IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uusi ICSI-hoitoja läpi käyvä henkilö täältä moi! Olen aikaisemmin tullut raskaaksi ihan luomuna, mutta nyt tilanne vaatii hoitoja. Menossa on ensimmäinen hoitokerta ja nyt on 2 ultraa takana. Follikkelit eivät ole kasvaneet riittävästi, joten annosta nostetaan ja kolmas ultra tulossa. Eli olen polullani vielä tosi alussa. Mulla on aivan ihana mies, joka haluaa olla tässä kaikessa mukana ja auttaa ja tukee todella hyvin. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että tässä omien olojen ja hoitojen ja kaiken kestämisen kanssa on silti yksin. Itseä mietityttää myös punktio ja sen kivuliaisuus... Mulla on korkea kipukynnys, mutta silti pelottaa.

Millä te muut tsemppaatte?
Paljon tsemppiä hoitoihin! Tämä on kyllä aika yksinäistä puuhaa 🥺 Mutta kyllä se lohduttaa että moni nainen kokee ihan samoja asioita samaan aikaan.

Mulla oli juuri eilen toinen punktio ja ei oikeestaan jännittänyt yhtään. Mies oli enemmän jännittynyt 😅
Mua helpottaa kun tietää jo miten se päivä menee ja tosiaan lääkkeitä annetaan ihan reilusti ja ennakoitavasti. Eilinen oli vähän kivuliaampi kuin edellinen, mutta hoitaja kärppänä vieressä lisäsi heti lääkettä.
Ja sanoisin että me naiset ollaan totuttu kamalalla tavalla kipuun, mun menkat on ainakin niin ilkeet että punktio on aika samalla tasolla.

Itse koin että kamalin vaihe tässä kaikessa on siirto. Tai voi olla. Ei niinkään itse operaatio, vaikka ei sekään mukava ollut, vaan se toiveikkuus ja sen mureneminen.
Alkion menetys, mikä ei ole keskenmeno, mutta menetys silti.
Toki siirrosta voi seurata se positiivinen testi, niinkuin toivotaan että me kaikki saadaan se kokea, niin silloinhan se olisi parasta ✨

Meillä tehtiin nyt 1/3 malja ja 2/3 icsi ja maljalla 1 hedelmöittyi ja icsin avulla 7.
Onneksi ei kuunneltu biologin suositusta 50/50 vaan lääkäriä. Toki vasta helatorstaina saamme tiedon kuinka monta blastoa saamme pakkaseen 🤞

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet hirveät, enkä ole siksi tänne juurikaan omia kuulumisiani kommentoinut. Meillä oli joulu-tammikuussa ensimmäinen hoito pitkällä kaavalla ja ivf:llä. Yksikään ei hedelmöittynyt. Nyt toukokuussa uusi hoito lyhyellä kaavalla ja hedelmöitystapana icsi. Itse operaatio oli vaikea ja sen jälkeen olen joutunut kipujen vuoksi kahdesti päivystykseen. Pahinta kuitenkin ollut, että tälläkään hedelmöitystavalla ei tapahtunut yhtään hedelmöittymistä.

Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta ja siitä miten tästä eteenpäin? Olen lueskellut tutkimuksia, joiden mukaan tuollainen hedelmöittymättömyys tapahtuu ivf:ssä 5-20 prosentille, mutta icsissä vain 1-3 %. On ollut aivan hirveää käydä tämä hoitorumba kahdesti läpi ja tulos nolla. Sitten on vielä valtavat kivut, jotka olisi helpompi kestää, jos niille löytyisi selitys. Kipujen kestäminen olisi siedettävämpää, jos olisi jokin tulos, jonka vuoksi tämä tehdään. Alkuviikosta oli vielä vaikea uskoa, että tulen enää ikinä terveeksi, mutta nyt jo pientä toivoa.

Molemmilla päivystyskäynneillä olen saanut hyvää hoitoa ja ovat tutkineet perusteellisesti. Silti ikävää mennä synnytykseen tulevien kanssa samoihin tiloihin. Lisäksi molemmilla kerroilla lääkäri kysynyt alkion siirrosta, kun eivät ole huomanneet potilaskertomuksestani, ettei ole mitään siirrettävää. Tuostakin tullut olo, että on todella harvinaista, ettei icsillä tule mitään siirrettävää.

