Sain lueattua (tai kuunneltua)
It starts with the egg-kirjaa tänään. Alla hieman havaintoja tästä:
Olisinpa lukenut tätä aikaisemmin, mutta ennen kuin IVF-tarinani virallisesti alkoi, kaikki tuntui niin etäiseltä. Nyt kuitenkin odotusajan (eli ennen seuraavaa alkionsiirtoa) kuuntelin tämän kokonaisuudessaan Spotifystä (Premium tilauksella saa ilmeisesti kuunnteltua kirjoja siellä) ja tuli sellaista info pläjäystä että huhhu! Muistutan toki että tämä on jenkki-kirja ja jos hän sanoo jotain poikkeavaa siihen mitä lääkärisi on sanonut, niin mene aina lääkärin ohjeiden mukaan. Mutta tästä voi tuoda asioita ja ratkaisuja keskusteluun mukaan. Tässä kolme asiaa mitä tämä vahvisti minulle:
1. Lääkärini on tutkinut minua hyvin perusteellisesti ennen aloitusta. Kaikki insuliiniresistenssit ja endometrioosin tulehdukset on otettu huomioon juuri kuten kirjassakin puhuttiin. Kilpirauhasen takia tehty lisätestit prolaktiinin osalta esim. En itse silloin ymmärtänyt miksi tiettyjä asioita tutkittiin koska kun googlaat jonkun testin niin sillä voi olla itsessään ihan erilainen tarkoitus.
2. Kaikki ne pienetkin muutokset voivat aiheuttaa hyviä muutoksia. Q10, melatoniini, DHEA, myo-inositoli jne. paljon erilaisia lisiä mitä voisi laittaa päivittäiseen cocktailiin. Jotkut kannattaa kuitenkin kysellä lääkäriltä, esim DHEA ei kannata yksin mennä lisäämään. Itse lisäsin d-vitamiinia, c-vitamiinia, q10 ja jatkoin toki mun mamavitamiinilla. Nämä kaikki ovat ok käyttää ja lääkäri hyväksyi q10 mun edellisen punktion jälkeen. Useimmat pitää syödä mielellään yli 3 kk jotta vaikuttaisivat IVFn kierroksessa (3kk kestää se kehitys munasarjoista follikkeleihin) mutta jos 10kk voi olla ennen kuin vaikutus näkyy. Kannattaa myös muistaa että jos siittiöiden laatu on priimaa niin munasolu joutuu korjaamaan vähemmän ja keskittyy niihin muihin asioihin. Eli ravintolisät miehille myös!
3. Tuli pientä toivoa tähän hommaan. Kaikki tämä tieto toi minulle ehkä pienen turvan, että tämä on prosessi. Minun täytyy muistaa, että jokainen kierto joka ei päädy raskauteen on mahdollisuus kokeilla jotain uutta tai tuo infoa tulevaan.
Jos et ole lukenut tai kuunntellut tätä niin voin hyvin suositella. Kirja on hyvin tieteellinen ja numeroita kerrotaan paljon, jos havainnollistat asioita paremmin lukemalla (näkemällä) niin suosittelen fyysistä kirjaa tai e-kirjaa.
Onko joku muu lukenut ja saanut samanlaisia havaintoja tästä?