IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Ehtoo kävin hammaslääkärillä hoitoja silmälläpitäen, toki en tästä siellä mitään sanonut. Hammaslääkäri vain yleisesti jutteli suun terveyden vaikuttavan isosti terveyteen, ja muistaakseni myös väitti suun tulehduksien voivan pahentaa elimistön muita tiloja. Kannattaa käydä, siitä tulee yleisestikin ihan hyvä olo jälkeenpäin vaikka penkissä ollessa on vähän tuskaista 😅

@Ehtoo mäkin oon ymmärtänyt että suun terveys voi vaikuttaa. Kävin jo itse hammaslääkärissä ja nyt odottaa lähete suuhygienistille. Ihan varmuuden varalle haluaisin ehkä käydä ennen seuraavia siirtoja - tosin hammaslääkärissä ei paljoa vuotavia ikeniä ollut ja hammaskiveäkin erittäin maltillisesti. Allekirjoitan kyllä myös tuon että muut asiat meinaa jäädä kun tämän takia tulee ravattua lääkärissä. Jo esikoista yrittäessä nauroin miehelle että kohta varmaan normilääkärilläkin alan riisua housuja pois kun se on niin arkipäivää - ja nyt toki vielä enemmän 🙈

@Saaruski kiitos kun vastailit. Niin harmi että myt tuota aloitusannosta laskettiin. Toivottavasti sieltä tulisi nyt kuitenkin laadukkaita soluja. Ja mahtavaa kuulla että on ollut endon huomioon ottava lähestymistapa. Kuulsotaa siltä että siellä OYSissä on ollut ihanan yksilöllistä se hoito, vaikka nyt sitten olikin noiden annosten kanssa säätöä. Redditiä kun seuraa niin tuo alkioiden pankitus tuntuu Jenkeissä olevan kyllä tosi yleistä (tosin niin taitaa pgt-a testauskin olla yleisempää), täällä siihen en taas ole törmännyt.

Nyt kun ikää alkaa olla niin mietin sitä vaihtoehtoa ennen tätä kierrosta (ja toisaalta nytkin mietityttää että entä jos näillä kuudella ei onnistu niin seuraavan kierroksen aikaan olen sit taas jo huomattavasti vanhempi.

Omanapailua väliin. Mulla alkoi limakalvotutkimuksen jälkeen uusi kierto jo kp 24. Nyt en tiedä ehditäänkö saada tuloksia edes ennen seuraavaa mahdollista siirtoa ja se siirto ainakin todennäköisesti menisi tosi huonoon ajankohtaan töiden suhteen. Jotenkin tässä ei nyt haluaisi yhtään hukata aikaa kun solut vaan vanhenee ropisten. Tää aika vaan valuu vauhdilla ohi ja vielä pitkään naiivisti uskoin että no kyllä syksyllä olisi jo pitkällä raskaana - tai ylipäänsä edes raskaana. Nyt tuntuu että ehditäänkö edes seuraavaa siirtoa tehdä 🙈

@Kaihonkukka mullakin on tuntunut tuon tyyppistä kipua. Ja kakkosella vessassa käyminen on ollut pidempään ”kivuliasta” , no ei siis oikeasti kivuliasta muttei normaaliakaan 😳🙈 Kai ne munasarjat ja kroppa kuitenkin vaan toipuvat pitkään.
Hassua tosiaan ettei tuosta kalaiumaktivaatiosta oikein puhuta, toinen mitä ainakin yksityisellä tehdään on se PICSI, jossa min ymmärtääkseni siittiöiden valinnassa käytetään hyaluronihappoa apuna. Mutta siihenkin oon törmännyt vaan keskusteluissa

Heips,
Mä oon vähän taka-alalla ollut täällä, mutta pakko kiittää kaikkia siitä että miten paljon kaikki on jakanut tietoa ja on saanut rohkaisua täältä ryhmästä.

Mulla meni piikittelyt hyvin ja niiden suhteen ei ongelmaa, mut oli vastikään eka keräys takana ja määrä keräyksen jälkeen oli odotettua suurempi - yli 30 kpl. Aiemmin ultrassa näkyi n. 20 kpl ja siitä jatkui hoidot vielä viikonlopun vuoksi aika pitkään ku pe olis tullut liian aikaisin. Määrä pääsi silti yllättämään täysin, mutta nyt pelkään tietämättömänä katoa, kun täältäkin lukenut miten tuo määrä ei todellakaan takaa mitään. Vasta ensviikolla saan tiedon, miten moni sit selvisi pakkaseen, sillä tuoresiirtoon en pääse. Liian iso riski hyperin takia ja punktio oli itselle aika kipeä toimenpide lääkkeistä huolimatta kun oli niin arat paikat jo sinne mentäessä..

