IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kuulkaa nyt vähän outo tilanne. Viime viikolla oli menkat. Eilen alkoi pistely ja synarela puolittui. Nyt näyttäis siltä että alkoi taas menkat, että mitähän ihmettä? 🤔

Mulla on kuulkaa nyt vähän outo tilanne. Viime viikolla oli menkat. Eilen alkoi pistely ja synarela puolittui. Nyt näyttäis siltä että alkoi taas menkat, että mitähän ihmettä? 🤔
Kuulostaa erikoiselta! Voisiko kroppa reagoida pistoslääkkeeseen erikoisesti? Tai voisiko olla vaan hetkellistä tiputtelua? Meinaatko pistää lääkkeen illalla normaalisti ja laittaa heti viestiä klinikalle?

Limakalvo ja munasarjat varmasti katsottu, että oikeassa tilassa, joten vaikea uskoa, että olisivat kuukautiset. Oliko sulla kysta? Voiko johtua siitä? Ihan tässä arvailen, kun ei ole itselläni ollut tuollaista tilannetta. Tsemppiä!

Kuulostaa erikoiselta! Voisiko kroppa reagoida pistoslääkkeeseen erikoisesti? Tai voisiko olla vaan hetkellistä tiputtelua? Meinaatko pistää lääkkeen illalla normaalisti ja laittaa heti viestiä klinikalle?

Limakalvo ja munasarjat varmasti katsottu, että oikeassa tilassa, joten vaikea uskoa, että olisivat kuukautiset. Oliko sulla kysta? Voiko johtua siitä? Ihan tässä arvailen, kun ei ole itselläni ollut tuollaista tilannetta. Tsemppiä!
Juu laitoin heti viestiä, mutta huomiseen menee kun vastaavat. Nyt taas näyttää siltä että vuoto vähän rauhoittui, mutta on kuitenkin tuhruttelua vähän runsaampaa. 🤔 Ja siis tuhruttelu kyllä jatkui viime viikon menkoista asti, mikä on mulle normaalia. Ei tosin ehkä ihan näin pitkään yleensä jatku menkkojen jälkeen, ja rupesi tuossa eilen/toissapäivänä vahvistumaan.

Aion kyllä pistää illalla normaalisti. Ja ultrassa oli kaikki ok muuten paitsi tuo kysta tai mikä nyt sitten onkaan. Verikokeilla kuitenkin varmistettiin ettei ole mikään aktiivinen. Ehkä se on se tai sitten lääkkeet mihin kroppa reagoi. Huomenna toivottavasti ollaan viisaampia!

Sain tähän polilta vastauksen, että joskus pistämisen alussa voi tulla vuotoa koska limakalvo on niin ohut, mutta yleensä rauhoittuu kun pistämistä jatketaan.

Sain tähän polilta vastauksen, että joskus pistämisen alussa voi tulla vuotoa koska limakalvo on niin ohut, mutta yleensä rauhoittuu kun pistämistä jatketaan.
Mulla vuoteli yhdessä stimulaatiokierrossa koko pistelyn ajan. Mulle todettiin että se ei haittaa kun hyperin takia ei siirtoon oltaisi menossa (ja lopulta siitä hoidosta ei tullut alkioita koska jarru petti), että munasoluihin se vuotelu ei vaikuta vaan siihen limakalvoon.

Täällä uusi palstalainen kirjoittelee. Hoidot täällä tosiaan on vasta alkamassa ja kaikki on uutta. Meille valikoitui suoraan hoidoksi IVF ja syyskuunlopussa on hoidonsuunnittelukäynti Taysissa. Jaksaisiko joku vielä kertoa kokemuksia, mitä tuohon suunnittelukäyntiin sisältyy ja alkaako piikittelyt ym milloin? Miten tuo hoitokierros käytännössä menee ja osaako joku sanoa että miten päätetään mennäänkö pitkällä vai lyhyellä kaavalla? Jännittää miten mahtaa hormonit vaikuttaa ja tietty myös punktio, miten omalla kohdalla kivun kanssa käy.

Tsemppiä kaikille! ❤️

Moikka kaikki! Olen tätä palstaa ahkerasti lukenut ja saanut täältä huikeaa infoa ja vertaistukea. 💚 yritämme esikoista, täytin juuri 38 ja mies hieman vanhempi.

