IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä ollut kanssa ihan samoja ajatuksia ja jo mietteitä yksityiselle siirtymisestä, vaikka toki varmasti vielä yksi IVF ennätetään julkisella tehdä. Mutta silti, on tätä asiaa tullut pohdittua. Aika näyttää, mutta yritän nyt oman mielen malttaa sen aikaa, kun julkinen vielä hoitoja tarjoaa.

Kp12-ultrassa tänään käyty ja näkymän sekä ovistestien perusteella PAS olisi ensi viikolla ma-ke, jos ei nyt kävisi jotakin katastrofaalista sulatusvaiheessa tms. Ei nyt uskalla tuuletella ennen kuin alkio on oikeasti siirretty, mutta hyvältä vaikuttaa! 🤩 Joka tapauksessa positiivista on se, että ultrassa näkymät olivat loistavat sekä päästiin nyt näiden tyhjien päivien ohi, ettei taas siirry siirto kierron takia.

Itsellä ollut kanssa ihan samoja ajatuksia ja jo mietteitä yksityiselle siirtymisestä, vaikka toki varmasti vielä yksi IVF ennätetään julkisella tehdä. Mutta silti, on tätä asiaa tullut pohdittua. Aika näyttää, mutta yritän nyt oman mielen malttaa sen aikaa, kun julkinen vielä hoitoja tarjoaa.

Kp12-ultrassa tänään käyty ja näkymän sekä ovistestien perusteella PAS olisi ensi viikolla ma-ke, jos ei nyt kävisi jotakin katastrofaalista sulatusvaiheessa tms. Ei nyt uskalla tuuletella ennen kuin alkio on oikeasti siirretty, mutta hyvältä vaikuttaa! 🤩 Joka tapauksessa positiivista on se, että ultrassa näkymät olivat loistavat sekä päästiin nyt näiden tyhjien päivien ohi, ettei taas siirry siirto kierron takia.

Jee, tosi lupaavaa! 🤩 Siirtävätkö suoraan pakkasesta vai jatkoviljelevätkö?

Missä vaiheessa vuotta @Ixia86 täytät ensi vuonna vuosia? Mulla on nyt kutakuinkin tasan vuosi jäljellä.

Omaan tilanteeseen tuo sävynsä se, että tämä kova hätäännys ei periaatteessa ole ehkä täysin perusteltu ts. tähänastiset kokemukset viittaisivat ehkä siihen, että toinen IVF saattaisi vaikka olla ensimmäistä menestyksekkäämpikin, jos vain nyt jaksamme odottaa sitä. Lääkemäärää varmasti nostettaisiin paremmin ikätasoiseksi ja varmaan myös kaavaa harkittaisiin. Toisaalta tuon viime viikon sulatusmenetyksen jälkeenkin on vahvistunut olo, että aina voi mennä myös ihan mönkään. Harkitsen että kävisin ensi viikolla tsekkaamassa AMH-arvon. Sen kehitys vuoden takaisesta voisi myös selkiyttää ajatuksia. Tämä huolestuneisuus on tuntunut vanhettavan kovaa vauhtia ja on vaikea uskoa, ettei muutos näkyisi myös lisääntymiselimistössä. 🤭

Ovumian sivuilla oli varmasti yksinkertaistava mutta havahduttava kuvaaja, jonka mukaan testaamattoman alkion siirrolla 39-40-vuotiaana onnistumisprosentti olisi noin 20, testatuilla noin 50. Tuo 20 % voisi hyvinkin pitää paikkansa mullakin, kun on tehty kaksi ilmeisesti ihan hyvän 5-päiväisen blastokystin siirtoa ilman tulosta.

Mä täytän pyöreitä heinäkuussa eli kello käy! Haluan nyt kuitenkin uskoa ja toivoa, että jotakin tässä tapahtuisi ennen ensi kesää, mutta kun ei ole kristallipalloa.

Tuo alkioiden testaaminen olisi kyllä ihan superjuttu, mutta ihan hitokseen kallista! Toki ei innostaisi ottaa uusintaerää keskenmenostakaan ja välttyisi turhilta siirroilta..Kunpa rahaa ei tarvitsisi miettiä, niin olisi helpompaa. Toki pitää nyt olla siihenkin tyytyväinen, että julkisen hoidot eivät tee lovea lompakkoon, osalle nämäkin käyvät turhan kalliiksi, mikä on ihan täysin ymmärrettävää.

