IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kiitos kiva päästä keskustelemaan tästä välillä liikaakin tunteita nostattavasta teemasta 😭 😂

selvästi vaatinut teilläkin kärsivällisyyttä! tietysti tilanteetkin on niin erilaisia ja jos nähty hyvä mahdollisuus niillä lääkekokeiluilla niin hyvä sekin! osaavat ehkä paremmin arvioida kuinka toimia ivf hoidoissa. meillä on myös vain tää yks 2.5 letrokierto ilman mitään muuta ja jännittää, että se vaikuttaa ivf-hoitojen suunnitteluun heikentävästi 🤷 😞 (siksi että eivät tiedä mihin kiinnittää huomiota, mutta voi olla että tää ei oo mikään juttu ees).

jos saa kysyy niin onko sulla jo tiedossa suunnittelukäynnin ajakohta? itsekun mietin tota et jos venyy nää viiveet niin voiko käydä niin et kohta ollaan jossain pääsiäisruuhkassa ton joulusulun jälkeen tai jtkin.....vaikka siis teoriassa kumpaankaan ei pitäis joutua vaan tehdä eka ivf ennen sitä.

onko teillä ollu selvä näkemys pakaste ja tuoresiirrosta?
meijän täytyy kyl miettiä vielä koska kiinnostaa kyllä maximoida mahdollisuus mutta no riippuu varmaan että tuleeko sieltä ees mitään pakastettavaa 🙄 yksäriltä arvioi mun pyynnöstä dataan perustuen että ehkä vois saada pakkaseen jonkun 4-5. kuulostaa tosi vähältä mutta en tiiä miten monta ihmiset yleensä saa (ikäryhmässä) tai vaihteleeko sekin tosi paljon..

toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja päästään molemmat hyvissä ajoin ennen joulua ekaan ivf 🥰

Huutele sen verran että paljonko alkioita saa pakkaseen vaikuttaa moni moni asia.
Lääkkeet mitä käytetään, ikä kuin asento ja mitä näitä oli 🤭

Itse olen siis aikaisemmin luovuttanut munasoluja niitä tarvitseville sen 5krt.
Kypsiä ja hyviä munasoluja oli 20-25kpl kerta mitä saatiin pakkaseen. Niitä ei tietenkään hedelmöitetty sattuneesta syystä..
Luovutus kerrat mulla oli 29-34v

Nyt itse omissa hoidoissa Ekassa IVF saatiin 12 munasolua joista 1 meni tuoresiirtona ja 1 pakkasen ja loput 10 hukkui matkalla.
Toisessa IVF saatiin 19 munasolua joista 1 tuore ja 9 pakkaseen eli 9 kpl hävisi matkalla 🙄

@ElämäEdessä ei oo tiedossa suunnittelukäynnin ajankohtaa, kun pääsen jonoon vasta huomenna 😅 silloin on virallinen testipäivä (negaa näyttää) ja täytyy ilmoittaa inssin tulos HUSille. Oletan siis että suunnittelukäynti olisi n. marraskuussa ja eka IVF tammikuussa, jos HUSin aikatauluissa mennään.

Jos yksityiselle menee, niin toki siinä kannattaa varautua tekemään ne siirrotkin. Täällä on osa kyllä puhuneet, että alkioita voisi siirtää myös yksityiseltä julkiselle ja toisinpäin. Tuo 4-5 pakkaseen kuulostaa hyvältä, itse olisin onnellinen jos sellaisen määrän edes saisi 😅 Vinkkinä, kannattaa käydä lukemassa ketjua IVF: kerättyjen munasolujen määrä vrt blastokystien määrä , siellä näkee tuon haitarin miten tulokset voi vaihdella.

Yksityiselle jos menee, niin täytynee tehdä se ajatustyö myös sen kanssa valmiiksi, että saattaa tulla ”iso lasku” muttei mitään jää pakkaseen. Eka IVF voi olla vähän harjoittelua ja jos siinä menee joku vikaan, niin siitä saadaan paljon lisää tietoa taas seuraaviin hoitoihin. Lähinnä tässä siis säästää aikaa, ja samoja mahdollisia virheitä ei tehtäisi sitten julkisen hoidoissa. On vaikeita juttuja pohdittavaksi ja itse kävin myös Dextralla puhumassa vaihtoehdoista. Nyt sit pohditaan et otetaanko seuraavasta kierrosta Dextra mukaan vai odotetaanko tammikuuhun, joka tuntuu et on miljoonan vuoden päässä 😅

