IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Sarsabutt meillä tehtiin läpi viime kesän hoitoja ja onnistui tosi hyvin. Meillä kävi vielä niin hyvin ettei oman lääkärin lomat (kesäkuussa tuoresiirto, heinäkuussa pas, kun siitä nega niin alkoi estrogen priming kierron puolivälistä ja sit uusi stimulaatio), sattui jotenkin hyvin eivätkö nekään vaikuttaneet. Käytiin siis kaikki käynnit hänellä, tää on kyllä varmaan täysin lääkärikohtaista miten lomailevat.
Ja hoidon aloitus olan kokemuksen mukaan onnistuu tosi joustavasti

@Ehtoo mä oon aika paljolti vaihtanut kaikki tuotteet hajusteettomiin (deodorantit, rasvat yms), mutta oon myös siirtoaamuna saattanut kevyesti meikata (ihan perus Lumenen meikeillä).
Siitä ettei välissä kuulu mitään ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Yksityiselläkin on tapana, ettei sen tiedon hedelmöittyneistä ja tuoresiirron välissä tule mitään päivityksiä (oli alkioita vähän tai paljon). Meillä on myös yksityisellä pakkaseen viljelty aina blastoiksi. Mä oon aina saanut siirtoon gonapeptylin, oli kyseessä tuore tai PAS! Tosin yksityisellä se on vaan tyrkätty mukaan.
Tsemppiä odotteluun ja huomiseen siirtoon

@Kohta35vtyhjäsyli tilkassa on mun ymmärtääkseni (usein) testipäivä 14vrk siirrosta. Mulla yksityisellä ollut sit taas 12 päivää. Saadaan myöhäisiltojen posit kiinni ja toisaalta osa varhaisista kemiallisista raskauksista on ehtinyt jo tapahtua. Eli niistä ei turhaan varata jatkotoimenpiteitä.

@Sarsabutt ja @Merenneito , pahoitteluni, onpa ikävä kuulla että tulokset jäivät negatiiviseksi. 😔

Lämpimät onnittelut @Ananas88, onnea matkaan! 🤞

Mulla nyt tuoreet kokemukset yksityisestä kesäaikaan: eilen oli suunnittelukäynti. Hoidon aloitus tosiaan todella joustavaa, seuraavasta (itselle) mahdollisesta/sopivasta kierrosta. Mulla se tarkoittaa todennäköisesti jo ens viikkoa (tänään kpl 20), IVF hoito tarkoitus siis tehdä. Mutta rahaahan tämä maksaa. Eilinen käynti oli joku 230€, pakolliset hepatiitti/ HIV labrat 235€/hlö.... Hoidot pyörivät kesän läpi, mutta lomista riippuen voi olla että lääkäriä joutuu vaihtamaan.

Mutta niin, tosi jännittävää ja vaikea tehdä päätöksiä... Se on nyt siis selvää että aloitetaan perus IVF. Mut lääkäri vähän niinkuin vihjasi että voisimme hyötyä alkiodiagnostiikasta, mm. Keskenmenojen takia (kaksi perättäistä) + ikä. Se vaan on ihan tosi kallista, 1300 € yksi alkio + 500€ per lisäalkiot. Lisäksi, jos se tehdään, tarkoittaa se pakastamista eli siirto onnistuisi vasta heinäkuussa (ja olen malttamaton!) kun taas tuoresiirron kanssa olisi siirtokierros tehty ennen juhannusta.

En yhtään tiedä mitä teen! Lääkäri arveli että ehkä n. 10 alkiota voisi ultran perusteella saada kerättyä, todennäköisyyksien mukaan näistä sitten 2-3 voisi olla hyviä. Alkiodiagnostiikka nostaa siirron onnistumista jopa 50 % asti.

Onko täällä kellään kokemusta alkiodiagnostiikasta?

Katselin joku aika sitten tämän:

https://areena.yle.fi/1-66473065

Ja siellä tosiaan loppupuolella lääkäri mainitsi, että alkiodiagnostiikan läpäisseistä alkioista 2/3 johtaa raskautumiseen.