Punktion jälkeen olo on ollut kyllä nesteinen ja paikat kipeenä. Kauanko muilla ollut pöhöttynyt olo ja arat paikat? Mietityttää se, mikä tässä kohtaa on normaalia 🤔

Heips,
Mä oon vähän taka-alalla ollut täällä, mutta pakko kiittää kaikkia siitä että miten paljon kaikki on jakanut tietoa ja on saanut rohkaisua täältä ryhmästä.

Mulla meni piikittelyt hyvin ja niiden suhteen ei ongelmaa, mut oli vastikään eka keräys takana ja määrä keräyksen jälkeen oli odotettua suurempi - yli 30 kpl. Aiemmin ultrassa näkyi n. 20 kpl ja siitä jatkui hoidot vielä viikonlopun vuoksi aika pitkään ku pe olis tullut liian aikaisin. Määrä pääsi silti yllättämään täysin, mutta nyt pelkään tietämättömänä katoa, kun täältäkin lukenut miten tuo määrä ei todellakaan takaa mitään. Vasta ensviikolla saan tiedon, miten moni sit selvisi pakkaseen, sillä tuoresiirtoon en pääse. Liian iso riski hyperin takia ja punktio oli itselle aika kipeä toimenpide lääkkeistä huolimatta kun oli niin arat paikat jo sinne mentäessä..

Punktion jälkeen olo on ollut kyllä nesteinen ja paikat kipeenä. Kauanko muilla ollut pöhöttynyt olo ja arat paikat? Mietityttää se, mikä tässä kohtaa on normaalia 🤔
Itsellä oli nuorempana isoja määriä mitä punktiosta saatiin ~25 kypsää pakkaseen heittämällä. Luovutin silloin muille soluja enkä muista et olisi ollut mitenkään erikoinen olo..

Nyt kun ikää 35 ja viimeksi saatiin puntioitua 29 munasolua nii mulla oli sen jälkee semmonen turvonnut olo varmaan viikon ehkä jopa vähä yli..

Katoa tapahtuu aina. Ainakin itse yritän ajatella nii.. koska kaikki ei oo kypsiä, kaikki ei hedelmöitys jne..

Mut sanoisin että on ihan arpapeliä ja kk kiinni minkälaisella prosentilla mikäkin menee..

Omassa hoidossa ekasta keräyksestä saatiin joku 11munasolua ja 1 tuoresiirto ja 1 pakakasee
Tämä toinen niin 19 munasolua ja 1 tuoresiirto ja 9meni viel pakkaseen

Itsellä oli nuorempana isoja määriä mitä punktiosta saatiin ~25 kypsää pakkaseen heittämällä. Luovutin silloin muille soluja enkä muista et olisi ollut mitenkään erikoinen olo..

Nyt kun ikää 35 ja viimeksi saatiin puntioitua 29 munasolua nii mulla oli sen jälkee semmonen turvonnut olo varmaan viikon ehkä jopa vähä yli..

Katoa tapahtuu aina. Ainakin itse yritän ajatella nii.. koska kaikki ei oo kypsiä, kaikki ei hedelmöitys jne..

Mut sanoisin että on ihan arpapeliä ja kk kiinni minkälaisella prosentilla mikäkin menee..

Omassa hoidossa ekasta keräyksestä saatiin joku 11munasolua ja 1 tuoresiirto ja 1 pakakasee
Tämä toinen niin 19 munasolua ja 1 tuoresiirto ja 9meni viel pakkaseen

Hei, kiitos kun vastasit!
Jospa mullakin vie vaan aikaa palautua tästä ja tää olo on normaalia edeltävän jälkeen..
Täytyy vaan pitää sormet ja varpaat ristissä siis, että saatais mahdollisimman monta pakkaseen. Odottavan aika on pitkä!

Mutta toivon, että meistä kaikista jokainen saa oman pienensä viimeistään näiden hoitojen kautta. ❤️
Tuntuu kyllä niin pahalta kuunnella tässä tilanteessa toisten suusta sitä, miten ”pieni vain sai alkunsa” tai ”miten kallista on synnytys”.
Omaan korvaan kolahtaa kyllä niin pahasti nää toisinaan..

