Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ihanaa kun kysyit! Olen ollut koko aamun kuin kissa kuumilla kivillä, vatsa aivan sekaisin jännityksestä peläten puhelua joka peruisi siirron@Harrets onko tänään siirto? Toivottavasti pääset siirtoon ja kaikki on siitä eteenpäin pelkkää linnunlaulua!
Kiitos, kun vastasit! Minä sanoin keräyksessä, että laitan kännykän seuraavaksi päiväksi pois päältä, niin eivät voi soittaa huonoja uutisia. Unohdin toteuttaa tuon uhkauksen ja lääkäripirulainen pääsi soittamaan ja kertomaan, että taas meni pieleen.Ihanaa kun kysyit! Olen ollut koko aamun kuin kissa kuumilla kivillä, vatsa aivan sekaisin jännityksestä peläten puhelua joka peruisi siirronSiirto on klo 14, joten pian alan uskoa sen tapahtuvan.
Sain myös biologin vastauksen Omapolulle, kuulemma kaksi munasolua oli hedelmöittynyt mutta toiseen oli päässyt kaksi siittiötä joten se on poissa pelistä. Kahden muun ympärillä ei ollut tapahtunut paljoa mitään, ehkä olivat vielä epäkypsiä. Kiitos vinkistäsi, että myös biologeille voi laittaa kysymyksiä!!![]()
Anteeksi kun hyppään tähän väliin, mutta tutkin joskus noita eri lääkkeitä ja silloin ymmärsin että Menopurilla on saatettu saada parempilaatuista munasoluja. Se siltä sekä FSH että LH hormonia, kun gobal-f on vaan FSH. Toisaalta ymmärrän halun jatkaa samalla lääkkeellä, mutta tuosta syystä saattaisin itse olla valmis kokeilemaan vaihtoa.Saitteko lääkäriltä mitään arviota oliko paremman tuloksen syynä lääkkeen vai hedelmöitystavan vaihto? Voikohan sitä edes tietää?
Hoidoissa niin moni asia vaikuttaa, että vaikea tietää mikä aiheuttanut minkäkin. Meilläkin mietittiin ensimmäisen hoidon jälkeen pitäisikö Gonal vaihtaa Menopuriin, mutta lääkärin mielestä itse stimulaatio oli ollut onnistunut ja sanoi, ettei kerralla kannata lähteä vaihtamaan kovin montaa asiaa. Muutettiin hoito pitkästä lyhyeksi ja hedelmöitystavaksi icsi, mutta edelleen nollatulos. Käsittääkseni Gonal toiminut itselläni ihan hyvin, kun kypsiä munasoluja saatu 7 ja 13.
Ymmärtääkseni Gonalissa ja Menopurissa eri vaikuttava aine eli pitää kysyä lääkäriltä voisiko tuo vaihto sopia myös meille. Toisaalta olisi kyllä kiva mennä mahdollinen kolmas hoito Gonalilla, kun olen oppinut sen pistämään ja tiedän jo miten vaikuttaa kehoon.
@KirppuliiniSaitteko lääkäriltä mitään arviota oliko paremman tuloksen syynä lääkkeen vai hedelmöitystavan vaihto? Voikohan sitä edes tietää?
Hoidoissa niin moni asia vaikuttaa, että vaikea tietää mikä aiheuttanut minkäkin. Meilläkin mietittiin ensimmäisen hoidon jälkeen pitäisikö Gonal vaihtaa Menopuriin, mutta lääkärin mielestä itse stimulaatio oli ollut onnistunut ja sanoi, ettei kerralla kannata lähteä vaihtamaan kovin montaa asiaa. Muutettiin hoito pitkästä lyhyeksi ja hedelmöitystavaksi icsi, mutta edelleen nollatulos. Käsittääkseni Gonal toiminut itselläni ihan hyvin, kun kypsiä munasoluja saatu 7 ja 13.
Ymmärtääkseni Gonalissa ja Menopurissa eri vaikuttava aine eli pitää kysyä lääkäriltä voisiko tuo vaihto sopia myös meille. Toisaalta olisi kyllä kiva mennä mahdollinen kolmas hoito Gonalilla, kun olen oppinut sen pistämään ja tiedän jo miten vaikuttaa kehoon.