Ymmärrän tuon sun hätäilyn ihan täysin. Ite samassa veneessä, paitsi toki alkioita on vielä pakkasessa, mutta miten kauan, niin sitä ei tiedä. Oot varmaan vähän samantyyppinen ihminen, kuin minä, ettei halua jäädä tulen päälle makaamaan, vaan pitää olla vaihtoehtoja valmiina, mitä kohti edetä, jos paska osuu tuulettimeen. Ymmärrän siis sun mietteet ja ajatukset aivan täysin!

Lääkäri sanoi, että on vähän niin ja näin, että siirretäänkö suoraan pakkasesta vai jatkoviljelläänkö. Tämä nyt on siis vielä täysin auki, mutta selviää sitten kun soittelen ovisplussan tiimoilta. 😊 Ilmeisesti ajattelevat ensisijassa tuota jatkoviljelyä kuitenkin!

Alkiodiagnostiikka voisi olla ihan hyvä meillä, jotka lähestytään neljääkymppiä. Eilisellä Simpukka ry:n luennolla lääkäri Eero Varila näytti tutkimustuloksia, joiden mukaan 38-40-vuotialla viallisia alkioita 60 % ja 42-vuotiailla 80 %. Luennon otsikkona oli, että vaikeissakin tilanteissa voi olla toivoa, mutta luvut tuntuivat lähinnä lannistavilta.

Alkiodiagnostiikka voisi olla ihan hyvä meillä, jotka lähestytään neljääkymppiä. Eilisellä Simpukka ry:n luennolla lääkäri Eero Varila näytti tutkimustuloksia, joiden mukaan 38-40-vuotialla viallisia alkioita 60 % ja 42-vuotiailla 80 %. Luennon otsikkona oli, että vaikeissakin tilanteissa voi olla toivoa, mutta luvut tuntuivat lähinnä lannistavilta.

Joo, mun mies kuunteli eilen tuon luennon ja sai siitä ainakin hetkellisen alkiodiagnostiikkaherätyksen. 🤭 Hänellä on (tarpeettoman) kova syyllisyys päällä siitä, että pettymykset mua niin kuormittavat, niin varmaan yrittää siksi kovasti miettiä vaihtoehtoja. Varmasti yksityislääkärikeikan jälkeen ollaan taas vähän viisaampia. Ehkä jonossakkin kuluu aika nopeammin, kun välissä vähän säätää menemään sinne tänne, vaikkei siitä mitään konkreettista poikisikaan. Se ollaan jo huomattu, että ikäpaineen vuoksi asiaa ei oikein taka-alalle enää saa taukojen ajaksi, vaikka se hyvä tavoite olisikin. Iän lisäksi helposti laskeskelee mielessään sitä aikaa, minkä on painiskellut tämän parissa, ja saattaa siitäkin tuskastua. Se ei ole edes niin paha vielä itsellä, mutta kyllä tähänastisestakin takkuamisesta aina huonolla hetkellä pienet katkeruuskyyneleet saa tirautettua.

Onneksi todellisuus on tilastoja ihmeellisempää ja tälläkin palstalla tulee kivasti IVF-onnistumisia ikätovereillekin. 🙏 Mä yritän lohduttautua siitä, että vaikka en ole onnistunut niin olenpahan kuitenkin sen avun piirissä, jolla onnistumiseen voisi olla suotuisimmat mahdollisuudet.

Muokattu viimeksi:
Harmi, ettei julkisella voi edes itse maksamalla saada alkiodiagnostiikkaa. Olin ajatellut, että jos siirron onnistumismahdollisuus olisi noin 30 %, niin kolmella alkiolla pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet. Nyt kun tuota luentoa kuuntelin, niin jäi päähän, että tarvittaisiinkin viisi.

Olisi kyllä hyvä muutos, jos julkisella saisi tuon diagnostiikan rahaa vastaan. Taitavat tehdä niitä vaan silloin, jos on joku hankala perinnöllinen sairaus kyseessä tai geenivirhe.

@Kirppuliini Auts, onhan noi lukemat aika lannistavia vaikka pakko sitä on vaan yrittää olla ajattelematta 🫣

Mulla kanssa pyöreät ensi vuoden heinäkuussa ja nyt vasta aloitetaan ekaa ivf kierrosta. Mulla myös matala amh, muistaakseni 0,56, tosin spontaani raskautuminen kesäkuussa takana. Pakko ajatella että se oli kuitenkin positiivista että onnistui kun muuta positiivista siitä ei sitten seurannut 😓

Mikä on suurin ero yksityisen hoidon ja julkisen hoidon välillä? Me mentiin suoraan yksityiselle, eikä mulle ole mitään hajua että mitä saa ja ei saa julkisella puolella :Eyes: Mulle selitettiin vain että he tutkivat noita soluja valmiiksi ja varmistavat että saadaan mahdollisimman hyvät mahikset onnistua.