Mulla myös HUS-kokemus, yksi inssi ja yksi ivf, sitten tuli ikä vastaan. Jonotukset vei alkuun aikaa, mutta kun ivf alkoi niin meni ihan joutuisasti. Yksi keskeytynyt keskenmeno sitä pitkitti, kun sen jälkeen tarvittiin toimenpiteitä. Mulla valittiin suoraan lyhyt kaava. Ja tuoresiirto tehdään kai HUS:ssa usein 3pv ikäisellä alkiolla? Näin mulle ainakin, en tiedä miksi ei blastokystillä, muita alkioita viljellään sitten blastokysteiksi asti. 5-6 alkiota pakkaseen kuulostaa kyllä tosi hyvältä määrältä yhdestä keräyksestä 😊

Muistan lukeneeni, että jos tekee IVF-hoidon yksityisellä, niin kaikki sieltä saadut alkiot pitää olla käytetty ennen kuin voi tehdä hoitoa HUS:lla. Yksityisellä tehty IVF saattaa myös vaikuttaa julkisella tarjottavien hoitojen määrään, mutta nämä määrät kai ainakin jollain tasolla on tapauskohtaisia, eli arvioidaan aina sitä mahdollista onnistumisprosenttia.

HUS:n IVF-polulla on hyvä UKK-osio, laitan tähän pari relevanttia kohtaa kuvakaappauksena 😊 Muilla sairaanhoitoalueilla voi tietenkin olla omat toimintamallinsa.

IMG_1666.jpeg

IMG_1663.jpeg

IMG_1664.jpeg

Tervetuloa @ElämäEdessä mukaan höpöttelemään! 😊 Toki tänne ei ketään uutta haluaisi toivotella tervetulleeksi, koska inhottaa, että ihmiset kärsivät lapsettomuudesta ja tarvitsevat hoitoja. Kyse kuitenkin ihmisen perustarpeesta, mutta täällä sitä ollaan! HUS-hommiin en osaa ottaa kantaa, mutta itse olen julkisella Keski-Suomessa ja heitettiin suoraan syvään päätyyn iän takia, eli IVF valikoitui hoitomuodoksi. Selvästi täällä on otettu ikä huomioon ja portit on olleet auki saman tien ilman odotteluita. Noin 3 kk meni siihen, että päästiin polille neuvolan lähetteellä (ensikäynti joulukuussa 2024) ja sen jälkeen viivästystä on ainoastaan aiheuttanut spontaani raskaus ja keskenmeno, josta jälkivuoto kesti tajuttoman pitkään. Sitten tuli pääsiäinen ja toukokuussa vihdoin päästiin hommiin. Jos nyt jälkikäteen saisin päättää, et olisi tuoresiirtoa ottanut. En siis tiedä, olisiko ollut optio laittaa kaikki pakkaseen 3-päiväisinä, mutta tietty sitä siinä tilanteessa halusi pienen toivonpilkahduksen edes, kun käynyt läpi stimulaation ja kesäsulut tulossa. Olin itse aika kipeä punktiosta, joten kroppa ei varmasti ollut parhaassa tilassa siirtoa ajatellen. Toivottavasti ensi kuussa ovis osuisi paremmin ja pääsisi PAS-hommiin. Tässä kuussa ovis halusi osua juuri väärälle päivälle. Yksityisellä varmasti hommat etenevät nopeammin ja rahalla aina saa, mutta itse ainakin päätin, et haluan nämä alkukartoitukset ja muut julkisen piikkiin ja tarvittaessa sitten iän tullessa vastaan siirtyy yksityiselle eikä tarvitse ihan nollasta aloittaa juttuja ja maksaa sen takia ylimääräistä. Kuitenkin nyt on saatu selvitettyä meidän kohdalla hidasteet raskautumiselle ja jatkossa lääkityksiä ym. on helpompi säätää, kun ei tarvitse kokeilla.

hei kiitti kaikille ❤️ ihanaa, että näin aktiivista koska aika itekseen näitä miettinyt, niinkun varmasti moni niin joutuu tekemään...luen noita teidän juttuja tässä pikkuhiljaa. nyt aikaa kun kipeenä kuumeessa kotona 😭 arvostan paljon että ootte noin paljon kirjottanu vaikka varmaan kertoneet jo aijemminkin. yritin tuolta niitä lukea ja siellä olikin hyviä pointteja ja kokemuksia ❤️

Huutele sen verran että paljonko alkioita saa pakkaseen vaikuttaa moni moni asia.
Lääkkeet mitä käytetään, ikä kuin asento ja mitä näitä oli 🤭

