IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Toiveissa hippunen Mulla kanssa todennäköisesti vuotojen syy keskenmenneessä spontaanissa raskaudessa oli alhainen proge. Tuo todettiin nyt ekan tuoresiirron jälkeen hCG-mittauksen yhteydessä, missä tuoresiirto epäonnistui. Spontaanissa raskaudessa ei ole edes ollut luteaalitukea (mulla oli nyt tukena siirrossa Cyclogest x 2), joten sen takia vuotoa todennäköisesti oli alusta lähtien ja meni sitten kesken. Nyt alkusyksystä tulevan PASin yhteydessä mun luteaalituki tuplataan, koska selvästi ei riittänyt. Terolut yksinään on aika kevyt tuki ja siinä on varmasti nostovaraa, jos niikseen tulee tai voidaan rinnalle aloittaa esim. Cyclogest. Progen voi käydä mittauttamassa omakustanteisesti myös, toki on n. 100 e tutkimus, mutta itse ajattelin sitä kontrolloida, jos raskaudun. Olen siis julkisella, joten en usko, että sitä suostutaan kontrolloimaan raskauden alussa sen kummemmin paria kertaa lukuunottamatta.
Nyt alko kyllä lisää ahdistaan asia😣 Polilla vakuuteltiin että siinä kohtaa kun raskaustesti näyttää posia niin keho kyllä tuottaa progea tarpeeks ja eivät mittaa kun eivät nää syytä sille. Pitkän keskustelun päätteeks suostu jatkaan ees tota Terolutin reseptiä samalla annostuksella(1+2) tosiaan varhaisultraan asti, toivottavasti se nyt ois riittävä pitään pienokaisen matkassa mukana😭

Nyt alko kyllä lisää ahdistaan asia😣 Polilla vakuuteltiin että siinä kohtaa kun raskaustesti näyttää posia niin keho kyllä tuottaa progea tarpeeks ja eivät mittaa kun eivät nää syytä sille. Pitkän keskustelun päätteeks suostu jatkaan ees tota Terolutin reseptiä samalla annostuksella(1+2) tosiaan varhaisultraan asti, toivottavasti se nyt ois riittävä pitään pienokaisen matkassa mukana😭
En missään nimessä halua lisätä sinun ahdistusta, mutta tuo ei valitettavasti pidä paikkansa kaikissa tapauksissa. 😐 Alkuraskaudessa keltarauhanen vastaa progetuotannosta, RV 7-9 tienoissa istukka alkaa ottamaan tästä koppia ja RV 10-12 tietämillä istukka on pääasiallinen progen tuottaja. Tämän takia itse haluan tuon tuplatun progetuen pitää aina tuonne RV 12 asti, koska siitä ei haittaakaan ole. Sen ymmärtäisin, jos tästä olisi jotakin hallaa raskaudelle tai sikiölle. Tämäkin on yksi niistä asioista, mitä ei tunnuta hoidettavan kunnolla. Itsellä kun alkaa tuota ikää olemaan sen verran, niin ei ole enää varaa erehtyä, vaan ottaa kaikki keinot käyttöön heti alusta lähtien. Sen takia tuota progea varmaan omalla kohdalla nyt seurataankin tarkemmin ja lääkäri mukisematta tuplasi tuen tulevaan siirtoon.

En missään nimessä halua lisätä sinun ahdistusta, mutta tuo ei valitettavasti pidä paikkansa kaikissa tapauksissa. 😐 Alkuraskaudessa keltarauhanen vastaa progetuotannosta, RV 7-9 tienoissa istukka alkaa ottamaan tästä koppia ja RV 10-12 tietämillä istukka on pääasiallinen progen tuottaja. Tämän takia itse haluan tuon tuplatun progetuen pitää aina tuonne RV 12 asti, koska siitä ei haittaakaan ole. Sen ymmärtäisin, jos tästä olisi jotakin hallaa raskaudelle tai sikiölle. Tämäkin on yksi niistä asioista, mitä ei tunnuta hoidettavan kunnolla. Itsellä kun alkaa tuota ikää olemaan sen verran, niin ei ole enää varaa erehtyä, vaan ottaa kaikki keinot käyttöön heti alusta lähtien. Sen takia tuota progea varmaan omalla kohdalla nyt seurataankin tarkemmin ja lääkäri mukisematta tuplasi tuen tulevaan siirtoon.
On kyllä tosi kurja että hoito ei oikeen ole johdonmukaista ja kuulee hyvin eri hoitolinjoja riippuen missä hoidot toteutetaan. Meillä diagnoosina selittämätön lapsettomuus, siittiöt olleet hyviä ja munasolut hyviä. Itse uskon että syy lapsettomuuteen ollut juurikin liian lyhyt luteaalivaihe (10-11vrk). Ja silti tosi nihkee vastaanotto julkisella asiasta😣
Saanko kysyä millane tukilääkitys sulla siis nyt on? Eli mikä lääke ja millä annostuksella?