Eilisellä luennolla lääkäri luetteli mistä vitamiineista hyötyä ja mainitsi, ettei munasolujen laatuun voida vaikuttaa. Käsittääkseni on kuitenkin joitakin tutkimuksia, joissa todettu nacista tai ubikinonista hyötyä. En sitten tiedä ovatko ammattilaisten mielestä huonolaatuisia tutkimuksia vai tuloksia vasta liian vähän.

@Kirppuliini Auts, onhan noi lukemat aika lannistavia vaikka pakko sitä on vaan yrittää olla ajattelematta 🫣

Mulla kanssa pyöreät ensi vuoden heinäkuussa ja nyt vasta aloitetaan ekaa ivf kierrosta. Mulla myös matala amh, muistaakseni 0,56, tosin spontaani raskautuminen kesäkuussa takana. Pakko ajatella että se oli kuitenkin positiivista että onnistui kun muuta positiivista siitä ei sitten seurannut 😓
Mulla tulee 40 täyteen toukokuussa ja aloitellaan IVf nyt vasta. AMH oli n. 0,9 muistaakseni viimeksi.

Harmi, ettei julkisella voi edes itse maksamalla saada alkiodiagnostiikkaa. Olin ajatellut, että jos siirron onnistumismahdollisuus olisi noin 30 %, niin kolmella alkiolla pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet. Nyt kun tuota luentoa kuuntelin, niin jäi päähän, että tarvittaisiinkin viisi.
Jep, aika karuja lukemia. Meillä on juuri viides arpa vetämässä, paitsi että näistä kaksi (tämänkertainen mukaan lukien) on siirrettäessä olleet varhaisia blastoja, joita ei eilisen luennon mukaan pitäisi edes siirtää, niin eipä ole kovin luottavainen fiilis. Alkaa todellakin yksityinen ja alkiodiagnostiikka puhutella, vaikka kolmannen hoidon todennäköisesti julkisella ehtisi vielä tehdä ennen pyöreitä ensi vuoden lopulla.

Yksityisellä saattaa myös olla paikasta riippuen paremmat aukioloajat. Olen ainakin kuullut, että joissakin paikoissa siirretään alkioita myös lauantaisin. Julkisella se ei ole mahdollista. Julkisella tietysti on myös enemmän jonottelua ja kesäsulut. Eli hommat etenevät hitaammin.

@Vanellus Millä tuossa luennolla perusteltiin, ettei varhaisia blastoja pitäisi siirtää? Kuulostaa siltä, ettei niistä olisi yhtään mihinkään. 😅 Omalla kohdalla kaikki alkiot ovat kolmepäiväisiä enkä globaaleja ryhmiäkin läpi kahlanneena ole törmännyt sellaiseen, ettei niitä pitäisi siirtää. Vai ovatko varhaiset blastot vielä kolmeakin päivää nuorempia? Kolmepäiväiset ainakin ihan yhtälailla voivat johtaa raskauteen ja tietyissä tilanteissa niitä jopa suositaan. Esim. omalla kohdalla, kun ikää jo on ja alkiolle paras paikka kasvaa ja kehittyä on kohtu, niin alkio saattaa menestyä kohdussa, mutta ei maljalla. Siksi halutaan siirtää jo varhaisemmassa vaiheessa.

Mikä on suurin ero yksityisen hoidon ja julkisen hoidon välillä? Me mentiin suoraan yksityiselle, eikä mulle ole mitään hajua että mitä saa ja ei saa julkisella puolella :Eyes: Mulle selitettiin vain että he tutkivat noita soluja valmiiksi ja varmistavat että saadaan mahdollisimman hyvät mahikset onnistua.

