IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Tuosta huikean (ja tosi poikkeuksellisen) korkeasta tuloksesta kannattaa huomioida, että tosiaan @Arrr sanoikin jo hänellä olevan PCOS. Silloin munasolureservi ja follikkelimäärät voi olla tosi isoja.
Tällai rumasti asioita toisesta olettaen olettaisin myös, että hän on kohtalaisen nuori (ja todellakin saa korjata jos olen väärässä). Ja joskus pcos kanssa vastetta on myös vaikea löytää, kun pienillä lääkeannoksilla ei välttämättä saada kasvua ja sit taas isommilla määrillä folleja voi kasvaa todella hurja määrä. Tai sit toisilla heti tulee ”överivaste”.

Pcos voi joskus myös tarkoittaa että vaikka soluja saadaan paljon, ei niiden laatu ole välttämättä parasta mahdollista ja katoa käykin paljon. Mutta näillä alkiomäärillä uskon, että kerätyistä iso osa on kehittynyt myös blastoiksi.
Niin, mä tosiaan olen 28v ja näissä hoidoissa se on kai etulyöntiasema. Ei oltaisi tosiaan ikinä uskottu, että saataisiin 27 munasolusta pakkaseen yhteensä 21 blastoa (5päiväisiä ja 6päiväisiä). Tuntuukin jotenkin väärältä ja pelottaa, kun tää stimulaatiokierros oli niin ”helppo”, että vielä tulee tapahtumaan jotain pahaa ja raskautuminen ei onnistu 😬

Niin, mä tosiaan olen 28v ja näissä hoidoissa se on kai etulyöntiasema. Ei oltaisi tosiaan ikinä uskottu, että saataisiin 27 munasolusta pakkaseen yhteensä 21 blastoa (5päiväisiä ja 6päiväisiä). Tuntuukin jotenkin väärältä ja pelottaa, kun tää stimulaatiokierros oli niin ”helppo”, että vielä tulee tapahtumaan jotain pahaa ja raskautuminen ei onnistu 😬
21 blastoa on kyllä uskomaton tulos, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen tuollaista saalista. Meillä saatiin 21 kypsästä munasolusta 5 blastoa. 😅 Tsemppiä siirron odotteluun! 😊

21 blastoa on kyllä uskomaton tulos, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen tuollaista saalista. Meillä saatiin 21 kypsästä munasolusta 5 blastoa. 😅 Tsemppiä siirron odotteluun! 😊
Kiitos ❤️ koko ajan pelottaa, että kantaan on kirjoteltu vääriä tietoja tai jotain 🙀🤣 meillä on onneks ens pe jo pas-siirron ultra kp 10 eli ollaan varmasti silloin viisaampia kaikessa 😍

Onko kellään tietoa, että saako punktion jälkeen lentää? Mun tekis mieli hirveästi varata reissua viikolle, jonka tiedän olevan sairaalan sulkuviikko, mutta mahdollinen munasolupunktio olisi ennen sitä. Tässä mietin uskaltaako varailla matkaa vai varautuuko pysymään kotimaassa.

Onko kellään tietoa, että saako punktion jälkeen lentää? Mun tekis mieli hirveästi varata reissua viikolle, jonka tiedän olevan sairaalan sulkuviikko, mutta mahdollinen munasolupunktio olisi ennen sitä. Tässä mietin uskaltaako varailla matkaa vai varautuuko pysymään kotimaassa.
En tiedä onko tästä jotain virallista ohjeistusta, mutta englanninkielisillä sivuistoilla suositukset vaihtelivat 2-10vrk punktion jälkeen. Ensimmäisinä päivinä lentäminen voi olla vähintään epämukavaa turvotuksen vuoksi. Hyperstimulaatio saattaa tulla myöhemmin, jonka vuoksi korkean riskin potilaille oli suositeltu 10vrk odottamista että näkee tuleeko oireita. Veritulppariski on kai jonkin verran koholla, joten kompressiosukat ja liikkuminen lennolla on ainakin suositeltavaa. Miettisin vähän myös sen mukaan että millainen sairaanhoidon taso kohdemaassa on, jos joku ongelma sit ilmeneekin. Ja matka mielellään tietysti niin et saa peruttua jos tuleekin joku ongelma.