Nyt ajattelin viimein itse kirjoitella, kun h-hetket lähestyy. Meillä siis pitkällä kaavalla mennään ja hoitopaikkana HUS. Miehellä todettu vähäiset siittiöt. Sitä myöten valikoitui pitkä kaava, synarela Gonal F 150. Pitkä kaava valittiin sen takia, koska silloin munasolut saadaan todennäköisemmin samaan aikaan kypsiksi. Ivf:ssä soluilla on hetki aikaa vielä kypsyä maljalla, mutta icsissä ei. Olen myös ymmärtänyt, että riippuen sitten punktiopäivänä miehen näytteestä biologi valitsee kumpaa tekee ivf vai icsi vai molempia. Minulla hyvä AMH arvo noin 3, niin lääke määrä suht maltillinen. Maanantaina tarkistetaan verikokeilla onko estrogeeni noussut sopivasti ja sitten säädetään tarpeen mukaan pistosannosta, punktio viikolle 37 sitten viimeisen ultran mukaan.

Toistaiseksi tällä matkalla vaikeinta oli lopulta hyväksyä että meillä on haasteita ja en ehkä tule saamaan luomulapsia. Tämä on ollut kyllä opettavainen prosessi itseeni, suhteeseemme ja elämään samalla. Niin monet itkut, turhautunumiset, ilot ja opit on matkalle mahtunut. Toisaalta olen yrittänyt ajatella, että tämä kaikki on pitänyt käydä läpi, jotta voimme kasvaa niiksi vanhemmiksi kuin meidän kuuluukin. Se on helpottanut asian kanssa saavutettua rauhaa. Nyt olen lähinnä kiitollinen että hommat etenee ( tietysti myös välillä surullinen, vihainen ja turhautunut, koska olen ihmisen 🤣)

Itse hoidossa Synarela teki toisella viikolla melko väsyneen, päänsärkyisen, turvonneen ja itkuisen olon. Gonal F parin pistoksen jälkeen taas nosti elämäniloa takaisin 😁🙏 pistos ei ollut yhtään paha, ohjeet olivat hengästyttävän pitkät ja tarkat. Hyvä niin ja koko ajan se sujuu paremmin.

Kaikille rentouttavaa sunnuntaita 🩵

Täällä uusi palstalainen kirjoittelee. Hoidot täällä tosiaan on vasta alkamassa ja kaikki on uutta. Meille valikoitui suoraan hoidoksi IVF ja syyskuunlopussa on hoidonsuunnittelukäynti Taysissa. Jaksaisiko joku vielä kertoa kokemuksia, mitä tuohon suunnittelukäyntiin sisältyy ja alkaako piikittelyt ym milloin? Miten tuo hoitokierros käytännössä menee ja osaako joku sanoa että miten päätetään mennäänkö pitkällä vai lyhyellä kaavalla? Jännittää miten mahtaa hormonit vaikuttaa ja tietty myös punktio, miten omalla kohdalla kivun kanssa käy.

Tsemppiä kaikille! ❤️
Moikka,

Omalla suunnittelukäynnillä minut ultrattiin ja lääkäri kertoi mitä hoitoa ovat ajatelleet ja miksi. Eli meillä tuo icsi ja pitkä kaava, miehen vähäisten siittiöiden takia. Ylemmässä viestissä kerroin siitä munasolujen kypsyydestä. Ennen suunnittelukäyntiä piti muistaakseeni katsoa kaikki ohjevideot omalta polulta.

Suunnittelukäynnillä kerrottiin myös milloin saa ilmoittautua hoitoon. Olimme suunnittelukäynnillä 05/2025 ja koska meidät oli laitettu jonoon muistaakseni huhtikuussa saimme ilmoittautua heinäkuun menkoista. Ilmoittauduin ja pääsimme mukaan. Aina ei mahdu ekalla kerralla. Pitkässä kaavassa helpommin mahtuu kun niillä suihkeilla voidaan pelailla toisin kuin lyhyessä kaavassa.

Kun sitten meidät hyväksyttiin mukaan saimme kaikki ajat ja ohjeet omalle polulle. Sinne tuli heti tieto milloin synarela suihkeet ja milloin suunnilleen pistokset alkaa. Ennen pistosten aloitusta oli vielä ultra, jossa katsottiin on ”kemiallinen menopaussi” tepsinyt ja munasarjat lepotilassa.

Punktio jännittää hieman minuakin, mutta kipulääkkeillä siitä toivottavasti hyvin selvitään.