Meillä ei tätä tehty ja loput alkiot on jo pakkasessa, mutta tuon videon jälkeen olisin sitä mieltä että olisi kannattanut tehdä. Ne epäonnistuneet siirrot on maksaneet meillä yksityisellä 1000-1100 €/kpl viljelyiden ja muiden jälkeen. Jos alkiodiagnostiikassa selviää, että jotain alkiota ei kannata istuttaa, niin jää toi yksi tonni maksamatta ja sillähän jo rahoittaa sen diagnostiikan mikäli diagnostiikka on tehty kahdelle tai useammalle alkiolle.

Lisäksi ei tartte kärsiä henkisesti piinapäivistä niiden alkioiden kanssa mistä tiedetään, että ei ole mahdollisuuksia.

@Sarsabutt ja @Merenneito , pahoitteluni, onpa ikävä kuulla että tulokset jäivät negatiiviseksi. 😔

Mulla nyt tuoreet kokemukset yksityisestä kesäaikaan: eilen oli suunnittelukäynti. Hoidon aloitus tosiaan todella joustavaa, seuraavasta (itselle) mahdollisesta/sopivasta kierrosta. Mulla se tarkoittaa todennäköisesti jo ens viikkoa (tänään kpl 20), IVF hoito tarkoitus siis tehdä. Mutta rahaahan tämä maksaa. Eilinen käynti oli joku 230€, pakolliset hepatiitti/ HIV labrat 235€/hlö.... Hoidot pyörivät kesän läpi, mutta lomista riippuen voi olla että lääkäriä joutuu vaihtamaan.

Mutta niin, tosi jännittävää ja vaikea tehdä päätöksiä... Se on nyt siis selvää että aloitetaan perus IVF. Mut lääkäri vähän niinkuin vihjasi että voisimme hyötyä alkiodiagnostiikasta, mm. Keskenmenojen takia (kaksi perättäistä) + ikä. Se vaan on ihan tosi kallista, 1300 € yksi alkio + 500€ per lisäalkiot. Lisäksi, jos se tehdään, tarkoittaa se pakastamista eli siirto onnistuisi vasta heinäkuussa (ja olen malttamaton!) kun taas tuoresiirron kanssa olisi siirtokierros tehty ennen juhannusta.

En yhtään tiedä mitä teen! Lääkäri arveli että ehkä n. 10 alkiota voisi ultran perusteella saada kerättyä, todennäköisyyksien mukaan näistä sitten 2-3 voisi olla hyviä. Alkiodiagnostiikka nostaa siirron onnistumista jopa 50 % asti.

Itsellä ollut myös alkiodiagnostiikka mietinnässä, mutta kun alkioita on yleensä tullut 1-2 niin ei rahan ja ajan takia ole siihen haluttu lähteä. Jos ei näillä alkioilla tule toivottua tulosta niin pitää varmaan sitten taas miettiä, siirrot on onneksi vähän edullisempia niin ehkä tässä samalla saa säästettyä rahaa yhtä kierrosta ja diagnostiikkaa varten.
Jonkun verran olen äskettäin myös törmännyt kirjoituksiin, siitä että aneuploidiset alkiot saattaisivat korjata itseään, mutta en ole tarkemmin tutkinut asiaa 🤔

Oliko sulle tehty jo aiemmin ivf:ää? Oliko arvio siis 10 munasolua vai että näkyvistä antraaöifollikkeleista voisi tulla munasoluja niin että 10 kehittyy blastoiksi ja testattavaksi?
Toivottavasti sieltä saadaan hyvin kerättyä munasoluja, ja niistä hyvin alkioita testaukseen. Toisaalta jos alkioita tulee paljon niin testauksella voi välttää turhia siirtoja, eli sinänsä se voi ”nopeuttaa” myös prosessia, vaikka tuoresiirto jääkin välistä ja ensimmäistä siirtoa joutuu himan odottamaan!

Me ollaan lopetettu kaikki hajustetut tuotteet meidän taloudessa jo ajat sitten, kun hajusteet saattavat vaikuttaa hormoneihin negatiivisesti. Itse asiassa lopetettiin suurin osa jo esikoisen odotusaikana ja pikkuhiljaa on poistettu taloudesta myös teflon pannut ja suurinosa muovikipoista. Kaikki mikä vähänkin voisi vaikuttaa negatiivisesti kenenkään meidän hormonitoimintaan!