On kyllä tosi kurja että hoito ei oikeen ole johdonmukaista ja kuulee hyvin eri hoitolinjoja riippuen missä hoidot toteutetaan. Meillä diagnoosina selittämätön lapsettomuus, siittiöt olleet hyviä ja munasolut hyviä. Itse uskon että syy lapsettomuuteen ollut juurikin liian öyhyt luteaalivaihe (10-11vrk). Ja silti tosi nihkee vastaanotto julkisella asiasta😣
Saanko kysyä millane tukilääkitys sulla siis nyt on? Eli mikä lääke ja millä annostuksella?
Tässä tuntuu kyllä olevan tosi paljon vaihtelua, valitettavasti. Mullakin lyhyt kierto ja luteaalivaihe todennäköisesti myös. Mulla siis on Cyclogest 400 mg x 2 ja se nyt sitten tuplataan seuraavaan siirtoon 2 x 2. Tällä hetkellä kesätauon aikana ei ole mitään käytössä.

Tässä tuntuu kyllä olevan tosi paljon vaihtelua, valitettavasti. Mullakin lyhyt kierto ja luteaalivaihe todennäköisesti myös. Mulla siis on Cyclogest 400 mg x 2 ja se nyt sitten tuplataan seuraavaan siirtoon 2 x 2. Tällä hetkellä kesätauon aikana ei ole mitään käytössä.
Ompas mielenkiintosta. Mulla oli inseminaatioossa kanssa Cyclogest 400mg 2x, mutta tähän IVF kiertoon uusi lääkäri sano vaan tylysti että ”ei noin nuori tarvi tota” ja kirjoitti Terolutin. (Täytän pian siis 28v). Alun perin suunnitelma oli lisäksi pistää siirron jälkeen Gonapeptyl mutta alkion siirron tehnyt lääkäri ottikin sen pois kun koki liian suureksi hyperstimulaatioriskin ja ihmetteli ääneen tuota lääkemuutosta Teroluttiin muttei halunnut muuttaa kolleegan tekemää suunnitelmaa🤔

Kovasti tsemppiä jo etukäteen sulle siihen seuraavaan hoitokiertoon! Toivottavasti tää kesätauko auttaa tuomaan voimia jaksamaan uuden jännityksen onnistumisesta🩷

Voisiko olla niin, että nuo muut labrassa mitattavat asiat reagoi nopeammin lääkitykseen vaikka siemennesteen kanssa on aina se 3 kk viive?

Mitä lisäravinteita teillä on syöty?

Meillä on ollu myös testot vähän matalalla ja tilannetta on koitettu parantaa seuraavilla tavoilla:
  • Uusien ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio (kalaa lähes viikottain, 800 g kasviksia/marjoja/hedelmiä päivässä ja osa liharuoista on korvattu vegaanisilla vaihtoehdoilla).
  • Maksimivoimaa ja lihasmassaa nostavaa kuntosaliharjoittelua.
  • Säännöllinen vuorokausirytmi ja 7.5-8 h unta yössä.
  • Lisäravinteet ja vitamiinit (Folaatti, Gelee Royale, Omega 3+A+D3+E, C, Ubikinoli, Sinkki ja NAC).
  • Alkoholi pois kokonaan.
Joo, siis hormonithan reagoi nopeammin kuin mitä siemenneste, mut en sitten tiedä mitä niistä näkee, kun mies jutteli lääkärin kanssa.

