IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Mulla olis kysymys oireista punktion jälkeen. Tänään tyhjennettiin 16 follia, joissa kaikissa oli munasolu. Nyt iltaa kohti turvotus on pahentunut entisestään, mun vatsa ei ole koskaan ollut näin iso. Näytän siltä, että olisin viimeisilläni raskaana. Kipu on aika kovaa, lämpöpussi kyllä auttaa. Lienee kuitenkin normaalia näinkin paha turvotus? Vai soittelisitteko klinikalle 🤔

Mulla olis kysymys oireista punktion jälkeen. Tänään tyhjennettiin 16 follia, joissa kaikissa oli munasolu. Nyt iltaa kohti turvotus on pahentunut entisestään, mun vatsa ei ole koskaan ollut näin iso. Näytän siltä, että olisin viimeisilläni raskaana. Kipu on aika kovaa, lämpöpussi kyllä auttaa. Lienee kuitenkin normaalia näinkin paha turvotus? Vai soittelisitteko klinikalle 🤔
Oletko ottanut särkylääkettä? Mulla ei ole koskaan tullut kovin pahaa turvotusta stimulaation aikana tai punktion jälkeen. Vuosi sitten oli niin kovat kivut viikko punktion jälkeen, että kävin kahtena päivänä naistenklinikan päivystyksessä. Siellä joutuu odottamaan vuoroaan, mutta tutkivat huolella. Puhelimessa ensin kyselevät oireista ja antavat arvion kannattaako päivystykseen mennä.

Punktiossa munarakkulat tyhjennetään ja ne täyttyy pikkuhiljaa uudelleen, mikä voi aiheuttaa kipuja ja turvotusta. Käsittääkseni se ei kuitenkaan noin nopeasti tapahdu.

Näetkö omista tiedoista mitä punktiosta kirjattu? Oliko nestettä tai muuta "hälyttävää"?

Oletko ottanut särkylääkettä? Mulla ei ole koskaan tullut kovin pahaa turvotusta stimulaation aikana tai punktion jälkeen. Vuosi sitten oli niin kovat kivut viikko punktion jälkeen, että kävin kahtena päivänä naistenklinikan päivystyksessä. Siellä joutuu odottamaan vuoroaan, mutta tutkivat huolella. Puhelimessa ensin kyselevät oireista ja antavat arvion kannattaako päivystykseen mennä.

Punktiossa munarakkulat tyhjennetään ja ne täyttyy pikkuhiljaa uudelleen, mikä voi aiheuttaa kipuja ja turvotusta. Käsittääkseni se ei kuitenkaan noin nopeasti tapahdu.

Näetkö omista tiedoista mitä punktiosta kirjattu? Oliko nestettä tai muuta "hälyttävää"?
Oon joo ottanut panadolia sen mitä operaation jälkeen on saanut ottaa. Muistelen olleeni aika kipeä aiemminkin punktioiden jälkeen, mutta tämä on kyllä ihan uusi taso 😅 Punktio meni normaalisti, eikä mitään hälyttävää ollut. Noh, ehkä tää menee ohi parissa päivässä. Mittasin äsken, että 4kg on enemmän painoa tullut koko hoitokierroksen aikana, kaippa sekin on normaalia

@Pikkupandanen yleensä jos miettii onko joku normaalia, on jo siinä pisteessä että kannattaa soittaa naistenpäivystykseen tai mikä numero teillä onkaan. Sieltä annetaan oman kokemuksen mukaan suht selkeät ohjeet. Heille jää myös merkintä siitä, että soitit. Eli jos tilanne meniskin huonompaan niin heillä on jo tieto että soittelit aiemmin.

Jos oot pk-seudulla ja asioit Naistenklinikan kanssa, niin oma kokemus on että tekevät kaikkensa ettei sinne tule enempää ihmisiä. Eli jos vaisto sanoo, että nyt on asiat huonosti, vänkää itsesi päivystykseen.

Jos tulee lähtö päivystykseen niin pakkaa matkalaturi ja pientä evästä, eikä se hammasharjakaan ikinä kaduta.

Oon molemmista punktioista päässyt päivystykseen. Hyperiltä tuo tilanteesi mahdollisesti kuulostaa. Jos olo muuttuu tosi tukalaksi, soittaisin rohkeasti. Luultavasti pärjäät ihan vaan kotona. Siinä soitossa menee 5min ja saa mielenrauhaa paljon.

Tarvitseeko miehen tulla follikkeliultraan?

Mua ei juurikaan turvota (seuraan siis puntarilla painoa niin tiedän), lähinnä epämukava olo alavatsalla. Toki kipuja on. Huolettaa hieman ettei siellä kasva tarpeeksi/ei mitään.

@Pikkupandanen Kerro miten kävi 😨

Onko teille muille 35+v kerrottu todennäköisyyksiä? Itsellä takana 1. Ivf josta kolme alkionsiirtoa negana ja lääkäri yksityisellä totesi että ihan normaalia kun vaatinee yli 10 (hyvää) blastoa että saa elävän lapsen syliin. Että luultavasti tulee vielä useampi ivf keräys minulle.

Tätä ei esimerkiksi Tilkassa ole sanottu vaan aina toitotettu sitä 30% pas onnistumismahdollisuutta.

