otan Endovelleä iltaisin, mahdollisimman kaukana Thyroxiinista joten mennään sillä. Eniten pelkään ehkä sitä ettei se toimis ollenkaan ja heinäkuussa pitää taas suunnitella jotain uutta strategiaa. Jos pitää käyttää hieman kauemmin niin se vielä sopii, mutta kai se seuraava stimulaatiokierros kertoo jo aika paljon sitten. Onko toivetta vai ei.

Endovellen lisäksi koska tässä on 3 kk aikaa tehdä muutoksia mun solutasolla aloitin Donafertyn annospusseja 2kpl päivässä joka nostaa myös foolihapon annosta, nostin q10 annostani reippaasti ja ajattelin kokeilla gluteeniton ja maidoton (tai no lähes jos nyt joku juhla on niin syön kai kakkua tms. siellä sitten) joka pitäisi auttaa sisäiseen tulehdustasoon. Olen allerginen vehnälle eli gluteeniton ei ole mikään uusi, mutta välttelen siis ruis, ohra jne. enemmän tässä seuraavien kuukausien aikana.

Juttelin myös äidilleni ensimmäistä kertaa vähän tarkemmin asioista, ilmeisesti olin jo joulun aikana jotain paljastanut mutta en oikein muista mitä silloin sanoin. Viime kuussa synttärijuhlissa olin sanonut että "asiat ovat käynnissä" mutta nyt avasin sitten aihetta hieman lisää ja hän kertoi mulle että hän oli silloin 80-luvulla saanut itsekin endometrioosin kuivatusta ja leikkausta ennen kuin sai omat ekat lapset. Tiesin jo että hänellä oli ollut endometrioosi mutta muut tiedot olivat mulle uusia. Odotan siis myös että kaikki (sisarukset, tädit, naapurit...) tietävät tästä asiasta ennen kesää. Onneksi en asu sielläpäin.

Kolmas asia mitä tein tässä ihan huvin vuoksi, oli budgetin laskeminen. Geminin kanssa tultiin siihen tulokseen että ilman piilokuluja (joita varmasti tulee jostain granaattiomenamehusta jne) niin olemme käyttäneet lähes 20K rahaa tähän. Gemini sanoi että sillä rahalla saisi uusi Toyota Yaris. Tiedän että tähän menee varmasti vielä rahaa, mutta eiköhän se toive ole että se puoli miljoonaa lahjoitetaan lapsen ensimmäisten 18 vuoden aikana kuitenkin! :rolling: me aloitettiin lahjonnat vähän aikaisemmin vaan!

Jaaha. Sain vähän lisää kylmää vettä niskaan, biologi oli laittanut viestin, että sittenkin kahdessa alkiossa oli havaittu riskikromosomeja. Jäljelle jääneet kolme on luokitukseltaan 10-15% jatkuvan raskauden todennäköisyys. Veti kyllä toiveet aika alas. Ja aloin miettimään, että pitäisikö ensimmäisen epäonnistuneen siirron jälkeen vain kuitenkin tehdä uusi keräys. Jos ehtisi 3kk ajan optimoida elämäntapoja ja ottaa kaikki mahdolliset lisäravinteet käyttöön... 😬 Mutta mulla on ensi viikolla soittoaika lääkärin kanssa siirron suunnitteluun, pitää tämäkin pohdinta tuoda silloin esille. Lisäksi Kelalta oli tullut lisäselvityspyyntö, missä kysyttiin vaikka mitä... Näinkö hän saadaan edes Kela-korvauksia... Ei paras päivä.

@StellaMom Toivon todella, että teillä lopulta hoidot toisivat vauvan syliin. ❤️ Se on hyvä, että on vielä keinoja käytettävänä. Kyllä sitä kummasti haluaa löytää rahat, jos on vielä kiviä kääntämättä. Ja tuo onkin hyvä tapa asennoitua rahan menoon. 👌

