IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Ehtoo siis valvominen kielletty? 😦 Me ollaan molemmat miehen kanssa niin iltavirkkuja, että usein nukkumaanmeno viivästyy. 🙈 Mitenköhän tuo valvominen vaikuttaa?

@Ehtoo siis valvominen kielletty? 😦 Me ollaan molemmat miehen kanssa niin iltavirkkuja, että usein nukkumaanmeno viivästyy. 🙈 Mitenköhän tuo valvominen vaikuttaa?

Joo, jäi vähän mysteeriksi, että millaisesta valvomisesta siinä oli kyse ja liittyykö se siihen, että uni tietty osaltaan vaikuttaa hormonitoimintaan. Olen ymmärtänyt että yötyö/kolmivuorotyö saattaisi vaikuttaa hedelmällisyyteen, mutta olisi kiinnostavaa tietää, voisiko mun omalla päivätyöläisen valvomisella olla merkitystä. Omana ongelmana on iltavirkkuuden lisäksi rytmien vaihtelu arjen ja viikonlopun välillä ja pitkä työmatka, joten unet jää välillä lyhyiksi. IVF-hoidon aika oli myös sen verran kuormittava, että tuli huonoja unia jo siksikin, että nukkumaan mennessä huolestuneisuus korostui. Ainakaan mulla ei toimi "itkeä itseään uneen" vaan kroppa menee ihan ylikierroksille ja uni pakenee. 😔

Lueskelin äskettäin tutkimuksia, jonka mukaan iltavirkun kronotyypin edustajat kärsivät enemmän hedelmällisyysongelmista. Ilmeisesti liikaakaan ei kannata nukkua vaan joku 7-8 tuntia olisi optimi. Järkeilin kuitenkin, että kun mun kierto toimii normaalisti, ei kannata suitsia liikaa itseään elintavoista. Eiköhän epäsuotuisat elintavat oireilisi jollain tavalla, muutenkin kuin toistaiseksi ihan selittämättömältä vaikuttavana lapsettomuutena. Lohdullista myös se, että moni taaperon äiti vaikuttaa raskautuvan - näin lapsettomana nukun ehkäpä heitä yhtäjaksoisemmin ja enemmän. 🫣

IVF-hoidon aikana muistaakseni kätilö sanoi mulle, että tuosta ei kannata liikaa huolestua ja että joku satunnainen uneton yö ei hoitotulosta keikauta. 🙏

Muokattu viimeksi:
Tässä Omapolun usein kysyttyjen kysymysten osiosta vastaus tuohon alkoholikysymykseen.

1755850994457.png

Joo, jäi vähän mysteeriksi, että millaisesta valvomisesta siinä oli kyse ja liittyykö se siihen, että uni tietty osaltaan vaikuttaa hormonitoimintaan. Olen ymmärtänyt että yötyö/kolmivuorotyö saattaisi vaikuttaa hedelmällisyyteen, mutta olisi kiinnostavaa tietää, voisiko mun omalla päivätyöläisen valvomisella olla merkitystä. Omana ongelmana on iltavirkkuuden lisäksi rytmien vaihtelu arjen ja viikonlopun välillä ja pitkä työmatka, joten unet jää välillä lyhyiksi. IVF-hoidon aika oli myös sen verran kuormittava, että tuli huonoja unia jo siksikin, että nukkumaan mennessä huolestuneisuus korostui. Ainakaan mulla ei toimi "itkeä itseään uneen" vaan kroppa menee ihan ylikierroksille ja uni pakenee. 😔

Lueskelin äskettäin tutkimuksia, jonka mukaan iltavirkun kronotyypin edustajat kärsivät enemmän hedelmällisyysongelmista. Ilmeisesti liikaakaan ei kannata nukkua vaan joku 7-8 tuntia olisi optimi. Järkeilin kuitenkin, että kun mun kierto toimii normaalisti, ei kannata suitsia liikaa itseään elintavoista. Eiköhän epäsuotuisat elintavat oireilisi jollain tavalla, muutenkin kuin toistaiseksi ihan selittämättömältä vaikuttavana lapsettomuutena. Lohdullista myös se, että moni taaperon äiti vaikuttaa raskautuvan - näin lapsettomana nukun ehkäpä heitä yhtäjaksoisemmin ja enemmän. 🫣

IVF-hoidon aikana muistaakseni kätilö sanoi mulle, että tuosta ei kannata liikaa huolestua ja että joku satunnainen uneton yö ei hoitotulosta keikauta. 🙏
Onpa mielenkiintoista!

