IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kirjoitin itse epäselvästi, liikaa oletuksia että ihmiset ymmärtää kun itse hoitoalalla 🫣 Mutta siis meinasin lähinnä kun neulan toimivuus täytyis testata aina ennen käyttöä ja suositellaan vaihtamaan joka kerta neula. Neuloja kyllä on paljon, mutta mietin kun ”lääkeainetta” menee sit joka kerta testatessa hukkaan. Että onko ollut teillä silti riittävästi lääkettä pistoksiin vaikka testaatte aina uudelleen toimivuuden? Että onko huomioitu lisänä lääkeampullissa vaikka lukee esim 900ky ja tän pitäis olla tasan se määrä mitä ohjeen mukaan kuluu.
Meidän klinikalta sanottiin että ei tarvitse toimivuutta testata että ovat sen verran laadukkaita että niissä ei oo ollut ongelmaa. Mut esim menopur kynässä kun on 1200 yksikköä niin mulla oli nyt niissä 50 extraa.

Meidän klinikalta sanottiin että ei tarvitse toimivuutta testata että ovat sen verran laadukkaita että niissä ei oo ollut ongelmaa. Mut esim menopur kynässä kun on 1200 yksikköä niin mulla oli nyt niissä 50 extraa.
Mä oon kans testannut aina vaan kynää käyttöönottaessa, jotenkin aikanaan ymmärsin ohjeen niin enkä sit ole sitä epäillyt. Eli yhden kerran per/kynä vaan se testaus. Neulan olen tietty vaihtanut joka pistoskerralle uuden, ja niitä on kyllä reilusti noissa paketeissa (varmasti kun lääkkeellä monta käyttötarkoitusta niin annostuksetkin voi olla pienempiä).

Ja mulla ollut saman verran noissa kynissä nyt ylimääräistä kuin @Kuuttituutti mainitsi

Ja kun puhuttiin eri lääkkeiden pistettävyydestä, niin mullakin ollut sekä gonal & Menopur ja niissä ainakin pistäminen on ihan samanlaista. Menopurissa tykkään kun kynää voi kieritää vaan siihen saakka kun lääkettä on jäljellä. Eli aina voi käyttää kynän loppuun ennen seuraavaan vaihtamista ja tietää minkä annoksen sieltä lopulta saa

Muokattu viimeksi:
Kirjoitin itse epäselvästi, liikaa oletuksia että ihmiset ymmärtää kun itse hoitoalalla 🫣 Mutta siis meinasin lähinnä kun neulan toimivuus täytyis testata aina ennen käyttöä ja suositellaan vaihtamaan joka kerta neula. Neuloja kyllä on paljon, mutta mietin kun ”lääkeainetta” menee sit joka kerta testatessa hukkaan. Että onko ollut teillä silti riittävästi lääkettä pistoksiin vaikka testaatte aina uudelleen toimivuuden? Että onko huomioitu lisänä lääkeampullissa vaikka lukee esim 900ky ja tän pitäis olla tasan se määrä mitä ohjeen mukaan kuluu.
Itse en ole testannut kuin Gonalissa ja Ovitrellessä aikoinaan ennen ensimmäistä pistoskertaa että neula toimii, Hus sain tälläisen ohjeen aikoinaan, että vain kun kynä avataan niin ensimmäisellä kerralla testataan neula. Nyt yksityisellä sain ohjeen, että edes Ovitrellessä ei tarvitse neulaa testata ollenkaan. Kyllä itsellä on yleensä kynissä ollut vähän ylimääräistä lääkettä.

Äh ja oli vielä jäänyt nuo uudet viestit lukematta. Toivottavasti @Harrets puhelin pysyikin hiljaa (mä sain kerran melkein slaagin kun puoliso soitti siirtoaamuna, ja ajatus oli omassa päässä tietysti heti että nyt sieltä soitetaan ettei siirrettävää ole). Toivottavasti päivä on mennyt hyvin❤️
Puhelin pysyi hiljaa ja nelisoluinen, kaksipäiväinen alkio siirrettiin edellispäivänä. Katsotaan miten käy 😄🥰

Kuulostaapa sunkin kokemukset tutuilta! Millainen tulos Menopurilla oli? Mulla aiemmin ollut kahdesti Menopur ja Passeissa kans. Ekana oli Gonal. Tuntuu että ei paljon lääkkeiden vaihdot auta, kun munasoluja vaan ei ole enää niin paljoa. Ja kuulemma Mehiläisessä saisi suoraan jo nyt Kela-korvaukset kassalla.
Itselläni on nyt kaksi kierrosta tehty Menopurilla ja kaksi Pergoveriksella, PAS:issa minulla oli Gonal kasvattamassa limakalvoa. Menopurilla follit ovat kasvaneet tasaisemmin, mutta Pergoveriksella folleja on saatu enemmän. Menopurilla on ollut enemmän epäkypsiä munasoluja joukossa kuin Pergoveriksella, mutta Pergoveriksella on ollut enemmän tyhjiä folleja.