Hoito itsessään ei eronnut edellisestä kalsium aktivaation kanssa, sama annos Gonal F (toista lasta yrittäessä Pergoveris, perusteluna että olin yli 35v silloin). Itse sitten kysyin joka kerta hoitajilta/lääkäreiltä että muistetaanhan nyt tämä meidän asia ja varmistivat aina biologeilta, itsestä tuntui että ainoastaan biologit siis kartalla. Olisi pitänyt pyytää soittoaikaa biologilta itsekin silloin! Meille sanottiin myös että sekä siittiöt että munasolut näyttivät olevan ok, että ei tiedä mistä johtuu ja voi olla mistä vaan, mutta meillä oli tiedossa miehestä johtuva vaikea lapsettomuus (ei spontaani raskauden mahdollisuutta) niin uskon että oli siitä. Me saatiin kalkkiaktivaatiolla 4/9 ja 2/9 muistaakseni hedelmöittymään, eli pieniä lukuja mutta yhteensä 6 hedelmöittyneestä 5 alkiota joista siis kaksi lasta (1 keskenmeno, yksi neg ja yksi vielä pakkasessa). En voi edelleenkään aina uskoa että hoidot oikeasti toimivat meille kun kaikki oli tosi vaikeaa niin pitkään, tuntui siltä ne ihmeet kyllä tapahtuvat vain muille. Voin laittaa jotain tarkempia hoitoja YV jos haluat, mutta sulle ei pysty laittamaan suoraan.Kiitos lohduttavasta tiedosta! Meillä puolison näytteet olleet aina hyviä Tilkassa. Tehtiin aluksi vielä kattavampi siemennesteanalyysi yksityisellä ja senkin tulos normaali. Nyt sitten sanoivat, että syy hedelmöittymisvaikeuksiin voisi olla siittiöiden ja musasolujen yhteispelissä. Siittiö ei ehkä lähettäisi oikeanlaista viestiä munasolulle ja siihen voisi auttaa kalsiumaktivaatio. Olin todella yllättynyt, että julkiselta tarjotaan vielä jotakin uutta keinoa.
Olen lueskellut nyt viikon ajan asiasta ja vaikuttaa siltä, että kalsiumaktivaatio voi auttaa tapauksissa, jossa "vika" siittiöissä. Meillä ei kuitenkaan ole tällaisesta näyttöä ja kiinnostaa voivatko tutkia puolisoa tai minua lisää.
Viitsitkö kertoa lisää tuosta hoidosta ja tehtiinkö sitä ennen lisätutkimuksia? Vai laitanko yksityisviestin? En ole löytänyt asiasta juurikaan tietoa suomeksi, en edes yksityisten klinikoiden sivustoilta. Olen lukenut englanninkielisiä tutkimuksia kalsiumaktivaation tuloksista ja siitä millaiset potilaat siitä hyötyvät, mutta en tiedä ollaanko me sellaisia. En tiedä selviääkö se vain kokeilemalla, vai voiko asiaa tutkia etukäteen.
Meillä biologi sanoi ihan samaa, että siittiöitä näkyi vielä seuraavana päivänä munasolun ympärillä. Ilmeisesti eivät päässeet sisään munasoluun. Oletin, että asia ratkeasi icsillä, mutta ei.@Kirppuliini
Mulla oli ekalla kierroksella sama tilanne kun teillä. 1. IVF Gonal-f ja tosiaan hyvä saalis munasoluja, mutta yksikään ei hedelmöittynyt. Syy jäi epäselväksi, mutta biologi sanoi että siittiöt vain kiersivät munasoluja.
Toiselle kierrokselle vaihdettiin hedelmöitystapa icsiin ja Gonal-f tilalle Pergoveris ja tupla-annos ovitrellea, sen lisäksi tehtiin kalsiumaktivaatio. Ja nyt pakkasessa muutama top-alkio tämän seurauksena. Lääkäri ei kyllä osannut sanoa minkä arvelee olleen ratkaiseva tekijä. Olen lukenut, että maailmalla Pergoveristä (vastaa aikalailla Menopuria, fsh+lh suhteet vaan käsittääkseni eri ja sen lisäksi ihan pirun kallis) käytetään usein jos nainen yli 37v ja jos ongelmaa esim munasolujen kypsyydessä.
