IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Endo-keskustelun jatkoa: Mulla äitini on ollut hyvin tietoinen miten endo oireilee ja sanoi nuorena että mulla luultavasti on sellainen kun mä kärsin kivuista eri tavalla kuin mun kaksi siskoa. (Äidillä oli myös endo, hän kävi kohdunpoistossa joskus 45 vuotiaana neljän lapsen jälkeen koska kivut). Vuodot olivat runsaammat, pidemmät ja kivut kovemmat kuin heillä. Sitten olin ehkä 20-vuotias kun aloitin ehkäisymenetelmien rumbaan tulla, suurin syy oli se että sanoin lääkärille mun epäilyistä ja hänen mielestä epillerit olivat oikea ratkaisu tähän. Ensin erilaiset pillerit, laastarit, renkaat, kyllä nämä olivat ihan ok, ja mun endo varmaan hieman rauhoittui. Valitettavasti sain 2010 kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosia ja nämä eivät sopineet ollenkaan mun kiplirauhaslääkkeen kanssa ollenkaan (kaikki himot lähti, ei kiinnostanut seksi). Sitten vaihdoin kuparikierukkaan ja huomasin että himot palasivat aika nopeasti, tämän poistin 2018 kun päätettiin miehen kanssa aloittaa yritykset. Tämän kaiken aikana olin käynyt papa-kokeissa, gynetutkimuksissa jotta sain vaihtaa lääkkeitä jne. Mutta aina kun sanoin että mulla saattaa olla endo, niin ei tehty mitään tutkimusta onko näin. Kun poistin kierukkaa, niin se nainen sanoi että voi olla että se haittaa raskautumista, mutta ei tutkinut asiaa. Tämä kaikki pääkaupunkiseudun julkisella puolella.

2021 kävin ensimmäistä kertaa yksityisellä (felicitas) ja sekin lääkäri keskittyi mun painoon enemmän kuin endo-epäilyyn. Kyllä, painoni oli aivan liian kaukana hyvästä bmistä mutta hän ei edes lähtenyt tutkimaan mistä se johtuisi (tässä vaiheessa uudet laihdutuslääkkeet olivat buumi USAssa mutta eivät rantautueet Suomeen vielä). Sain kuitenkin painoa pudotettua omalla tiukalla ruokavaliomuutoksella ja salin lisäyksellä jopa 20 kiloa. Seuraavalla kerralla mentiin kyselemään apuja 2023, tehtiin aukiolotutkimusta mutta se jäi siihen, sama asia uudestaan. Laihduta. Kokeilin taas vuoden verran ja 5 kiloa sain pois ehkä. 2024 saatiin nykyinen lääkäri ja hän lähti asiaa tutkimaan perusteellisemmin. Tästä tuli nopeasti selville että insuliiniresistenssi aiheutti epäonnistumista laihdutuksessa= lääkkeet tähän, endometrioosi munasarjoissa (kuulemma aika selkeä kun parin/kolmen ultrassa oli aina siellä ja samankokoinen riippumatta kierrosta ja toki mun oireiden perusteella) = diagnoosi. Puolessa vuodessa sokeritasapaino oli jo parempi mutta ei paino lähtenyt vielä kunnolla laskemaan joten vaihdettiin lääkettä ja 8 kkn aikana oli se 20 kiloa mennytkin. Olin saavuttanut hänen bmi raja ja aloitettiin ivf hoidot. Hän pitää aina mielessä se endo, joka kerta tutkii ettei ole lähtenyt kasvamaan, tarkisti stimulaation aikana follikkelit jotka kasvavat sen ympärillä että pääseekö kaikkia tyhjentämään. prednisonista keskusteltiin, päätettiin lisätä tämä mun lääkkeisiin varmuuden vuoksi vaikka mun endo näyttäisi olevan aika rauhallinen eikä pitäisi häiritä kiinnittymistä.

Tämän tarinan perusteella sanoisin että on todellakin tuurista kiinni, saako lääkärin joka on tietoinen kaikesta mitä apuja tarvitsee. Olen sanonut tämän ennenkin tässä forumilla, että vaikka meidän tarina ei päätyisi hyvin niin olemme saaneet kaiken mahdollisen avun mitä olisimme voineet saada. Se on selkeetä! Endon sijainti ratkaisee paljon myös, munasarjoissa se voi vaikuttaa munasolujen laatua tai follikkeleiden kasvua.