Olen itse toipunut keräyksestä pari kertaa nopeasti, mutta viime keväänä meni kolme-neljä viikkoa. Jouduin silloin menemään päivystykseen voimakkaiden kipujen takia. Tuon kokemuksen jälkeen en suosittelisi kenellekään matkaa pian munasolukeräyksen jälkeen. Miten ulkomailla pääsee lääkäriin? Miten he ymmärtää mistä kyse? Mielestäni turha riski, vaikka ymmärrän halun saada elämään jotain kivaa rankan hoidon jälkeen.

Ekasta punktiosta toivuin nopeasti ja olin kaksi päivää myöhemmin Tallinnassa, ei mitään ongelmaa. Toisesta palautuminen oli ihan toinen tarina, olin kipeä ja väsynyt 3-4 päivää. Oman (toisen) kokemuksen perusteella en lähtisi lentämään. Kannattaa ainakin selvittää mitä vakuutus sanoisi tilanteessa jos matkaan pääsee mutta koneessa tai matkalla sattuu jotain. Vähän eri asia seuraava, mutta kerron silti 😀 Meillä oli pari vuotta sitten matka varattuna, 3 päivää ennen lähtöä diagnosoitiin kohdunulkoinen raskaus. Lääkäri sanoi, että omalla harkinnalla voi lentää, mutta jos esim lentokoneessa sattuisi jotain ei vakuutus korvaisi kun olin tietoinen kohdunulkoisesta ja liittyvistä riskeistä. Peruttiin matka, ei uskaltanut ottaa mitään riskejä.

Heippa kaikille! Uskaltaudun tänne mukaan, kun tuleva ensimmäinen hoitokierros häämöttää. Olen 42v, mies 46v ja toista lasta on yritetty nyt vuosi. Marraskuussa plussasin, mutta vain viikon verran ehdin olla tietoisesti raskaana ennen kuin tuli varhainen keskenmeno. Sen jälkeen kypsyi ajatus hoitoihin hakeutumisesta, koska aikaa ei ole rajattomasti ja sukusolujen laadusta ei ole takeita. Kävimme tammikuun lopulla Ovumiassa ensikäynnillä ja tehtiin suunnitelma aloittaa nyt seuraavasta kierrosta. AFC oli 8+(7-8) ja AMH 2,3, joten määrien suhteen on ihan hyvä tilanne. Miehen siemennesteessä oli todennäköisesti kuumetautien tappamia siittiöitä paljon (55%) ja A-luokkaisia vain 1%. Suunnitelma on siis ICSI, toki jonkin verran palautumista voi ehtiä tapahtumaan, sen näkee sitten. Nyt odottelen ovulaatiota, että voisin ennakoida seuraavan kierron alkupäivämäärän. Yritän päästä käymään kotipaikkakunnalla ekassa ultrassa, toiseen menen sitten Tampereelle. Olen nyt arvannut käynnin päivämäärän Premomin ennusteen mukaan ja toivon että saan sitä siirrettyä tarpeen mukaan, kun oviksen bongaan. Luteaali on minulla aina ollut samanpituinen. 🙏

Osaatteko enemmän tietävät kertoa, miten teillä on ajoittunut keräysajankohta verrattuna normaaliin kiertoon? Minulla on ovisplussa yleensä kp17..19, on hajontaa vähän vielä molempiin suuntiin. Toinen mitä oon pohtinut, niin ajoitetaanko lääkkeiden avulla asioita niin, että viikonloput ei tule sotkemaan kuvioita? Laitan kyllä vielä kyselyä klinikalle eri asioista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. ☺️

Hirveästi tsemppiä kaikille eri vaiheissa oleville! ❤️

Heippa kaikille! Uskaltaudun tänne mukaan, kun tuleva ensimmäinen hoitokierros häämöttää. Olen 42v, mies 46v ja toista lasta on yritetty nyt vuosi. Marraskuussa plussasin, mutta vain viikon verran ehdin olla tietoisesti raskaana ennen kuin tuli varhainen keskenmeno. Sen jälkeen kypsyi ajatus hoitoihin hakeutumisesta, koska aikaa ei ole rajattomasti ja sukusolujen laadusta ei ole takeita. Kävimme tammikuun lopulla Ovumiassa ensikäynnillä ja tehtiin suunnitelma aloittaa nyt seuraavasta kierrosta. AFC oli 8+(7-8) ja AMH 2,3, joten määrien suhteen on ihan hyvä tilanne. Miehen siemennesteessä oli todennäköisesti kuumetautien tappamia siittiöitä paljon (55%) ja A-luokkaisia vain 1%. Suunnitelma on siis ICSI, toki jonkin verran palautumista voi ehtiä tapahtumaan, sen näkee sitten. Nyt odottelen ovulaatiota, että voisin ennakoida seuraavan kierron alkupäivämäärän. Yritän päästä käymään kotipaikkakunnalla ekassa ultrassa, toiseen menen sitten Tampereelle. Olen nyt arvannut käynnin päivämäärän Premomin ennusteen mukaan ja toivon että saan sitä siirrettyä tarpeen mukaan, kun oviksen bongaan. Luteaali on minulla aina ollut samanpituinen. 🙏