Me eilen illalla keskusteltiin, ja mies oli sitä mieltä, että kokeillaan siirtää nämä ja sitten se oli siinä. Eikä mitään uutta keräystä. No tänään kun saatiin uusia tietoja, niin sanoin hänelle, että minä haluaisin ekan epäonnistuneen jälkeen mahdollisesti tehdä uuden keräyksen. Mutta pitäisi sitoutua parantamaan elämäntapoja. Ei hän tyrmännyt, todennäköisesti jäi miettimään. Kymppitonni on palanut jo nyt ennen siirtoakaan ja saman verran menisi uudelleen miinus lääkkeet. Mä asennoidun nyt niin, että Kelalta ei saada tukia. Sain juuri palkankorotuksen ja hyvän bonuksen viime vuodesta. Voin vaikka maksaa isomman osan, jos se on siitä kiinni. En halua jäädä katumaan ja jossittelemaan loppuelämäksi. 🫤

Oho onpas täällä ollut uutisia suuntaan ja toiseen ja osa vielä odottaa. Onnittelut kaikille hyvistä uutisista ja vähemmän ilahduttavista kovasti tsemppejä ja myötätuulia❤️

Meilläkin huomenna h-hetki blastojen kanssa, eli biologilta odotellaan kuulumisia selvisikö yksikään alkiodiagnostiikkaan asti. Oma toive olisi 3-4 yhdeksästä. En uskalla toivoa viittä niinkuin viimeksi. Toki 1 tai 2 voi riittää, jos vain osuisi onnekortin kohdilleen sen fifty-fiftyn kanssa seuraavassa vaiheessa... Flunssa on ollut ankara mutta alkaa vähän helpottaa ja tämä päivä on ollut ihana, oon vaan lukenut mun lempikirjaa sohvalla ja syönyt tippaleipää😊 ei maistu nuhan takia mikään miltään mutta kiva raksutella😅

Ja sanon nyt vielä erikseen onnittelut kahdesta blastosta @kattohaikara92 , tulin tänne tänään katsomaan että olisiko sulle jo tullut uutiset niin ilahdutti kyllä😍😍
Kiitos!! Tiedän et se on silti tosi matala luku, mut se eka puhelu oli että vaan yks näyttäs alkaneen, mä siitä lähtien oon lähinnä ootellu että tulis tieto että alotellaan uusiks, niin loppuu kärvistely ja alkaa taas äskönin aika. Mutta hetkonen?? Siis meillähän voi olla jotain siirrettävää??
Kiitos vielä! Joo jännä synkka että nyt monelle on tullu ja tulossa uutisia.

Missä fiiliksissä sä oot? Käykö piinailu jaksamisen päälle? Huominen on lähellä - ai tippaleipää myydään jo, no eihän se vappukaan kaukana oo!

Mun mielestä kaks siirrettävää on tosi hyvä ja mun lääkäri taisikin sanoa joskus että about sitä tavoitellaan - toki saattoi tarkoittaa että alkiodiagnostiikassa jossa vielä yhdessä vaiheessa karsiutuu. Ja siis niin ihana yllätys toi että se luku tuplaantui😍

Mä rehellisesti onnistuin unohtamaan nää hommat pariksi päivää kun olin niin kipee, ja no sit töiden osalta oli tässä aikamoinen stressipaukku samassa, mut siitäkin on päästy nyt jollain tavalla eteenpäin. Aattelin etten edes käy palstalla ennen huomisen soittoa että pidän koko homman taka-alalla. Äsken vain yhtäkkiä tuli mieleen just että olisikohan sulle voinut tulla jo tulokset niin heti piti tulla tarkistamaan😄 ja olipa kiva, tuli sellainen optimistinen olo että ehkä meillekin olisi huomenna tulossa hyviä uutisia!

Ja jos ei olekaan vaan 0 blastoa niin sanotaanko että ainakin selkeyttää mun työstressiä, koska todettiin jo puolison kanssa että jos vielä se viimeinen julkisen kierros pitää syksyllä tehdä niin mä irtisanoudun mun toisesta työpaikasta (kaks ammattia), koska niin kiva kuin tämä kiire on ollutkin hämäämään yrittämiseltä, niin kyllähän se kuormittaa, välillä tosi pahastikin. En vain tähän asti ole halunnut luopua kun taloudellisesti olisi paljon epävarmempi tulevaisuus sitten, varsinkin jos tulisi raskaaksi ja tippuisi vanhempainrahalle, mutta ollaan todettu et sitten vaan diilataan sen tilanteen kanssa. Mieluummin vaikka pienempään kämppään lapsen kanssa kuin tässä isommassa tyhjien makuuhuoneiden kera🥲

Edit. Oho unohdin tägätä @kattohaikara92

Takaisin