Meillä mies on syönyt NAC, C- ja D-vitamiinia, CoQ10, sinkkiä, E-vitamiinia, monivitamiinia, omega-3, kreatiini ja nyt uusimpana ALA. Ajattelin, että laitan miehen tuplaamaan CoQ10 ja ALA annoksen, niiden kun pitäisi olla vahvoja antioksidantteja.
Unesta olen paasannut koko talven ja pikkuhiljaa alkanut mennä viesti perille ja juoksemisen aloitti vihdoin ja viimein pitkän tauon jälkeen toukokuussa. Lihaskuntotreeni vielä odottaa aloitusta, sekin on ollut koko ajan suunnitelmissa, mutta kun "ei ole aikaa", vaikka olen useamman kerran sanonut, että järjestetään sitä aikaa.
Alkoholia ei käytetä kuin hyvin harvoin ja silloinkin max 3 annosta. Tälle keväälle ei ole tainnut osua kokonaisuudessaan kuin ehkä 6 annosta.
Me syödään myös runsaasti kasviksia ja liha on tällä hetkellä ollut rekosta luomuna, kanaa, kananmunia ja papuja lihan jatkeena. Käytännössä kaikki ruoka tehdään itse, eli eineksiä tulee minimaalisesti. Kevään mittaan olen myös tehnyt smoothieita, josta toivottavasti tulisi vielä ekstrana marjoja, kuituja ja kasviksia. Mies on lisäksi tehnyt meille hapatettuja kasviksia, jotka on ihan super hyviä ja terveellisiä! :Face Savouring Delicious Food:

Uskon että suurin vaikutus siemennesteen laatuun on istumatyö, liian vähän unta ja liikuntaa. Ennen esikoisen syntymää treenattiin molemmat 3-5x/vko ja unta oli paljon helpompi saada niin paljon kuin tarve. Lisäksi meidän parisuhde on ollut todella kovalla koetuksella viimeisen parin vuoden aikana ja ollaan menossa juttelemaan ammattilaiselle ensi viikolla. Itseä tietysti ärsyttää, kun mies ei saa asioita aikaiseksi, kun näistä nyt on puhuttu jo pari vuotta... Yritän silti olla sanomatta asioista liikaa, jotta en lisäisi stressiä.

Update meidän kolmesta munasolusta 🥚🥚🥚 , joista yksikään ei päässyt pakkaseen.

Meidän kolmesta munasolusta kaksi hedelmöltyi ja yhdestä siittiö ui läpi. Toinen munasolu jatkoi kasvuaan kaksi päiväiseksi ja sen jälkeen hajosi. Toinen jatkoi kasvuaan viisipäiväiseksi ja kuudentena päivänä oli alkanut hajoamaan.

Lääkärin mukaan tämä viittaa endometrioosin aiheuttamaan munasolujen viallisuuteen solutasolla.

Meille ehdotettiin neljättä hoitoa, ja se olisi totta kai tehty isolla lääkemäärällä, syksyllä, mutta vastasin, etten usko sen auttavan vaan olevan ajan ja rahan tuhlausta, joka osapuolelta. Lääkäri yritti käänyttää, että kysy vielä puolisolta ja haluatko miettiä asiaa ja laittaa viestiä omapolun kautta myöhemmin mutta jotenkin kun olin varautunut siihen, että hoitoja tehdään se kolme, ja maksimissaan kolme, niin en jotenkin jaksanut adaptoitua uuteen ajatukseen neljästä.

Jotenkin surkeaa etten itse halua enempää hoitoja vaikka niitä tuputetaan mutta olen aina ollut tosi jääräpää ja muutenkin jotenkin helpottavaa sulkea hoitotaival viimeinkin ja jatkaa elämää eteenpäin.

Jatkan keskustelua PAS-puolella syksyllä kun menemme siirtoihin. Kaikkea hyvää hoitoihin 💕 ehkä nään siellä sitten jonkun tutun nimimerkin ja jatketaan sitten samassa tahdissa tätä matkaa 😀

Kysymys progesteronitasoista, siitä täällä ollutkin tuoreeltaan juttua. 😊

Ivf-hoidot menossa julkisella, tänään tehtiin viimeinen pas. Jatkot mahdollisesti sitten yksityisellä. Mulla siirrossa tukena Cyclogest aamuin illoin. Kysyin onko mahdollista tutkia progesteronin riittvyyttä, mutta julkisen kautta ei ole. Onko sitä järkeä tutkia, tai onko se mahdollistakaan luotettavasti, kun on tuo Cyclogest käytössä?