Tässä on menty aika syvissä vesissä, mutta pientä toivoa toi lääkärin puhelu, jossa hän kertoi, että he miettivät yhdessä biologien kanssa jatkoa. Ihan helpolla en lähde enää uuteen hoitoon, vaan sitä ennen saatava lisätutkimuksia ja kartoitusta, josko löytyisi syitä ja ratkaisuita. Jos eivät julkisella tutki asiaa enempää, niin sitten suunnattava yksityiselle. Otan mielelläni vastaan lääkärisuosituksia Helsingistä, jos jollain kokemusta mistä apu löytynyt.

Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta kyllä nämä kokemukset ovat saaneet epäilemään kaiken tämän onnistumismahdollisuutta ja myös entistä katkerammaksi siitä kuinka toiset saavat lapsia.

@Kirppuliini, miten kauheaa ja ihan uskomattoman epäreilua. 😭 Olen todella pahoillani. Onkin ollut mielessä, mitä sulle kuuluu. Hurjasti voimia asian käsittelyyn, ja toivottavasti myös fyysinen vointisi paranee pian. Hyvä kuulla, että ehkä myös julkisella puolella syytä selvitellään tarkemmin.

Jotenkin kamalaa, että tähän epäreiluun tilanteeseen joutuneet vielä joutuvat ottamaan vastaan ihan epäreiluja ja ennakoimattomia vastoinkäymisiä ja pettymyksiä.

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet hirveät, enkä ole siksi tänne juurikaan omia kuulumisiani kommentoinut. Meillä oli joulu-tammikuussa ensimmäinen hoito pitkällä kaavalla ja ivf:llä. Yksikään ei hedelmöittynyt. Nyt toukokuussa uusi hoito lyhyellä kaavalla ja hedelmöitystapana icsi. Itse operaatio oli vaikea ja sen jälkeen olen joutunut kipujen vuoksi kahdesti päivystykseen. Pahinta kuitenkin ollut, että tälläkään hedelmöitystavalla ei tapahtunut yhtään hedelmöittymistä.

Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta ja siitä miten tästä eteenpäin? Olen lueskellut tutkimuksia, joiden mukaan tuollainen hedelmöittymättömyys tapahtuu ivf:ssä 5-20 prosentille, mutta icsissä vain 1-3 %. On ollut aivan hirveää käydä tämä hoitorumba kahdesti läpi ja tulos nolla. Sitten on vielä valtavat kivut, jotka olisi helpompi kestää, jos niille löytyisi selitys. Kipujen kestäminen olisi siedettävämpää, jos olisi jokin tulos, jonka vuoksi tämä tehdään. Alkuviikosta oli vielä vaikea uskoa, että tulen enää ikinä terveeksi, mutta nyt jo pientä toivoa.

Molemmilla päivystyskäynneillä olen saanut hyvää hoitoa ja ovat tutkineet perusteellisesti. Silti ikävää mennä synnytykseen tulevien kanssa samoihin tiloihin. Lisäksi molemmilla kerroilla lääkäri kysynyt alkion siirrosta, kun eivät ole huomanneet potilaskertomuksestani, ettei ole mitään siirrettävää. Tuostakin tullut olo, että on todella harvinaista, ettei icsillä tule mitään siirrettävää.

Tässä on menty aika syvissä vesissä, mutta pientä toivoa toi lääkärin puhelu, jossa hän kertoi, että he miettivät yhdessä biologien kanssa jatkoa. Ihan helpolla en lähde enää uuteen hoitoon, vaan sitä ennen saatava lisätutkimuksia ja kartoitusta, josko löytyisi syitä ja ratkaisuita. Jos eivät julkisella tutki asiaa enempää, niin sitten suunnattava yksityiselle. Otan mielelläni vastaan lääkärisuosituksia Helsingistä, jos jollain kokemusta mistä apu löytynyt.

Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta kyllä nämä kokemukset ovat saaneet epäilemään kaiken tämän onnistumismahdollisuutta ja myös entistä katkerammaksi siitä kuinka toiset saavat lapsia.
Voi ei miten kurjia uutisia!😭😭 Ihan todella epäreilua ja surullista. Paljon jaksamista ja toiveikkuuden palautumista❤️❤️ Toivottavasti lääkäreillä tai biologeilla olisi ajatuksia, mitä seuraavaksi kannattaisi kokeilla.

Meillähän nyt vikassa ivf:ssä ei hedelmöittynyt yksikään, sanottiin että yksi ei ollut kypsä ja kahden muun ympärillä oli kyllä siittiöt pörränneet, mutta mitään ei ollut tapahtunut. Myöhemmin sitten arvelivat että ehkä ne kaksi muutakaan eivät olleet olleet sittenkään ihan kypsiä ja nyt yritetään vähän hitaammin ja pidempään jatkaa kasvatusta ennen punktiota. Teillä varmaan taas joku ihan muu syy, kun näitähän varmaan riittää, mutta tämäkin vaihtoehto tiedoksi.

Hei kaikille!

En ole hetkeen lukenut palstaa, tänään sitten luin uudet viestit läpi. Hyviä uutisia ja sitten on huonoja. Oon tosi pahoillani @Kirppuliini ja @Kaihonkukka teidän puolesta :loudlycrying:

Sitten omanapailua. Taustastani vielä: ollaan naispari, vaimoni on synnyttänyt meille kaksi lasta. Toiveena olisi kolmas, mutta vaimoni ei halua olla enää raskaana. Alkuvuodesta mulle tehtiin IVF hoito lyhyellä kaavalla, lääkkeenä Menopur maksimiannoksella. Alkuvuodesta täytin myös 40 v, ja ihan sen takia päädyttiin tekemään heti alkiodiagnostiikka. Kävi tuuri, alkioita tuli hyvin, 11 munasolua joista muistaakseni 10 hedelmöittyi ja 9 saatiin otettua näyte alkiodiagnostiikkaa varten. Tuloksena neljä alkiota kromosomeiltaan terveitä ja lääkärin mukaan muutenkin hyviä jne.

Maaliskuussa oli ensimmäinen pas, täysin nega, ei mitään oireita, ei haamuviivaa testissä. Huhtikuussa oli toinen pas, kaksi päivää siirrosta alkoi tulla kummallisia oireita, tuntui että jotain tapahtuu. Viisi päivää siirrosta tein ensimmäisen testin, siinä haalea viiva näkyvillä. Jotenkin oli heti olo että viivan olisi pitänyt olla jo selkeämpi. Muutaman päivän päästä viiva oli enää haamu ja samaa tahtia kaikki oireet katosivat. Virallisena testipäivänä täysin nega, tukilääkkeet lopetin jo edellisenä päivänä.

Lääkärin kanssa neuvoteltiin jatkosta ja päädyin hänen suosittelemaan repro testiin. Se otettiin maanantaina, ja perjantaina lääkäri soitti tuloksista. Tulos oli aika järkytys, tai ehkä samalla myös helpotus, kun sain (mahdollisen)selityksen miksi alkioit eivät tartu. Löytyi liikaa natural killer soluja, ja lisäksi piilevä endometrioosi. Sanoi tämän piilevän endometrioosin olevan vielä tosi paha/lukeman korkea (en muista mitä sanoja käytti). Mutta edessä on sitten endon kuivattelu, siihen kasa lääkkeitä. Ja siihen natural killer ongelmaan kuulemma on jokin ravintoliuos minkä saan infuusiona ennen alkionsiirtoa. Ok :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja myös kortisoni lääkitys ennen alkionsiirtoa, ja progesteroni arvo pitää olla yli 75.

Kaikenlaista. Just nyt hirvittää ihan kauheasti ja osa musta haluaisi vaan heittää hanskat tiskiin. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia, jos on samoja juttuja.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini oon todella pahoillani ❤️ Samaistun tuohon kuinka tympeää on, kun jatkuvasti päivystyksessä kysellään siirrosta. Mä sain edellisessä hoidossa pahan hyperin ja aivan joka ikinen jonka julkisella kohtasin kysyi että niin miten se tuoresiirto? Ei, ei siirtoa kun ei saatu kun yks vaivainen munasolu koska jarru petti ja sekään ei hedelmöittynyt 😭 Muuten sain kyllä ihan parasta hoitoa.