Osaatteko enemmän tietävät kertoa, miten teillä on ajoittunut keräysajankohta verrattuna normaaliin kiertoon? Minulla on ovisplussa yleensä kp17..19, on hajontaa vähän vielä molempiin suuntiin. Toinen mitä oon pohtinut, niin ajoitetaanko lääkkeiden avulla asioita niin, että viikonloput ei tule sotkemaan kuvioita? Laitan kyllä vielä kyselyä klinikalle eri asioista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. ☺️

Mulla keräys on tapahtunut suurin piirtein samana päivänä kuin normaalisti ois ovis, kp 14. Mutta kaikki riippuu lääkkeiden vasteesta, eli jos piikittelet ja vaste menee nopeammin kuin normaalissa kierrossa niin irrroituspiikki on varmasti ennen kp 17-19. Ensimmäinen UÄ kertoo yleensä paljon jo, toinen on yleensä vahvistus siitä että ovulaatiota voidaan käynnistää 😊

Mulla oli keräys kp 14. Ovulaatio on kp 12-19, useimmiten kp12-14 välillä.
Ultralla seurataan tilannetta ja sen mukaan voidaan säätää lääkitystä ja ajoittaa ovis oikeaan kohtaan 😊 mulla eka ultra oli kp 10 ja siinä tuli vähä lisää piikittelyä mutta selvis kuitenkin jo tuleva punktiopäivä.

Kiitos teille vastanneille. ☺️ Tosiaan yritän vähän etukäteen ennakoida työkalenteria, että mille päivälle se voisi todennäköisesti osua... Tai millaisella hajonnalla oikeastaan on todennäköistä. 😅 Eka ultra on suunnitelmassa kp7-8.

Mä olin alkuviikolla punktiossa ja loppu viikosta lähdettiin reissuun... ekat päivät piti olla vielä aika löysissä vaatteissa, kun vatsa oli turvoksissa vielä!
Mulla tosin tiedettiin, et tuoresiirtoa ei tehdä hyperin riskin vuoksi. Mut ilmoittautumislomakkeessa kysyttiin suunniteltuja lomia ja mulle sanottiin, et jos olisin silloin tiennyt reissusta, niin ei olis otettu siihen kiertoon hoitoon.