Hei, kiitos kun vastasit!
Jospa mullakin vie vaan aikaa palautua tästä ja tää olo on normaalia edeltävän jälkeen..
Täytyy vaan pitää sormet ja varpaat ristissä siis, että saatais mahdollisimman monta pakkaseen. Odottavan aika on pitkä!

Mutta toivon, että meistä kaikista jokainen saa oman pienensä viimeistään näiden hoitojen kautta. ❤️
Tuntuu kyllä niin pahalta kuunnella tässä tilanteessa toisten suusta sitä, miten ”pieni vain sai alkunsa” tai ”miten kallista on synnytys”.
Omaan korvaan kolahtaa kyllä niin pahasti nää toisinaan..
Mun edellisessä punktiossa ajattelin että tää kuuluu asiaan olla pöhöttynyt. Kipuja mulla ei ollut mutta sellainen vähän tukala olo. Punktio oli maanantaina ja perjantaina töissä tajusin että ei hitto en saa käännettyä ylävartaloa sen vertaa että voisin pyyhkiä itseäni. No illalla olinkin sitten osastolla jo tiputuksessa. Hengästyin tosi pahasti kaikesta puuhasta ja trikootkin puristi. Turposin lopulta 14cm/ 4kiloa. Mun Jälkiviisaan vinkki on seurata vyötäröä ihan mittanauhalla ja käydä vaa’alla. Koita liikkua pienillä kävelyillä ja tosiaan se 2-3litraa vettä päivässä.

@Kirppuliini Upeaa, että oot ottanut asioista selvää 💕👍🌞 Hyvä, jos tuo keino auttaa.
Suomessa taidetaan tulla tässäkin jälkijunassa, kuulostaa kuitenkin suhkot helpolta tavalta auttaa soluja hedelmöitymään, joten pitäisi olla Suomessakin käytössä. Ei liikaa pyydetty mielestäni:)

Toivottavasti pääsette uuteen hoitoon mahdollisimman pian ja soluja tulee + kalsiumaktivitaatio siemennesteelle!

Ootteko kokeilleet miehelle erilaisia vitamiineja/gelee royalia? Senhän sanotaan parantavan siemennesteen laatua ja nopeutta. Tutkimuksiakin tehty:) Miehen on kuitenkin suhkot helppo vielä parantaa siemennesteen laatua. Auttaisiko jos mies syö kalsiumia?

Nämä varmaan aika turhia vinkkejä mutta ei sitä tiedä jos auttaisi :)
Mä tein listan "Real food for fertility" kirjan perusteella mitä eri ravintoaineista sanottiin ja mistä mitäkin saa. Kirjassa oli paljon enemmänkin infoa, mut laitoin pari sivua kuvakaappauksena. Oon laittanut miehen syömään sinkkiä, C-, D- ja E-vitamiinia, omega-3, magnesiumia, CoQ10, NAC, L-karnitiinia ja nyt ALA. Mies on menossa uusiin testeihin, kävi yli vuosi sitten viimeksi, niin mielenkiinnolla odotan onko mikään muuttunut.

Kannattaa ottaa huomioon, että molempien lisäravinteet ja muutokset ruokavaliossa alkaa näkyä tuloksissa vasta 3kk jälkeen, joten melko pitkäjänteistä hommaa senkin osalta. Yhtä tärkeetä, jos ei tärkeämpää, on se että saa riittävästi unta, liikkuu/treenaa ja syö prosessoimatonta terveellistä ruokaa. Ja tietysti päihteettömyys.
Screenshot_20250612_115359_Sheets.jpg
Screenshot_20250612_113316_Kindle.jpg
Screenshot_20250612_113327_Kindle.jpg