Jos tehdään vielä uusi keräys, oli lääkäri ennemmin Pergoveriksen kuin Menopurin kannalla.

Hei, en tiedä onko tästä ollut keskustelua täällä, mutta simpukkary:n instasivuilla oli että uuden kvtes:n mukaan hedelmöityshoidot olisivat palkallisia vapaita uuden kvtes:n mukaan. Onko tästä lisätietoja tai kokemusta jollain tai mistä tuo kohta löytyy? Itse olen opettaja.

Hei, en tiedä onko tästä ollut keskustelua täällä, mutta simpukkary:n instasivuilla oli että uuden kvtes:n mukaan hedelmöityshoidot olisivat palkallisia vapaita uuden kvtes:n mukaan. Onko tästä lisätietoja tai kokemusta jollain tai mistä tuo kohta löytyy? Itse olen opettaja.
Siellä taisi lukea "hedelmöityshoidoista johtuva työkyvyttömyys on peruste palkalliseen sairauspoissaoloon", eli itse käsitin että ei suoraan hedelmöityshoidoista johtuvat kaikki mahdolliset poissaolot, vaan jos tulee hoidoista saikkua esim. punktion jälkeen, tai on jonkun hoidin jälkeen muuten työkyvytön, niin se on palkallista 🤔

Saa korjata jos ymmärsin väärin.

Siellä taisi lukea "hedelmöityshoidoista johtuva työkyvyttömyys on peruste palkalliseen sairauspoissaoloon", eli itse käsitin että ei suoraan hedelmöityshoidoista johtuvat kaikki mahdolliset poissaolot, vaan jos tulee hoidoista saikkua esim. punktion jälkeen, tai on jonkun hoidin jälkeen muuten työkyvytön, niin se on palkallista 🤔

Saa korjata jos ymmärsin väärin.
Näin me tätä tulkittiin mun esimiehen kanssa, kun hän jo ehti innostua, ettei olis tarvinnut mun ottaa palkattomia enää. Aikasemminkin oli, et esimiehen harkinnan mukaan sai päättää onko palkallinen vai palkaton saikku. Mut mä oon kaikki käynnit joutunu olemaan palkattomalla!

Hei! Itse olen kans vaka-opettajana ja tätä asiaa pohdimme esihenkilöni kanssa. Hän. Kysyi asiaa, jostain voi kun en muista mistä, mutta lopputulos, että hoidot omalla ajalla ja esim IVF punktio palkallinen vapaa, mutta muut ei. Vähän ihmettelin mitä hyötyä tästä muutoksesta oli?

Tääl kans yks ope ja pyysin reksiä kysymään, kun heillä oli kvtes-muutoksista koulutus, mutta enpä muistanut kysyä, saiko vastausta! Luulin et koskisi kaikkia käyntejä. Toi et hoidot omalla ajalla on kyllä yksi vitsi! Julkisella ajat on just sitä mitä on ja open lukkari ei tietenkään jousta yhtään. Yksityisellekin tuntuu olevan vaikea saada esim. aikaisia aamuaikoja ja just kävin keskellä työpäivää välissä ultrassa, eipä tullut sinä päivänä lounasta syötyä. Ennätykseni on kuitenkin ollut hakea alkio kyytiin hyppytunnilla🤣 Eilenkin jotain ennätystä hätyyteltiin, kun piikitin opettajien kevätjuhlapiknikillä kaksi piikkiä. Parille kollegalle piti kertoa hoidoista, kun menin sivummalle heidän luokseen tupakkapaikalle hoitamaan homman. On tää yhenöaista, huh hei. Ihanaa lomaa kanssaopeille!

Olisipa hyvä, jos sairasloman palkallisuuteen olisi tullut selkeämpi ja parempi linja!

Olen itse toimistotyössä pääosin etänä ja olen saanut sumplittua kaikki klinikka- ja labrakäynnit niin, ettei ole tarvinnut ottaa vapaata. Munasolukeräyksistä olen ilmoittanut esihenkilölleni meneväni operaatioon ja olevani poissa kaksi päivää. Mennyt läpi omalla ilmoituksella. En ole halunnut viedä sairaslomatodistusta tai selvitellä palkallisuutta, kun lapussa lukee koodi (naisen hedelmättömyys tms) ja paikka.

Sain saikkua myös päivystyksestä, mutta siihen oli laitettu koodiksi alavatsakipu ja googlailin, että sillä olisi saanut palkallista sairaslomaa. En vienyt sitäkään lappua töihin, koska paikkana luki Naistenklinikka, vaan olin poissa omalla ilmoituksella. Meillä saa onneksi olla viisi päivää poissa omalla ilmoituksella.

