IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Nektariini86 Joo, itse ehkä toivoisin että saisi tuoresiirtoa suoraan. En sitten tiedä mitä mieltä lekuri on mutta ultranjälkeen ollaan taas fiksumpia. Jotenkin mietin että jos tässä kierrossa onnistuisi ekalla kerralla niin voisi hyvin ensi kesänä yhdistää lomat tähän :tears: mutta ei pitäisi ajatella niin pitkälle. Mun tuurilla tämä on monen kierron projekti. Mutta olen pessimisti :Eyes:

Kysyin Helsingissä Tilkasta (julkinen) heidän linjaansa tuoresiirroista. Tuoresiirto pyritään aina tekemään, ellei ole erityistä syytä pakastaa alkiot. Syy voisi olla esimerkiksi potilaan hyperstimulaatio, koska mahdollinen raskaus pahentaisi sitten tilannetta.

Ymmärsin, ettei potilas siis voisi itse juurikaan vaikuttaa siihen tehdäänkö tuoresiirto. Linja voi olla muissa kaupungeissa eri ja yksityisellä ainakin.

@StellaMom Mulla toi äskeinen km vaikuttaa että haluais vaan äkkiä olla taas raskaana ja saada sen vauvan jota se onnistuminen lupaili mutta vei sitten pois. Mutta turha tosiaan miettiä ennen kuin näkee tilanteen ja lääkärin mielipiteen 🫢

Kysyin Helsingissä Tilkasta (julkinen) heidän linjaansa tuoresiirroista. Tuoresiirto pyritään aina tekemään, ellei ole erityistä syytä pakastaa alkiot. Syy voisi olla esimerkiksi potilaan hyperstimulaatio, koska mahdollinen raskaus pahentaisi sitten tilannetta.

Ymmärsin, ettei potilas siis voisi itse juurikaan vaikuttaa siihen tehdäänkö tuoresiirto. Linja voi olla muissa kaupungeissa eri ja yksityisellä ainakin.
Taysissä lääkäri väläytteli mulle km jälkitarkastuksessa että voisi tehdä useamman pakastekierroksen putkeen kun mun ikä on jo 39. Tiedä sitten mikä virallinen kanta on siellä 🤷‍♀️

Voisi jotenkin kuvitella, ettei edes HUS voi pakottaa ketään tuoresiirtoon. Siis, jos sanoo ettei halua tuoresiirtoa, niin ei kai HUS:lla voi olla siihen paljoakaan vastaansanomista. Aina voi koittaa käännyttää, mutta tuskin tulevat hakemaan kotoa siirtopäivänä. Kertokaa joku, jos ootte pyytäneet tuoresiirron skippaamista, että miten siihen suhtauduttiin 🤔 Itse olisin halunnut tuoresiirron, mutta mulle sitä ei annettu. (ja toki varmaan hyväkin niin, koska kaikki hyperin ainekset oli olemassa)

Oon myös siinä ymmärryksessä, että siirtoon meneminen on aina potilaan oma päätös, eikä sitä voi lääkäri määrätä. En sitten tiedä pitäisikö aiheesta keskustella, jotta potilas ymmärtää mahdolliset riskit, eli että pakastetut alkiot ei välttämättä selviä jne, jos ei selkeää lääketieteellistä syytä ole skipata tuoresiirtoa. Mulla hyperin riskin vuoksi ekassa stimulaatiossa lääkäri kielsi tuoresiirton, ja toisessa sanoin itse, että otan mieluummin irrotuspiikiksi gonapeptylin ja jätetään tuoresiirto väliin, kun olo oli kertyneen nesteen takia niin huono, vaikkei varsinaista hyperin riskiä eli isoa follimäärää sillä kerralla ollutkaan.

@Krippe ja @Ixia86 Joo siis varmaan yhden USA matkan lisää voisi näillä rahoilla kohta tehdä :tears:

@Kirppuliini Joo no jos on oireita hyperiin niin ei varmaan tehdä. Mä en tiedä miten erottaisin mun normaali yläselän ja niskan kipu/kireys siihen vielä, kai se on erilainen sitten kuin nämä normi ongelmat!