Sain lueattua (tai kuunneltua) It starts with the egg-kirjaa tänään. Alla hieman havaintoja tästä:
Olisinpa lukenut tätä aikaisemmin, mutta ennen kuin IVF-tarinani virallisesti alkoi, kaikki tuntui niin etäiseltä. Nyt kuitenkin odotusajan (eli ennen seuraavaa alkionsiirtoa) kuuntelin tämän kokonaisuudessaan Spotifystä (Premium tilauksella saa ilmeisesti kuunnteltua kirjoja siellä) ja tuli sellaista info pläjäystä että huhhu! Muistutan toki että tämä on jenkki-kirja ja jos hän sanoo jotain poikkeavaa siihen mitä lääkärisi on sanonut, niin mene aina lääkärin ohjeiden mukaan. Mutta tästä voi tuoda asioita ja ratkaisuja keskusteluun mukaan. Tässä kolme asiaa mitä tämä vahvisti minulle:
1. Lääkärini on tutkinut minua hyvin perusteellisesti ennen aloitusta. Kaikki insuliiniresistenssit ja endometrioosin tulehdukset on otettu huomioon juuri kuten kirjassakin puhuttiin. Kilpirauhasen takia tehty lisätestit prolaktiinin osalta esim. En itse silloin ymmärtänyt miksi tiettyjä asioita tutkittiin koska kun googlaat jonkun testin niin sillä voi olla itsessään ihan erilainen tarkoitus.
2. Kaikki ne pienetkin muutokset voivat aiheuttaa hyviä muutoksia. Q10, melatoniini, DHEA, myo-inositoli jne. paljon erilaisia lisiä mitä voisi laittaa päivittäiseen cocktailiin. Jotkut kannattaa kuitenkin kysellä lääkäriltä, esim DHEA ei kannata yksin mennä lisäämään. Itse lisäsin d-vitamiinia, c-vitamiinia, q10 ja jatkoin toki mun mamavitamiinilla. Nämä kaikki ovat ok käyttää ja lääkäri hyväksyi q10 mun edellisen punktion jälkeen. Useimmat pitää syödä mielellään yli 3 kk jotta vaikuttaisivat IVFn kierroksessa (3kk kestää se kehitys munasarjoista follikkeleihin) mutta jos 10kk voi olla ennen kuin vaikutus näkyy. Kannattaa myös muistaa että jos siittiöiden laatu on priimaa niin munasolu joutuu korjaamaan vähemmän ja keskittyy niihin muihin asioihin. Eli ravintolisät miehille myös!
3. Tuli pientä toivoa tähän hommaan. Kaikki tämä tieto toi minulle ehkä pienen turvan, että tämä on prosessi. Minun täytyy muistaa, että jokainen kierto joka ei päädy raskauteen on mahdollisuus kokeilla jotain uutta tai tuo infoa tulevaan.

Jos et ole lukenut tai kuunntellut tätä niin voin hyvin suositella. Kirja on hyvin tieteellinen ja numeroita kerrotaan paljon, jos havainnollistat asioita paremmin lukemalla (näkemällä) niin suosittelen fyysistä kirjaa tai e-kirjaa.
Onko joku muu lukenut ja saanut samanlaisia havaintoja tästä? :Upside Down Face: :Eyes:

Sain lueattua (tai kuunneltua) It starts with the egg-kirjaa tänään. Alla hieman havaintoja tästä:
Olisinpa lukenut tätä aikaisemmin, mutta ennen kuin IVF-tarinani virallisesti alkoi, kaikki tuntui niin etäiseltä. Nyt kuitenkin odotusajan (eli ennen seuraavaa alkionsiirtoa) kuuntelin tämän kokonaisuudessaan Spotifystä (Premium tilauksella saa ilmeisesti kuunnteltua kirjoja siellä) ja tuli sellaista info pläjäystä että huhhu! Muistutan toki että tämä on jenkki-kirja ja jos hän sanoo jotain poikkeavaa siihen mitä lääkärisi on sanonut, niin mene aina lääkärin ohjeiden mukaan. Mutta tästä voi tuoda asioita ja ratkaisuja keskusteluun mukaan. Tässä kolme asiaa mitä tämä vahvisti minulle:
1. Lääkärini on tutkinut minua hyvin perusteellisesti ennen aloitusta. Kaikki insuliiniresistenssit ja endometrioosin tulehdukset on otettu huomioon juuri kuten kirjassakin puhuttiin. Kilpirauhasen takia tehty lisätestit prolaktiinin osalta esim. En itse silloin ymmärtänyt miksi tiettyjä asioita tutkittiin koska kun googlaat jonkun testin niin sillä voi olla itsessään ihan erilainen tarkoitus.
2. Kaikki ne pienetkin muutokset voivat aiheuttaa hyviä muutoksia. Q10, melatoniini, DHEA, myo-inositoli jne. paljon erilaisia lisiä mitä voisi laittaa päivittäiseen cocktailiin. Jotkut kannattaa kuitenkin kysellä lääkäriltä, esim DHEA ei kannata yksin mennä lisäämään. Itse lisäsin d-vitamiinia, c-vitamiinia, q10 ja jatkoin toki mun mamavitamiinilla. Nämä kaikki ovat ok käyttää ja lääkäri hyväksyi q10 mun edellisen punktion jälkeen. Useimmat pitää syödä mielellään yli 3 kk jotta vaikuttaisivat IVFn kierroksessa (3kk kestää se kehitys munasarjoista follikkeleihin) mutta jos 10kk voi olla ennen kuin vaikutus näkyy. Kannattaa myös muistaa että jos siittiöiden laatu on priimaa niin munasolu joutuu korjaamaan vähemmän ja keskittyy niihin muihin asioihin. Eli ravintolisät miehille myös!
3. Tuli pientä toivoa tähän hommaan. Kaikki tämä tieto toi minulle ehkä pienen turvan, että tämä on prosessi. Minun täytyy muistaa, että jokainen kierto joka ei päädy raskauteen on mahdollisuus kokeilla jotain uutta tai tuo infoa tulevaan.