Mä teen kaksivuorotyötä ja mulla myös vaikuttaa nuo vuorojen vaihtelut sekä viikonloput negatiivisesti unirytmiin. Sama juttu jos jokin asia vaivaa tai huolettaa, niin ei siinä kovin helposti uni tule kun tulee vatvottua ja pyörittyä.

Yksi lääkäri sanoi, että jossain lapsettomuutta käsitelleessä konferensissa Ruotsalaiset olivat sanoneet että heillä nollatoleranssi alkoholiin hoitojen aikana. Tähän ranskalainen oli vastannut, että miten potilaat voisivat muka käydä läpi hoitojaan ilman päivittäistä punaviiniä. Näkökulmista huolimatta lapsettomuus- ja hoitotulokset ovat samaa luokkaa. Tästä oon tehnyt johtopäätöksen, että jonkun juoman voin hoitojen aikana nauttia ihan hyvällä omallatunnolla. Miettisin siis vain mikä itselle on paras ja vähiten ahdistava vaihtoehto ☺️

Mikä on ollut teidän linjaus alkoholiin hoitojen aikana? Meillä on tulossa sellainen tapahtuma jossa ihmiset juo, ja mietin uskallanko ottaa ruuan kanssa lasin tai kaksi viiniä. Siitä noin viikon päästä mulla olisi jo punktio jos sinne asti päästään. Voi olla että jätän kyllä alkoholit kokonaan väliin koska mietityttää liikaa miten vaikuttaa, mutta kysynpä nyt kuitenkin miten te olette toimineet.
Uskoisin, että esimerkiksi lasillinen viiniä on ok. Eikös punaviinillä ole todettu myös hyviä vaikutuksia? Meillä lääkäri kysyi alkoholin käytöstä ja hiukan nauroi, kun kerroin kesän aikana juoneeni yhden lasin viiniä. Tietoihin oli merkinnyt alkoholin käytön kohdalle viivan.

Itse en juo juuri koskaan ja olen nyt päättänyt, etten juo hoitoa ennen tai sen aikana lainkaan. Jotenkin tuntuu, että nyt haluan optimoida kaikki elintavat mahdollisimman terveellisiksi. Olen nostanut myös ubikinon-annosta siinä toivossa, että munasolujen laatu paranisi ja usuttanut myös puolison lisäravinnekuurille.

Kaikenlaista voi yrittää optimoida elintavoissa, mutta vaikeaksi ja stressaavaksi menee, jos yrittää kaikkia neuvoja noudattaa. Kuitenkin suuri osa ihmisistä saa lapsia, vaikka heillä olisi jonkin verran yli- tai alipainoa, epäsäännölliset nukkumisajat tai ruokavaliossa petrattavaa. Saahan ihmiset lapsia myös sotaolosuhteissa, jolloin on valtavasti pelkoa ja stressiä sekä todella ravinneköyhä ruokavalio.

Muokattu viimeksi:
Viides ja isolla todennäköisyydellä viimeinen punktio ohi. Itse operaatio oli taas ikävä, kun vatsaa piti painaa niin kovaa, kun munasarjat ovat kiinni kohdun takana... Viisi rakkulaa tyhjennettiin, kahdessa oli munasolu. Tuntuu että ainakin mulla munasolujen määrä vastaa aina ultrassa näkyneiden isojen rakkuloiden määrää eli pienissä ei vissiin sit ole mitään.

Nyt väsyttää ja vähän juilii munasarjojen kohdalla, sikäli harmi kun vkl aivan täynnä ohjelmaa... Tärkeitä juhlia yms. Aamulla saa jo tiedon hedelmöittyneistä, tosiaan ekaa kertaa ICSI. Mieskin soitettiin ekaa kertaa takaisin antamaan uusi näyte, oli vissiin liian vähän tavaraa purkissa.