Taustalla yksi kemiallinen raskaus ja yksi varhainen keskenmeno. Tiputtelua tai muuta oiretta ei ole koskaan ollut, mutta ikää jo lähemmäs 41v, niin ei välttämättä keho toimi aina ihan parhaalla tavalla enää 😄

Kysymys progesteronitasoista, siitä täällä ollutkin tuoreeltaan juttua. 😊

Ivf-hoidot menossa julkisella, tänään tehtiin viimeinen pas. Jatkot mahdollisesti sitten yksityisellä. Mulla siirrossa tukena Cyclogest aamuin illoin. Kysyin onko mahdollista tutkia progesteronin riittvyyttä, mutta julkisen kautta ei ole. Onko sitä järkeä tutkia, tai onko se mahdollistakaan luotettavasti, kun on tuo Cyclogest käytössä?

Taustalla yksi kemiallinen raskaus ja yksi varhainen keskenmeno. Tiputtelua tai muuta oiretta ei ole koskaan ollut, mutta ikää jo lähemmäs 41v, niin ei välttämättä keho toimi aina ihan parhaalla tavalla enää 😄
Olen kertonutkaan tonne aikaisemmin oman tarinan progesteroniarvoista. Mutta lyhykäisyydessään, sain julkisen hoidon aikana 3 keskenmenoa ja nyt yksityisellä lääkäri on epäillyt alusta saakka, että olisivat johtuneet matalista progearvoista. Nyt yksityisellä kävi niin, että pas päivänä otettiin progesteroniarvo joka oli hiukan matalahko ja lisättiin tukilääkettä. Kuitenkin rv 4+5 alkoi pyyhkiessä vaaleanpunertava hyvin niukka vuoto, otettiin seuraavana päivänä progearvot, jotka olikin romahtanut noin 20 pykälää siitä mitä oli siirtopäivänä. Kaikki tukilääkkeet tuplattiin ja vuoto loppu seinään parin pvän kuluttua siitä. Julkisella valitettavasti oman kokemuksen mukaan ei kiinnitetä huomiota progearvoihin. Itselläni ei ole koskaan todettu endometrioosia yms. joka voisi aiheuttaa progesteroni arvojen laskua. Olen vuotanut runsaastikin jokaisen 3keskenmenon ja 1 synnytykseen johtavan raskauden aikana ja lääkäri epäilee yksityisellä että johtuisi juuri matalista progearvoista. On nimenomaan järkevää tutkia läökityksenkin aikana tuota progesteronia, itsellänikin on käytössä Cyclogest ja nyt todettiin ettei se todellakaan riitä itselleni pelkästään.

Kiitos @Angel88 kun jaoit kokemuksesi uudelleen! Olen ollut nyt poissa melkeinpä kaikista keskusteluista, ja koittanut miettiä näitä asioita mahdollisimman vähän 🙄

Mulle tehtiin siis siirto eilen, Cyclogest ollut käytössä lauantaista asti. Sitä juuri mietin että miten Cyclogest vaikuttaa ja miten tuloksia tulkitaan.. ainoa vaihtoehto olisi siis käydä Puhdin kautta itse maksaen. Jos käyn joku aamu, niin käynkö ennen kuin olen laittanut Cyclogestin? Ja kannattaako mittaus sitten uusia jossain välissä? 🙄 mulla ei tosiaan keskenmenossakaan ollut mitään tiputtelua vaan heikko syke todettiin varhaisultrassa. Ikä ainoa mikä mietityttää.. mietin myös että kannattaisiko käydä nyt, vai vasta jos raskaus tästä alkaa. Oletettavasti testissä näkyisi jo ensi viikon ti-ke.

Puhdin sivuillakin varoitellaan tulkinnan haasteellisuudesta, siksi mietityttää onko järkeä:

Huom. Tähän tutkimukseen liittyy huomattava virhetulkinnan mahdollisuus ilman oikeaa ajoitusta tai hormonaalisen valmisteen käytön aikana (esim. hormoniehkäisy tai vaihdevuosien hormonihoito). Voit tilata tutkimuksen Puhdin kautta ilman lääkärin lähetettä, mutta keskustele hoitavan lääkärisi kanssa tutkimuksen tarpeellisuudesta ja näytteen oikeasta ajoituksesta.