Jos et ole lukenut tai kuunntellut tätä niin voin hyvin suositella. Kirja on hyvin tieteellinen ja numeroita kerrotaan paljon, jos havainnollistat asioita paremmin lukemalla (näkemällä) niin suosittelen fyysistä kirjaa tai e-kirjaa.
Onko joku muu lukenut ja saanut samanlaisia havaintoja tästä? :Upside Down Face: :Eyes:
Onpas mielenkiintoisia poimintoja, kiitos kun jaoit tänne 🤩 pitäisköhän itsekin kuunnella kirja, nyt olisi aikaa kun oon saikulla poskiontelo ja otsaontelotulehduksen takia eikä pysyy paljoa mitään tekemään tai tuntuu että pää räjähtää, olisi siis oiva tilaisuus kuunnella kirja 😊

Kilpirauhasen takia tehty lisätestit prolaktiinin osalta esim.
Multa tutkittu paljon asioita, mutta prolaktiinin mittaaminen ei ole tullut esille julkisella eikä yksityisellä. Jos tuo prolaktiini olisi yleinen lapsettomuutta selittävä tekijä, niin olettaisin, että olisi tullut esiin näiden neljän vuoden aikana. Mitä äsken googlailin, niin liiallinen prolaktiini voi haitata ovulaatiota ja tehdä kierrosta epäsäännöllisen. Ei siis kuulosta siltä, että kärsisin liiallisesta prolaktiinimäärästä. Toisaalta tässä vuosien aikana todettu joitakin asioita, joiden oireet ei ole vaikuttaneet lainkaan täsmäävän itseen ja olen ollut testituloksista aivan hämmästynyt.

Muokattu viimeksi:
Hei kaikille! Liityin minäkin jo tässä vaiheessa joukkoon. Oon 34v ja mieheni 44v. Meillä yritystä takana vasta 5kk, mutta nyt alkukuusta mies kävi yksityisellä siemennesteanalyysissä ja tulos oli musertava azoospermia. Itsellä on aiemmasta suhteesta kaksi lasta ja omalta puoleltani pitäisi kaikki olla ok.

Mies kävi tämän jälkeen vielä yksityisellä lääkärissä, menossa vielä labroihin. Itsellä labrat myös tällä viikolla. Näiden jälkeen saadaan lähete erikoissairaanhoitoon. Meidän osalta tää tarkoittaa ilmeiseti Oulun yliopistollista sairaalaa.
Kuinka pitkät jonot tuonne on tällä hetkellä, tietääkö joku?

Luin jostakin, että ensin jonotetaan ensi käyntiä ja sen jälkeen tuota icsi-hoitoa? Vai voiko lääkäri laittaa lähetteeseen suoraan toiveen icsi hoidosta, kun kerta siemennesteessä ei siittiöitä ole. Labrat tuohon mennessä otettu ja jos niiden puolestakin lähete tulee kyseeseen, niin meidän tilanteessa ei muita hoitovaihtoehtoja ole kuin yrittää tese/micro tese ja icsi.
Haluttais luonnollisesti miehen iänkin puolesta nopeasti hoitoihin.
Kokemuksia? Muutenkin kiinnostaisi alkutaipaleen kokemukset mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.

Hei kaikille! Liityin minäkin jo tässä vaiheessa joukkoon. Oon 34v ja mieheni 44v. Meillä yritystä takana vasta 5kk, mutta nyt alkukuusta mies kävi yksityisellä siemennesteanalyysissä ja tulos oli musertava azoospermia. Itsellä on aiemmasta suhteesta kaksi lasta ja omalta puoleltani pitäisi kaikki olla ok.

Mies kävi tämän jälkeen vielä yksityisellä lääkärissä, menossa vielä labroihin. Itsellä labrat myös tällä viikolla. Näiden jälkeen saadaan lähete erikoissairaanhoitoon. Meidän osalta tää tarkoittaa ilmeiseti Oulun yliopistollista sairaalaa.