@Snowwie meillä sama siirto- ja testipäivä! Tsemppiä loppurutistukseen🫶

Ite en oo vielä uskaltanut testata. Pieniä oireita on tullut ja mennyt tässä reilun viikon aikana. Yritän olla analysoimatta enempää. Oikeasti tässä vaiheessa ei välttämättä mitään suuria oireita pitäisi edes olla, jos olisi raskaana? Edellisessä kierrossa, missä käytin kanssa cycloja, mulle tuli pahoinvointia ja väsymystä (ilman siirtoa siis). Toiveikkaana ajattelin jo ihmettä mutta negakierto se oli🥲
Super paljon tsemppiä ja onnea! Toivottavasti odottelu päättyy onnellisesti 💕
Mä oon nyt googlaillut aivan liikaa aihetta, mutta alan kallistua uskomaan, ettei meillä napannut tällä kierroksella. Toki vielä testaillaan viralliseen testipäivään saakka, mutta toistaiseksi liuskatesteissä on puhdas nega. Tänään tein myös clearbluen ultra-aikaisen ja siinä olin itse näkeväni testiajan sisällä viivanpaikan/haamun ja se vahvistui selkeästi testiajan ulkopuolella, mutta noilla testeillä kai on taipumusta siihen. Mun puoliso on reissussa virallisena testipäivänä, mutta haluaa olla mukana näissä, joten siksikin testataan etukäteen, jos sieltä jotain näkyisi.

@Snowwie Minä olen pitänyt päiväkohtaista oiremuistiota nyt kahden PASin ja kolmen inseminaation (joista yksi plussa mutta km) kohdalla. Se on paljastanut hauskasti sen, että lähes mistään oireesta ei voi oikeastaan päätellä raskautta varmaksi.

Varmimmat oireet olivat plussakierrossa älytön väsymys ja tarve nukkua päikkärit (ei yleensä tällaista), ja aktiivisuusrannekkeen nousuun lähteneet sykkeet. Näitä kahta oiretta ei negakierroissa ollut, muuten kaikki tissituntemukset, alavatsanippailut, finnit, mukakiinnittymiskivut jne ovat kuuluneet jokaiseen näistä negakierroista.
Kiitos paljon vastauksesta. 🙏 Mullakin on ollut tota järkyttävää väsymystä, minkä ajattelin olevan hyvä (vaikkakin raskas) merkki onnistumisesta, mutta nyt tuntuu siltä että meneekin ehkä vaan progen piikkiin. Pitääkin käyttää säännöllisemmin älykelloa jos niistä sykkeistä voisi tulkita jotain jatkossa.

Mun edellisessä punktiossa ajattelin että tää kuuluu asiaan olla pöhöttynyt. Kipuja mulla ei ollut mutta sellainen vähän tukala olo. Punktio oli maanantaina ja perjantaina töissä tajusin että ei hitto en saa käännettyä ylävartaloa sen vertaa että voisin pyyhkiä itseäni. No illalla olinkin sitten osastolla jo tiputuksessa. Hengästyin tosi pahasti kaikesta puuhasta ja trikootkin puristi. Turposin lopulta 14cm/ 4kiloa. Mun Jälkiviisaan vinkki on seurata vyötäröä ihan mittanauhalla ja käydä vaa’alla. Koita liikkua pienillä kävelyillä ja tosiaan se 2-3litraa vettä päivässä.

Hei kiitti ajatusten vaihdosta 🩷
Mulla on tullut n 3kg näiden hoitojen aikana painoa ja juuri punktion aikaan ja jälkeen ollut sellanen turvonnut olo. En usko että on lisääntynyt tuo turvotus, muttei kyllä ole lähtenytkään. Mulla on kolmas päivä nyt punktion jälkeen menossa. Huomasin kävelyllä juuri, että hengästyn todella herkästi ja lievää selkäsärkyä oli erityisesti punktion jälkeen, mutta muuten olo ihan ok. Mietityttää myös tuo töiden aloitus taas, mutta ei taida auttaa kun mennä hetki kerrallaan voinnin mukaan ja seurata oloa. Mun työ kuitenkin aika fyysinen.

Hitsi kun olisin tajunnut ottaa mitat aiemmin, tää olis voinut olla hyvä. Painon tiedän punktio aamulta nii täytyy vähän yrittää sitä seurailla. Millä oirein lähdit lopulta tiputukseen? Olitko epävarma oireista vai huomaako sen sitten että yhtäkkiä pahenee?

Mulla on tullut n 3kg näiden hoitojen aikana painoa ja juuri punktion aikaan ja jälkeen ollut sellanen turvonnut olo. En usko että on lisääntynyt tuo turvotus, muttei kyllä ole lähtenytkään. Mulla on kolmas päivä nyt punktion jälkeen menossa. Huomasin kävelyllä juuri, että hengästyn todella herkästi ja lievää selkäsärkyä oli erityisesti punktion jälkeen, mutta muuten olo ihan ok. Mietityttää myös tuo töiden aloitus taas, mutta ei taida auttaa kun mennä hetki kerrallaan voinnin mukaan ja seurata oloa. Mun työ kuitenkin aika fyysinen.