Tervetuloa mukaan @VenusAurora höpöttelemään! 😊 Hyvin kyllä osaan yhtyä tuohon sun fiilikseen luomulapsista, kun niitä ei vaan siunaannu omien ja miehen haasteiden takia. Aluksi kävi ilmi, että miehellä alentunut siittiömäärä ja sen jälkeen ekan stimulaation ja tuoresiirron yhteydessä myös selvisi, että mulla keltarauhanen ei oikein toimi ja tämä romutti luomuhaaveet käytännössä suoraan tänä kesänä. Kyllähän siinä tuli sitten yhdet jos toiset itkut itkettyä. Yksi onnenkantamoinen oli tuo alkuvuoden spontaani raskaus, mutta todennäköisesti tuo mun vajaalla toimiva keltarauhanen sai sen menemään kesken. Tätä asiaa ei siis silloin vielä tiedetty, kun oltiin vasta juuri ennen sitä käyty suunnittelukäynnillä ja hoitojen piti alkaa. Onneksi tuosta nyt kuitenkin sai lapioitua paskansa kasaan ja mieskin tuumasi, että aika selvää tällä yrittämisen määrällä, ettei luomuna onnistu, mutta onneksi hoidot on keksitty. 😇 Tsemppiä teille hoitoihin ja toivottavasti ne tuottavat halutun tuloksen, mitä tietysti toivon meille kaikille. ❤️ Itse yritän täältä ketjusta enemmän siirtyä rupattelemaan tuonne PAS-ketjuun, kun toivottavasti siihen nyt syyskuussa pääsisi. Elokuu meni ohi, kun siirto olisi osunut viikonlopulle. 💩

Tänään kävin tokassa ultrassa. En ole kovin tyytyväinen tuloksiin. Gonal-f aiheutti vuotelua ja tässä viikossa limakalvo on paksuuntunut vain 2mm. Rakkuloita löytyi 5+3. Kysyvät Helsingin päästä että tarvitseeko aloittaa vielä menopur tähän lisäksi. Ensi viikolle olisi punktio suunniteltu.

Tänään kävin tokassa ultrassa. En ole kovin tyytyväinen tuloksiin. Gonal-f aiheutti vuotelua ja tässä viikossa limakalvo on paksuuntunut vain 2mm. Rakkuloita löytyi 5+3. Kysyvät Helsingin päästä että tarvitseeko aloittaa vielä menopur tähän lisäksi. Ensi viikolle olisi punktio suunniteltu.

Paljon tsemppiä! ❤️ Oliko sulla käynyt paljon kato aloitusultraan verrattuna? Käsittääkseni näissä hoidoissa on tutkimuksissakin havaittu jonkin verran "laatu korvaa määrän" -ilmiötä - yritin löytää siitä rohkaisua vähän vastaavassa tilanteessa. Jos limakalvo ei ole riittävä, päätyvätköhän pakastamaan kaikki alkiot 🤔 Toisaalta sekään ei varmasti ole hassumpi vaihtoehto, kun PAS:in onnistumisprosentti taitaa olla nykyään tuoresiirtoa suurempi ja nyt ei ole ole luvassa kesätaukoa tms. ikävää viivästystä. Lääke voi myös varmaan vielä kasvattaa limakalvoa yllättävänkin vauhdikkaasti.

Mulla oli alkuun 23 follia, tokassa ultrassa 7. 😬 Tai siellä oli kyllä enemmänkin rakkuloita mutta olivat niin pieniä, etteivät olisi lääkärin mukaan enää millään konstilla ehtineet mukaan. Eikä annosta siis suurennettu, maltillinen se kyllä olikin (150 iu, olin kyllä ylireagoinut letroihin ja pienikokoinen). Olin hetken tosi harmissani ja lannistunut, mutta hoidon lopputulema kolme blastoa oli varmasti silti ihan hyvä.

Otettiinko sulla muuten verikoetta (estradioli?) muutaman pistelypäivän jälkeen? Helsingissä (joilla on suunnittelukin HUS:ssa) on ilmeisesti sellainen käytäntö, meillä ei. Sillä pyritään kai arvioimaan, miten stimulaatio on lähtenyt vaikuttamaan. Ajattelin kysyä siitä, jos joudun uuteen hoitoon. Varmaan kokemus edellisestä hoidosta auttaisi myös säätämään lääkemäärää.

Mietin, että saatamme olla samassa paikassa hoidossa (toivottavasti ei ole liian creepyä sanoa näin), mutta en ainakaan täällä avoimella palstalla kehtaa mainita sairaalan tarkkuudella, kun hoitoon liittyvät ihmiset muutenkin tunnistaisivat mut näistä spekseistä, samoin ne muutamat ihmiset, joille olen hoidoista puhunut. 🤭 He tuskin kyllä näitä palstoja lukevat.