Itse olen siis aikaisemmin luovuttanut munasoluja niitä tarvitseville sen 5krt.
Kypsiä ja hyviä munasoluja oli 20-25kpl kerta mitä saatiin pakkaseen. Niitä ei tietenkään hedelmöitetty sattuneesta syystä..
Luovutus kerrat mulla oli 29-34v
Nyt itse omissa hoidoissa Ekassa IVF saatiin 12 munasolua joista 1 meni tuoresiirtona ja 1 pakkasen ja loput 10 hukkui matkalla.
Toisessa IVF saatiin 19 munasolua joista 1 tuore ja 9 pakkaseen eli 9 kpl hävisi matkalla 🙄
okei! no en ois ajatellut että asento vaikuttaa, mutta no ei kyllä yllätäkään mikäli näin on 👍 tosiaan tuo arvio alkioista mitä sanoin oli todella teoreettinen ja spekulatiivinen perustuen yleisiin tekijöihin kuten vaikka ikä, amh/afc? ja letrokierto. tällä hetkellä se lukema ei oikein sano mulle mitään. tilanne voi myös varmasti muuttua ajanmiittaa ja kierroissa. ilmeisesti paljonkin... noi sun munasolulukemat luovutuksessa kuulostaa todella hyviltä ja kiinnostavaa kuulla miten tilanne edennyt ivf hoidoissa. miten munasolut siis hukkuivat matkalla? 🙄 joka tapauksessa on kyllä kunnioitettavaa, että oot käynyt luovuttamassa ja vielä noin monesti ❤️ itsellä ei ollut edes tietoa tällasista vielä 2v. sitten. nyt liian myöhästä.

Tässä joitakin vastauksia @ElämäEdessä.
Meillä tehtiin kolme inseminaatiota puolen vuoden aikana. Varmaan ne olisi saanut myös peräkkäisiin kiertoihin, mutta esteenä oli muutamana kuukautena matka tai flunssa. IVF-hoitoja meillä tehty kaksi ja kolmas toivottavasti pian alkamassa ja ne tehty kaikki vuoden sisään. En pitäisi tuota silti minään saavutuksena, koska johtunut siitä, ettei ole saatu mitään siirrettävää ja meidät laitettu aina heti uudelleen hoitojonoon. Jono on ollut 3-4 kk. Klinikka antaa tiedon mistä kuukautisista voi ensimmäisen kerran ilmoittautua. Aika usein käy niin, ettei ensimmäisellä kerralla vielä mahdu mukaan. Hoitoihin mahtumiseen vaikuttaa onko käytössä pitkä vai lyhyt kaava, sillä pitkää helpompi aikatauluttaa, ja se kuinka moni muu jo ilmoittautunut ja kuinka pitkään kukin ollut jonossa.

Tilkassa tehdään lähtökohtaisesti aina tuoresiirto ellei ole syytä toimia toisin. Jos on hyperstimulaation riski tai muuten toipuminen pahasti kesken, niin kaikki alkiot voidaan pakastaa. Itselleni annettu Tilkassa kahdesti tuoresiirron ajankohta viisipäiväiselle alkiolle ja ymmärtääkseni kasvattavat viisipäiväisiksi, jos vaan osuu sopivasti arkipäiviin.

Itselläni alkaa tulla ikä vastaan ja syyskuussa toivottavasti alkava hoito on meidän viimeinen julkisella. Olo on hiukan toiveikas, mutta enimmäkseen pelokas. Päässä pyörii, että miksi nytkään onnistuisi ja toisaalta, että jos muutkin onnistuu, niin miksi ei mekin. Tutkimusten mukaan 80 % lapsettomuushoidoissa olevista saa lopulta lapsen, niin olen miettinyt, että kun koko ajan oltu todennäköisyyksien huonommalla puolella, niin käykö niin nytkin. Mielessä pyörinyt myös, että jos oltaisiin yksityisellä, niin varmaan nyt kannattaisi tehdä usea peräkkäinen hoito ja kerätä alkioita pakkaseen. Sekin käynyt mielessä, että voisiko julkisen hoidon perään tehdä heti yksityisellä. Ensin siirrettäisiin julkisella kerätyt ja sitten yksityisellä kerätyt. Toiveissa olisi kaksi lasta, niin tuo parantaisi mahdollisuuksia, mutta kun yhden saaminen edes aluilleen tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin pohdinnat on todella teoriatasolla.

Muokattu viimeksi:
Pakko vielä omanapailla (ja negailla) viekä vähäsen. Oon seuraillut PAS ketjua (no nyt en käynyt sitä lukemassa) ja salaisen puolen toista lasta yrittävien ketjussakin kirjoitellut. Ja jotenkin tuntuu koko ajan vaan siltä että kaikki muut plussaa, kaikki muut saa sen plussan myös toisesta lapsesta nopeasti ja itse vaan rämpii tässä suossa. Tai kaikki muut vaan plussaa, siksi tuo PAS ketjutkaan ei ole tuntunut omalta vaikka täsäs nyt ainakin puoli vuotta mennään niillä eikä varsinaisilla uusilla kierroksilla.

