IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Tuosta huikean (ja tosi poikkeuksellisen) korkeasta tuloksesta kannattaa huomioida, että tosiaan @Arrr sanoikin jo hänellä olevan PCOS. Silloin munasolureservi ja follikkelimäärät voi olla tosi isoja.
Tällai rumasti asioita toisesta olettaen olettaisin myös, että hän on kohtalaisen nuori (ja todellakin saa korjata jos olen väärässä). Ja joskus pcos kanssa vastetta on myös vaikea löytää, kun pienillä lääkeannoksilla ei välttämättä saada kasvua ja sit taas isommilla määrillä folleja voi kasvaa todella hurja määrä. Tai sit toisilla heti tulee ”överivaste”.

Pcos voi joskus myös tarkoittaa että vaikka soluja saadaan paljon, ei niiden laatu ole välttämättä parasta mahdollista ja katoa käykin paljon. Mutta näillä alkiomäärillä uskon, että kerätyistä iso osa on kehittynyt myös blastoiksi.
Niin, mä tosiaan olen 28v ja näissä hoidoissa se on kai etulyöntiasema. Ei oltaisi tosiaan ikinä uskottu, että saataisiin 27 munasolusta pakkaseen yhteensä 21 blastoa (5päiväisiä ja 6päiväisiä). Tuntuukin jotenkin väärältä ja pelottaa, kun tää stimulaatiokierros oli niin ”helppo”, että vielä tulee tapahtumaan jotain pahaa ja raskautuminen ei onnistu 😬

Niin, mä tosiaan olen 28v ja näissä hoidoissa se on kai etulyöntiasema. Ei oltaisi tosiaan ikinä uskottu, että saataisiin 27 munasolusta pakkaseen yhteensä 21 blastoa (5päiväisiä ja 6päiväisiä). Tuntuukin jotenkin väärältä ja pelottaa, kun tää stimulaatiokierros oli niin ”helppo”, että vielä tulee tapahtumaan jotain pahaa ja raskautuminen ei onnistu 😬
21 blastoa on kyllä uskomaton tulos, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen tuollaista saalista. Meillä saatiin 21 kypsästä munasolusta 5 blastoa. 😅 Tsemppiä siirron odotteluun! 😊

21 blastoa on kyllä uskomaton tulos, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen tuollaista saalista. Meillä saatiin 21 kypsästä munasolusta 5 blastoa. 😅 Tsemppiä siirron odotteluun! 😊
Kiitos ❤️ koko ajan pelottaa, että kantaan on kirjoteltu vääriä tietoja tai jotain 🙀🤣 meillä on onneks ens pe jo pas-siirron ultra kp 10 eli ollaan varmasti silloin viisaampia kaikessa 😍

Onko kellään tietoa, että saako punktion jälkeen lentää? Mun tekis mieli hirveästi varata reissua viikolle, jonka tiedän olevan sairaalan sulkuviikko, mutta mahdollinen munasolupunktio olisi ennen sitä. Tässä mietin uskaltaako varailla matkaa vai varautuuko pysymään kotimaassa.

Onko kellään tietoa, että saako punktion jälkeen lentää? Mun tekis mieli hirveästi varata reissua viikolle, jonka tiedän olevan sairaalan sulkuviikko, mutta mahdollinen munasolupunktio olisi ennen sitä. Tässä mietin uskaltaako varailla matkaa vai varautuuko pysymään kotimaassa.
En tiedä onko tästä jotain virallista ohjeistusta, mutta englanninkielisillä sivuistoilla suositukset vaihtelivat 2-10vrk punktion jälkeen. Ensimmäisinä päivinä lentäminen voi olla vähintään epämukavaa turvotuksen vuoksi. Hyperstimulaatio saattaa tulla myöhemmin, jonka vuoksi korkean riskin potilaille oli suositeltu 10vrk odottamista että näkee tuleeko oireita. Veritulppariski on kai jonkin verran koholla, joten kompressiosukat ja liikkuminen lennolla on ainakin suositeltavaa. Miettisin vähän myös sen mukaan että millainen sairaanhoidon taso kohdemaassa on, jos joku ongelma sit ilmeneekin. Ja matka mielellään tietysti niin et saa peruttua jos tuleekin joku ongelma.

Olen itse toipunut keräyksestä pari kertaa nopeasti, mutta viime keväänä meni kolme-neljä viikkoa. Jouduin silloin menemään päivystykseen voimakkaiden kipujen takia. Tuon kokemuksen jälkeen en suosittelisi kenellekään matkaa pian munasolukeräyksen jälkeen. Miten ulkomailla pääsee lääkäriin? Miten he ymmärtää mistä kyse? Mielestäni turha riski, vaikka ymmärrän halun saada elämään jotain kivaa rankan hoidon jälkeen.

Ekasta punktiosta toivuin nopeasti ja olin kaksi päivää myöhemmin Tallinnassa, ei mitään ongelmaa. Toisesta palautuminen oli ihan toinen tarina, olin kipeä ja väsynyt 3-4 päivää. Oman (toisen) kokemuksen perusteella en lähtisi lentämään. Kannattaa ainakin selvittää mitä vakuutus sanoisi tilanteessa jos matkaan pääsee mutta koneessa tai matkalla sattuu jotain. Vähän eri asia seuraava, mutta kerron silti 😀 Meillä oli pari vuotta sitten matka varattuna, 3 päivää ennen lähtöä diagnosoitiin kohdunulkoinen raskaus. Lääkäri sanoi, että omalla harkinnalla voi lentää, mutta jos esim lentokoneessa sattuisi jotain ei vakuutus korvaisi kun olin tietoinen kohdunulkoisesta ja liittyvistä riskeistä. Peruttiin matka, ei uskaltanut ottaa mitään riskejä.