Tästä tuli pitkä teksti :Upside Down Face:

”Itsellä on aina ollut todella niukat kuukautiset, eikä kuukautiskivutkaan ole olleet mitenkään pahat. Suolisto-oireilusta (ibs-tyyppistä) olen kärsinyt jostain 2015 alkaen ja alasekäkivut kroonistuivat 2020. Silti esim yksityisellä ei gyne nähnyt mitään.”

Siis tämä on ihankun mun omasta elämästä! Ihan joka kohta😅 Jopa ulostuskivut, mutta ne tulee aina kuukautisten aikaan. Tuntuu ettei endoa oikein osaa kaikki tulkita
No niin, sit kannattaa lukea paljon endometrioosista ja pitää omia puolia lääkärissä! Voi olla ettei se vielä näy ultrassa, mutta kasvaa pikkuhiljaa.

Yks mitä voit jo itseksesi tehdä, on käyttää antioksidantteja (NAC, alfalipoeenihappo, C-vitamiini, D-vitamiini, Omega-3, E-vitamiini, A-vitamiini, melatoniini, CoQ10) ja varmistaa että folaatti ja rautavarastot on kunnossa. NACista on mm. tutkimuksia helpottamaan endometrioosikipuja, oon itse vetänyt sitä 3-4x500mg/pv noiden muiden lisäksi ja koen että antioksidanteistakin oli jo iso apu.
Sen lisäksi panosta uneen, liiku ja syö terveellisesti. Paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja kuituja vaihdellen. Magnesium iltaisin auttaa itseä pitämään vatsan pehmeänä, niin selviän ulostuskivun kanssa. Ilman sitä tekisin kuolemaa joka päivä...

Kuten @StellaMom tuossa sanoi, endometrioosidiagnoosin saanti on kyllä ihan tuurista kiinni, miten hyvin näkyy ultrassa ja kuinka osaava ultraaja. Mulla on jo endo kasvanut läpi emätin seinän, joten sen näkee lääkärit jo paljaalla silmälläkin, jos vaan osaavat katsoa oikeaan kohtaan. Silti yksityinen gyne ei sitä 2,5 vuotta sitten löytänyt...

Onneksi endotutkimuksia on alkanut tulemaan todella paljon, suosittelen esim sellaista instatiliä kuin @ditto.daily. Paljon tietoa endometrioosista ja tutkimuksista, mm. GLP-1 lääkkeistä povataan apua endometrioosiin. Nykyään löytyy myös sellainen testi kuin ReceptivaDX jolla voidaan tutkia löytyykö endometrioosimarkkereita, mut en tiedä tekeekö sitä suomessa kukaan.

Silläkin uhalla että vaikutan siltä että tyrkytän LDN:ää kaikille, niin tää oli mun mielestä ihan super hyvä tutkimus aiheesta alkioiden kiinnittymisongelmiin:

Oon itse ollut nyt marraskuusta asti LDN:llä ja alaselkäkivut on helpottanut merkittävästi ja muutenkin sellainen olo että kroppa toimii ja palautuu paremmin. Lisäksi nyt tammikuussa saatiin IVF syklistä 30 kypsää munasolua, kun vähän yli vuosi sitten saatiin 15, eli käytännössä 50% enemmän. Toki oon käyttänyt isoja määriä antioksidantteja koko vuoden ja elän terveellisesti, mut silti uskon että ratkaisevin tekijä oli LDN. Yhtään siirtoja ei vielä ole tehty LDN:n aikana, eikä nyt tehdäkään ennen kuin meen leikkaukseen. Päätin että haluan saada kohdun pois mutkalta, kun endometrioosi vetää sitä niin pahasti taaksepäin mutkalle ja se saattaa olla isoin syy (kroonisen tulehduksen lisäksi), mikä estää kiinnittymistä. Ehtiipähän sit LDN:kin vaikuttaa pidempään ja poistaa tulehdusta. LDN:ää on turha kysellä julkiselta puolelta, sillä se on kokeellinen lääkitys, eikä tutkimuksia ole vielä riittävästi, jotta julkisella sitä suostuttaisiin määrätä. Mut jos joku haluaa suosituksen lääkäristä Turussa, niin voi laittaa yksityisviestiä.