Joka paikassa vastaan tulee pienempien taaperoiden äitejä jotka on näkyvästi raskaana (joo vahvistusharhaa, tiedän, mutta on pienet ikäerotkin varmaan myös yleistyneet).

Ja siis oon tietysti tosi kiitollinen meidän pakkasessa olevista alkioista, mutta luotto omaan kroppaan ja niihin on tässä kohtaa tosi olematon. Oli varmasti onni, kun kesä tuli hoitotaukoa ja näin sai ainakin hetken vietettyä erillään näistä asioista. Vaikka toki sillonkin takaraivossa on ollut vahvasti mielessä ettei tauolla homma mitenkään edisty ja kroppa ja solut vaan vanhenee.
Sama fiilis. Yleensä vertaisten plussia kestää mainiosti, mutta välillä ihmettelen, miten toiset pääsevät (mukamas) helpommalla . Mutta katkeruus kuuluu tähän hommaan, kunhan osaa erottaa sen, että se koskee vaan tätä yhtä elämän aluetta eikä se ole mikään pysyvä luonteenpiirre tai osa identiteettiä.

Me hakeuduttiin takaisin PASiin 10/2023 toista lasta toivoessa. Sen jälkeen on tehty kaksi alkionsiirtoa ja kolme inseminaatiota, joista keskimmäinen tuotti keskeytyneen keskenmenon ja kuukausien kohdun tyhjentämisen ja jälkivuodon. Ensi kierrossa toivon mukaan uuteen inssiin. Minä olen siis lisääntymisterve (miehellä vakava perinnöllinen sairaus), mikä tekeekin tästä niin uskomatonta. Miten voi olla terveen naisen näin vaikeaa saada kaksi lasta, hoitopolku alkoi kuitenkin jo 2/2018?

Minäkin kirjoittelen vähän sinne ja tänne, kun esikoinen syntyi ivf-hoidoilla ja toista tehdään inseminaatiolla ja luovutetuilla siittiöillä. Keskenmenopuolelta olen saanut ihanaa tukea, mutta toivon toki ettei sinne kukaan päädy kirjoittelemaan.

Minusta helpointa oli, kun ohitti sen oman toiveikäeron lapsille (se oli noin 3-4 vuotta). Nyt kun esikoinen on ihan pian jo 4v, niin osaa nähdä sen ihanan puolen myös, eli ainakin hän on saanut olla rauhassa ainut pieni ja toisaalta raskauden alkaessa on jo aika paljon omatoimisempi kun nuo pikkutaaperot mitä monilla on. Olen myös tietoisesti yrittänyt kiinnittää huomiota enemmän siihen, miten paljon on lapsia isollakin ikäerolla perheissä. Heitä nimittäin on, kun vaan katsoo!

kiitos kiva päästä keskustelemaan tästä välillä liikaakin tunteita nostattavasta teemasta 😭 😂

selvästi vaatinut teilläkin kärsivällisyyttä! tietysti tilanteetkin on niin erilaisia ja jos nähty hyvä mahdollisuus niillä lääkekokeiluilla niin hyvä sekin! osaavat ehkä paremmin arvioida kuinka toimia ivf hoidoissa. meillä on myös vain tää yks 2.5 letrokierto ilman mitään muuta ja jännittää, että se vaikuttaa ivf-hoitojen suunnitteluun heikentävästi 🤷 😞 (siksi että eivät tiedä mihin kiinnittää huomiota, mutta voi olla että tää ei oo mikään juttu ees).

jos saa kysyy niin onko sulla jo tiedossa suunnittelukäynnin ajakohta? itsekun mietin tota et jos venyy nää viiveet niin voiko käydä niin et kohta ollaan jossain pääsiäisruuhkassa ton joulusulun jälkeen tai jtkin.....vaikka siis teoriassa kumpaankaan ei pitäis joutua vaan tehdä eka ivf ennen sitä.

onko teillä ollu selvä näkemys pakaste ja tuoresiirrosta?
meijän täytyy kyl miettiä vielä koska kiinnostaa kyllä maximoida mahdollisuus mutta no riippuu varmaan että tuleeko sieltä ees mitään pakastettavaa 🙄 yksäriltä arvioi mun pyynnöstä dataan perustuen että ehkä vois saada pakkaseen jonkun 4-5. kuulostaa tosi vähältä mutta en tiiä miten monta ihmiset yleensä saa (ikäryhmässä) tai vaihteleeko sekin tosi paljon..

toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja päästään molemmat hyvissä ajoin ennen joulua ekaan ivf 🥰
Tosiaan, kuten täällä jo sanottiinkin niin yksityisellä saadut alkiot pitää käyttää ennen julkiselle siirtymistä. Eikä yksityisen alkioita voi siirtää ymmärtääkseni julkiselle, toisin päin se onnistuu kyllä. Saatuja alkioita ei missään nimessä kannata heittää roskiin vaan jos yksityisellä tekee ivf niin kyllä sitten tulee myös varautua ne käyttämään ja maksamaan siirroista. Se on kuitenkin se halvempi osuus yleensä.

4-5 alkiota pakkaseen on itseasiassa jo iso määrä, ja 1-3 onkin isoon dataan pohjautuen yleisin määrä alkioita. Monelle ensimmäinen ivf on myös vähän harjoittelua eikä heti löydy toimivinta kaavaa & lääkekomboa. Suosittelen tutustumaan normaaliin katoon (googlaamalla esim ivf attrition rate), jotta odotukset ivf:n suhteen olisivat realistisella tasolla. Toki yksilöllinen vaihtelu on tosi isoa!

Ei ole tarkoitus kuulostaa negatiiviselta tai latistaa (vaikka siltähän tää kuulostaa), mutta oon huomannut, että monesti odotukset on että alkioita saadaan aina hurja määrä ja sitten petytään.

@ElämäEdessä ei oo tiedossa suunnittelukäynnin ajankohtaa, kun pääsen jonoon vasta huomenna 😅 silloin on virallinen testipäivä (negaa näyttää) ja täytyy ilmoittaa inssin tulos HUSille. Oletan siis että suunnittelukäynti olisi n. marraskuussa ja eka IVF tammikuussa, jos HUSin aikatauluissa mennään.

Jos yksityiselle menee, niin toki siinä kannattaa varautua tekemään ne siirrotkin. Täällä on osa kyllä puhuneet, että alkioita voisi siirtää myös yksityiseltä julkiselle ja toisinpäin. Tuo 4-5 pakkaseen kuulostaa hyvältä, itse olisin onnellinen jos sellaisen määrän edes saisi 😅 Vinkkinä, kannattaa käydä lukemassa ketjua IVF: kerättyjen munasolujen määrä vrt blastokystien määrä , siellä näkee tuon haitarin miten tulokset voi vaihdella.

Yksityiselle jos menee, niin täytynee tehdä se ajatustyö myös sen kanssa valmiiksi, että saattaa tulla ”iso lasku” muttei mitään jää pakkaseen. Eka IVF voi olla vähän harjoittelua ja jos siinä menee joku vikaan, niin siitä saadaan paljon lisää tietoa taas seuraaviin hoitoihin. Lähinnä tässä siis säästää aikaa, ja samoja mahdollisia virheitä ei tehtäisi sitten julkisen hoidoissa. On vaikeita juttuja pohdittavaksi ja itse kävin myös Dextralla puhumassa vaihtoehdoista. Nyt sit pohditaan et otetaanko seuraavasta kierrosta Dextra mukaan vai odotetaanko tammikuuhun, joka tuntuu et on miljoonan vuoden päässä 😅
aa aivan! no sitten tsemppiä siis viralliseen testipäivään ja harmi jos oot jo varma että nega tiedossa 😞❤️ noi päivät on kyllä ikävimmät kaiken toivon jälkeen. vaikka toisaalta helpottaakin mieltä, että ivf tulossa. toivottavasti ivf aikataulu pitää paikkaa 😊

mulle on nyt sanottu useammin että jos yksityiselle menee niin sinne vaan mutta hoidot on sit paussilla jos siel on mitään pakkases. yritin vielä erikseen kysyä munasoluista ja en oikeen oo saanut selvää vastausta. onko tietoa tai kokemusta kellään? ja noihin alkioihin niin tossa edellisessä kommentissa mainitsinkin että se oli lähinnä hyvin teoreettinen yleisarvio. todellinen tilanne voi olla täysin muuta ja kiitos käyn ehdottomasti lukemassa ton linkkaamas keskustelun 🤩

ja joo se varmaan onkin tässä kohtaa yksi iso asia että haluaako sitä lainalla mennä kun nyt on jo aika lähellä tätä julkisen puolen hoitoa. ja voisi mennä yhden ivf tekemään jos mahdolliset alkiot sais pitää pakkases julkkarin ajan. pitääkin lukea kuinka yleistä on että ei tuu yhtään alkioo pakkaseen...

mutta samoilla ajatuksilla selvästi ollaan. tuntuu myös että ikuisuus ekaan ivf ja mikäli se vielä siirtyy edemmäs jos ruuhkaa... kiinnostaa kuulla kyllä mihin päädytte ❤️ kerron myös. mieli nyt vaihtelee kokoajan asian osalta...