Olisihan se upeaa, jos näistä kahdesta munasolusta lapsi saataisiin, mutta todennäköisyydet kyllä erittäin pienet. Leuka rintaan ja eteenpäin.

Voimia @Kaihonkukka! Nyt lepoa ja myötätuulta hedelmöittymiseen. Onneksi miehesi pystyi antamaan uuden näytteen. Itseäni jännittää operaatiopäivissä eniten kuinka puoliso saa annettua näytteen, kun ei ole hänelle ihan läpihuutojuttu.

Hurjaa, että olet käynyt läpi viisi keräystä! Tunnen suurta sympatiaa tuosta painamisesta, kun itse jouduin kokemaan saman viimeksi. Lääkäri vakuutteli, että seuraavaan keräykseen voidaan antaa vielä vahvempaa kipulääkettä ja kertoi, että vaikka viimeksi vasen munasarja oli vaikeassa paikassa, niin ne liikkuvat, ja ensi kerta voi olla helpompi.

Voimia @Kaihonkukka! Nyt lepoa ja myötätuulta hedelmöittymiseen. Onneksi miehesi pystyi antamaan uuden näytteen. Itseäni jännittää operaatiopäivissä eniten kuinka puoliso saa annettua näytteen, kun ei ole hänelle ihan läpihuutojuttu.

Hurjaa, että olet käynyt läpi viisi keräystä! Tunnen suurta sympatiaa tuosta painamisesta, kun itse jouduin kokemaan saman viimeksi. Lääkäri vakuutteli, että seuraavaan keräykseen voidaan antaa vielä vahvempaa kipulääkettä ja kertoi, että vaikka viimeksi vasen munasarja oli vaikeassa paikassa, niin ne liikkuvat, ja ensi kerta voi olla helpompi.
Kiitos!💚 Ja neljäs vieläpä vuoden sisään! Onneksi meillä mies kokenut homman aika iisiksi niin ei tullut siitä stressiä.

Muokattu viimeksi:
On se tuo punktio vaan melkoinen operaatio. Itelläkin paineltiin mahaa niin, että oli mustelmia täynnä, joten tiedän tunteen. Ei tuota ihan mieluusti kovin montaa kertaa haluaisi kokea. Nyt vaan lepoa mahdollisuuksien mukaan. 😇

Meillä Keski-Suomessa suositellaan nollatoleranssia alkoholin käytön suhteen molemmille hoitojen aikana. Se ei sikäli ole ongelma, koska itse en normaalioloissakaan käytä alkoholia kuin pari annosta vuodessa. Kesällä otin yhden drinksun, kun munasolut oli kerättyinä ja hoitotauko päällä. Mies ottaa vähän useammin, mutta nyt hänkin kesällä otti vaan yhtenä päivänä jokusen oluen, vaikka hänellä varsinkaan ei nyt ole varsinaisesti kieltoa alkon suhteen, kun todennäköisesti hetki menee noiden alkioiden siirtämisessä ja toivottavasti ei tarvitsisi uuteen stimulaatioon edetä. Mutta ajattelisin, että yksi annos ei mitään haittaa! :)

Auts, en ole kuullutkaan että keräys voi tuollakin lailla olla kivulias ja hankala! 😦 Tsemppiä toipumiseen @Kaihonkukka , ja toivottavasti molemmat hedelmöittyvät ❤️

Mä olen aina ainakin sen stimulointiajan ollut ilman alkoholia keräykseen asti, ja ennen sitä myös koittanut pitää minimissä.

