IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Onko sulle siis lääkäri ohjeistanut, ettei omega 3 saa käyttää punkition aikaan? Kauanko ennen punktiota se olisi hyvä lopettaa. Mulle lääkäri ei ole sanonut mitään, mutta toisaalta en ole sanonut sitä syövänikään..
Omega kehotetaan aina lopettamaan ennen leikkauksia, kun vaikuttaa vereen ja verenvuotoon. Itselleni ei ole yksikään lääkäri tuosta maininnut, mutta tiedän, että monissa potilaille annettavissa leikkausohjeissa asiasta mainitaan.

Muistaakseni lopetin kapselien ja öljyn ottamisen ennen ensimmäistä punktiota. Siinä vuosin verta vain jokusen tipan, niin olen sen jälkeen syönyt omegaa myös stimulaation aikana. Pullosta lusikallinen joko camelinaöljyä tai pellavansiemenöljyä ja välillä myös öljykapseleita.

Muokattu viimeksi:
Okei apua mä en tiennyt, että Omega-3 olisi pitänyt lopettaa ennen punktiota. Pilasinkohan sillä nyt sitten kaiken. 😭 Lääkäri sitä suositteli mutta kukaan ei sanonut, että olisi pitänyt lopettaa sen ottaminen.

En tiedä olenko naivi, mutta ajattalen, että jos jokin todella tärkeää, niin se tulee kyllä hoitojen aikana ilmi. Hoidoissa tavataan useamman kerran lääkäreitä ja hoitajia. Jos joku heistä unohtaisi neuvoa jonkin merkittävän asian, niin asia tulisi ilmi jollakin muulla käynnillä, ohjelappusista tai ohjevideoista. Ei ole ihan minuutilleen milloin pistää tai mitä lisäravinteita syö milloinkin.

Punktiossa pistetään ja omegan käyttö voisi käsittääkseni haitata veren hyytymistä. Ajattelen, että omegan lopettaminen on varotoimi, jos punktiossa sattuisikin jotain yllättävää ja tulisi valtava verenvuoto ja sitten ongelma, ettei veri hyydy.

Hoidoissa voi murehtia vaikka mistä, kun ei voi tietää mistä mikäkin johtuu. On hyvä kuitenkin muistaa, että ihmiset tulee raskaaksi aliravittuina, ylipainoisina, stressaantuneina, sodissa ja monissa olosuhteissa, jotka eivät ole ideaalit. Ruokavaliota ja elintapoja on hyvä tarkastella, mutta harvoin mikään yksittäisen asia merkittävä.

Minua lohdutti, kun biologi sanoi, että jopa onnistuneissa hoidoissa jää usein epäselväksi missä vika oli ja miksi tuli onnistuminen. Vaikka on kurjaa, ettei tiedä mistä vaikeudet johtuvat, niin toisaalta tuo ajatus lohdullinen. Nämä asiat on vaan niin isoja, jopa isompian kuin nykyaikainen lääketiede. Paljon pystytään tekemään, mutta aina se ei johda toivottuun lopputulokseen.

Muokattu viimeksi:
Okei apua mä en tiennyt, että Omega-3 olisi pitänyt lopettaa ennen punktiota. Pilasinkohan sillä nyt sitten kaiken. 😭 Lääkäri sitä suositteli mutta kukaan ei sanonut, että olisi pitänyt lopettaa sen ottaminen.
Uskoisin että sillä ei punktion tulokseen ole vaikutusta vaan siihen että sinä ehkä itse vain vuodat mahdollisesti enemmän verta kuin muuten. Mutta tässä vaiheessa voisi sanoa että mitään pahaa ei sen käytön takia käynyt, kun punktiokin oli jo. ❤️

Vastaan, kun aihe kolahti tänään itselle. Ensikäynnillä lääkäri sanoi, että pari viikkoa ennen punktiota pitäisi jättää Omega-3 pois. Aikaa kului välissä, enhän minä muistanut sitä enää, kun niin monta asiaa on muistettavana muuten! 😱 Automaatilla vaan vetänyt aamuisin tabut nassuun. Onneksi nyt sen tajusin, kun on aikaa vielä 5 päivää punktioon! Kiitos tämän foorumin, toisessa ketjussa luettelin omia lisäravinteitani ja BLING, lamppu syttyi. 🙈 Paniikissa soitin klinikalle junamatkalta kotiin, ajattelin jo että tälläkö tämän ryssin... Mutta ei onneksi muuttanut suunnitelmia. Nyt en enää ota. 🙏
Kiitos. Ja ihanaa, että sulla asiat järjestyi ❤️Taas nähtiin, että näistä keskusteluista on hyötyä. Niin tiedän itse lopettaa sitten tarpeeksi ajoissa 😊