Heippa kaikille! Uskaltaudun tänne mukaan, kun tuleva ensimmäinen hoitokierros häämöttää. Olen 42v, mies 46v ja toista lasta on yritetty nyt vuosi. Marraskuussa plussasin, mutta vain viikon verran ehdin olla tietoisesti raskaana ennen kuin tuli varhainen keskenmeno. Sen jälkeen kypsyi ajatus hoitoihin hakeutumisesta, koska aikaa ei ole rajattomasti ja sukusolujen laadusta ei ole takeita. Kävimme tammikuun lopulla Ovumiassa ensikäynnillä ja tehtiin suunnitelma aloittaa nyt seuraavasta kierrosta. AFC oli 8+(7-8) ja AMH 2,3, joten määrien suhteen on ihan hyvä tilanne. Miehen siemennesteessä oli todennäköisesti kuumetautien tappamia siittiöitä paljon (55%) ja A-luokkaisia vain 1%. Suunnitelma on siis ICSI, toki jonkin verran palautumista voi ehtiä tapahtumaan, sen näkee sitten. Nyt odottelen ovulaatiota, että voisin ennakoida seuraavan kierron alkupäivämäärän. Yritän päästä käymään kotipaikkakunnalla ekassa ultrassa, toiseen menen sitten Tampereelle. Olen nyt arvannut käynnin päivämäärän Premomin ennusteen mukaan ja toivon että saan sitä siirrettyä tarpeen mukaan, kun oviksen bongaan. Luteaali on minulla aina ollut samanpituinen. 🙏

Osaatteko enemmän tietävät kertoa, miten teillä on ajoittunut keräysajankohta verrattuna normaaliin kiertoon? Minulla on ovisplussa yleensä kp17..19, on hajontaa vähän vielä molempiin suuntiin. Toinen mitä oon pohtinut, niin ajoitetaanko lääkkeiden avulla asioita niin, että viikonloput ei tule sotkemaan kuvioita? Laitan kyllä vielä kyselyä klinikalle eri asioista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. ☺️

Hirveästi tsemppiä kaikille eri vaiheissa oleville! ❤️

Heippa kaikille! Uskaltaudun tänne mukaan, kun tuleva ensimmäinen hoitokierros häämöttää. Olen 42v, mies 46v ja toista lasta on yritetty nyt vuosi. Marraskuussa plussasin, mutta vain viikon verran ehdin olla tietoisesti raskaana ennen kuin tuli varhainen keskenmeno. Sen jälkeen kypsyi ajatus hoitoihin hakeutumisesta, koska aikaa ei ole rajattomasti ja sukusolujen laadusta ei ole takeita. Kävimme tammikuun lopulla Ovumiassa ensikäynnillä ja tehtiin suunnitelma aloittaa nyt seuraavasta kierrosta. AFC oli 8+(7-8) ja AMH 2,3, joten määrien suhteen on ihan hyvä tilanne. Miehen siemennesteessä oli todennäköisesti kuumetautien tappamia siittiöitä paljon (55%) ja A-luokkaisia vain 1%. Suunnitelma on siis ICSI, toki jonkin verran palautumista voi ehtiä tapahtumaan, sen näkee sitten. Nyt odottelen ovulaatiota, että voisin ennakoida seuraavan kierron alkupäivämäärän. Yritän päästä käymään kotipaikkakunnalla ekassa ultrassa, toiseen menen sitten Tampereelle. Olen nyt arvannut käynnin päivämäärän Premomin ennusteen mukaan ja toivon että saan sitä siirrettyä tarpeen mukaan, kun oviksen bongaan. Luteaali on minulla aina ollut samanpituinen. 🙏

Osaatteko enemmän tietävät kertoa, miten teillä on ajoittunut keräysajankohta verrattuna normaaliin kiertoon? Minulla on ovisplussa yleensä kp17..19, on hajontaa vähän vielä molempiin suuntiin. Toinen mitä oon pohtinut, niin ajoitetaanko lääkkeiden avulla asioita niin, että viikonloput ei tule sotkemaan kuvioita? Laitan kyllä vielä kyselyä klinikalle eri asioista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. ☺️

Mulla keräys on tapahtunut suurin piirtein samana päivänä kuin normaalisti ois ovis, kp 14. Mutta kaikki riippuu lääkkeiden vasteesta, eli jos piikittelet ja vaste menee nopeammin kuin normaalissa kierrossa niin irrroituspiikki on varmasti ennen kp 17-19. Ensimmäinen UÄ kertoo yleensä paljon jo, toinen on yleensä vahvistus siitä että ovulaatiota voidaan käynnistää 😊

Mulla oli keräys kp 14. Ovulaatio on kp 12-19, useimmiten kp12-14 välillä.
Ultralla seurataan tilannetta ja sen mukaan voidaan säätää lääkitystä ja ajoittaa ovis oikeaan kohtaan 😊 mulla eka ultra oli kp 10 ja siinä tuli vähä lisää piikittelyä mutta selvis kuitenkin jo tuleva punktiopäivä.

Takaisin