@Kirppuliini, voi miten kurjia ja musertavia uutisia. Ja sanoin ikävää @Kaihonkukka, ettei hoito onnistuu Olen tosi pahoillani puolestanne.

@Kyfi1985 onpa sullakin tylsä tilanne. Vaikka tavallaan ehkä helpottavaa, että joku syy jota hoitaa? Pari hyvää alkiota teillä siis vielä pakkasessa? Toivottavasti nuo löydökset saataisiin tuloksekkaasti hoidettua. 🙏

Kiitos @Muruli1985 😊 Nyt on jo paljon parempi fiilis kun on hetken ehtinyt sulattelemaan tätä. On toki helpotus että joku mahdollinen syy löytyi.

Hassua, että aiemmin ajattelin, etten missään nimessä halua olla raskaana vaan puoliso saa hoitaa sen puolen. Ja mitä luksusta, että tämä on mahdollista, todella etuoikeutettu olo tästä. Ja nyt sitten kun mieli on muuttunut, onkin niin pettynyt olo ettei oma keho pysty raskauteen. Ainakaan vielä, katsotaan mihin tämä johtaa. Sunnuntai aamun pohdinnat 😁 Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

Olen pahoillani! Tosi raskasta. Meillä myös taustalla ei yhtään hedelmöittymistä ICSI:llä vaikka yli 10 munasolua, taustalla tosin tiedossa miehestä johtuva lapsettomuus. Oli todella vaikea kokemus. Olemme sen jälkeen kuitenkin saaneet Tilkassa hoidoilla kaksi lasta, seuraavissa hoidoissa tehtiin kalkkiaktivaatio (calcium ionophore) ja käytettiin siittiöiden liikkumista lisäävää ainetta. Laita yksityisviestiä jos haluat tietää jotain tarkemmin!

Onko teillä muuten Cyclogest pitänyt vuodon poissa, vaikka olisikin tullut negakierto? Tutkailin, että oman kierron mukaan kuukautisten olisi pitänyt alkaa jo tänään - toki ivf-kierto on ollut monin tavoin tosi poikkeuksellinen. Cycloja pitää käyttää vielä viisi päivää.

Mulla oli siirron jälkeen hieman tuntemuksia, että voisi olla jotain meneillään, mutta ne menivät ohi. Ehkä ne saattoivat olla toipumisoireita punktiosta. Toivo elää kuitenkin vielä. 🙏

Täällä punktio ohi. Toimenpide oli minulle helppo ja kivuton, munarakkuloita saatiin kerättyä 12 mutta vain 4 löyty munasolu. Nyt on aika maansa myynyt olo 😢 jos jotain hedelmöityyy ja jakautuu, niin keskiviikkona jo tuoresiirtoon.

Tsemppiä lisätietojen ja tuoresiirron odotteluun. ❤️ Kiva kuulla, että toimenpide sujui hyvin.

Mulla soluja löytyi seitsemän, hedelmöittyi normaalisti neljä ja silti peräti kolme kehittyi viisipäiväisiksi. Sellaiset "laatu on tärkeämpi kuin määrä" -lohdutukset tuntui vähän turhilta, mutta ehkä niissä voi olla jotain perää. Olen kuullut pienillä määrillä myös tuloksia, joissa tyyliin kaikista soluista on saatu alkio talteen.

Mua huolettaa, että nyt lähes viikko tuoresiirrosta ei ole mitään tuntemuksia. Yritin etukäteen psyykata itseäni olemaan huoleton tuon suhteen, kun jo hoidon aikana (ja tietty aiemmin kuukautisten suhteenkin) huomasin, että selvästi en ole kovin herkkä havainnoimaan oireita tai herkkä hormoneille. Tuntuu vaan, että tuntosarvet pystyssä jotain tulisi huomattua. Tietysti pitää hyväksyä sekin, että tällä polulla ei (ainakaan ilman alkiodiagnostiikkaa) liene mahdollisuutta saavuttaa tilannetta, jossa onnistuminen olisi todennäköisempää kuin epäonnistuminen.

