IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä tuota lääkkeetöntä kiertoa taidetaan monestakin syystä suosia ja ilmeisesti luonnonkierron PAS:ssa on myös pienempi keskenmenon riski. Mutta sitten on niitä, jotka eivät ovuloi tai aikataulut menee toistuvasti pieleen, joten sitten ei vaan auta. Lääkkeellisissä kierroissa joudutaan myös käytämään tukilääkkeitä pidemmälle raskauteen. Onneksi itse pystyy luonnonkiertoa hyödyntämään. Toki tässäkin käytetään luteaalitukea, mutta se nyt on vaan järkevää. Ainahan varsinkin eka IVF on kokeilua ja siirrot myös, koska ei tiedä, miten kroppa vastaa lääkkeisiin jne. Hoitoa sitten räätälöidään vasteen mukaan. 😊

Kyllä tuota lääkkeetöntä kiertoa taidetaan monestakin syystä suosia ja ilmeisesti luonnonkierron PAS:ssa on myös pienempi keskenmenon riski. Mutta sitten on niitä, jotka eivät ovuloi tai aikataulut menee toistuvasti pieleen, joten sitten ei vaan auta. Lääkkeellisissä kierroissa joudutaan myös käytämään tukilääkkeitä pidemmälle raskauteen. Onneksi itse pystyy luonnonkiertoa hyödyntämään. Toki tässäkin käytetään luteaalitukea, mutta se nyt on vaan järkevää. Ainahan varsinkin eka IVF on kokeilua ja siirrot myös, koska ei tiedä, miten kroppa vastaa lääkkeisiin jne. Hoitoa sitten räätälöidään vasteen mukaan. 😊

Totta, tuossa on monta pointtia. Mun yksi läheinen kysyy aina välillä, että "eikö jo kokeilla jotain uutta lääkettä avuksi" ja yritän sitten maallikkona selittää näitä, että miksi ehkä toimitaan ulkopuolisen silmin melko harkiten/varovaisesti.

Paljon tsemppiä siirtoon! 💕

Tätä gonapeptyl asiaa ihmettelen niin kovasti itsekin ja harmittaa todella jos sitä en saa nyt kun viimeksi sen pistoksen jälkeen raskauduin.. kuulemma muuten se määrätään mut ei pitkässä kaavassa.. pohdin sitä et uskallanko suostua sit tuoresiirtoon jos oikeesti tuo gonapeptyl on mun kohdalla ollut se joka auttaa kiinnittymisessä. Jos siitä ei haittaakaan ole (ei ilmeisesti ole) niin miksi sitä ei sit vaan voi määrätä. Tuntuu jotenkin et tämä on hoitohenkilökunnalle arkipäivää mutta eipä sit meille ole jotka tämän joutuu kokemaan. Olisi kiva myös kun perusteltaisiin asiat ja ei olis sellaista liukuhihnamaista toimintaa 😅 ehkä yksityisellä on erilaista? Sieltä ei mulla oo kokemuksia.

Mutta kiitos tsempeistä teille ❤️ toivon todella, että tämä onnistuisi. Toisaalta on ehkä sitten helpompi jatkaa elämää tämän jälkeen, kun tietää et tämä oli tässä ellei kumppani vaihdu…

Onko täällä muita, jotka hoidoista on raskautuneet aiemmin ja yrittävät toista?
Meillä oli ensimmäinen hoito HUS:lla ja silloin pitkä kaava ja ei mitään tietoa edes gonapeptylista. Siirrettiin luonnon kiertoon ja saatiin tästä lapsi. Nyt yksityisellä oli lyhyt kaava ja käytetään gonalpeptyl PAS yhteydessä maanantaina. Voikohan se pitkässä kaavassa kasvattaa hyperin riskiä ja siksi ei anneta? Mulla kanssa julkisella tuntui että kaikkeen vastattiin ei ilman perusteluja. Täytyy kyllä sanoa että nyt yksityisellä myös jotkut lääkärit pitävät puheet lyhyenä ettei ”sekoita mun päätä”.