Muotoilin ehkä kysymykseni huonosti yksityisen hoidoista, sillä meidän tavoite olis lähinnä saada apua mun endometrioosiin ja adenomyosiin, jos TYKSistä ei apua saada ja lisäksi tutkia miestä lisää. Haluaisin siis kesälle jonkun hormonaalisen hoidon (leikkauskin on mahdollisuus, mut siihen en tiedä riittääkö säästöt) pienentämään endon ja aden aiheuttamaa tulehdusta ja kipuja ja toivottavasti parantamaan kiinnittymismahdollisuuksia. Ja jos miehen siittiöistä on edelleen alle 2% normaalin mallisia, niin haluaisin siihen letrozol kuurin, joka ainakin yhden tutkimuksen mukaan pitäisi auttaa tehokkaasti siittiöparametreihin (teratozoospermia). Eli ei ole vielä tarkoitus siirtyä kokonaan yksityiselle, mutta kun julkiselta ei tähän mennessä olla saatu mitään apua mun endoon tai miehen huonoihin lukuihin. Epäilen että syksyllä kuitenkin päädytään uuteen IVF kiertoon, niin haluaisin käyttää väliajan tehokkaasti hyödyksi ja hoitaa meidät molemmat parhaaseen mahdolliseen kuntoon ennen sitä. Ensisijaisesti kysytään asiaa TYKSistä, mutta jos sanovat ei, niin en todellakaan jää odottelemaan tyhjänpanttina.
Mut kiitos kaikille kokemuksista!

Kiitos @Napakettu_ ja @Pumpulipilvi kommenteista. Tuota itsekin pohdiskelin, että olisi hintansa väärti ainakin jos voisi olla varma et johtaa positiiviseen lopputulokseen (ihan kuin raskaushommissa voisi olla ikinä varma 😅). Mutta todennäköisyydet nousevat kyllä reilusti, että ehkä vaan pitää avata lompakkoa. Etenkin pohdinnoissa painaa tuo keskenmenoriskin aleneminen... Kun kaksi perättäistä nostaa jo kolmannen keskenmenon riskiä. Luulen, että jos tulee vielä yksi keskenmeno niin sitten saa riittää, kaksi edellistä kokemusta ovat olleet erityisesti fyysisesti aika hurjia.

Muistatteko suoraan, missä kohtaa päätös diagnostiikasta piti tehdä, riittikö punktioon mennessä? Tästä oli eilen puhe mutta en nyt tietenkään muista, tuli niin paljon infoa. Pitää toki olla vielä klinikkaan yhteyksissä.

Ja siis ei ole ennen mulle tehty IVF:ää niin voin olla termeineni hukassa. 😅 Lääkäri arvioi tosiaan ihan vaan ultran perusteella että ehkäpä sieltä n. 10 munasolua voitaisiin saada kasvatettua kerättäväksi. Tai näin ainakin ymmärsin.

@Sarsabutt meillä vähän vastaavaa vielä pienemmällä prosentilla (mut määrä ja liikkuvuus erinomaiset), ei ollut mitään puhetta mistään lääkitystarpeista. Mutta kaikki kivet kannattaa toki kääntää!

Kiitos @Napakettu_ ja @Pumpulipilvi kommenteista. Tuota itsekin pohdiskelin, että olisi hintansa väärti ainakin jos voisi olla varma et johtaa positiiviseen lopputulokseen (ihan kuin raskaushommissa voisi olla ikinä varma 😅). Mutta todennäköisyydet nousevat kyllä reilusti, että ehkä vaan pitää avata lompakkoa. Etenkin pohdinnoissa painaa tuo keskenmenoriskin aleneminen... Kun kaksi perättäistä nostaa jo kolmannen keskenmenon riskiä. Luulen, että jos tulee vielä yksi keskenmeno niin sitten saa riittää, kaksi edellistä kokemusta ovat olleet erityisesti fyysisesti aika hurjia.