Hitsi kun olisin tajunnut ottaa mitat aiemmin, tää olis voinut olla hyvä. Painon tiedän punktio aamulta nii täytyy vähän yrittää sitä seurailla. Millä oirein lähdit lopulta tiputukseen? Olitko epävarma oireista vai huomaako sen sitten että yhtäkkiä pahenee?
Minä olen joutunut molemmista ivf-punktioista sairaalaan, toisen kerran juuri keskitason hyperstimulaation takia (toisella kertaa sisäisen verenvuodon takia). Minä sain elämäni hirveimmän hartiapiston keskellä yötä, enkä edes synnytyksessä ole vastaavaa kipua kokenut. Muuten oireena juuri nuo älyttömät turvotukset ja pieni hengitysvaikeus ym. Minua ei laitettu tiputukseen, ultralla tarkistettiin tilanne ja annettiin vahvemmat kipulääkkeet mukaan. Loppuyön olin tarkkailussa sairaalassa.

Yleisesti ottaen kannustan ottamaan herkästi yhteyttä saamaasi naistenpolin päivystysnumeroon/neuvontaan. He kertovat kyllä, koska pitää tulla näytille. Jos vointisi on sietämätön tai huolestuttava, lähde naistenpolille vaikka hoitohenkilökunta ei sinua käskisikään paikalle. Ainakin Helsingissä omat kokemukset olivat sellaiset, että ihan helpolla eivät pyydä paikalle näytille, mutta olen mennyt silti noilla molemmilla kerroilla ja hyvä niin.

Mun ainut oire tosiaan oli se tukala olo ja se että ne pystynyt pyyhkimään. Meillä ln täällä naistentautien päivystys joten soitin sinne ja pyysivät näytille. Huikkasin lähtiessä miehelle että ei varmaan mee kauaa että tehdään pizzaa kun tuun kotiin 😅 Eli mut koko tilanne pääse yllättämään täysin. Mulla oli labroissa tukosriskitekijät koholla jonka takia myös erityisesti huolestuivat. Mielummin siis soittaisin ja kysyisin kannattaako tulla näytille kuin liian pitkää odottaisin. Mullakin oli jo koko hoitokierron ollut turvotusta ja sen takia vasta jälkikäteen tajusin kuinka pahaksi se olikin mennyt.

Selvä plussa pärähti tänään testipvänä tikkuun 🥰❤️. Aivan uskomaton fiilis, kun ei hirveästi mitään oireita ollut. Jos täytyy oikein pohtia niin eilisiltainen valtava vilutus vähän mietitytti, kun sitä oli vain onnistuneessa raskaudesta, ei 3x keskenmenon johtavassa raskaudessa. Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin ja toivon, että kaikki saisimme vauvan syliin saakka 🤞

Heips,

Onpas sulla ollut mahtava saalis! Toivotaan, että pakkaseen pääsisi mahdollisimman iso satsi laadukkaita alkioita! 🫶

Mitä tuohon olotilaan tulee punktion jälkeen, niin olihan se melkoista. Oma saalis siis oli paljon pienempi (10 follia) ja olin stimulaation loppupuolella jo tosi turpeassa ja kipeässä voinnissa. Punktio oli kirsikkana kakun päällä ja elo ja olo oli kyllä hankalaa useamman päivän. Jouduin olemaan töistä saikulla pari päivää ja ekat toipumispäivät menivät vapaiden alle. Punktiosta neljäntenä päivänä pystyin joten kuten olemaan töissä, mutta liikkuminen oli sellaista lyllertämistä ja istuminen suorassa hankalaa. Tukalin olo jatkui viikon ja kaikkinensa olon normalisoitumiseen meni pari viikkoa. Join nesteitä reilusti koko stimulaation ja toipumisen ajan. Elektrolyyttijauheet olivat kovassa käytössä. Pääsin kuitenkin tuoresiirtoon punktiosta kolmen päivän jälkeen, mutta siitä jäi tyhjä kapula käteen. Todettiin parin viikon päästä, että Cyclogest 400 mg x 2 ei ollut riittävä tuki, koska progearvo turhan matala raskauden alkamiseen ja elokuussa suunnitellaan sitten ekaa PASia ja Cyclogest-tuki tuplataan. Ottaa pannuun, että meni nyt yksi alkio sitten tuossa "hukkaan", mutta tätä tämä taitaa olla varsinkin julkisella. Toivottavasti tuo tupla-annos riittää tuomaan loppukesästä/syksystä tulosta.