Mulle tehtiin neljä siirtoa HUS:ssa. Aluksi en tiennyt Gonapeptylistä mitään, mutta pyytämällä kyllä sain sen sitten, muistelisin että kolmeen viimeiseen siirtoon. Kirjauksena oli just jotenkin että ”Potilaan pyynnöstä Gonapeptyl”, eli vähän paistoi läpi että sen kanssa nihkeilevät jostain syystä 🫣

Hei kaikille<3

Täällä uusi ilmoittautuu. Nyt alkaa vihdoin hoidot meillä. Pitkäön on odotettu,mm miehen siittiötuotannon kehittymistä ja sitä koko kesä ylläpidettiin ovitrellella ja se jatkuu edelleen. Nyt toukokuussa tilanne oli vajaa 50milj/ml, A+B 50%. Itsellä ikää siis 38v,mies täyttää 52v. Tänään alkaa Rekovelle stimulaatio ja icsi hoidolla mennään,meillä pitkä lapsettomuus taustalla ja siittiöissä ollut ongelmia,joten siksi tuo icsi.Tosi vähän tuosta Rekovellesta on sellaista kokemusperästä tietoa missään,vissiin aika vähän käytetty. Ens viikolla ultra,katsotaan miltä näyttää.

Mielenkiintosta miten eri käytäntöjä tuon gonapeptylin kanssa. Alkoi itseäkin kiinnostaa se mahdollisuus. Missä vaiheessa PAS gonapeptyl on tullut käyttöön?🤔

Mikä tuon gonapeptylin tarkoitus on? Auttaa kiinnittymisessä?

Keski-Suomessa kuulostaa kyllä hyvälle systeemi jos saa verikokeetkin otettua!

Missä kohtaa niitä otetaan? Onko HUS hoidossa olevilla kokemusta, jos käy ottamassa niitä omakustanteisesti, huomioivatko tuloksia?
Tuosta punktion saikusta. Olin tosiaan silloin itse vapailla, niin osui hyvin. Olin kuitennin kipeä vielä useamman päivän punktion jälkeen, joten ilmoitin pomolle, että olin operaatiossa enkä vielä ole työkuntoinen ja sain kaksi päivää omalla ilmoituksella olla palkallisella sairauslomalla. Meillä tessissä myös on merkattu, että lapsettomuushoidoista johtuvat (punktio) sairauslomat ovat palkallisia. Tämä muutos tuli hiljattain.

Meillähän Keski-Suomessa otetaan hCG:n mukana myös progearvo eli sekin tulee kaupan päällisenä tuon Gonapeptylin lisäksi, mikä on hyvä asia. Ja tuosta Gonapeptylistä ei kyllä minunkaan tietääkseni ole mitään haittaa, joten en kyllä ymmärrä, miksi se ei ole kaikkialla automaatio. Ärsyttävää, kun hoidoissakin olevat ovat niin eriarvoisessa asemassa! 😥

Keski-Suomessa kuulostaa kyllä hyvälle systeemi jos saa verikokeetkin otettua!

Missä kohtaa niitä otetaan? Onko HUS hoidossa olevilla kokemusta, jos käy ottamassa niitä omakustanteisesti, huomioivatko tuloksia?
Juuri noin eli todettu auttavan kiinnittymisessä. 😊 Ei se sitä kuitenkaan takaa. Mutta lisäboosti aina kelpaa!

Tuo progearvo (ainakin multa) otetaan automaationa, kun mennään ottamaan verestä raskaustesti ekaa kertaa. Siitä saa sitten osviittaa luteaalituen riittävyydestä. Tuoresiirrossa mun proge oli Cyclogest 1 + 1 turvin vaan 25, joten se nyt tuplattiin. Toki selvästi stimulaatio vaikutti, koska tuoresiirrossa esim. mun limakalvo oli surkeat 6.5 mm, kun se nyt oli 9.3 mm. Eli olisi pitänyt periaatteessa kyllä jättää koko tuoresiirto tekemättä. Jos uuteen IVF:ään joutuu, kieltäydyn tuoresiirrosta. Toivottavasti nyt tuo progekin olisi parempi, mutta ensi viikolla näkee.

Juuri noin eli todettu auttavan kiinnittymisessä. 😊 Ei se sitä kuitenkaan takaa. Mutta lisäboosti aina kelpaa!

Tuo progearvo (ainakin multa) otetaan automaationa, kun mennään ottamaan verestä raskaustesti ekaa kertaa. Siitä saa sitten osviittaa luteaalituen riittävyydestä. Tuoresiirrossa mun proge oli Cyclogest 1 + 1 turvin vaan 25, joten se nyt tuplattiin. Toki selvästi stimulaatio vaikutti, koska tuoresiirrossa esim. mun limakalvo oli surkeat 6.5 mm, kun se nyt oli 9.3 mm. Eli olisi pitänyt periaatteessa kyllä jättää koko tuoresiirto tekemättä. Jos uuteen IVF:ään joutuu, kieltäydyn tuoresiirrosta. Toivottavasti nyt tuo progekin olisi parempi, mutta ensi viikolla näkee.