Meillä oli tänään punktio, enkä muistanut omegaa tauottaa, mutta eipä lääkäri tiistaina siitä myöskään sanonut🫣 pari hassua tippaa tuli vuoteluita, mutta illasta ei enää lainkaan, eli ei kaikki pilalla varmasti siitä syystä olisi @Cirice ☺️ toki, mulla on geenivirhe mikä aiheuttaa hyytymiä, mutta (hakataan puuta) ei koskaan tulppia oo ollut. Mutta en silti usko että siitä ihan hirveetä voi tapahtua, jos kaikki menee muuten hyvin.

On: meillä punktio meni ihan kivasto, mitä nyt sekoilua matkan varrelle mahtui. Tuoresiirroon ei päästä, mikä on aivan sieltä ja syvältä, mutta mieluiten näin, kun että mahdollisia alkioita ”heitettäisiin hukkaan”. Huhtikuun loppua, toukokuun alkua odotellessa, että päästään edes ilmoittautumaan🫠

En tiedä olenko naivi, mutta ajattalen, että jos jokin todella tärkeää, niin se tulee kyllä hoitojen aikana ilmi. Hoidoissa tavataan useamman kerran lääkäreitä ja hoitajia. Jos joku heistä unohtaisi neuvoa jonkin merkittävän asian, niin asia tulisi ilmi jollakin muulla käynnillä, ohjelappusista tai ohjevideoista. Ei ole ihan minuutilleen milloin pistää tai mitä lisäravinteita syö milloinkin.

Punktiossa pistetään ja omegan käyttö voisi käsittääkseni haitata veren hyytymistä. Ajattelen, että omegan lopettaminen on varotoimi, jos punktiossa sattuisikin jotain yllättävää ja tulisi valtava verenvuoto ja sitten ongelma, ettei veri hyydy.

Hoidoissa voi murehtia vaikka mistä, kun ei voi tietää mistä mikäkin johtuu. On hyvä kuitenkin muistaa, että ihmiset tulee raskaaksi aliravittuina, ylipainoisina, stressaantuneina, sodissa ja monissa olosuhteissa, jotka eivät ole ideaalit. Ruokavaliota ja elintapoja on hyvä tarkastella, mutta harvoin mikään yksittäisen asia merkittävä.

Minua lohdutti, kun biologi sanoi, että jopa onnistuneissa hoidoissa jää usein epäselväksi missä vika oli ja miksi tuli onnistuminen. Vaikka on kurjaa, ettei tiedä mistä vaikeudet johtuvat, niin toisaalta tuo ajatus lohdullinen. Nämä asiat on vaan niin isoja, jopa isompian kuin nykyaikainen lääketiede. Paljon pystytään tekemään, mutta aina se ei johda toivottuun lopputulokseen.
Mäkin ajattelen näin. Että jos jollain asialla olisi oikeasti tosi paljon merkitystä, niin se kyllä kerrottaisiin selkeästi. Loppujen lopuksi on aika vähän, mitä me voidaan itse vaikuttaa hoitojen onnistumiseen. Tavallaan lohdullista, mutta samalla todella turhauttavaa.

@Tiukuna tuun täältä välistä huutelemaan, kun mulla oli myös alhaiset hcg-arvot ekassa mittauksessa testipäivän jälkeen. Ja olin itsekin aikanaan pelko persiissä ja masentuneena redditin syövereissä, että meneeköhän kesken 😅 Eli mikä dpo/pp sulla on tuo 4+0 ? Kertoisi hieman enemmän kuin raskausviikot, kun ovisksen paikka voi vaihdella paljonkin. Mulla oli dpo15/pp10 Hcg-arvo 50. Se oli sen ajankohdan viitteisiin vähän alakanttiin, mutta kävin kontrollissa 48h päästä, jolloin arvo oli 108 ja lääkärin sanoi että tärkeintä on, että tuplaantuu tässä alussa parin päivän välein. Edelleen tyyppi kyydissä, eli kyllä ne alun alhaiset arvotkin tuottaa tulosta ✨

Kiitos kaikille rauhoittelusta! Lähti heti kierrokset päälle mutta ihan tottahan se on, että jos olisi jotenkin erityisen vakavaa niin eiköhän lääkärit sitten kuitenkin sanoisi.

Ja itse asiassa ihmettelin, että miksi tuntui, että vuosin verta vähän enemmän ja pidempään kuin aiemmilla kerroilla, joten ehkäpä tämä nyt sitten selittää sen. 😅

Takaisin