Tänään soittivat vielä labrasta. Sen yhden hyvän pakastetun ja biopsoidun blaston lisäksi olo nyt päivänä 7 toinen blasto. Kuitenkin sen verran heikon oloinen, että meinasin biopsian olevan riskaabelia, epäili että paremmat mahdollisuudet on selviytyä jos vain pakastetaan. Niinpä se laitettiin nyt pakkaseen, voi sitten miettiä myöhemmin haluaako/ tarvitseeko sitä käyttää. Todella pettynyt olo kyllä tulokseen, jos käy niin että se yksi testattava on aneuploidi niin tuntuu kyllä turhalta tämä kaikki. 😭

Mä oon ollu ilman alkoholia hoitojen aikana ja oon muutenkin juonu tässä kolmen vuoden sisällä tosi vähän…

Tänään kävin ultrassa. Tuntuu, että aina löytyy eri määrä folleja 😀 Nyt oli 5 hyvää, yks oli jo valmis 20mm! 🙊 Maanantaina sitten punktioon. Tarkoitus olis testata alkiot (PGTA), jos saadaan blastoja. Toki nyt kun punktio ei ole ke-pe, vaan ma, niin kuulemma voi olla niin, että pitää pakastaa ja sit sulattaa, että saa testin… Saapa nähdä miten käy! Mutta toivon ja luulen, että sen ison follin takana on pari follia vielä piilossa… Mihin yks 11mm viimeks ollut nyt olis hävinnyt. 💁🏼‍♀️😀 Toivotaan parasta. Ilmotin töihin, että maanantaina on saikku.
Lauantaina sitten pitäs mennä piikkiin kans Apulannan keikalle…🙊 Vinkkejä?

Miten teille on määräytynyt tuo punktiopäivä? Mulle se on nyt suunniteltu viikolle 37. Edellisellä viikolla mulla on to tai pe vika ultra. Saanko vasta silloin tietää tarkan ajan milloin punktio tehdään, onko jo pian tuon ultran jälkeen? Ja milloin saa tietää alkionsiirron? Vai onko HUS:ssa tietyt päivät milloin näitä tehdään. Maanantaina mulla on eka ultra (omalla paikkakunnallani) niin ehkä silloin myös saan tietää jotain aikatauluista.

Miten teille on määräytynyt tuo punktiopäivä? Mulle se on nyt suunniteltu viikolle 37. Edellisellä viikolla mulla on to tai pe vika ultra. Saanko vasta silloin tietää tarkan ajan milloin punktio tehdään, onko jo pian tuon ultran jälkeen? Ja milloin saa tietää alkionsiirron? Vai onko HUS:ssa tietyt päivät milloin näitä tehdään. Maanantaina mulla on eka ultra (omalla paikkakunnallani) niin ehkä silloin myös saan tietää jotain aikatauluista.
Punktiopäivä määräytyy sillä edellisellä viikolla (taitaa olla usein perjantaina) ultran perusteella, sulle soitetaan sen päivän aikana. 😊 Alkion tuoresiirron päivästä saa tietää punktiopäivänä.

Mulla oli vika follikkeliultra punktioviikon maanantaina ja punktio laitettiin torstaille. Punktiopäivän sai tietää maanantaina iltapävällä, kun HUS:issa oli ehditty katsoa oman keskussairaalan ultran tulokset. Samassa puhelussa HUS:ilta sai tarkan ajan irrotuspiikille. Mulle oli lääkäri sanonut maanantain ultrassa, että follikkelit olivat jo niin valmiita, että arvelee punktion olevan keskiviikkona, joten olin huolestunut, onko ajankohta liian myöhäinen. Meni kuitenkin hyvin onneksi, kaikki solut olivat kypsiä eikä mitään ollut kai karannut.

Aikatauluun tulee onneksi tosi selkeät ohjeet. Siihen kannattaa varautua, että Gonalia ei saa kaikista apteekeista. Itse hain sairaalan apteekista ultrakäyntien yhteydessä (ja lääkäri määräsikin sitä vain sitä mukaa kun tarvitsin). Olin myös etukäteen huolestunut siitä, ettei oman kaupungin klinikka ole joka päivä auki, mutta kun yksi ultra osui kai sellaiselle päivälle, sen tekikin toinen lääkäri. Ultrien ajankohdat tulivat kyllä tosi "annettuina", en tiedä, olisiko niistä voinut neuvotella. Se helpotti töiden kannalta, että olivat aamuisin ja olin kertonut esihenkilölleni tilanteesta.

Tuoresiirtoon annettiin aika punktiossa. Torstain punktiolaisille tuoresiirto oli tiistaina 5-päiväisellä, mikäli tuoresiirtoon päästiin etenemään.