Mahtavaa, että nyt on siirto onnistunut ja jännäilyt käynnissä. 🤩 Saitteko takaisin pakkaseen pikkutyyppejä?

Meillä on tänään yksityislääkärikäynti, joka toivottavasti selkiyttää ajatuksia jatkosta. Julkiselta tuli viestiä, että ilmoittautuminen uudelle kierrokselle aikaisintaan joulukuussa, käytännössä varmaan tammikuussa. Mietitytti vähän se, että sanoivat että jos mennään välissä yksityiselle, kolmas hoito arvioitaisiin sitten uudelleen sen jälkeen. En kyllä tiedä miksei siihen olisi oikeutta, kun kolme kuitenkin tarjotaan ja meidän tilanne on ollut toistaiseksi ihan hyvä. 🤔

Gonapeptyl vaikuttaa keltarauhaseen, on ikään kuin ylimääräinen luteaalituki (extra boosti luteaalitukea) ja todettu auttavan kiinnittymistä.

Esimerkiksi täysin lääkkeellisissä kierroissa missä omaa keltarauhasta ei ole niin Gonapeptyl on täysin turha.

Mahtavaa, että nyt on siirto onnistunut ja jännäilyt käynnissä. 🤩 Saitteko takaisin pakkaseen pikkutyyppejä?

Meillä on tänään yksityislääkärikäynti, joka toivottavasti selkiyttää ajatuksia jatkosta. Julkiselta tuli viestiä, että ilmoittautuminen uudelle kierrokselle aikaisintaan joulukuussa, käytännössä varmaan tammikuussa. Mietitytti vähän se, että sanoivat että jos mennään välissä yksityiselle, kolmas hoito arvioitaisiin sitten uudelleen sen jälkeen. En kyllä tiedä miksei siihen olisi oikeutta, kun kolme kuitenkin tarjotaan ja meidän tilanne on ollut toistaiseksi ihan hyvä. 🤔
Eilen meni yksi pakkaseen ja kolmatta jäivät seurailemaan. En sitten tiedä, onko siitä pakkaseen asti menijäksi, ei käynyt ilmi, mutta ehkä se selviää jossakin vaiheessa. Toivottavasti näitä kahta ei tarvitsisi hyödyntää.

Aika monikin mun ymmärtääkseni on käynyt julkisen hoitojen välissä yksityisellä, eikä se ole ollut ongelma. Tuo odotusaika on kuitenkin aika pitkä huomioiden vasta ollut kesäsulku, joten jos mahkuja on, niin kävisin välissä yksityisellä. 😊

Huomenta.
Tulin hakemaan sympatiaa🥹
Mulla oli pas 5.9. Ja nyt käytössä ne ihanat Cyclogestit aamuin illoin. Testi on plussa mutta nyt alkanut olla cyclogestin vuodon väri sellaista hennon vaaleanpunaista, rusehtavaa taikka harmaata.
Onko kihtalotovereita?
Minulla yksi kkm takana :/

Omanapa: Nyt on ensimmäistä kertaa pistetty itseäni vatsaan. Se oli kyl miehelleni varmasti hauska esitys, luin pakkausta ja ohjeita kauan ja sitten itse toimenpide kesti 15 min varmaan koska istuin siinä nipistämässä vatsamakkaraani ja itkin. Vain ajatus siitä että vapaaehtoisesti pistän itseäni neulalla niin oli jotain aivan kauheeta. Neula on niin pieni että nauratti itkujen välissä. Nyt tiedän että se ei tosiaan tunnu kauheen paljon, nipisti kuten täälläkin sanottiin mutta tämä olikin henkinen voitto, koska tiesin että huomenna perjantaina joudun itse tekemään tätä joten miksi ei harjoitella nyt. Maanantaina ultrassa nähdään millaiset follit siellä kasvaa.

Täällä juteltiin sairaslomasta punktion jälkeen. Jos omalla ilmoituksella voi olla poissa niin punktion aamuna voi sanoa että on poissa sen 3 päivää, itse laitoin alustava sairasloma punktiopäiville ja selitin että on "toimenpide, naisten juttuja" ja esihenkilö ei kysellyt siitä enempää. Sairaslomatodistusta saan siitä myös. Eri TESeissä on määritelty näitä myös, joten kannattaa tarkistaa sitä.