Mulle käytetty molemmilla kerroilla Gonalia, vaikka ikää 38. Pergoveristä ei ole edes mainittu ja Menopur vain kun itse kysyin. Lääkäri sanoi miettineensä lääkkeen vaihtoa ekan jälkeen, mutta sanoi ettei kannata vaihtaa montaa asiaa kerralla.Hoito itsessään ei eronnut edellisestä kalsium aktivaation kanssa, sama annos Gonal F (toista lasta yrittäessä Pergoveris, perusteluna että olin yli 35v silloin). Itse sitten kysyin joka kerta hoitajilta/lääkäreiltä että muistetaanhan nyt tämä meidän asia ja varmistivat aina biologeilta, itsestä tuntui että ainoastaan biologit siis kartalla. Olisi pitänyt pyytää soittoaikaa biologilta itsekin silloin! Meille sanottiin myös että sekä siittiöt että munasolut näyttivät olevan ok, että ei tiedä mistä johtuu ja voi olla mistä vaan, mutta meillä oli tiedossa miehestä johtuva vaikea lapsettomuus (ei spontaani raskauden mahdollisuutta) niin uskon että oli siitä. Me saatiin kalkkiaktivaatiolla 4/9 ja 2/9 muistaakseni hedelmöittymään, eli pieniä lukuja mutta yhteensä 6 hedelmöittyneestä 5 alkiota joista siis kaksi lasta (1 keskenmeno, yksi neg ja yksi vielä pakkasessa). En voi edelleenkään aina uskoa että hoidot oikeasti toimivat meille kun kaikki oli tosi vaikeaa niin pitkään, tuntui siltä ne ihmeet kyllä tapahtuvat vain muille. Voin laittaa jotain tarkempia hoitoja YV jos haluat, mutta sulle ei pysty laittamaan suoraan.
Joku Tilkan lääkäreistä sanoi mulle myöhemmin, että ei ole mitenkään erityisen harvinaista että ei tule ICSI:llä hedelmöittymistä mutta kyllä se oikeasti harvinaista on, sen verran monta vuotta olen näitä palstoja lukenut ja tosi harvoin kuullut. Ymmärtääkseni Tilkan biologit ovat kuitenkin alansa huippuja Suomessa, ja meidän hoitojen perusteella ei syytä epäillä tätä.
Muistelen lukeneeni jotain, että keltarauhashormoni olisi sellanen mikä laskee kehon vastustuskykyä, jotta alkio voisi kiinnittyä paremmin eikä keho kuvittele sen olevan uhka. Yritin etsiä lähdettä tälle, mutta en onnistunut löytämään joten tämä ei välttämättä ole totta.Tietääkö joku, sattuuko nämä hoidot jotenkin laskevan vastustuskykyä? Oon sellainen että saan muutenkin kaikki taudit ja ne pitkittyvät, mutta alkaa kyllä olla ihan vitsi että taas ivf:n aikana olen flunssassa, kuten kaikkina muinakin kertoina...