Onpas sulla ollut mahtava saalis! Toivotaan, että pakkaseen pääsisi mahdollisimman iso satsi laadukkaita alkioita! 🫶

Mitä tuohon olotilaan tulee punktion jälkeen, niin olihan se melkoista. Oma saalis siis oli paljon pienempi (10 follia) ja olin stimulaation loppupuolella jo tosi turpeassa ja kipeässä voinnissa. Punktio oli kirsikkana kakun päällä ja elo ja olo oli kyllä hankalaa useamman päivän. Jouduin olemaan töistä saikulla pari päivää ja ekat toipumispäivät menivät vapaiden alle. Punktiosta neljäntenä päivänä pystyin joten kuten olemaan töissä, mutta liikkuminen oli sellaista lyllertämistä ja istuminen suorassa hankalaa. Tukalin olo jatkui viikon ja kaikkinensa olon normalisoitumiseen meni pari viikkoa. Join nesteitä reilusti koko stimulaation ja toipumisen ajan. Elektrolyyttijauheet olivat kovassa käytössä. Pääsin kuitenkin tuoresiirtoon punktiosta kolmen päivän jälkeen, mutta siitä jäi tyhjä kapula käteen. Todettiin parin viikon päästä, että Cyclogest 400 mg x 2 ei ollut riittävä tuki, koska progearvo turhan matala raskauden alkamiseen ja elokuussa suunnitellaan sitten ekaa PASia ja Cyclogest-tuki tuplataan. Ottaa pannuun, että meni nyt yksi alkio sitten tuossa "hukkaan", mutta tätä tämä taitaa olla varsinkin julkisella. Toivottavasti tuo tupla-annos riittää tuomaan loppukesästä/syksystä tulosta.

mikä sun progearvo oli jos sopii kysyä? ja milloin se mitatttiin? 😊 kävitkö omakustanteisesti vai otettiinko arvo julkisen toimesta? 🤔

Toivotaan tosiaan että tuplaus tuottaa tulosta jatkossa 🤞🏼

mikä sun progearvo oli jos sopii kysyä? ja milloin se mitatttiin? 😊 kävitkö omakustanteisesti vai otettiinko arvo julkisen toimesta? 🤔

Toivotaan tosiaan että tuplaus tuottaa tulosta jatkossa 🤞🏼
Mulla mitattiin se hCG-arvon yhteydessä, joka tietty oli nega. Tiesin sen jo itsekin siinä vaiheessa, vaikka olin saanut ihan pientä hailuraa rtesteihin aiemmin. Liekö sitten oli Ovitrellen jäämiä, vaikka ei olisi pitänyt enää olla. Tai sitten yritti kiinnittyä, mutta ei ottanut tuulta siipien alle. Progearvo oli tosiaan 25. Ei nyt surkein mahdollinen, mutta ymmärtääkseni sen pitäisi olla vähintään 32. Otettiin julkisella ja tätä nyt sitten tullaan mun kohdalla seuraamaan tarkemmin tulevissa siirroissa, koska ikää kohta 39 v. ja aikaa ei ole tuhlattavaksi.

Mulla mitattiin se hCG-arvon yhteydessä, joka tietty oli nega. Tiesin sen jo itsekin siinä vaiheessa, vaikka olin saanut ihan pientä hailuraa rtesteihin aiemmin. Liekö sitten oli Ovitrellen jäämiä, vaikka ei olisi pitänyt enää olla. Tai sitten yritti kiinnittyä, mutta ei ottanut tuulta siipien alle. Progearvo oli tosiaan 25. Ei nyt surkein mahdollinen, mutta ymmärtääkseni sen pitäisi olla vähintään 32. Otettiin julkisella ja tätä nyt sitten tullaan mun kohdalla seuraamaan tarkemmin tulevissa siirroissa, koska ikää kohta 39 v. ja aikaa ei ole tuhlattavaksi.