No kuitenkin. Olen aloittamassa 2. ivf:n vähän eri lääkkeillä huhtikuussa. Toivottavasti tulee tulosta ja tärppäisikin.
Ei ole puhuttu mahdollisuuksista, jokainen embryo on mahdollisuus. Jos on testattuja embryoita niin mahdollisuudet nousee. Tärkeintä on että kaikki mahdolliset esteen (kohdun asiat, kromosomit, muut sairaudet) on hoidettu/tutkittu ennen sitä. Mun mielestä lääkärit harvemmin haluavat antaa "prosentteja" tai "montako kertaa ennen..." vastauksia koska sitten jos se ei tapahdu siinä ajassa niin hoidettavalle tulee valehdeltu olo. Jokainen on niin erilainen kuitenkin :) Googlaamalla saa niitä prosentteja, mutta sekin on keskiverto. Mulla 2 IVF kierrosta, 2 PAS ja kolmas IVF kierros edessä.

Mua ei juurikaan turvota (seuraan siis puntarilla painoa niin tiedän), lähinnä epämukava olo alavatsalla. Toki kipuja on. Huolettaa hieman ettei siellä kasva tarpeeksi/ei mitään.

Meillä ei tarvinnut tulla miehen follikkeliultraan. Ei siellä mitään kovin ihmeellistä tapahdu. Ekassa taisi mies olla, kun sattui sopivaan päivään, mutta yleensä ei ole noille välikäynneille päässyt.

Muakin on aina huolettanut, mahtaako kasvaa yhtään follikkelia. Suhteellisen oireeton olen ollut sen noin ekan viikon stimulaatiota. Mutta kyllä niitä sitten aina ollut kasvussa ihan hyvä määrä, vaikka onkin tuntunut siltä, ettei siellä kasvaa mitään.

Mulla ei ole ollut hyperin riskiä kun folleja on aika vähän mutta siis aloita kipulääkkeillä ja levolla juuri. Eka punktio mulla juuri kova turvotus ja kova kipu kun käytti vatsan ympärillä olevat lihakset. Toisella kerralla ei ollut oikeastaan mitään menkkakipuja pahempia, vähän buranaa ja kahden päivän päästä oli jo aika normaali olo. Oon lukenut että hyperin oireet ovat kova vatsakipu (nyt kuvittelen "en pysty seisomaan tai nukkumaan" tyylistä), pahoinvointia tai hengenahdistusta ja että se pahenee ajan kanssa, eli ei välttämättä tunnu heti samana päivänä vaan muutaman päivän päästä.

Onko eka ultra? Miehen ei tarvitse tulla mukaan ultrakäynteihin, meillä mies tulee punktioon, siirtoon ja joskus suunnittelukäynteihin. Kaikki ultrat olen käynyt yksin, turhaa meidän molempien on istua siellä katsomassa niitä folleja. Mullakaan ei ole vatsaturvotusta ollut kauhean isot mutta juuri tukala olo ja epämukavaa tiukoissa vaatteissa. Mulla kasvaa sellaiset 10-12 follikkelia viimeisillä kahdella stimulaatiolla, mutta tyhjennetään aina vain ne jotka ovat tarpeeksi isoja (eli missä kypsä munasolu luultavimmin voi olla. Viimeksi tyhjennettiin vain 6 kpl ja saatiin 4 munasolua, kaikki kypsiä kyllä. Alussahan ne ovat n. 7-10mm ja tokalla ultralla kasvavat yleensä siihen 15-18mm, kaikki alle 16mm follikkelit mun lääkäri on jättänyt punktiossa ottamatta kun näyttäisi siltä että yli 18mm on paras mahdollinen siihen. (tämä siis mulla, jotkut ovuloivat 17mm jälkeen, toiset 22mm jälkeen. Olen luultavasti niitä jotka tarvitsevat isompia folleja)

Sitten vähän omaanapaa:
Kyselin mieheltä mielipidettä välikierrolle, koitanko tikuttaa ovulaatiota vai ei? Hän oli innoissaan siitä toki koska seksiä, ja musta tuntuu että välillä se seksi näiden kaikkien hoitojen aikana jää vähän vähäisemmäksi ja liian suunniteltua tai "nyt voisi koska ensiviikolla ei voi kun on tukala olo ennen/jälkeen punktiota/siirtoa jne jne. Oletteko kuitenkin yrittäneet luomusti myös välikierroksilla vai onko se ollut enemmän "tulee jos tulee!" tyylillä silloin :Eyes:

@StellaMom
Eka ja ainoa ultra ilmeisesti 🤔

Ei ole kokemusta välikierroista, mutta oman ymmärrykseni mukaan aina kannattaa yrittää. Ainahan niitä ihmeitö tapahtuu. Tällä palstallakin oli joku, jolla oli molemmat tuubat tukossa ja rypäleraskaus, ja silti tuli luomusti raskaaksi.

Itsellä aika säännöllinen kierto, niin on ollut helppoa arvioida milloin ovulaatio on suunnilleen ollut. Viime kierrossa testasin ovulaatiota ihan vaan siksi, että oli helpompaa arvioida miten seuraavan kierron aikataulut asettuvat. Että siinä mielessä suosittelen testaamaan. Toisaalta jos testaaminen aiheuttaa stressiä, niin sitten ehdottomasti pitää taukoa. Itsellä tosin taukokuukausinakin tulee sellaista "onkohan ovis nyt...?" märehtimistä.

Miestä tarvitaan varsinaisesti vain punktion yhteydessä, kun hän antaa spermanäytteen. Senkin voi toki antaa kotona eli siinäkään miehen ei ole pakko tulla klinikalle.

Lääkärikäynnit on yleensä keskellä päivää, joten olen käynyt niissä yksin. Mies ollut mukana punktioissa.

Takaisin