Suurin ero varmasti on yksityisen nopeus. Ei ole jonoja tai riskiä siitä, ettei mahtuisi mukaan. Toisena tietysti mahdollinen hoidon yksilöllisyys ja mahdollisuus räätälöintiin. Julkisella kaikkea ohjaa käypä hoito -suositukset eikä monia juttuja tehdä ollenkaan (esim kohdunlimakalvotutkimukset). Yksityisellä rahalla saa, ihan jo vaikka embryoskooppiviljelyn, toki sielläkin lääkäreissä ja lääkäreiden näkemyksissä ihan varmasti eroa.
Sit tietysti aukioloajat (feli esim auki lauantaisin), mahdollisuus vaikuttaa omiin lääköriaikoihin, sama lääkäri aika yms jutut, jotka ainakin itsellä on toteutuneet.

Alkiodiagnostiikka ei ole automaatio yksityiselläkään. Meille esim ei tätä lääkäri ole suositellut kun alkioita tuli aina 1-3. Ajallisesti ja rahallisesti oli siis sama siirtää ne, kuin lähteä tutkimaan. Nyt kun alkioita yhtäkkiä tulikin enemmän, olisi sitä voinut miettiä (tosin ei varmaan olisi ollut rahaa siihen silloin, joten onneksi ei sellaiseen varauduttu).
Alkiodiagnostiikka on siis myös todella kallista, eli ei siksikään varmasti kaikille vaihtoehto edes yksityisellä. Pelkkä 5 alkion tutkiminen Dextralla maksaa esimerkiksi 4300, felillä about saman verran. Ja siihen päälle kun tulee vielä ne itse ivf:n ja pakastuksen kustannukset.

@Vanellus Millä tuossa luennolla perusteltiin, ettei varhaisia blastoja pitäisi siirtää? Kuulostaa siltä, ettei niistä olisi yhtään mihinkään. 😅 Omalla kohdalla kaikki alkiot ovat sellaisia enkä globaaleja ryhmiäkin läpi kahlanneena ole törmännyt sellaiseen, ettei niitä pitäisi siirtää. Nehän siis ihan yhtälailla voivat johtaa raskauteen ja tietyissä tilanteissa niitä jopa suositaan. Esim. omalla kohdalla, kun ikää jo on ja alkiolle paras paikka kasvaa ja kehittyä on kohtu, niin alkio saattaa menestyä kohdussa, mutta ei maljalla. Siksi halutaan siirtää jo varhaisemmassa vaiheessa.
Pointtina oli kai se, että vältyttäisiin turhilta siirroilta, kun siirrettäisiin vain täyden blastokystivaiheen saavuttaneita alkioita. Esimerkkinä oli potilas, jolla oli 5. pvnä muistaakseni 5-6 varhaista blastoa, ja kun niitä jatkoviljeltiin pidemmälle niin vain yksi saavutti täyden blastovaiheen. Ja tämän lääkärin mukaan labraolosuhteet on nykyään niin hyvät, että alkiot pärjää siellä kyllä jos ovat pärjätäkseen.

Yksityisellä saattaa myös olla paikasta riippuen paremmat aukioloajat. Olen ainakin kuullut, että joissakin paikoissa siirretään alkioita myös lauantaisin. Julkisella se ei ole mahdollista. Julkisella tietysti on myös enemmän jonottelua ja kesäsulut. Eli hommat etenevät hitaammin.

@Vanellus Millä tuossa luennolla perusteltiin, ettei varhaisia blastoja pitäisi siirtää? Kuulostaa siltä, ettei niistä olisi yhtään mihinkään. 😅 Omalla kohdalla kaikki alkiot ovat kolmepäiväisiä enkä globaaleja ryhmiäkin läpi kahlanneena ole törmännyt sellaiseen, ettei niitä pitäisi siirtää. Vai ovatko varhaiset blastot vielä kolmeakin päivää nuorempia? Kolmepäiväiset ainakin ihan yhtälailla voivat johtaa raskauteen ja tietyissä tilanteissa niitä jopa suositaan. Esim. omalla kohdalla, kun ikää jo on ja alkiolle paras paikka kasvaa ja kehittyä on kohtu, niin alkio saattaa menestyä kohdussa, mutta ei maljalla. Siksi halutaan siirtää jo varhaisemmassa vaiheessa.