Muistatteko suoraan, missä kohtaa päätös diagnostiikasta piti tehdä, riittikö punktioon mennessä? Tästä oli eilen puhe mutta en nyt tietenkään muista, tuli niin paljon infoa. Pitää toki olla vielä klinikkaan yhteyksissä.
En muista missä kohdassa päätös piti tehdä, mutta soittamalla se varmasti selviää ☺️

Ymmärsin niin, että se diagnostiikka poistaa sieltä tosiaan niitä varmoja epäonnistumisia mitkä on ollu henkisesti tosi rankkoja. Jos se vaan on rahallisesti mahdollista, niin katsoisin diagnostiikan läpi sun tilanteessa.

On tehty alkiodiagnostiikkaa, mutta puolison perinnöllisen sairauden takia julkisella. Onhan siinä iso kato alkioissa. Olin 31v kun minulle tehtiin ivf-hoidot, ja alkiodiagnostiikka tehtiin 8:lle alkiolle. Näistä 2 oli täysin tervettä ja kaksi matala-asteisesti mosaikistista, eli aneuploideja. Loput 4 oli roskaa, 2 kantoi miehen sairautta ja 2 minun munisten takia roskaa.

Me saatiin noilla kahdeksalla blastokystillä 1 lapsi. Kun toinen täysin terve alkio oli käytetty, siirryttiin mosaiikkialkioihin. Toinen aneuploideista oli siirtokelpoinen. Sitä varten sai julkisella puolella perinnöllisyyslääkärin neuvontaa, joka selitti tarkasti millaisia vikoja ja missä päin kromosomeja viat ovat. Lopputulos oli se, että toisen sai siirtää ja toisen ei (suurehko Turnerin mahdollisuus). Jopa näissä aneuploidessa on isommat mahkut prosentuaalisesti onnistua kuin tavallisilla, testaamattomilla alkioilla. Olikohan luokkaa 35-40%.

Meillä ei siis valitettavasti ihan prosentit olleet puolellamme, kun saimme kolmella diagnostoidulla alkiolla vain yhden lapsen. Siihen saattoi liittyä kyllä nyttemin keskenmenon yhteydessä löydetty endometrioosiepäily, ts olisi tarvinnut vahvemman keltarauhashormonituen alkion siirrossa.

Melko tuoreen keskenmenokokemuksen myötä sanoisin, että alkiodiagnostiikka voi oikeasti kannattaa, sillä esim itse olin raskaana 3kk, ja jos keskenmeno ei mene ihan oppikirjan mukaan (kuten mulla ei), niin helposti sitten tuhrautuu yli puoli vuotta raskaanaoloon ja keskenmenoon sekä kierron käynnistymiseen. Se on aika merkityksellistä jos ikää on jo näihin hommiin vähänkin enemmän.

Mekin ollaan jätetty hajusteita pois, osittain kyllä puolison hajusteherkkyyden vuoksi. Mutta jos ei olisi tehty sitä valmiiksi, niin olisin varmasti ollut tarkka hajusteiden kanssa (pesuaineet, saippuat, huonetuoksut, kynttilät, deodorantit, hajuvedet… lista on loputon). Mutta yleisesti koen, että hajustettomuus on huomaavaista terveydenhuollossa. Meikkiä olen kyllä käyttänyt! 😄

Mulla oli tänään ensimmäinen ultra. Lyhyen hoitokaavan pistopäiviä on takana 8 gonal-f 300 annoksella. Hoidon suunnittelukäynnillä ultrassa nähtiin 1 + 4 antraalifollikkelia, mutta lääkitys on purrut hyvin ja nyt saatiin laskettua 5 + 5 😭🩷 Olivat vielä suht tasakokoisia, oikealla välillä 14-8mm ja vasemmalla 15-12mm. Tiedän että tässä on vielä monta steppiä, mutta alkutilanteesta johtuen tuntuu niin hyvältä. Jopa lääkäri oli positiivisesti yllättynyt vasteesta 😄 ehkä estrogen priming oli hyvä idea mulle. Pistoksia jatketaan vielä 4 päivää, eli gonal-f yhteisannos tulee olemaan 3600 yksikköä. Se tuntuu vähän hurjalta, etteikö osa soluista ole sitten jo ihan ylikypsiä?! Maanantaina punktioon.