Mulla myös HUS-kokemus, yksi inssi ja yksi ivf, sitten tuli ikä vastaan. Jonotukset vei alkuun aikaa, mutta kun ivf alkoi niin meni ihan joutuisasti. Yksi keskeytynyt keskenmeno sitä pitkitti, kun sen jälkeen tarvittiin toimenpiteitä. Mulla valittiin suoraan lyhyt kaava. Ja tuoresiirto tehdään kai HUS:ssa usein 3pv ikäisellä alkiolla? Näin mulle ainakin, en tiedä miksi ei blastokystillä, muita alkioita viljellään sitten blastokysteiksi asti. 5-6 alkiota pakkaseen kuulostaa kyllä tosi hyvältä määrältä yhdestä keräyksestä 😊
okei kiva kuulla että kun ivf alkoi niin rullasi paremmin. näin sain itsekin kuulla kun kysyin tuosta jonotusasiasta. sanoivat että siirtoihin jonoa ja teoriassa ei estettä tehdä piankin pas esim ensimmäisen tuoresiirron jälkeen, mutta useimmiten kierto ei ole palautunut normaaliksi seuraavaan kiertoon joten se jää välikierroksi + jos tulee jtkin muuta matkaa hidastavia tekijöitä.

olitko tyytyväinen lyhyeen kaavaan? tai ehkä kysynkin että miltä se tuntui?

kolme päiväinen alkio kuulostaa pieni ikäiseltä siirtoon. yksäriltä sanoi että tekee vain blastoilla ja että varmaan hussillakin jo pikkuhiljaa näin. oli pelkkä oletus heiltä.

saa nähdä sitten joskus toivottavasti että saako sieltä alkioita lainkaan...

Tosiaan, kuten täällä jo sanottiinkin niin yksityisellä saadut alkiot pitää käyttää ennen julkiselle siirtymistä. Eikä yksityisen alkioita voi siirtää ymmärtääkseni julkiselle, toisin päin se onnistuu kyllä. Saatuja alkioita ei missään nimessä kannata heittää roskiin vaan jos yksityisellä tekee ivf niin kyllä sitten tulee myös varautua ne käyttämään ja maksamaan siirroista. Se on kuitenkin se halvempi osuus yleensä.
Tämä on selvää ja ymmärrettävää. Onko kenelläkään kokemusta, että julkisen puolen siirtoja odotellessa kävisi yksityisellä tekemässä hoidon? Tuolla tavalla voisi saada enemmän siirrettäviä alkiota pakkaseen, mutta sitten siirrot kyllä siirtyisivät myöhemmäksi, kun ei hoidon aikana ja heti sen jälkeen voi tehdä pakastetun alkion siirtoja.

Itselläni herännyt tämä ajatus, kun olen miettinyt, että jos nyt saataisiin raskaus aluilleen ja joskus parin vuoden päästä toiveissa sisarus, niin olen taas vanhempi ja mahdollisuudet entistä pienemmät.

Muistan lukeneeni, että jos tekee IVF-hoidon yksityisellä, niin kaikki sieltä saadut alkiot pitää olla käytetty ennen kuin voi tehdä hoitoa HUS:lla. Yksityisellä tehty IVF saattaa myös vaikuttaa julkisella tarjottavien hoitojen määrään, mutta nämä määrät kai ainakin jollain tasolla on tapauskohtaisia, eli arvioidaan aina sitä mahdollista onnistumisprosenttia.

HUS:n IVF-polulla on hyvä UKK-osio, laitan tähän pari relevanttia kohtaa kuvakaappauksena 😊 Muilla sairaanhoitoalueilla voi tietenkin olla omat toimintamallinsa.

