@Sarsabutt kiitos kuvakaappauksista! Pääosan noista mainituista vitamiineista ja lisäravinteista saa ruosta ja monivitamiinitabletista. Muutamaa sitten otettava erikseen. Aika isot annokset tuossa mainittu nac ja Q10. Olen itse syönyt nac 500 ja ubininonia 300-500. Puolison olen saanut ottamaan kumpaakin yhden useimpina päivinä eli hänellä pienempi annos.
Olen pitänyt hoitojen ajan kirjaa kuluista, niin näihinkin mennyt jo useampi satanen, vaikka olen usein ostanut Yliopiston apteekin tarjouspäiviltä. Olen ajatellut, että ehkä näiden syömisestä hyötyä muutenkin. Esimerkiksi ubikinonin tutkittu auttavan hiukan migreeneihin ja joillakin näistä voi olla vaikutusta vastustuskykyyn.
Juu, sen takia kirjoittelinkin noihin osaan että mistä ruuasta saa hyvin. Ollaan mm. alettu lisäämään pieniä määriä maksaa liharuokien joukkoon, jolloin koko perhe saa sopivassa suhteessa A-vitamiinia ja muita maksan vitamiineja. Kananmunia käytetään nimenomaan koliinin ja proteiinin takia ja runsaasti kasviksia mm folaatin saanniksi.
Ton kirjan idea nimenomaan on käydä läpi, että miten kannattaa koostaa mahdollisimman terveellinen ja ravinteikas ruokavalio tukemaan hedelmällisyyttä ja mitkä on sitten niitä mitä kannattaa täydentää. Ja täydentäminenhän riippuu myös yksilöstä, sillä esim endometrioosiin ja siittiöparametreihin auttaa isommat määrät antioksidantteja (mm. NAC, ALA, E- ja C-vitamiini), kun taas jollekin parikymppiselle tuskin tarvii muuta terveellisen ruokavalion ohella, kuin talvella D-vitamiini ja naisille mahdollisesti rauta ja folaatti/foolihappo.
Kirjassa käydään lisäksi läpi esim PCOS, endometrioosi yms. Kyseinen kirjailija on laillistettu ravitsemustieteilijä ja kirjoittanut mm. raskausdiabeteksen hoidosta. Kyseinen julkaisu onkin muuttanut joidenkin maiden raskausdiabeteksen hoitosuosituksia.
Ja tää oli vastaus siihen, että onko joku laittanut miehen syömään jotain siittiöparametreja parantamaan. Meillä miehellä todettiin teratozoospermia vuosi sitten (alle 2% normaalin mallisia siittiöitä) ja ollaan yritetty saada niitä arvoja paremmaksi. Itse taas olen yrittänyt hoitaa endometrioosia ja adenomyoosia käyttämällä runsasta määrää antioksidantteja parantamaan endometrioosin aiheuttamaa kroonista tulehdusta.
Edit: Sellanen lisäys vielä, että tää on ollut yksi mun selviytymiskeino tän kaiken paskan keskellä, etsiä tietoa ja tuntea, että tekee edes jotain paremman lopputuloksen eteen, kun oikeasti vaikuttamismahdollisuudet ovat aika minimaaliset...
Itsellä on kierto pysynyt selvänä hoitojen läpi, niin punktion jälkeisessä kierrossa, kuin jopa keskenmenon jälkeen ovuloin kaksi viikkoa myöhemmin, kun kaikki tavara oli saatu ulos.