Muokattu viimeksi:
Oliko sulla @Emri kuitenkin rakkulat suht saman kokoisia? 😊 Mä en oikein tiedä limakalvosta ja sen kehittymisestä, mutta toivottavasti arvioivat nopeasti sitä Menopuria!

Mulla on täällä priming meneillään, KP22. Tällä kertaa ei ole väsyttänyt lääkkeet ihan yhtä paljon kuin keväällä. Tuntuu, että kierto jää tosi lyhyeksi, epäilen että 24pv. Jos näin, se tarkottaisi että pistokset alkaisi viikonloppuna. Pian mennään taas :)

Paljon tsemppiä! ❤️ Oliko sulla käynyt paljon kato aloitusultraan verrattuna? Käsittääkseni näissä hoidoissa on tutkimuksissakin havaittu jonkin verran "laatu korvaa määrän" -ilmiötä - yritin löytää siitä rohkaisua vähän vastaavassa tilanteessa. Jos limakalvo ei ole riittävä, päätyvätköhän pakastamaan kaikki alkiot 🤔 Toisaalta sekään ei varmasti ole hassumpi vaihtoehto, kun PAS:in onnistumisprosentti taitaa olla nykyään tuoresiirtoa suurempi ja nyt ei ole ole luvassa kesätaukoa tms. ikävää viivästystä. Lääke voi myös varmaan vielä kasvattaa limakalvoa yllättävänkin vauhdikkaasti.

Mulla oli alkuun 23 follia, tokassa ultrassa 7. 😬 Tai siellä oli kyllä enemmänkin rakkuloita mutta olivat niin pieniä, etteivät olisi lääkärin mukaan enää millään konstilla ehtineet mukaan. Eikä annosta siis suurennettu, maltillinen se kyllä olikin (150 iu, olin kyllä ylireagoinut letroihin ja pienikokoinen). Olin hetken tosi harmissani ja lannistunut, mutta hoidon lopputulema kolme blastoa oli varmasti silti ihan hyvä.

Otettiinko sulla muuten verikoetta (estradioli?) muutaman pistelypäivän jälkeen? Helsingissä (joilla on suunnittelukin HUS:ssa) on ilmeisesti sellainen käytäntö, meillä ei. Sillä pyritään kai arvioimaan, miten stimulaatio on lähtenyt vaikuttamaan. Ajattelin kysyä siitä, jos joudun uuteen hoitoon. Varmaan kokemus edellisestä hoidosta auttaisi myös säätämään lääkemäärää.

Mietin, että saatamme olla samassa paikassa hoidossa (toivottavasti ei ole liian creepyä sanoa näin), mutta en ainakaan täällä avoimella palstalla kehtaa mainita sairaalan tarkkuudella, kun hoitoon liittyvät ihmiset muutenkin tunnistaisivat mut näistä spekseistä, samoin ne muutamat ihmiset, joille olen hoidoista puhunut. 🤭 He tuskin kyllä näitä palstoja lukevat.
Kiitos. 🩷 Oho, sulla ollut paljon folleja! Mulla ei ikinä ole niitä paljoa edes kypsynyt, viime ultrassa taisi olla tämä sama määrä. Jotenkin oletin että lääkkeet saisi kypsymään useamman joten hieman petyin tuohon määrään. Matkanvarrella kun voi vielä sattua vaikka mitä. Vaikka toki se yksikin hyvä riittää!

Täälläkään ei oteta verikokeita pistelyiden jälkeen. Oo, hauskaa jos ollaan samassa paikassa! 🤭

@Harrets oli kyllä melko saman kokoisia.

Toimiiko muuten muilla tuo omapolku sovellus? Mulla ei oo nyt hetkeen toiminut, ja jos vastaus tuosta menopurin aloituksesta tulee sinne. 🤔

Edit. Nettisivut näköjään toimii ja sitä kautta pääsee lukemaan viestit ym.

Mulle tehtiin tänään eka PAS, mutta sitä varten oli jouduttu sulattamaan molemmat pakastimessa olevat alkiot, sillä ensimmäinen oli kuukahtanut pois. 😭 Ilmeisesti siihen on nykyään 5 %:n mahdollisuus, on tämä yhdenlaista... Ikävä olo siitäkin, että olen ollut nyt siirron jälkeen tosi pahalla mielellä, en todellakaan mitenkään vastaanottavainen ja rento. Ristiriitainen tilanne. Ehkä siirtäisivät suosiolla PAS:ia, jos olisi tiedossa, että tällainen pettymyskuoppaan vajoaminen siirron jälkeen huonontaisi tuntuvasti mahdollisuuksia. 🤔 Mutta kun on tosi harmissaan ja samaan aikaan tosi harmissaan siitä, että on tosi harmissaan... Sellainen noidankehä. Tuntuu myös, että lääkärinkin ajatukset olivat jo seuraavassa stimulaatiossa, vaikka ehkä heille on rutiini kysyä suunnitelmista, kun ollaan siirtämässä hoidon viimeistä alkiota.