Luin jostakin, että ensin jonotetaan ensi käyntiä ja sen jälkeen tuota icsi-hoitoa? Vai voiko lääkäri laittaa lähetteeseen suoraan toiveen icsi hoidosta, kun kerta siemennesteessä ei siittiöitä ole. Labrat tuohon mennessä otettu ja jos niiden puolestakin lähete tulee kyseeseen, niin meidän tilanteessa ei muita hoitovaihtoehtoja ole kuin yrittää tese/micro tese ja icsi.
Kokemuksia? Muutenkin kiinnostaisi alkutaipaleen kokemukset mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.

Liityn itsekkin pikkuhiljaa mukaan remmiin. Meillä vähän samankaltainen tilanne niin ajattelin kirjoitella. Minulla ikää 33 ja mies 40. Lasta yritetty parin vuoden ajan. Tässä rinnalla samalla mennyt minun laihdutusprojekti, jonka ansiosta saatiin lähete läpi julkiselle 12/25.

Käytiin alkututkimukset yksityisen puolella viime syksynä ja miehellä todettiin vaikea oligozoospermia ja lääkäri suositteli yksityiseltä suoraan icsi hoitoa. Meillä tulossa julkisella käynti 4/26 ja tätä ennen on otettu mieheltä kokeita. Söin itse letrozoleja 6kk ajan eikä niistä meillä apua ollut.

Mitä oon seurannut keskusteluita, niin olettaisin että julkisella mahdolliset hoidot voisivat alkaa alkusyksystä, toivottavasti saadaan tarkempaa infoa huhtikuun käynnillä. Ymmärsin myös, että tulevaa hoitoa ruvetaan suunnittelemaan aikataulullisesti vasta ensikäynnin jälkeisellä suunnittelukäynnillä.

Mukavaa keväänalkua / Tiuhtiviuhti😊

Vaikka alkututkimuksia on tehty jo, niin yleensä julkisella tulee kuitenkin vielä ”ensikäynti”, jossa kartoitetaan kokonaistilannetta, mietitään tarvitaanko vielä lisätutkimuksia ja pohditaan kuinka hoitoa lähdetään toteuttamaan. Meillä ainakin katsottiin mieheltä julkisella vielä lisää lab. kokeita mm. Y-deleetio ja kromosomit, jotka olisivat olleet kalliita yksityisellä ja lisäksi tehtiin kivesten ultraääni. Uskoisin että koska teillä on azoospermia, halutaan myös tehdä kivesbiopsia ja katsoa löytyykö sillä siittiöitä ja diagnoosin tarkentamiseksi jos lab. kokeilla ei löydy jotain selitystä esim y-deleetiota. Jos kivesbiopsialla ei löydy siittiöitä, sitten mietitään mikro-teseä. Mikro-teset on käsittääkseni edelleen keskitetty kokonaan TYKSiin, ja niihin pitää tietääkseni jonottaa melko pitkään.

Multa tutkittu paljon asioita, mutta prolaktiinin mittaaminen ei ole tullut esille julkisella eikä yksityisellä. Jos tuo prolaktiini olisi yleinen lapsettomuutta selittävä tekijä, niin olettaisin, että olisi tullut esiin näiden neljän vuoden aikana. Mitä äsken googlailin, niin liiallinen prolaktiini voi haitata ovulaatiota ja tehdä kierrosta epäsäännöllisen. Ei siis kuulosta siltä, että kärsisin liiallisesta prolaktiinimäärästä. Toisaalta tässä vuosien aikana todettu joitakin asioita, joiden oireet ei ole vaikuttaneet lainkaan täsmäävän itseen ja olen ollut testituloksista aivan hämmästynyt.
Tässä oli siis joku yhteys juuri kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mutta ei välttämättä kaikilta oteta, ehkä hän epäili tämän olevan mulla ongelma.

Muutenkin kiinnostaisi alkutaipaleen kokemukset mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan ja millä aikataululla.

Alku on jokaisella parilla eri varmasti juuri alkutestien perusteella, mulla oli ensimmäisenä lääkitykset noin vuoden verran että saisin insuliiniresistenssin arvot alas. Eli vaikka tämä tuntuu hitaalta välillä niin tutkimukset tuovat sitä tarvittavaa tietoa icsiä varten. Ensimmäinen käynti on myös lääkärille tärkeä, musta tuntuu että hän on mun mentori tässä asiassa nykyään! 🐝

Takaisin