Muokattu viimeksi:
Itselläni ollut molemmilla kerroilla ultra maanantaina ja silloin annettu keräyspäiväksi torstai. Maanantaina voisivat ajoittaa keräyksen aikaisintaan keskiviikolle, koska ma pitäisi ottaa irrotuspiikki ja ti lääkevapaa. Jos sinulla on perjantaina ultra, niin eka mahdollinen keräyspäivä on maanantai.

Ultra-ajat tosiaan vaan annetaan, mutta olen kyllä pariin kertaan laittanut viestiä, että osuu tosi pahaan aikaan ja aina saanut samalta päivältä sopivamman ajan.

Kiitos tsempeistä @Ellisvm84 🩷 Eilen juili munasarjoissa ja vähän uhkarohkeasti menin Ultra Bran keikalle, mutta en tarvinnut edes särkylääkettä, vaikka oli kenttäpaikat. Tänään en enää tuntenut mitään ja olin aivan koko päivän juhlissa seisoen ja kävellen korkkareilla. Eli vaikka ikävä punktio niin kun rakkuloita oli vain vähän niin toipuminen nopeaa ja sama aiemminkin. Muistitpa hyvin @Kirppuliini juurikin noin menneet noi meidän stimulaatiot. Kerro sit @Sandra84 miten meni piikin kylmäsäilytys keikalla! Bajamajassa sitä itsekin kerran pistänyt... Ja viime lauantaina häissä.

Valitettavasti aamulla omapolulle tuli viesti, että kypsiä munasoluja meillä oli vain toinen ja normaalisti hedelmöittyneitä nolla😑😭 Lisäksi luki että munasolua seuraillaan ja soitetaan siitä maanantaina. Miten se nyt enää siitä muka normalisoituisi?🤔 Lahjasolut lienee tosiaan seuraava steppi, ei kai enää järkeä tässä muuten? Toki kuuntelen, mitä lääkäri sanoo, mutta ainakaan yksityiselle tuskin enää omilla soluilla rahoja kannan. Paljon mietin lahjasoluja ja eniten pelkään, onko se lapselle liian iso asia, kun sitten isoveli on kuitenkin molempien vanhempien geeneistä tehty😵‍💫

@Kaihonkukka No juu, itsekin jouduin laittamaan bajamajassa ja kyllä ne viileät olivat onneksi. Laitoin pienen kylmäkallen paperiin ja sit kaikki pussukkaan. Onneks tajusin ottaa käsidesin mukaan. Kaikki hyvin ja sit viel tuli joku tärkee biisi ja tuli kyynel ihan silmään. On tämä… ❤️ Huomenna sit punktioon… Pitää lähteä ajelemaan jo ennen seiskaa…

Kerro sit mitä ne sulle kertoo! Onpa jännää… Kannattaa varmaan tutkia niitä lahjasolu-asioita, jos siltä tuntuu. Mä kans mietin niitä, mutta en uskalla vielä ajatella niitä ennen kun kaikki kikat on yritetty. 🤞🏻

Olen pahoillani @Ellisvm84 ja @Kaihonkukka että tulos ei ollut toivottu. 😞

Täälläkin repäistiin pahasti matto jalkojen alta ja märkää rättiä kasvoille, kun yhtäkään alkiota ei saatu pakkaseen vaikka 6 oli kolmantena päivänä vielä mukana. Kaikissa kasvu pysähtyi 3-4 päivän välille ja suurimmassa osassa korkea fragmentaatio. Lisäksi tein tuoresiirrosta negatestin, eli käytännössä ihan turha hoitokierros. Iso shokki, että meidän omista soluista ei ehkä tule mitään kelvollista, jos alkiot eivät kehity. En tiedä miten tästä eteenpäin, viralliseen testipäivään vielä pari päivää. Toivottavasti huolivat edes uuteen hoitoon. Oma mieli alkaa jo miettiä lahjasoluja, vaikka yhtään en haluaisi vielä mennä siihen suuntaan. Eikä tuohon fragmentaatioon taida olla mitään selkeitä korjauskeinoja.

Takaisin