@Nektariini86 Oma kkm oli sen verran kaamea ja pitkä vuoto jälkeenpäin että en heti ajatellut asiaa. Biokemiallisen jälkeen tuli se "himo" aika nopsaa kyl. Mutta kun oli mennyt muutama kierto niin aloin miettiä asiaa taas. Kesti kuitenkin yli vuosi siitä kun ei kuulunut mitään enää kun mentiin hoitoihin. Silloin en vain saanut ehkä sitä vastetta hoidoille mitä oikeasti halusin. Toki pää juttu oli kokoajan paino. Mutta kun saatiin oikea lääkäri niin hän löysi sitten muut syyt. Ja siitä se lähti, polyypin poisto, insuliiniresistenssin hoidot ja painoa saatiin niillä alas. EI voi muuta kuin kiittää lääkäriä joka ymmärtää, vaikka tässä ei tulisi raskaaksi edes, niin hän on ainakin saanut tuloksia aikaiseksi.

Oon myös siinä ymmärryksessä, että siirtoon meneminen on aina potilaan oma päätös, eikä sitä voi lääkäri määrätä. En sitten tiedä pitäisikö aiheesta keskustella, jotta potilas ymmärtää mahdolliset riskit, eli että pakastetut alkiot ei välttämättä selviä jne, jos ei selkeää lääketieteellistä syytä ole skipata tuoresiirtoa. Mulla hyperin riskin vuoksi ekassa stimulaatiossa lääkäri kielsi tuoresiirton, ja toisessa sanoin itse, että otan mieluummin irrotuspiikiksi gonapeptylin ja jätetään tuoresiirto väliin, kun olo oli kertyneen nesteen takia niin huono, vaikkei varsinaista hyperin riskiä eli isoa follimäärää sillä kerralla ollutkaan.
Onko se ihan normaalia että on huono olo jos on paljon follikkeleita? Mulle ei tästä kauheesti juteltu, ja luin vaan että menopur voi aiheuttaa tällaisia (päänsärky, huono olo tms.)

Onko se ihan normaalia että on huono olo jos on paljon follikkeleita? Mulle ei tästä kauheesti juteltu, ja luin vaan että menopur voi aiheuttaa tällaisia (päänsärky, huono olo tms.)
En osaa sanoa, mutta varmaan tosi yksilöllistä miten kukakin reagoi. Mulla kertyy stimulaatiossa nestettä vatsaonteloon ja se aiheuttaa mulla turvotusta ja tukalaa oloa. Ja yleensä kai tuo nesteen kertyminen liittyy juuri siihen isoon follimäärään, ainakin viimeksi mun lääkäri totesi että odotti mun kertomien oireiden ja ultrassa kohdun ympärillä näkyneen nestemäärän perusteella paljon isompaa follimäärää kuin mitä siellä silloin näkyi (vain 9 isompaa).

Random kysymys: hoidot ja liikuntaa. itse juoksen ja käyn salilla, nyt luin että punktion jälkeen ei saisi pomppia/kiertoliikkeitä tehdä. Onko tullut jotain kieltoja liikuntaan liittyen teille?

Random kysymys: hoidot ja liikuntaa. itse juoksen ja käyn salilla, nyt luin että punktion jälkeen ei saisi pomppia/kiertoliikkeitä tehdä. Onko tullut jotain kieltoja liikuntaan liittyen teille?
En nyt muista miten oli rajoitukset liikunnassa, mutta itsellä oli sen verran tukala olo, ettei voinut kyllä edes harkita muuta kuin rauhallista kävelyä. 😅 Ilmeisesti olisi riskinä, että munasarja voisi herkemmin kiertyä ympäri, siksi kannattaa ottaa rauhassa. Itse myös lenkkeilen, pyöräilen ja käyn salilla. Tulin siihen tulokseen, etten halua sabotoida itseäni ja jätin salirehkimiset stimulaation ajaksi kokonaan ja tietty olin punktion jälkeen viikon aika kipeänä, joten ei siinä paljoa salilla kiinnostellut käydä tai pomppia. 😂

Olin ensimmäisessä hoidossa salilla vielä pari päivää ennen munasolukeräystä ja viikon päästä aloitin liikunnan uudelleen. Toisella kerralla olin huonovointinen ennen operaatiota, niin liikunta jäi aiemmin pois ja operaation jälkeen meni kolmisen viikkoa ennen kuin olin liikuntakunnossa.

Klinikalta ohjeistettu, että viikon liikuntakielto. Koskee erityisesti hyppimistä ja kiertoliikkeitä.

Juuri noin eli todettu auttavan kiinnittymisessä. 😊 Ei se sitä kuitenkaan takaa. Mutta lisäboosti aina kelpaa!