Ai niin ja tosta endon sijainnista. Mulla on käynyt siinä mielessä tuuri, että endopesäke on kohdun takaosassa, eikä munasarjoista löytynyt ultrassa lainkaan. Selittää varmasti miksi munasolureservi on niin hyvä. Pesäke tosin krymppää kohdun ja peräsuolen rasvan ja ties mitä muuta kasaan, joka ilmeisesti selittää mun kroonisen alaselkäkivun. Oonkin aina yrittänyt selittää lääkäreille ja fyssareille, että tuntuu kuin jokin vetäis lantion sisältä lantiota solmuun, mut kaikki on vaan kohotellut olkapäitään ja todenneet ettei osaa auttaa.

Mulla on PMDD riesana, kovin vähän tuntuu löytyvän tietoa, miten mahtaa tuo IVF mennä jos on jo omillekin luontaisille hormoneille tällä tavalla ¨allerginen¨ :´D Missä on muuten ylipäätään infopläjäykset meille, jotka tarvittais ehkäsymenetelmiä sairauden/oireiden hallintaan, mutta raskautta yrittäessä tietenkään ei voi käyttää? Se on ollu yksi vaikea osuus mulle tässä yrittämisessä, eipä siinä että sopivaa ehkäisyä olis vuosien varrella muutenkaan löytyny.
Minulla ei ehkä ihan PMDD ole ollut, mutta ahdistus on ollut kyllä ajoittain sellaista että ei ole ehkä normaalia PMS-oireilua. Mulla on ilmeisesti myös endometrioosi, joka loppuvaiheessa kiertoa saattaa aiheuttaa hieman hormonitoimintaan vajautta.

Mulle sopivin lääke tähän on ollut minipillerit, ja ne ovat pitäneet kyllä oireilut kurissa. Nyt toki kun lapsihaave on meneillään niin en voi käyttää. Meille on tehty aika paljon kaikkia hoitoja, tässä mun henkisten oireiden lista:

-Letrozol (yleensä inssit, alkukierto): aika ikävä lääke. Aiheuttaa kiukkuisuutta, itkuherkkyyttä ja lievää ahdistusta koko kuukautiskierron ajan, ja ikävin olo tietysti ne 5pv kun sitä käyttää
-Synarela (ivf pitkä kaava): hirvein lääke koko hoidoissa. Tämä pahensi omia mielenterveysongelmia rutkasti. Masensi ja ahdisti 24/7
-Menopur (ivf): ei henkisiä ongelmia
-Ovitrelle: ei henkisiä ongelmia
-lugesteron+terolut (alkion siirron jälkeen): itkuherkkyyttä, pientä kiukkuilua, mutta keltarauhashormoni piti minipillereiden tavoin ahdistusta poissa. Tavallaan oli aika hyväkin olo, paitsi piinailu sinänsä oli kamalaa
-progynova (estreogen priming -ivf) : väsyttää, itkuherkkyyttä. Aika ok henkisesti

Minulla ei ehkä ihan PMDD ole ollut, mutta ahdistus on ollut kyllä ajoittain sellaista että ei ole ehkä normaalia PMS-oireilua. Mulla on ilmeisesti myös endometrioosi, joka loppuvaiheessa kiertoa saattaa aiheuttaa hieman hormonitoimintaan vajautta.

Mulle sopivin lääke tähän on ollut minipillerit, ja ne ovat pitäneet kyllä oireilut kurissa. Nyt toki kun lapsihaave on meneillään niin en voi käyttää. Meille on tehty aika paljon kaikkia hoitoja, tässä mun henkisten oireiden lista:

-Letrozol (yleensä inssit, alkukierto): aika ikävä lääke. Aiheuttaa kiukkuisuutta, itkuherkkyyttä ja lievää ahdistusta koko kuukautiskierron ajan, ja ikävin olo tietysti ne 5pv kun sitä käyttää
-Synarela (ivf pitkä kaava): hirvein lääke koko hoidoissa. Tämä pahensi omia mielenterveysongelmia rutkasti. Masensi ja ahdisti 24/7
-Menopur (ivf): ei henkisiä ongelmia
-Ovitrelle: ei henkisiä ongelmia
-lugesteron+terolut (alkion siirron jälkeen): itkuherkkyyttä, pientä kiukkuilua, mutta keltarauhashormoni piti minipillereiden tavoin ahdistusta poissa. Tavallaan oli aika hyväkin olo, paitsi piinailu sinänsä oli kamalaa
-progynova (estreogen priming -ivf) : väsyttää, itkuherkkyyttä. Aika ok henkisesti

Suuri kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta!

Takaisin