@Sarsabutt olen kirjoitellut enemmän salaisella puolella miehestä johtuva lapsettomuus ketjussa, mutta meillä samanlainen tilanne. Miehellä siemennestenäytteet huonot + testot alhaalla. Mies ollut tutkimuksissa vuoden, kun jokainen mahdollinen kivi on käännetty (hurja määrä labroja, 2x siemennesteanalyysi, kivesultrat, paksusuolen ja vatsalaukuntähystys ym.) Meillä määrättiin myös letrot testosteroniarvon nostamiseen 1 tab joka toinen päivä. 4vko jälkeen lääkityksen aloittamisesta oli uusi labra ja siinä testosteroni oli noussut 4 —> 18, eli huomattava nousu, josta voidaan päätellä että lääke toimii kuten kuuluu. Jos 4viikossa ei olisi tapahtunut mitään, niin silloin letrokokeilut olisi voinut jättää sikseen. Simennesteen tilanteen näkee valitettavasti vasta Elokuussa, että kuinka suuri vaikutus on. Sympatiat teille tutkimuksiin, nämä vie hurjasti aikaa ja kun tuntuu, ettei mitään konkreettista tapahdu 💔

@Ellisvm84 Täällä tosiaan aika paljon on progesta ollut nyt keskustelua. Julkisella tuota harvoin tutkitaan, kun ei tosiaan ole käypä hoito suosituksissa ja valtaosassa km ja keskenmenotapauksissa syyt on muut kuin liian alhainen progesteroni. Mutta on myös tilanteita joissa vahvempi progesteronituki voi olla tarpeen (esim endon aiheuttama progeresistenssi). Siihen kannattaako sitä mitata niin en kyllä osaa yhtään sanoa.

Progesteroni on mahdollista mitata vaikka cyclot olisi käytössä. Ohje on silloin yleensä käydä mittauttamassa se ennen aamun cyclon laittoa, cyclogestin vaikutus kun nostaa tuota mitattavaa progearvoa (terolut sitten taas ei näy verikokeessa).

Vaikka progesteronin tuotanto kai hieman vähenee iän myötä ja menopaussin lähestyessä, taitaa ikä todennäköisemmin vaikuttaa alkiden laatuun ja sitä kautta raskauden todennäköisyyteen. Toisaalta sit taas yksityisellä mullakin lisättiin tukea vaan kokeiluna jos se auttaisi näiden monien siirtojen jälkeen onnistumiseen (vaikka takana on jo yksi onnistunut raskaus), mutta ei tuo vahvempi progetuki ole ongelmaa ratkaissut.

Jos itseä mietityttää ja on taloudellisesti mahdollista niin miettisin että julkisen rinnalla olisi yksityiseen yhteydessä ja siellä sitten kävisi läpi missä kohtaa proge olisi järkevintä mitata ja/tai ainakin sitten mittauksen jälkeen kävisi läpi tulokset.

Kiitos @Angel88 kun jaoit kokemuksesi uudelleen! Olen ollut nyt poissa melkeinpä kaikista keskusteluista, ja koittanut miettiä näitä asioita mahdollisimman vähän 🙄

Mulle tehtiin siis siirto eilen, Cyclogest ollut käytössä lauantaista asti. Sitä juuri mietin että miten Cyclogest vaikuttaa ja miten tuloksia tulkitaan.. ainoa vaihtoehto olisi siis käydä Puhdin kautta itse maksaen. Jos käyn joku aamu, niin käynkö ennen kuin olen laittanut Cyclogestin? Ja kannattaako mittaus sitten uusia jossain välissä? 🙄 mulla ei tosiaan keskenmenossakaan ollut mitään tiputtelua vaan heikko syke todettiin varhaisultrassa. Ikä ainoa mikä mietityttää.. mietin myös että kannattaisiko käydä nyt, vai vasta jos raskaus tästä alkaa. Oletettavasti testissä näkyisi jo ensi viikon ti-ke.

Puhdin sivuillakin varoitellaan tulkinnan haasteellisuudesta, siksi mietityttää onko järkeä:

Huom. Tähän tutkimukseen liittyy huomattava virhetulkinnan mahdollisuus ilman oikeaa ajoitusta tai hormonaalisen valmisteen käytön aikana (esim. hormoniehkäisy tai vaihdevuosien hormonihoito). Voit tilata tutkimuksen Puhdin kautta ilman lääkärin lähetettä, mutta keskustele hoitavan lääkärisi kanssa tutkimuksen tarpeellisuudesta ja näytteen oikeasta
Multa otettu progearvo siirrossa iltapäivällä (aamulla olin ohjeen mukaan ottanu cyclogestin), näissä kontrolleissa ohje on ollut ottaa progearvot ennen aamulääkettä. Jos rahallisesti mahdollista tilanteessasi kävisin progearvoissa jollain yksityisellä lapsettomuusklinikalla ja sen jälkeen konsultaatiossa arvoista. Koska tulkitseminen varmasti vaikeaa onkin. Se on todella harmi kun julkisella eivät yleensä suostu tuota mittaamaan.