Onpa hyvä että julkisella ottavat tuon huomioon 🫶 Itsellä oli proge 21 (omakustanne) alkionsiirtopäivänä luonnolliseen kiertoon, ja alan olla vakuuttunut että kemiallinen raskaus johtui siitä. Vielä kun on endokin vaikuttamassa 😵‍💫 Toivottavasti huomioivat tuon jatkossa vaikka olikin mun omaa tutkimustietoa eikä heidän 🙈 Pitää kerätä kiukkua valmiiksi suunnittelukäynnille jos meinaavat jatkaa samalla surkealla progetuella.

Onpa hyvä että julkisella ottavat tuon huomioon 🫶 Itsellä oli proge 21 (omakustanne) alkionsiirtopäivänä luonnolliseen kiertoon, ja alan olla vakuuttunut että kemiallinen raskaus johtui siitä. Vielä kun on endokin vaikuttamassa 😵‍💫 Toivottavasti huomioivat tuon jatkossa vaikka olikin mun omaa tutkimustietoa eikä heidän 🙈 Pitää kerätä kiukkua valmiiksi suunnittelukäynnille jos meinaavat jatkaa samalla surkealla progetuella.
Toivottavasti sunkin kohdalla otetaan tuo huomioon, vaikka omakustanteisesti otitkin. Yhdellä tutulla huomioitiin asia sun laisessa tilanteessa, lykättiin alkionsiirtoa ja määrättiin pistettävä luteaalituki, koska proge oli niin surkea, alle 10, Cyclogestillä pelkästään. Mua jo valmiiksi mietityttää, että miten paljon pitää taistella sitten jos plussaisi, että saan tuon tuen jatkumaan mielellään sinne RV12 tienoille. Siitähän ei haittaa missään nimessä ole. Väkisinkin mietityttää, että olisiko tuo alkuvuoden keskenmennyt spontaani raskaus ollut palautettavissa luteaalituella, jos tämän asian olisi tiennyt. Vuotelin siis ihan raskauden alusta lähtien koko ajan voimistuen, vaikka plussa vahveni. Lopulta kuitenkin tuli km ja vuotelin yhteensä pitkälti yli 2 kk. Toki turha tuollaisia nyt miettiä, kun ei siinä hetkessä voinut tietää ja raskaus nyt muutenkin oli yllätys, kun mitään ei ollut tapahtunut 1.5 vuoteen, vaikka oli yritetty kyllä.

Kuuntelin juuri eilen podcastia, jossa spesialisti selitti, että normaalioloissa munasarja on about luumun kokoinen. Punktion aikaan folliikelit on about 20mm kokoisia, eli 2cm halkaisija ja munasarjat kokoluokaltaan pahimmillaan greipin luokkaa. Onhan se kyllä melkoisesti enemmän venymistä munasarjalle, kun ajattelee että luonnollisessa kierrossa munasarjassa on se yksi parin sentin folliikeli ja IVF hoidoissa saattaa olla 10-15 per puoli parhaimmillaan. Et ei ihme jos on tukala olo!

Onnea @Angel88 plussasta!

Onko teillä muilla tullut ovulaatio normaalisti punktion jälkeisessä kierrossa? Pelkään, että oma kierto jäi anovulatoriseksi. Aloitin testaamisen aikaisin, sillä mun ovulaatio on muutenkin välillä aikainen ja luin jostain, että punktion jälkeen se voi tulla vieläkin aikaisemmin. Kp 7 ja 8 aamulla testi näytti jo lupaavalta (testiviiva silti kontrolliviivaa hailakampi). Kävin kp 8 keittosuolaruiskutuksessa, jossa todettiin kohdussa kaiken olevan OK ja oikeasta munasarjasta löytyi jo 20 mm folli. Illalla tutkimuksen jälkeen ovistesti oli muuttunut varsin negatiiviseksi ja on pysynyt sellaisena koko viikon. Normaalisti mulla tulee selvä ovistestitulos enkä ole törmännyt anovulatoriseen kiertoon koko kahden vuoden yrityksen aikana (mistä varmasti kannattaa olla kiitollinen 🙏).

Mietin jo, onko keho voinut säikähtää tuota tutkimusta ja luopua ovuloimisesta. Ymmärrettävää sekoilut punktion jälkeen mutta harmittaa silti. Tässä kierrossa ei siis tehdä siirtoa (ja seuraava tai parikin seuraavaa jäävät klinikan kesätauon vuoksi väliin), mutta haluttais yrittää kotona.

Takaisin