View attachment 147490

View attachment 147491

View attachment 147492a
näin olen itsekin ymmärtänyt ja varmistin juuri asian. niinkuin edellä mainitsin en saanut selvyyttä jos haluaisi munasoluja pakastaa. mutta voisin olettaa että sama käytäntö. tämä juuri ollutkin syy että ei olla menty väliajalla yksityiselle.

kävinkin lukemassa ton ukk osion mutta siellä ei ole paljon reaaliaikaista tietoa esim jonotusaikatauluista (jotka voi kaiketi vaihdella ihan kuukausittain) ja miksi siis mietin asiaa on että voin suunnittella asioita jonkun verran eteenpäin erityisesti kun työkseni olen paljon reissussa 😊 ja toisaalta jos voin säästää kaikkien aikaa vähentämällä ruuhkia niin sitä parempi

Tervetuloa @ElämäEdessä mukaan höpöttelemään! 😊 Toki tänne ei ketään uutta haluaisi toivotella tervetulleeksi, koska inhottaa, että ihmiset kärsivät lapsettomuudesta ja tarvitsevat hoitoja. Kyse kuitenkin ihmisen perustarpeesta, mutta täällä sitä ollaan! HUS-hommiin en osaa ottaa kantaa, mutta itse olen julkisella Keski-Suomessa ja heitettiin suoraan syvään päätyyn iän takia, eli IVF valikoitui hoitomuodoksi. Selvästi täällä on otettu ikä huomioon ja portit on olleet auki saman tien ilman odotteluita. Noin 3 kk meni siihen, että päästiin polille neuvolan lähetteellä (ensikäynti joulukuussa 2024) ja sen jälkeen viivästystä on ainoastaan aiheuttanut spontaani raskaus ja keskenmeno, josta jälkivuoto kesti tajuttoman pitkään. Sitten tuli pääsiäinen ja toukokuussa vihdoin päästiin hommiin. Jos nyt jälkikäteen saisin päättää, et olisi tuoresiirtoa ottanut. En siis tiedä, olisiko ollut optio laittaa kaikki pakkaseen 3-päiväisinä, mutta tietty sitä siinä tilanteessa halusi pienen toivonpilkahduksen edes, kun käynyt läpi stimulaation ja kesäsulut tulossa. Olin itse aika kipeä punktiosta, joten kroppa ei varmasti ollut parhaassa tilassa siirtoa ajatellen. Toivottavasti ensi kuussa ovis osuisi paremmin ja pääsisi PAS-hommiin. Tässä kuussa ovis halusi osua juuri väärälle päivälle. Yksityisellä varmasti hommat etenevät nopeammin ja rahalla aina saa, mutta itse ainakin päätin, et haluan nämä alkukartoitukset ja muut julkisen piikkiin ja tarvittaessa sitten iän tullessa vastaan siirtyy yksityiselle eikä tarvitse ihan nollasta aloittaa juttuja ja maksaa sen takia ylimääräistä. Kuitenkin nyt on saatu selvitettyä meidän kohdalla hidasteet raskautumiselle ja jatkossa lääkityksiä ym. on helpompi säätää, kun ei tarvitse kokeilla.
hei kiitos kiinnostavaa kuulla että jkl on hommat mennyt sutjakammin ja tuo iän huomioiminen on kyllä tärkee asia. ymmärränkin toki että täällä päin yksinkertaisesti aika ja resurssit eivät kohtaa eikä muusta varmasti kyse. on se silti harmi.

ikävä kuulla keskenmenosta ❤️‍🩹 pahoittelen. itse niin alussa tässä että pyrkinyt varautumaan kaikkeen tietäen että sitä ei vaan voi varmasti varautua kuitenkaan. oon käynyt sisäistä keskustelua siitä, että mikään ei kuitenkaan loppupeleissä takaa mitään kun kyse aina yksilöistä. sillä ehkä luon itselle jotakin realiteettiä.

tosi hyviä pointteja tuossakin mitä kuvasit, miksi päädyitte teidän ratkaisuihin. onhan se niin että tässä nyt mennään pää säkissä ja tietoa enemmän kun edes yksi kerta tehty.

mulla on ehkä olo että haluisin keskustella pakastesiirtomahdollisuudesta ja tämä lisäsi tunnetta siitä...

4-5 alkiota pakkaseen on itseasiassa jo iso määrä, ja 1-3 onkin isoon dataan pohjautuen yleisin määrä alkioita. Monelle ensimmäinen ivf on myös vähän harjoittelua eikä heti löydy toimivinta
kaavaa & lääkekomboa. Suosittelen tutustumaan normaaliin katoon (googlaamalla esim ivf attrition rate), jotta odotukset ivf:n suhteen olisivat realistisella tasolla. Toki yksilöllinen vaihtelu on tosi isoa!