Oijoi
Tänään oli punktio ja ekaa kertaa tuli huono olo.. en tiiä tuliko lääkkeestä vai mistä mut alkoi ihan oksettaa 😭

Mut keräys takana päin ja saatiin 19 munasolua 😱 täytyy toivoo että useampi olisi kypsä ja hedelmöittyisi..
Tämän viikon perjantaina olisi sit myös tuore siirto

@Enkelinsiipi kiitos näistä tiedoista. Onpa harmi ettei noista toista lasta tullut ❤️‍🩹

Mitä olen jenkkifoorumeita seurannut niin siellä suositus taitaa olla 3 euploidista alkiota/toive lapsesta. Kolmella alkiolla kumulatiivinen onnistumisen todennäköisyys olisi noin 95% (jos oikein muistan, en tiedä onko tässä mukana vähän niitä heidän vääristyneitä lukuja, välillä siellä kun sanotaan että testatulla alkiolla olisi jopa 65% mahdollisuus onnistua vs tuo HUS 50% todennäköisyys). Siellä kun välillä alkioita pankitetaan niin oon ymmärtänyt että kahta lasta toivoville suositellaan vähintään 6 euploidista alkiota.

@Harrets mahtavia uutisia siellä tämän päivän vasteultrassa! Ja mahtavaa, etät sielläkin estrogen priming on auttanut ”herättelemään kroppaa”. Siellä on lääkäri varmasti tarkkaan arvioinut kumpi päivä on parempi punktiota, perjantai vai maanantai, mutta kyllähän se aina jännittää mitä siinä välissä tapahtuu.

Mä en ole ikinä edes laskenut koko lääkeannosta, joten musta on tosi mielenkiintoista kun nyt monet täällä on kirjoittaneet nimenomaan siitä.

@iLa tsemppiä punktiosta toipumiseen ja tulosten odotteluun. Hieno saalis munasoluja tullut sieltä. Toivottavasti huono-olo ei jatku pitkään ja nyt sitten vaan lepoa ja paljon nesteitä!

Hei kiitos paljon kaikille kommenteista, sainpa paljon tietoa lyhyessä ajassa ja vahvistusta siihen, että ehkäpä tuo alkiodiagnostiikka olisi järkevää. Kromosomi tutkimus meidän kohdalla siis.

Laskeskelin tässä, että jos vaikka 2-4 alkiota lähtisi tutkintaan ja sitten tehtäisiin esim 2-3 * PAS siirtoa niin hinta kaikkinensa kapuaisi sinne n. 10 000-12 000 € (kelakorvaukset huomioitu). Se on ehkä myös sellainen hinta kokonaisuudessaan, mikä ollaan valmiita satsaamaan hoitoihin. Vähän sellainen olo, että onko nyt sitten kaikki ns. yhden kortin varassa, toisaalta tekisi mieli tuo diagnostiikka teettää. Ja jos tehtäisiin IVF ilman diagnostiikkaa ja kierroksia useampi niin äkkiä sitten ehkä tulee tuo sama hinta ja huonommat todennäköisyydet vasteelle.

Meillä tosiaan on yksi ihana lapsi, ja paljon olen tässä kipuillut kuinka kovasti haluan toisen kun on ollut näitä keskenmenoja ym., vaikka aina ajattelin että vähintään kaksi lasta tahdon. Tulin lopputulokseen, että haluan kokeilla hoitoja, jotta en koko loppuelämääni murehdi, miksi en sitäkin korttia kokeillut. Mutta ei ehkä ole taloudellista mahista / henkistä kanttia kovin pitkään polkuun, etenkin kun 40 v jo lähenee niin todennäköisyydet raskaudelle koko ajan heikkenevät. Joten ehkä ei ole liian raadollista ajatella että jos ei nyt tästä IVF + diagnostiikka setistä tärppää niin antaa olla...? Toiseen 10 000 € kierrokseen ei kyllä oikein olisi varaa.