Tuo progearvo (ainakin multa) otetaan automaationa, kun mennään ottamaan verestä raskaustesti ekaa kertaa. Siitä saa sitten osviittaa luteaalituen riittävyydestä. Tuoresiirrossa mun proge oli Cyclogest 1 + 1 turvin vaan 25, joten se nyt tuplattiin. Toki selvästi stimulaatio vaikutti, koska tuoresiirrossa esim. mun limakalvo oli surkeat 6.5 mm, kun se nyt oli 9.3 mm. Eli olisi pitänyt periaatteessa kyllä jättää koko tuoresiirto tekemättä. Jos uuteen IVF:ään joutuu, kieltäydyn tuoresiirrosta. Toivottavasti nyt tuo progekin olisi parempi, mutta ensi viikolla näkee.
On tässäkin jännää vaihtelua, HUS ei tee edes hcg-mittauksia verestä vaan sinne vain ilmoitetaan kotitestin tulos.

Miten olette suhtautuneet saunomiseen piinapäivien aikana? 😁 Mulle tehtiin pas maanantaina, nyt lähdetään pitkäksi viikonlopuksi mökille. Mulle on tehty neljä siirtoa aiemmin, ja ainoa jossa testit pysyi negana, oli sellainen ajankohta jolloin siirron jälkeen lähdettiin mökille ja saunoin joka päivä. Nyt ajattelin jättää saunan väliin, vaikka varmaan tuo on ollut ihan vain sattumaa 🙈😂

@Ixia86 No ihan ymmärrettävää jos ei ole ihan pomppimistunnetta silloin että jättää väliin! Mä tänään meinasin vielä mennä salille mutta sitten tulee varmaan muutaman viikon tauko jos puntio ja mahdollinen alkionsiirto. Ehkä otan viikonlopulle rauhallinen kävely mukaan rutiineihin taas.
@Kirppuliini Eli hyvin yksilöllistä ja vähän voinnin mukaan, kuitenkin tuon punktion jälkeen pitää ottaa rauhallisesti!

@StellaMom kaipa tuo liikunta on kans omasta voinnista kiinni muutoin ku erillisten rajoitusten osalta. Mä tein äsken vähän tarkkuutta vaativaa hommaa sohvalla polvet rintaa vasten ja kun oikenin siitä niin nivusten alueella varsinkin oikealla tuntuu kireältä ja epämukavalta. Että ainakin tässä loppua kohti itellä näyttäisi muuttuvan sellaseks että ei kauheasti riehua viitsi 🫣

On tässäkin jännää vaihtelua, HUS ei tee edes hcg-mittauksia verestä vaan sinne vain ilmoitetaan kotitestin tulos.

Miten olette suhtautuneet saunomiseen piinapäivien aikana? 😁 Mulle tehtiin pas maanantaina, nyt lähdetään pitkäksi viikonlopuksi mökille. Mulle on tehty neljä siirtoa aiemmin, ja ainoa jossa testit pysyi negana, oli sellainen ajankohta jolloin siirron jälkeen lähdettiin mökille ja saunoin joka päivä. Nyt ajattelin jättää saunan väliin, vaikka varmaan tuo on ollut ihan vain sattumaa 🙈😂
Mulle ainakin sanottiin, että normaalia elämää. 😊 En oo saunojatyyppi, joten sinne ei muutenkaan tule mentyä, mutta eilen oli siirtopäivä ja kävelin 12 km lenkkiä ja tänään on tullut jo saman verran pyöräilyä. En usko, että tällaisilla asioilla on merkitystä, kun ei niitä kielletä erikseen. Ulkomailla kyllä tuntuu, että osa lääkäreistä laittaa PAS jälkeen vuodelepoon ensimmäiseen ultraan saakka. 😅 Menee ehkä vähän yli...

Mulle sanottiin punktion jälkeen, että viikon verran kannattaisi odotella ennen kuin palaa normaaliin liikuntaan. Itse pystyin useamman päivän kulkemaan lähinnä jalkoja ”hiissaten”, ei siis tarvinu miettiäkään rajoituksia 😂

Itsellä oli pieni saalis, eikä hyperin riskiä. Mulle tehtiin 3pv alkion tuoresiirto josta tuli plussa (myöhemmin kkm), PAS 5pv ikäisellä puhdas nega.

Takaisin