IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Oi että, oon niin pahoillani huonoista uutisista siittiöiden osalta @Tiuhtiviuhti ja Hattivattinen :red-heart:

Meillä kanssa selvisi alkusyksystä isoja haasteita miehen siittiöissä, ja ensimmäinen diagnoosi oli kryptozoospermia. Tieto tuli yksityiseltä simppa-analyysissa, ja saatiin lähete julkiselle hoitoihin. Ensikäynti oli joulukuussa, joulu-tammikuussa tehtiin miehelle lisää verikokeita ja kivesultra, ja tammikuussa päästiin IVF-jonoon. Tai ICSI:hän siitä tulee.

Oon enemmän kirjoitellut näistä vaiheista tuolla salaisen puolen miehestä johtuva lapsettomuus -ketjussa, siellä on paljon tietoa muidenkin vastaavista kokemuksista. Tsemppiä niin paljon ja haleja! Itse ainakin etenkin näin jälkikäteen tunnistan, että diagnoosin saaminen ja sitä seuraavat kuukaudet ensikäyntiä odottaen oli kyllä shokki ja tänastisen matkan vaikein paikka. :red-heart:

Mä tuun ilmottamaan, että jään tänne lueskelemaan ja ottamaan vähän tuntumaa asioihin. Meillä pe tulossa ensimmäinen ja viimeinen inssi, koska vasteet lääkkeisiin ollut haasteellisia. Nyt oli kaksi follia 12 ja 16mm auki olevalla puolella, mutta limakalvo melko huono. Tämän jälkeen siis päästään ivf-jonoon Tilkkaan. Ehkä just ennen kesäsulkua päästäisi aloittamaan.

Oon foorumilla uusi, tosiaan ensikäynti käytynä yksityisellä klinikalla viime viikolla Helsingissä. Vielä vähän mietityttää mitä kaikkia juttuja kirjotan julkiselle foorumille - miten tuonne salaiselle puolelle pääsisi?

Takaisin