Moikka! Mä olen joskus aikoja sitten kirjautumatta kirjoitellut jotakin täällä, enimmäkseen kuitenkin seuraillut. Nyt päätin piiiiitkän tauon jälkeen palata ja ihan kirjautua
Varmaan olisi ensin hyvä esittäytyä ja kertoa meidän polusta. Olen itse nyt 34v, puoliso 40. Kummallakaan ei lapsia ennestään. Yritys aloitettiin vähän vajaa viisi vuotta sitten ja vuoden yrittämisen jälkeen hakeuduttiin julkiselle puolelle (HUS) hoitoihin. Tehty 6x ovulaatioinduktio, 1x inssi ja 1x ivf ja 1x icsi. Ivf johti kahteen alkionsiirtoon, icsissä alkioita ei tullut. Ei yhtään alkanutta raskautta viitenä yritysvuotena.
Vika on allekirjoittaneessa, mutta on jäänyt epäselväksi mikä kaikki on pielessä. Amh-arvot hyvät, mutta siitä huolimatta vaste Gonal-F:n suhteen ollut huono ja munasoluja kertynyt vähän. Epäonnistuneen icsin jälkeen kesäkuussa -25 päätti lääkäri, ettei uutta hoitoa tehdä ennen laparoskopiaa. Mut asetettiin leikkausjonoon ja aloitin samantien syömään e-pillereitä. Mulla on todella kivuliaat ja todella runsaat kuukautiset ja syönkin monta laattaa aina kerrallaan putkeen. Oli toisaalta ihanaa pitää taukoa lisääntymisasioista ja olla aikalailla kivuton.
Ennen joulua kävin leikkauksessa, jossa poistettiin endometrioosia lantion vatsakalvon alueelta ihan reippaasti. Endopesäkkeet oli ympäröineet kohdun joka suunnasta ja lisäksi niitä oli ristiluiden siteissä. Samalla otettiin kohdun limakalvosta näyte, mutta tulokset siitä eivät ole vielä tulleet.
Nyt syön edelleen pillereitä ja odotamme helmikuun alkua, jolloin uusi suunnittelukäynti Tilkkaan. Kipujen ja vuotojen vuoksi mulla epäilty endon lisäksi myös adenomyoosia. Onko kellään samaa komboa?
Olen paljon pohtinut yksityiselle siirtymistä julkisen puolen jonojen vuoksi. Mutta hinnat hirvittävät, vaikka ihan hyvin toimeentulevia ollaankin.
Alan tässä selailla hieman taaksepäin, jotta pääsen kärryille keitä täällä tällä hetkellä on

Tsemppiä kaikille alkaneeseen vuoteen!