Koen, että lapsettomuus on todella henkilökohtainen asia, jota ei välttämättä halua jakaa työpaikalla ja kurjaa, jos joutuu selvittelemään onko poissaolot palkallisia vai ei. Siinä ikään kuin pakotetaan työntekijä kertomaan vaikeasta ja henkilökohtaisesta asiasta, jonka ehkä haluaisi pitää poissa työelämästä.

@Kirppuliini
Mulla oli ekalla kierroksella sama tilanne kun teillä. 1. IVF Gonal-f ja tosiaan hyvä saalis munasoluja, mutta yksikään ei hedelmöittynyt. Syy jäi epäselväksi, mutta biologi sanoi että siittiöt vain kiersivät munasoluja.

Toiselle kierrokselle vaihdettiin hedelmöitystapa icsiin ja Gonal-f tilalle Pergoveris ja tupla-annos ovitrellea, sen lisäksi tehtiin kalsiumaktivaatio. Ja nyt pakkasessa muutama top-alkio tämän seurauksena. Lääkäri ei kyllä osannut sanoa minkä arvelee olleen ratkaiseva tekijä. Olen lukenut, että maailmalla Pergoveristä (vastaa aikalailla Menopuria, fsh+lh suhteet vaan käsittääkseni eri ja sen lisäksi ihan pirun kallis) käytetään usein jos nainen yli 37v ja jos ongelmaa esim munasolujen kypsyydessä.
Jännä miksi sinulla otettu jo tuohon ensimmäiseen icsiin lisäksi kalsiumaktivaatio. Me ei oltu edes kuultu moisesta ennen ensimmäisen icsin epäonnistumista. Kuitenkin hoitopaikkana molemmilla ilmeisesti Tilkka Helsingissä.

Meillä lääkäri ehdotti, että tehtäisiin kolmas hoito, jossa edelleen Gonal, jonka kaveriksi icsi ja kalsiumaktivaatio. Hiukan mietityttää miksi ei ehdoteta lääkkeeksi Menopuria tai Pergoverista. Mulla stimulaatio mennyt Gonalilla hyvin, niin ehkä luottavat kalsiumaktivaation auttavan, eivätkä koe tarpeelliseksi vaihtaa lääkettä.

Ikää on jo 38 vuotta ja seuraavan hoidon aikaan vielä enemmän. Ilmeisesti tällä iällä monelle suositeltu Menopuria ja Pergoverista.

Aion kysyä lääkäriltä vielä perusteluja Gonalin valinnalle, mutta tuskin lähden isommin kyseenalaistamaan.

Tääl kans yks ope ja pyysin reksiä kysymään, kun heillä oli kvtes-muutoksista koulutus, mutta enpä muistanut kysyä, saiko vastausta! Luulin et koskisi kaikkia käyntejä. Toi et hoidot omalla ajalla on kyllä yksi vitsi! Julkisella ajat on just sitä mitä on ja open lukkari ei tietenkään jousta yhtään. Yksityisellekin tuntuu olevan vaikea saada esim. aikaisia aamuaikoja ja just kävin keskellä työpäivää välissä ultrassa, eipä tullut sinä päivänä lounasta syötyä. Ennätykseni on kuitenkin ollut hakea alkio kyytiin hyppytunnilla🤣 Eilenkin jotain ennätystä hätyyteltiin, kun piikitin opettajien kevätjuhlapiknikillä kaksi piikkiä. Parille kollegalle piti kertoa hoidoista, kun menin sivummalle heidän luokseen tupakkapaikalle hoitamaan homman. On tää yhenöaista, huh hei. Ihanaa lomaa kanssaopeille!
Joo! Kaikki käynnit osuu kyllä aina työaikaan ja palkattomina olen ne tehnyt, sillä ajat ovat olleet tyyliin klo 10 niin se on tosi huono aika kesken päivää käydä. Meillä nyt IVF edessä ja inssit takana. Meilläkin monet tietää tilanteesta kun on tullut yllätys palkattomia poissaoloja ynm ja pitänyt niitä selitellä. Mutta toisaalta oon ihan valinnutkin niistä kertoa.

Mä olin lopulta ekan punktiopäivän ja sen toipumispäivän lomalla, vaikka ensin yritinkin selvitellä, miten työnantaja suhtautuisi poissaoloon. Onneksi punktioajankohta osui loman kanssa kohdilleen. Jos punktioita tulee lisää, en kyllä ehkä uhraa lomapäiviä vaan yritän olla omalla ilmoituksella pois.

Muut käynnit olen hoitanut omalla ajalla, mikä on tuntunut toistaiseksi suht reilulta omalla kohdallani, kun etäisyydet eivät ole kovin pitkiä, vaikka käyntejä onkin kahdessa eri kaupungissa (koti toisessa, työpaikka toisessa, mikä helpottaa).