Tsemppiä kaikille! ❤️
Tuolla jo vastailtiinkin mitä käynnillä tapahtuu mutta ajattelin vielä mainita että Taysissä ei ole niin ruuhkaista kuin HUSissa ja me oltais ainakin saatu jo heti käynnistä seuraavaan kiertoon aloittaa pistely muttei sopinut meidän aikatauluihin.

Voi ei @Ehtoo, onpa kurja kuulla, että toinen alkio ei selvinnyt. 😟 Onneksi nyt kuitenkin toinen saatiin siirrettyä ja toivottavasti se tarraisi kiinni! ❤️ Varmasti tuo suunnitelmien miettiminen lääkärin puolelta kuuluu ihan asiaan, kun viimeinen alkio lähtee pakkasesta siirtoon. Toivotaan nyt kuitenkin, ettei uuteen stimuun tarvitsisi lähteä. 😇

Kiitos sympatiasta. ❤️ Pyysin nyt biologin soittoaikaa, sillä en eilen tietenkään tajunnut kysyä menetetystä alkiosta mitään. Toivottavasti se helpottaisi fiiliksiä. Huolettaa esimerkiksi se, että kasautuvatko sulatusmenetykset tietyille pareille ja pitääkö se huomioida mahdollisissa tulevissa hoidoissamme.

Kun taustalla ei ole esimerkiksi keskenmenoja, tämä oli selvästi mulle isoin takaisku tähän mennessä. Järkeilin, että pettymys on aika luonnollinen, kun siinä menettää paitsi yhden mahdollisuuden myös rennommat ja toiveikkaammat piinapäivät (pakastin tyhjä) ja vähän myös uskon systeemiin (kaksi blastoa ei tarkoita kahta blastoa, kun voi käydä näin). Lisäksi uusi stimulaatio ja ehkä sitäkin raskaampi jonotusaika tulivat taas askeleen lähemmäs. Ja siihen vielä epäreiluuden tunteet, joita lapsettomuuteen muutenkin liittyy mutta jotka saa pontta tällaisissa tilanteissa, kun voi lukea että 96 % blastoista selviää sulatuksesta ja oma osuu 4 %:iin.

Sattuuko täällä olemaan muita, joilla olisi kuukahtanut alkioita sulatuksessa ja etenkin sellaisia, joilla olisi siirto silti onnistunut? Usko omaan siirtoon on nollissa ja syyllisyys painaa siitä, että eka vuorokausi yhteiseloa alkioparan kanssa sujui stressipiikissä itkeskellen. 🥴

Voimia @Ehtoo ❤️ ymmärrän täysin pettymyksen, tuossa kohtaa on jo niin monta estettä ohitettu kuin on saatu kaksi alkiota blastoina pakkaseen, että ei ajattele noin käyvän.

Mun läheinen on embryologi ja on joskus sanonut että Suomessa labrat on niin tasokkaita, että usein johtuisi vain alkion heikkolaatuisuudesta vaikka olikin selvinnyt pakkaseen saakka. Onnea matkassa olevan alkion kanssa 💓

Mulle tehtiin tänään eka PAS, mutta sitä varten oli jouduttu sulattamaan molemmat pakastimessa olevat alkiot, sillä ensimmäinen oli kuukahtanut pois. 😭 Ilmeisesti siihen on nykyään 5 %:n mahdollisuus, on tämä yhdenlaista.
Hienoa, että pääsit nyt siirtoon, mutta ikävää, että asiassa myös kielteinen puoli. Ehkä kuitenkin parempi, että nyt selvisi, ettei alkio selviä sulatuksesta, kuin että olisit seuraavassa kierrossa ottanut lääkkeet, valmistautunut siirtoon ja hetkeä ennen olisi tullut tieto, ettei siirrettävää.

Nämä muiden koettelemukset saa miettimään mitä kaikkea itsellä voi olla vielä edessä. Ja saa myös miettimään miten kukaan voi saada lapsen, kun niin monen asian osuttava kohdilleen.

Takaisin