Ei ole tarkoitus kuulostaa negatiiviselta tai latistaa (vaikka siltähän tää kuulostaa), mutta oon huomannut, että monesti odotukset on että alkioita saadaan aina hurja määrä ja sitten petytään.
joo näin se varmasti on. itse tajusin vasta eilen että se alku tosiaan yksityisellä voi olla se kalliimpi potti kun niinkun sanoit itsekin pas edullisempaa.

ja se on hyvä pointti mihin varautua että eka kierros on "harjoituskierros" kaikille ja niinhän se on loogisintakin juuri mainitsemistasi syistä. kiitos vinkistä googlaan ton kato asian, ein käynyt aijemmin mielessä.

musta et kuulosta negatiiviselta ❤️ ja arvostan suoraa näkemystä! olen samoilla linjoilla mitä kirjotit. mulla on ollut tässä muutoin isohkoja menetyksiä tämän asian ulkopuolella ja usko mun tuuriin/onneen/onnistumiseen on ajoittain aika inhorealistinen. mutta toivoa ei ole menetetty eikä kannatakaan mitä nyt palstoja olen lukenut ❤️

Tämä on selvää ja ymmärrettävää. Onko kenelläkään kokemusta, että julkisen puolen siirtoja odotellessa kävisi yksityisellä tekemässä hoidon? Tuolla tavalla voisi saada enemmän siirrettäviä alkiota pakkaseen, mutta sitten siirrot kyllä siirtyisivät myöhemmäksi, kun ei hoidon aikana ja heti sen jälkeen voi tehdä pakastetun alkion siirtoja.

Itselläni herännyt tämä ajatus, kun olen miettinyt, että jos nyt saataisiin raskaus aluilleen ja joskus parin vuoden päästä toiveissa sisarus, niin olen taas vanhempi ja mahdollisuudet entistä pienemmät.
tätä mietin itsekin.

Olen nähnyt luvun, että noin 30 % siirroista johtaisi raskauteen. Synnytykseen sitten pienempi osa.

Tuolla tilastotiedolla voisi ajatella, että jos saa hoidosta kolme alkiota, niin PITÄISI olla ihan kelvolliset mahdollisuudet saada lapsi. Toki ikä vaikuttaa siihen, että alkioissa voi olla geenivirhettä tai muuta häikkää. Ymmärrän julkisen rajatut resurssit, mutta silti harmillista, ettei alkioita mitenkään testata.

okei! no en ois ajatellut että asento vaikuttaa, mutta no ei kyllä yllätäkään mikäli näin on 👍 tosiaan tuo arvio alkioista mitä sanoin oli todella teoreettinen ja spekulatiivinen perustuen yleisiin tekijöihin kuten vaikka ikä, amh/afc? ja letrokierto. tällä hetkellä se lukema ei oikein sano mulle mitään. tilanne voi myös varmasti muuttua ajanmiittaa ja kierroissa. ilmeisesti paljonkin... noi sun munasolulukemat luovutuksessa kuulostaa todella hyviltä ja kiinnostavaa kuulla miten tilanne edennyt ivf hoidoissa. miten munasolut siis hukkuivat matkalla? 🙄 joka tapauksessa on kyllä kunnioitettavaa, että oot käynyt luovuttamassa ja vielä noin monesti ❤️ itsellä ei ollut edes tietoa tällasista vielä 2v. sitten. nyt liian myöhästä.
Apua mikä kirjoitusvirhe mulle tullu 😂🤭

Kuun asento piti olla 😂 yritin olla muka hauska🙄

Osa soluista ei ollu kypsiä, osa ei hedelmöittynyt nii niitä tippui pois pelistä..
Osa oli hedelmöittynyt mut ei sitä jatkanut kehitystä 😞

näin olen itsekin ymmärtänyt ja varmistin juuri asian. niinkuin edellä mainitsin en saanut selvyyttä jos haluaisi munasoluja pakastaa. mutta voisin olettaa että sama käytäntö. tämä juuri ollutkin syy että ei olla menty väliajalla yksityiselle.

kävinkin lukemassa ton ukk osion mutta siellä ei ole paljon reaaliaikaista tietoa esim jonotusaikatauluista (jotka voi kaiketi vaihdella ihan kuukausittain) ja miksi siis mietin asiaa on että voin suunnittella asioita jonkun verran eteenpäin erityisesti kun työkseni olen paljon reissussa 😊 ja toisaalta jos voin säästää kaikkien aikaa vähentämällä ruuhkia niin sitä parempi
Julkisella ei mun mielestä pakastella pelkkiä munasoluja ilman hyvää syytä eli esim. alkavia syöpähoitoja. Yksityisillä klinikoilla saattaa olla mahdollista.

Pakastamisessa on aina riskinä, että sukusolut ei selviä sulatuksesta. Sama riski on toki aina myös alkioiden sulatuksessa, jonka vuoksi tuoresiirtoja tehdään aina, jos on mahdollista.

Takaisin