Olen ollut esihenkilölleni varsin avoin prosessista osin siksi, että hän suhtautuu siihen lämpimästi ja rohkaisevasti, osin siksi, että olen puhunut siitä niin harvoille, että sitten niille harvoille tulee välillä höpöteltyä ehkä liiankin tarkkaan. 🫣

Tuoresiirto ei muuten tärpännyt, kuten aiemmin viikolla uumoilinkin. Loppuviikko meni yllättävänkin murheellisissa merkeissä, mihin vaikuttaa varmaan kesätauon ja polyyppiepäilyn tuoma epävarmuus jatkosta. Olisi ollut vaan niin paljon ihanampaa onnistua, mutta ei... Lopetin Cyclot perjantai-iltaan, kuten ohjeistettu, eikä vuodosta näy vieläkään kuin ihan ensi merkkejä. Ärsyttävää, kun kerrankin olisi kuukautiset lupaavasti myöhässä, mutta se ei tarkoita mitään. 🤭

Muokattu viimeksi:
Mulla kanssa on sopivasti osunut niin, että olin punktiopäivän ja seuraavan vapaalla. Olin kuitenkin operaatiosta niin kipeä, ettei nuo kaksi päivää riittänyt. Olin sitten omalla ilmoituksella vielä kaksi päivää poissa eikä pomo paljoa kysellyt sen enempää, kun sanoin olleeni operaatiossa, josta en ole vielä toipunut. Tää on niin herkkä ja hankala asia, että mieluummin itsekin olisin vaan omalla ilmoituksella pois, jos se olisi mahdollista. En tätä asiaa halua jakaa pomon tai muun työyhteisön kanssa.

Mennään näköjään täysin samoissa. Ma tuli ohje pistää Ovitrelle ja ens ma on blaston seuraava siirto. Toivottavasti molemmat saadaan vauvat 🤞
Hauska että mennään samassa aikataulussa! Tosi paljon onnea tän päivän siirtoon! 💕
Onko teilläkin testipäivä 16.6. ja ootko ajatellut odottaa sinne saakka?

Hauska että mennään samassa aikataulussa! Tosi paljon onnea tän päivän siirtoon! 💕
Onko teilläkin testipäivä 16.6. ja ootko ajatellut odottaa sinne saakka?
Juu hauska juttu :). Kiitos sulle myös onnea. Todennäköisesti on, yleensä ollu tasan 2vkoa siirrosta. Ajattelin testata vasta virallisena päivänä, jotenkin helpompi silloin pettyä tarvittaessa kun jäädä jossittelemaan että mitäs jos olisikin positiivinen et olis liian aikaisin testannut, mites sä? :). Nyt vielä testipäivä sattuu olemaan vapaa ja seuraava päivä, niin aikaa toipua hetki, jos tulos olisi negatiivinen. Nyt saan ekan kerran siirron yhteydessä Gonapeptylin, toivottavasti tulisi toivottu tulos ☺️

Ei päästy siirtoon kesäkuussa, vaan toivotettiin tervetulleeksi uudelleen elokuussa. :disappointed-face: Oon niin loppu julkisen hoitoja, kun edes mitään ajatusta endometrioosin hoidosta kesälle ei sanottu, sitäkin pitää itse kysellä. Tuntuu niin turhauttavalta, kun tuntuu ettei ketään kiinnosta saadaanko toista lasta tai että kukaan oikeasti paneutuisi meidän tilanteeseen... syksyllä täytänkin sitten 39v. ja viimeinen vuosi julkisten palveluiden parissa.

Ei päästy siirtoon kesäkuussa, vaan toivotettiin tervetulleeksi uudelleen elokuussa. :disappointed-face: Oon niin loppu julkisen hoitoja, kun edes mitään ajatusta endometrioosin hoidosta kesälle ei sanottu, sitäkin pitää itse kysellä. Tuntuu niin turhauttavalta, kun tuntuu ettei ketään kiinnosta saadaanko toista lasta tai että kukaan oikeasti paneutuisi meidän tilanteeseen... syksyllä täytänkin sitten 39v. ja viimeinen vuosi julkisten palveluiden parissa.
Voi ei, itse julkisella ollessa 6v hoidossa muistan kyllä liiankin hyvin, miten turhauttavaa oli kun koki et ketään ei kiinnosta onnistutaanko vai ei. Voisitkohan saada lääkärille soittoaikaa tms. jossa voisi keskustella voisiko endometrioosia hoitaa jotenkin. Julkinen on kyllä omankin kokemuksen mukaan todella nihkeä mihinkään ylimääräiseen hoitoon/kannanottoon yms. Koita kuitenkin nauttia kesästä, tsemppiä kovasti tulevaan :).

Takaisin