Kiitos @Ehtoo oman kokemuksesi jakamisesta ja tsemppiä odotteluun tuoresiirron kanssa 💓

Peli ei ole vielä menetetty, mutta toki jännittää nyt ihan erityisen paljon hedelmöittyminen ja seuraavat stepit. Nää hoidot on kyllä tosi suuria tunteita koko ajan. Mies sanoi hyvin, että vaikka klinikalla on kaikki niin ystävällisiä, niin ne seinät tuntuu padonneen sisälleen myös ihan älyttömästi tuskaa ja epätoivoa.

Onko teillä muuten Cyclogest pitänyt vuodon poissa, vaikka olisikin tullut negakierto? Tutkailin, että oman kierron mukaan kuukautisten olisi pitänyt alkaa jo tänään - toki ivf-kierto on ollut monin tavoin tosi poikkeuksellinen. Cycloja pitää käyttää vielä viisi päivää.

Mulla oli siirron jälkeen hieman tuntemuksia, että voisi olla jotain meneillään, mutta ne menivät ohi. Ehkä ne saattoivat olla toipumisoireita punktiosta. Toivo elää kuitenkin vielä. 🙏

On tosi yksilöllistä pitääkö cyclogestit vuodon poissa esimerkiksi dpo17/18/19 saakka. Toisilla se riittää, ja toisilla taas voi siitä huolimatta alkaa tiputella jos ei raskaus ala. Mun ohje on aina ollut kuitenkin jatkaa testipäivään saakka (joka on yleensä dpo17 ollut) cyclojen käyttöä, vaikka tiputtelua tulisikin. Itsellä yleensä on pitänyt vuodon poissa, mutta pari kertaa on alkanut tiputella dpo16 alkaen.

Mun ymmärtääkseni siitä tiputtelusta suoraan ei voi päätellä progetuen riittävyydestäkään. (Toisillahan esim minipillereillä jää kokonaan menkat pois, ja toisilla taas ne tulee ja joillain tiputtelee niiden kanssa ”koko ajan”. Eli samalla tavalla progetuen vaikutukset on yksilöllisiä on se mitä yritin sanoa🙈)

@Harrets paljon tsemppiä keskiviikon odotteluun. Toivottavasti pääsette tuoresiirtoon ja nuo neljä hedelmöittyisivät ja kehittyisivät hyvin💕. Saatte varmaan huomenna väliaikatietoa?
Mieheltäsi kyllä tosi hyvin ja kuvaavasti sanottu! Osui ainakin itseen, myös sillä tavalla että välillä noita tunteita on ainakin itse piilottanut myös sisälleen.

@Ehtoo on tosi normaalia ettei vielä ole mitään tuntemuksia. Ja vaikka moni niitä tunnistaa niin ihan varmasti yhtä moni ei, kuitenkin viikko blastonkin siirrosta on tosi lyhyt aika. Valtavasti tsemppiä piinailuun. Oliko sulla tarkoitus odottaa testipäivään vai testata tässä jo ennen sitä?

@Kirppuliini valtavasti voimia sinne 🤍 toivottavasti sieltä hoitohenkilökunnalle tulisi hyviä ideoita mitä mahdollisesti lähteä kokeilemaan. Mäkin olen itseasiassa lukenut tuosta @Mansikkavuori mainitsemasta kalkki- (vai luinko mä kalsium)aktivaatiosta jonkun verran.

Tosi monella on nyt toukokuun alussa ollut punktio tai siirto. Onnea kaikille koitoksiin ❤️. Minä tulen täältä jälkijunassa ja aloitin tänään synarelan.