Meillä piti nyt olla ekaa kertaa alkiodiagnostiikka, mutta kun ei tullut alkioita niin eipä tullut diagnostiikkaakaan. Jos tulee yksi alkio niin sille en tekisi diagnostiikkaa vaan suoraan siirron. Sitten kolmelle tekisin, mitäs jos tulee kaksi?😄 Jos yhtään enempää alkioita niin tuleehan se todennäköisesti halvemmaksikin kuin turhat siirrot. Kuinkakohan korkealta ja kovaa sitä tippuu sitten jos terveeksi testattu alkiokaan ei tartu matkaan... Meidän esikoisen hintalapuksi tuli vajaa 11 000 euroa ja jos joskus toinen saadaan niin tulee kalliimmaksi, koska kohta tuo edellisen hinta jo ylitetty. Ajattelen samoin kuin @Muruli1985 että nyt pitänee painele, ettei myöhemmin tarvitse jossitella. Vaikka toki jos nämä hoidot päättyvät tuloksettomina niin olisihan se kevyempää eloa ollut ilman tätä oravanpyörää.

Meillä piti nyt olla ekaa kertaa alkiodiagnostiikka, mutta kun ei tullut alkioita niin eipä tullut diagnostiikkaakaan. Jos tulee yksi alkio niin sille en tekisi diagnostiikkaa vaan suoraan siirron. Sitten kolmelle tekisin, mitäs jos tulee kaksi?😄 Jos yhtään enempää alkioita niin tuleehan se todennäköisesti halvemmaksikin kuin turhat siirrot. Kuinkakohan korkealta ja kovaa sitä tippuu sitten jos terveeksi testattu alkiokaan ei tartu matkaan... Meidän esikoisen hintalapuksi tuli vajaa 11 000 euroa ja jos joskus toinen saadaan niin tulee kalliimmaksi, koska kohta tuo edellisen hinta jo ylitetty. Ajattelen samoin kuin @Muruli1985 että nyt pitänee painele, ettei myöhemmin tarvitse jossitella. Vaikka toki jos nämä hoidot päättyvät tuloksettomina niin olisihan se kevyempää eloa ollut ilman tätä oravanpyörää.

Ah samaistun niin tähän. Ajattelin myös että yhdellä DG ei kannata, kahdellakaan ehkä ei. Mutta kolmella voisi mennä, ja siinä voisi mukana olla jo yksi hyvä alkio, myös tällä iällä. No asiaa ei koskaan otettu puheeksi kun ei kukaan (lääkäri mukaan lukien) ajatellut että voitaisiin enempää saada.

Toivottavasti teillä @Kaihonkukka seuraavalla kierroksella (jos/kun siihen lähdette) tulisi ns hyvä tulos <3

Meidän esikoiselle tuli hintaa varmaan noin 15 000 euroa, ja toisen yrittämiseen on käytetty jo tuplasti enemmän. Rahaa on siis palanut jo aika hirmuinen summa ja sillä olisi kyllä tehnyt vaikka ja mitä, mutta silti ajatellaan että nyt se on painettava, koska todennäköisyydet onnistua vain huononee. Ja toisaalta haluan katsoa tämän kortin kunnolla, enkä tuota rahaa haluaisi mihinkään muuhun käyttää. Mutta tuntuuhan se epäreilulta kun toiset säästää, matkustaa, tai ostaa isompia asuntoja ja itsellä kaikki rahat menee siihen että niitä lapsia edes saisi. Ja disclaimerina: tiedän olevani äärettömän etuoikeutettu kun mulla on ollut mahdollisuus käyttää rahaa tähän haaveeseen, sekään ei ole kaikille mahdollista. Toivon kyllä niin että näistä pakkasessa olevista saataisiin sisarus meidän pienelle.