Me mennään sit ihan tismalleen samassa aikataulussa. Itselläni kanssa ens ma seuraava siirto. Ovulaatio piti käynnistää kanssa Ovitrellellä :). Toivottavasti molemmat saadaan pysyvät plussatMulla on taas tullut pitkä tauko täällä kun maaliskuun punktiosta saakka ollut vaan niin paljon odottelua. Tosi paljon voimia ja onnea kaikille hoitoihin
Meidän tilanne on edennyt silleen, että pakkasessa on neljä ok alkiota ja yksi mosaiikkinen(?) alkio, jota ei ensisijaisesti siirretä. Ensi maanantaina on viimein ensimmäinen siirto kun tän viikon maanantaina sain kontrolliultrassa ohjeeksi käynnistää Ovitrellellä ovulaation. Virallinen testipäivä on vasta kaksi viikkoa siirrosta, enkä usko että maltan odottaa sinne saakka. Osaako joku sanoa kuinka aikaisin siirron jälkeen voi aikaisintaan näkyä plussa? Alkiot ovat siis 5-6 päiväisiä. Ovitrelle kai voi näkyä 10 päivää, eli ajattelin että odotan ainakin ensi perjantaihin saakka ennen kuin alan testaamaan ja sitten varmaan joka päivä testipäivään saakka![]()
Mennään näköjään täysin samoissa. Ma tuli ohje pistää Ovitrelle ja ens ma on blaston seuraava siirto. Toivottavasti molemmat saadaan vauvatMulla on taas tullut pitkä tauko täällä kun maaliskuun punktiosta saakka ollut vaan niin paljon odottelua. Tosi paljon voimia ja onnea kaikille hoitoihin
Meidän tilanne on edennyt silleen, että pakkasessa on neljä ok alkiota ja yksi mosaiikkinen(?) alkio, jota ei ensisijaisesti siirretä. Ensi maanantaina on viimein ensimmäinen siirto kun tän viikon maanantaina sain kontrolliultrassa ohjeeksi käynnistää Ovitrellellä ovulaation. Virallinen testipäivä on vasta kaksi viikkoa siirrosta, enkä usko että maltan odottaa sinne saakka. Osaako joku sanoa kuinka aikaisin siirron jälkeen voi aikaisintaan näkyä plussa? Alkiot ovat siis 5-6 päiväisiä. Ovitrelle kai voi näkyä 10 päivää, eli ajattelin että odotan ainakin ensi perjantaihin saakka ennen kuin alan testaamaan ja sitten varmaan joka päivä testipäivään saakka![]()
Joo mä kyllä vaihdan aina neulan. Mulla ollut gonal ja menopur ja molemmissa on niitä ylimääräisiä neuloja vaikka muille jakaa.Pohdin tässä, että vaihdatteko kertakäyttö neulan jokaisen pistokerran jälkeen? Mietin jos määrä on laskettu täsmälleen tarpeeseen ky, että onko paketeissa silti ”ylimääräistä” jokaista neulantestausta varten?
Itsellä käytössä Ovaleap..
Gonalissa ohjeistetaan vaihtamaan ja neuloja paketissa kymmeniä. Harmittaa aina, kun niitä jää yli kymmeniä. Olen toimittanut käyttämättömät apteekin neulakeräykseen.Pohdin tässä, että vaihdatteko kertakäyttö neulan jokaisen pistokerran jälkeen? Mietin jos määrä on laskettu täsmälleen tarpeeseen ky, että onko paketeissa silti ”ylimääräistä” jokaista neulantestausta varten?
Itsellä käytössä Ovaleap..
Nyt jänskättää mitä tuleman pitää, kun tänään on pyhäpäivä, joten vastaus saadaan varmaan vasta perjantaina. Meillä onneksi on 6-päiväisiä alkioita, koska viikonloppunahan ei tietääkseni alkioita sulateta. Olettaisin siis että siirto olisi ensi viikon tiistaina (tai keskiviikkona). Viimeksi kun torstaina tuli LH-plussa, tehtiin siirto keskiviikkona, joten sen takia oletan että nyt tehtäisiin tiistaina. Vähän kyllä pelottaa että mitä jos ei mahdutakaan mukaan. Tää onkin sitten vika mahdollisuus ennen kesäsulkua, joka TYKSissä on 20.6-27.7.Olen joka kerta täyttänyt neulan ennen pistämistä ja silti lääkettä jää 50-75 ky ylimääräistä per kynä.Kirjoitin itse epäselvästi, liikaa oletuksia että ihmiset ymmärtää kun itse hoitoalallaMutta siis meinasin lähinnä kun neulan toimivuus täytyis testata aina ennen käyttöä ja suositellaan vaihtamaan joka kerta neula. Neuloja kyllä on paljon, mutta mietin kun ”lääkeainetta” menee sit joka kerta testatessa hukkaan. Että onko ollut teillä silti riittävästi lääkettä pistoksiin vaikka testaatte aina uudelleen toimivuuden? Että onko huomioitu lisänä lääkeampullissa vaikka lukee esim 900ky ja tän pitäis olla tasan se määrä mitä ohjeen mukaan kuluu.