Odotin tätä kuin kuuta nousevaa kun huhtikuussa selvästi alkoi oikean puolen munasarjan kivut ja ne pahentuneet tähän päivään asti. Välillä repivää kamalan pistävää kipua niin, että on pakko pysäyttää liike. Säteilee myös reiteen ja kylkeen. Lyhyen kaavan IVF maaliskuussa pahensi varmasti mun endoa ja toivon nyt, että tää synarela pysäyttää sen. Onko muilla annettu kesän ajaksi kuivattavaa lääkettä esim. procren? Että sitten syksyllä pääsisi siirtoihin mahdollisimman puhtaalla ja tulehduksettomalla kohdulla liikenteeseen.
Mietin, että voisin pyytää sellaista jo harkitsemaan mun kohdalla. Toki leikkauksestakin on jo puhuttu.

Onko muita endolaisia, joilla on aloitettu tukilääke samaan syssyyn PAS:in kanssa? Mietin, että sitäkin voisi kysyä. Mulla oli puhetta vain letrozolista kp 1, 3 ja 7. Onko riittävää?
Mulla kuivatettiin (tosin piilevä endo) endoo 2kk procrenilla ja sit alotettiin zumenon (lääkkeellinen kierto, aamuin illoin) ja nyt cyclogest (aamuin illloin) sunnuntaina ja perjantaina on pas.

Hei kaikille!

En ole hetkeen lukenut palstaa, tänään sitten luin uudet viestit läpi. Hyviä uutisia ja sitten on huonoja. Oon tosi pahoillani @Kirppuliini ja @Kaihonkukka teidän puolesta :loudlycrying:

Sitten omanapailua. Taustastani vielä: ollaan naispari, vaimoni on synnyttänyt meille kaksi lasta. Toiveena olisi kolmas, mutta vaimoni ei halua olla enää raskaana. Alkuvuodesta mulle tehtiin IVF hoito lyhyellä kaavalla, lääkkeenä Menopur maksimiannoksella. Alkuvuodesta täytin myös 40 v, ja ihan sen takia päädyttiin tekemään heti alkiodiagnostiikka. Kävi tuuri, alkioita tuli hyvin, 11 munasolua joista muistaakseni 10 hedelmöittyi ja 9 saatiin otettua näyte alkiodiagnostiikkaa varten. Tuloksena neljä alkiota kromosomeiltaan terveitä ja lääkärin mukaan muutenkin hyviä jne.

Maaliskuussa oli ensimmäinen pas, täysin nega, ei mitään oireita, ei haamuviivaa testissä. Huhtikuussa oli toinen pas, kaksi päivää siirrosta alkoi tulla kummallisia oireita, tuntui että jotain tapahtuu. Viisi päivää siirrosta tein ensimmäisen testin, siinä haalea viiva näkyvillä. Jotenkin oli heti olo että viivan olisi pitänyt olla jo selkeämpi. Muutaman päivän päästä viiva oli enää haamu ja samaa tahtia kaikki oireet katosivat. Virallisena testipäivänä täysin nega, tukilääkkeet lopetin jo edellisenä päivänä.

Lääkärin kanssa neuvoteltiin jatkosta ja päädyin hänen suosittelemaan repro testiin. Se otettiin maanantaina, ja perjantaina lääkäri soitti tuloksista. Tulos oli aika järkytys, tai ehkä samalla myös helpotus, kun sain (mahdollisen)selityksen miksi alkioit eivät tartu. Löytyi liikaa natural killer soluja, ja lisäksi piilevä endometrioosi. Sanoi tämän piilevän endometrioosin olevan vielä tosi paha/lukeman korkea (en muista mitä sanoja käytti). Mutta edessä on sitten endon kuivattelu, siihen kasa lääkkeitä. Ja siihen natural killer ongelmaan kuulemma on jokin ravintoliuos minkä saan infuusiona ennen alkionsiirtoa. Ok :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja myös kortisoni lääkitys ennen alkionsiirtoa, ja progesteroni arvo pitää olla yli 75.