Tein täällä itse juuri laskelmia, ja vaikka siirrot tuleekin halvemmaksi kuin kokonainen kierros, en tässä itse kyllä hirveitä summia tule säästöön saamaan. Ja säästäminen tietysti vaatii sitä että kaikki ylimääräinen kulutus olisi ihan nollissa 🙈 no en ehkä vielä ole kuitenkaan valmis tekemään sitä päätöstä joten mietitään sitä sitten myöhemmin

Muokattu viimeksi:
Kiitos paljon eilisistä vastauksista ja rohkaisuista. 🙏 Nyt on viisipäiväinen haettu tuoresiirtona matkaan. Olin ihan puulla päähän lyöty alkioiden tilanteesta: normaalisti hedelmöittyneitä oli meille ilmoitettu neljä, mutta myös yksi hitaampi oli jatkanut jakautumistaan niin, että alkioita onkin viisi. Kaksi viisipäiväistä oli pakastettu tänään, yksi siirrettiin tänään ja kaksi jäi huomiseen saakka jatkoviljelyyn. Noiden kahden tilanne on vielä auki, mutta yllätyin silti. Tämä siis seitsemällä kerätyllä munasolulla.

Mietin, vaikuttaisiko lopputulemaan se, että folleja oli alkujaan enemmän (AFC 23) ja Gonal 150-annos lähti kehittämään niistä vain pientä osaa. Olisiko keho niin fiksu, että kasvattaisi vain potentiaalisimpia folleja. 🤔 Tai sitten tuli vain onnekas sattuma. Oli miten oli, tuntui ihanalta, että tästä hoidosta tuleekin ehkä useampi mahdollisuus meille. Olin niin varautunut siihen, että alkioita saattaa olla vain yksi, ja jännäilin, että toteutuuko siirto.

Gonapeptylistä lääkäri kuittasi nopeasti, että mun ei tarvitse huolehtia siitä. Siispä mennään testipäivää edeltävään iltaan saakka vain Cyclogesteilla. (On muuten mulle hoidon rasittavin lääke - puolisolle jo haaveilin, että olisipa se pistosmuodossa. 🙃)

@Sarsabutt meillä vähän vastaavaa vielä pienemmällä prosentilla (mut määrä ja liikkuvuus erinomaiset), ei ollut mitään puhetta mistään lääkitystarpeista. Mutta kaikki kivet kannattaa toki kääntää!
Joo, meillekin siis sanottiin ettei ole mitään vikaa, kun muut luvut on hyvät, mutta mä olen asiasta eri mieltä. Jos WHO:n raja on että pitäisi olla yli 4% normaalin mallisia ja WHO:n raja-arvot on vuosien saatossa koko ajan laskenut sen takia kun miesten sperman laatu heikkenee, niin ei mun mielestä alle normaalien parametrien arvoja voida pitää hyvinä. Olis eri asia, jos mulla ei olis mitään, mutta kun kerran mullakin on endometrioosi ja adenomyoosi, niin mun mielestä olis järkevää yrittää saada miehen arvot kuntoon, niihin kun tutkitusti voidaan vaikuttaa. Toisin kuin naisten munasolujen määrään tai laatuun, ainakaan yhtä isosti. Varsinkin kun käsittääkseni letrozol kuuri vaikuttaa pääasiassa miehilläkin estrogeenin aromataasiin (estävästi).

Tyksistä oli tullut viestiä, että kesäkuussa seuraava siirto ja mietitään mahdollisia hoitoja kun tiedetään saatiinko alkio siirrettyä.

Kiitos kaikille onnentoivotuksista🥹🙏🏼❤️ luulin, että vois nyt rentoutua, mutta kyllä se pelko vaan siellä varmaan seuraa sitten koko matkan.

Niille jotka kyseli alkiodiagnostiikasta: Yksityisellä kysyin biologilta, niin suositteli, jos naisen ikä >38, 3:lla alkiolla, tai jos 3 tuloksetonta siirtoa, niin olis kustannustehokasta.

IVF-kierros lääkkeineen kustans lääkkeineen (normi kelakorvauksella) noin 5000€ ( toki lahjasiittiöt n.500€) ilman tuoresiirtoa. PAS sitten vajaa 1400€. Noi hinnathan yksityisellä nous miltei Kela-korvauksen hinnan😌

Kiitos kaikille onnentoivotuksista🥹🙏🏼❤️ luulin, että vois nyt rentoutua, mutta kyllä se pelko vaan siellä varmaan seuraa sitten koko matkan.

Niille jotka kyseli alkiodiagnostiikasta: Yksityisellä kysyin biologilta, niin suositteli, jos naisen ikä >38, 3:lla alkiolla, tai jos 3 tuloksetonta siirtoa, niin olis kustannustehokasta.