@SpesAeternum tsemppiä hoitoihin myöskin sinne! Useimmiten kai tosiaan tuo on se normaali, että 8-9 pistelypäivän jälkeen on eka ultra. Toivotaan että siellä saataisiin hyvä saalis. 🤞😊

@Lia87 oliko sulla tänään se ultra? Miten meni?

Nopeasti huutelen ( monille täällä vieras mutta olen ollut vuosia tällä palstalla aktiivinen ivf hoitojeni aikana).

Julkisella mitataan progesteroni jos PAS tehdään lääkkeellisenä. Eli silloin ei ole omaa keltarauhasta ja ainoastaan lääkkeillä ylläpidetään hormoonitaso. Muistaakseni progesteroni mitataan siirtopäivänä ja tarvittaessa nostetaan annosta.

Minulle lääkkeelliset siirrot (lisäksi peräkkäin tehtyjä siirtoja ilman taukokiertoa) on tuottaneet tulosta. Yleensä pidetään lääkkeellistä siirtoa huonompana vaihtoehtona mutta vaikean endometrioosin ja lyhyen luteaalin (7-9 pv) kanssa niin se on ollut toimiva.

Kiitos @Misa 😊 gonal on onneksi ollut helppo pistää eikä nyt 3 pistoksen jälkeen vielä liiemmin haittoja tullu. Vielä 😄 Tosin mietin, johtuuko siitä mutta nyt on ollut tosi levotonta unta ja vaikea nukahtaa. Tietty voin vaan jännittää tätä hoitoa ja sen onnistumista.

Gonalista ei oo jääny pistosjälkiä sen kummemmin mut mietin, miten on fyremadelin kanssa? Arvon tässä viitsiikö mennä työporukalla saunomaan hoidon aikana, että miltä vatsanahka näyttää 🫣

Kiitos @Misa 😊 gonal on onneksi ollut helppo pistää eikä nyt 3 pistoksen jälkeen vielä liiemmin haittoja tullu. Vielä 😄 Tosin mietin, johtuuko siitä mutta nyt on ollut tosi levotonta unta ja vaikea nukahtaa. Tietty voin vaan jännittää tätä hoitoa ja sen onnistumista.

Gonalista ei oo jääny pistosjälkiä sen kummemmin mut mietin, miten on fyremadelin kanssa? Arvon tässä viitsiikö mennä työporukalla saunomaan hoidon aikana, että miltä vatsanahka näyttää 🫣
Ekoina päivinä kasvu on vasta alussa. Munasolut kasvaa hiljakseen, joten oireita voi tulla myöhemmin, kun keskivartalosta alkaa loppua tila kesken. Toki riippuen siitä paljonko munarakkuloita ja minkä kokoisia.

Etukäteen pelkäsin, että vatsa olisi kuin turvonnut pallo, jossa valtavia pistosjälkiä, enkä kehtaisi käydä saunassa ja suihkussa muiden nähden. Tuossa taas osoittautui omat pelot turhiksi, sillä itselläni ei tullut mitään muita näkyviä oireita, kuin Fyremadelista muutamaksi minuutiksi punoittava jälki. Toivottavasti sinullakin menee yhtä vähillä jäljillä.

Muokattu viimeksi:
Kiitos @Kirppuliini! Toivon, että pääsen myös vähin jäljin 😊

Jos punktio olisi perjantai, onko viimeinen gonal/jarru annos tiistaina vai annetaanko niitä vielä ovitrellen kanssa yhdessä (keskiviikkona)? Yhdestä lääkkeettömästä päivästä oli maininta, mutta en oo varma, koskiko se myös gonalia ja jarrua.

Jos punktio olisi perjantai, onko viimeinen gonal/jarru annos tiistaina vai annetaanko niitä vielä ovitrellen kanssa yhdessä (keskiviikkona)? Yhdestä lääkkeettömästä päivästä oli maininta, mutta en oo varma, koskiko se myös gonalia ja jarrua.
Itselläni oli punktio torstaina. Sillä viikolla maanantaina Gonal ja Fyremadel, tiistaina Ovitrelle, keskiviikkona ei mitään.

Lääkkeettömällä päivällä viitataan keräystä edeltävään päivään, jolloin ei oteta mitään. Sitä edeltävänä päivänä kello kymmeneltä pistetään Ovitrelle.

Takaisin