Kaikenlaista. Just nyt hirvittää ihan kauheasti ja osa musta haluaisi vaan heittää hanskat tiskiin. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia, jos on samoja juttuja.
Mulla 3xIVF ja ei mikään kiinnittynyt. Tein kans repron ja mulla löytyi kans piilevä endo. Kuivatettiin tosiaan endoo ja nyt menossa siirtoon pe. Saas nähä. Ikää 40. Ei oo testattu alkioo.
(Sori tuplapostaus)

Huoh. Alkion siirto piti olla tästä kierrosta, nyt siis kierron päivä on 15...
No sain 1,5 vko sitten pahan hermopinteen ihan puskista tuli. No panacodia ja hermokipulääkkeitä joutunut syömään ja silti kipu on ollut kovaa. No voitte vaan arvata siirretäänkö sitä alkiota, kun on kova akuuttikiputila ja vahvat lääkkeet

Tietenkin hyvä, että alkio säästetään, eikä tälläsessä tilanteessa siirretä. Mutta voi luoja, kuinka paljon harmittaa 😭😭 oltiin jo niiiin lähellä
Kun kesäsulutkin tulevat, niin syksyynhän se menee.

Tuntuu että joka vaiheessa tulee jotain ja saa taas odottaa muutaman kuukauden lisää 😐

Kiitos ja anteeksi avautumisesta

Olen pahoillani! Tosi raskasta. Meillä myös taustalla ei yhtään hedelmöittymistä ICSI:llä vaikka yli 10 munasolua, taustalla tosin tiedossa miehestä johtuva lapsettomuus. Oli todella vaikea kokemus. Olemme sen jälkeen kuitenkin saaneet Tilkassa hoidoilla kaksi lasta, seuraavissa hoidoissa tehtiin kalkkiaktivaatio (calcium ionophore) ja käytettiin siittiöiden liikkumista lisäävää ainetta. Laita yksityisviestiä jos haluat tietää jotain tarkemmin!
Kiitos lohduttavasta tiedosta! Meillä puolison näytteet olleet aina hyviä Tilkassa. Tehtiin aluksi vielä kattavampi siemennesteanalyysi yksityisellä ja senkin tulos normaali. Nyt sitten sanoivat, että syy hedelmöittymisvaikeuksiin voisi olla siittiöiden ja musasolujen yhteispelissä. Siittiö ei ehkä lähettäisi oikeanlaista viestiä munasolulle ja siihen voisi auttaa kalsiumaktivaatio. Olin todella yllättynyt, että julkiselta tarjotaan vielä jotakin uutta keinoa.

Olen lueskellut nyt viikon ajan asiasta ja vaikuttaa siltä, että kalsiumaktivaatio voi auttaa tapauksissa, jossa "vika" siittiöissä. Meillä ei kuitenkaan ole tällaisesta näyttöä ja kiinnostaa voivatko tutkia puolisoa tai minua lisää.

Viitsitkö kertoa lisää tuosta hoidosta ja tehtiinkö sitä ennen lisätutkimuksia? Vai laitanko yksityisviestin? En ole löytänyt asiasta juurikaan tietoa suomeksi, en edes yksityisten klinikoiden sivustoilta. Olen lukenut englanninkielisiä tutkimuksia kalsiumaktivaation tuloksista ja siitä millaiset potilaat siitä hyötyvät, mutta en tiedä ollaanko me sellaisia. En tiedä selviääkö se vain kokeilemalla, vai voiko asiaa tutkia etukäteen.

Onpa kurja tilanne ja jotenkin niin epäreilua @Kirppuliini ❤️‍🩹 💔

Oon pahoillani ikävistä uutisista myös @Kaihonkukka ja @Kyfi1985 ❤️‍🩹

@Nostromo , onpa huonoa tuuria sielläkin! Toivottavasti pinne ja kivut hellittävät pikaisesti ja pääset sitten taas takaisin hoitojen pariin, vaikka harmistus on varmasti suuri kun on taas vähän ylimääräistä odottelua.

@Harrets toivotaan että ei tarvita kuin yksi siirto 🤞 , ja useampaankin on saumaa. Onhan tää aikamoista ku hyvin vähän mitään on omissa käsissä.

Täällä alkoivat lyhyen kaavan pistokset ja punktio on toivottavasti ensi viikolla. Pistäminen jännitti etukäteen tosi paljon, mutta kumppani pisti hienosti ja kokemus oli lopulta oikein siedettävä, eli pahimmat pelot eivät käyneet toteen (kuten aika usein itselleni käy).

Takaisin