@StellaMom Onpa jännää, siitä se lähtee! 🤩 On kyllä hauska, miten positiivisella asenteella hoitohenkilökunta tosiaan on. Sit ite on vähän sillä asenteella, että no katellaan. 😅 Toki yrittää vaan itekin tsempata, kun ei viitsisi liikoja maalailla piruja seinille, vaikka pelottaa. Toivottavasti lääkkeet ei käy sulla liikaa mielen päälle ja follit lähtisivät kasvamaan mukavasti! 😊

Mulla itellä alkoi eilen luteaalituki tuplana eli Cyclogest neljä puikkoa päivässä. Ihanan kalliiksi tulee kyllä tuo, kun yksi 15 puikon paketti ei kauaa kestä ja maksaa n. 20 e. Sen päälle vielä sottaista puuhaa, mutta ei auta ei. Haluan myös jatkaa tuota plussan jälkeen pidempään, joten rahanmenolta ko. valmisteeseen ei välttyisi ihan hetkeen, jos kävisi niin onnekkaasti, että plussaisi. Kunhan nyt ensin vaan jännittelee tässä, että selviääkö yksikään alkio jatkoviljelystä. 😬
Neljä puikkoa päivässä?! Huhhhhhuh

@Nektariini86 Naurattaa miten paljon aivolukkoja voi olla neulojen suhteen :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: Samalla tiesin että mä sen teen. Se vain kesti hieman. Katsotaan paljonko itkettää tänään vai menikö se ohi jo!
Jännittää sua varten toi ulta :Two-hearts::folded: toivottavasti hyvät määrät siellä odottamassa! Mun täytyy vielä hakea toinen kynä viikonloppupistelyä varten. Kallista puuhaa mutta sen jälkeen lääkkeet taitaa olla 2,50 per kerta, koska lääkekatto menee rikki!

@StellaMom Hyvä sinä! 🔥💪 Siitä se helpottuu kyllä, eka on aina vaikein.

Tänään vikat pistelyt ennen huomisaamun ultraa 🤞tuntuu suurimman osan ajasta siltä että tunnen omat munasarjani. Ei ole kipeät mutta siellä ne on 😆
Niin ja tuo että tuntee munasarjojaan, mulla oli eilen fiilis että olen juuri viiltärnyt auki koko vatsaani :tears: en voinut käyttää vatsalihaksia varmaan tuntiin. Mutta oikealla puolella on selkeästi pientä juilimista, vasemmalta en odota kauheasti. Mutta kuukautiset on vielä loppuvaiheessa niin voi olla niihin liittyvää.

Tänään vikat pistelyt ennen huomisaamun ultraa 🤞tuntuu suurimman osan ajasta siltä että tunnen omat munasarjani. Ei ole kipeät mutta siellä ne on 😆
Samoissa mennään. Huomaan, että aamuisin olo ihan normaali, mutta sitten iltaa kohden tulee jomottelua, turvotusta ja paineen tunnetta ylävatsalle. Silti epäilyttävän vähän oireita, kun puuttuu kahdessa aiemmassa hoidossa ollut valtava pahoinvointi. Olin varautunut olemaan jo nyt ihan poissa pelistä, mutta olo hämmentävän normaali. Kuten aiemmin kirjoitin, niin se saa epäilemään onko rakkuloiden kasvu nyt heikompaa. On tämä jännää, ettei voi vain iloita oireettomuudesta, vaan pitää tehdä päätelmiä ja toivoa itselleen oireita. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Olen henkisesti ajoittanut keräyksen ensi viikon maanantaille, mutta jos ultrassa ei huomenna vielä tarpeeksi valmista, niin olen jo ajoittanut kakkosvaihtoehdoksi tiistain. Kunpa ei menisi enää siitä pidemmälle.

@StellaMom Muakin jännittää 🙈 Mä ostin koko tän satsin kerralla ja meni sillä jo katto rikki. Nyt huomenna on sit päätöksien aika kun näkee mikä tilanne et halutaanko siirtää tästä jo vai pakastaa vaan. En mieti sitä ennen kun nähdään että saadaanko mitään mutta teoriassa olis järkevämpi pistää kaikki pakkaseen. Yritä sit tunteille puhua järkeä 😆

Takaisin