En ole tuota luentoa vielä kuunnellut mutta aiempien perusteella muistan, että Varila on aika suorasanainen puheissaan. Muistan itse täälläkin harmitelleeni, miten hän aiemmassa luennossaan teilasi pitkän kaavan, vaikka kyllä sitä pidetään käsittääkseni tutkimuksissakin yhä ihan hyvänä vaihtoehtona ja sopi lopulta mullekin kai ihan hyvin. Hetken aikaa silloin mietin, että tulee varmasti hyperstimulaatio ja muuta surkeaa, kun joudun wanhan ajan pitkään kaavaan, josta Varilakaan ei pidä. 🤭

Blastokystiviljelyyn taitaa olla yleisesti nykyään konsensusta, mutta on varmasti tosi yksilöllistä, kuinka suuri osa alkioista saavuttaa sen vaiheen sopivasti - tuo luennon esimerkki, että 5-6 alkiosta vain yhdestä tuli blasto, ei välttämättä ole kovin keskimääräinen. Nuoremmille alkiolle taidetaan tehdä myös sitä, että otetaan siirtoa ennen useampi jatkoviljelyyn ja pakastetaan sitten blastoina uudelleen. Silloin saadaan varmemmin siirtopäiväksi siirrettävää, ja alkioita on ilmeisesti ihan turvallista pakastaa ja sulattaa useita kertoja (toisin kuin esimerkiksi leipää 😆 - ihmeellistä!).

Pointtina oli kai se, että vältyttäisiin turhilta siirroilta, kun siirrettäisiin vain täyden blastokystivaiheen saavuttaneita alkioita. Esimerkkinä oli potilas, jolla oli 5. pvnä muistaakseni 5-6 varhaista blastoa, ja kun niitä jatkoviljeltiin pidemmälle niin vain yksi saavutti täyden blastovaiheen. Ja tämän lääkärin mukaan labraolosuhteet on nykyään niin hyvät, että alkiot pärjää siellä kyllä jos ovat pärjätäkseen.
Ymmärrän kyllä tuon pointin. Silti onnistumisia on varhaisemmillakin melkein yhtä paljon, joten tuollainen "ei ikinä" -tyylinen kommentti lääkäriltä kuulostaa siltä, että ei vakuuta, ainakaan minua tässä tapauksessa. 😅 Lääkäreitäkin tuntuu olevan niin montaa eri kuppikuntaa vähän joka asiassa. Olen siis itse sairaalassa töissä, niin tähän on tullut törmättyä työuran aikana aika todella monta kertaa. Itse ainakin haluan uskoa, että mulla on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet onnistua noilla mun varhaisilla blastoilla, mitä 5- tai 6-päiväisillä vastaavilla. 😊

@Ehtoo Tuo sun kertomus vielä tähän päälle tuosta lääkäristä kertoo mulle kyllä sitä, että taidan jättää tuon luennon suosiolla väliin. 😅 En pidä kovin ehdottomista ihmisistä missään ammatissa ja itse asiassa eivät todellakaan ole edes aina oikeassa, vaikka kovasti niin väittävät. Tämä lääkäri on siis varmasti pätevä, sitä en sano missään nimessä, mutta tämäkään asia ei nyt ole ihan niin mustavalkoinen, kuin mitä antaa selvästi ymmärtää.

Ymmärrän kyllä tuon pointin. Silti onnistumisia on varhaisemmillakin melkein yhtä paljon, joten tuollainen "ei ikinä" -tyylinen kommentti lääkäriltä kuulostaa siltä, että ei vakuuta, ainakaan minua tässä tapauksessa. 😅 Lääkäreitäkin tuntuu olevan niin montaa eri kuppikuntaa vähän joka asiassa. Olen siis itse sairaalassa töissä, niin tähän on tullut törmättyä työuran aikana aika todella monta kertaa. Itse ainakin haluan uskoa, että mulla on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet onnistua noilla mun varhaisilla blastoilla, mitä 5- tai 6-päiväisillä vastaavilla. 😊
Joo, tietenkään tuo ei tarkoita sitä, etteikö blastoa nuoremmilla alkioilla onnistuttaisi myös. Itsellä vaan resonoi kovasti tuo turhien siirtojen välttäminen, kun tosiaan viidettä viedään ja joka kerta se piinapäivien vuoristorata on päättynyt törmäykseen tiiliseinään. Ja en siis myöskään tuosta Eeron kommentista nyt pelkästään tätä kantaani poiminut, vaan kyllä mulla droppasi tunnelma jo siellä siirrossa kun lääkäri totesi että siirretään varhaisvaiheen blasto. Tässä kohtaa jo tiedän, että meillä varsin pieni osuus alkioista kehittyy täysiksi blastoiksi - meidän alkiot on siis pakastettu 3-4 pv ikäisinä ja pyritään jatkoviljelemään siirtoa varten blastoiksi. Kato on ollut jatkoviljelyssä aika hurjaa.

Takaisin