IVF-kierros lääkkeineen kustans lääkkeineen (normi kelakorvauksella) noin 5000€ ( toki lahjasiittiöt n.500€) ilman tuoresiirtoa. PAS sitten vajaa 1400€. Noi hinnathan yksityisellä nous miltei Kela-korvauksen hinnan😌
Ymmärrän hyvin ton pelon. Jos enää ikinä olen raskaana niin en varmaan muuta tee kuin pelkään. 😔 Mutta! On silti todennäköistä, että kaikki menee hyvin. Rauhallista mieltä ja päivä kerrallaan (tiedän, niin paljon helpommin sanottu kuin tehty), toivotaan hyvin sujuvaa raskautta.

Ja kiitos vielä alkiodiagnostiikkakommentista, kiinnostavaa. Mä varasin ensi viikolle biologin ajan. Ja niinpä tietenkin ne hinnat sitten nousi 😅 mutta eli onko niin, että päätös alkiodiagnostiikasta tehdään punktioon mennessä ja sitten punktion ja hedelmöityksen jälkeen katsotaan vielä kuinka monta alkiota saatiin? Eli voiko siinä kohtaa vielä linjata esim että jos tulos on kaksi niin ei tehdä testejä?

Kiinnostavaa keskustelua muutenkin hinnoista @Kaihonkukka ja @Pumpulipilvi. Oon ehdottomasti sitä mieltä että tämän parempaa rahakohdetta ei ole, jos/kun lapsi on toiveissa. Omalla kohdalla vähän tasapainoilen sen kanssa, miten tärkeä toive toinen on. Ekan keskenmenon jälkeen olin vielä sitä mieltä että hoitoihin en kyllä missään nimessä halua, mut niin vain se mieli muuttui. Mutta, juuri nyt on sellainen olo myös että haluaisin tämän asian johonkin pisteeseen. Esikoinen täyttää kesällä 4 ja moni asia on jo kovin helppoa. Kuopusta yritetty pian 3 v. Niin jotenkin pitkä hoitokaari ei houkuttele, ehkä tässä on jo tovin tehnyt alustavaa surutyötä siitä että jos sitä toista ei koskaan tulekaan... Ja vaikka olemme myös siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että voimme yksityistä hyödyntää, niin tuntuu että ei ihan piikki auki ei halua hoitokorttiakaan katsoa.

Muokattu viimeksi:
@Pumpulipilvi samankuuloisia ajatuksia tosiaan! Me ollaan juuri heti perään aloittamassa seuraavaa ivf, jo neljättä! Edellisten tulokset 0 ja 1 alkio ja mielestäni on outoa, että lääkärit eivät ole yhtään kyseenalaistaneet alkiodiagnostiikan järkevyyttä, kun olen pohtinut, että monellako kannattaa tehdä. Taisi joku sanoakin, että jotkut tekevät sen yhdellekin alkiolle. Tämä vähän tylsää, kun itse pitää kaikki päättää... Lääkevalintaan vaikutti se, että onko tuoresiirron mahdollisuus (=yksi alkio) vai ei. En oikein jaksanut keskittyä tähän, että miksi näin. Mulla taitaa nyt ekan kerran olla tulossa Pergoveris ja Ganirelix. Osaako joku sanoa noista jotain?

Ja hei @Muruli1985 ja @Ananas88 siis nytkö just hinnat taas nousivat?👀 En ole just nyt niitä katsonut, saati muista vanhoja, yks ivf ois tossa maksamattakin vielä. Mut siis aika törkeää, jos heti nostivat hintoja! Eikö just vuodenvaihteessakin nostettu vai viittaatteko siihen? Me ollaan Dextrassa, jos sillä merkitystä.

Muokattu viimeksi:

Me käytiin alkiodiagnostiikkassa perinnöllisen sairauden takia alle 30-vuotiaana yksityisellä. 9 blastoa lähti tutkittavaksi ja kolmessa oli kromosomipoikkeama (kromosomit testattiin perinnöllisen sairauden lisäksi). Itsehän en ole ikinä yrittänyt raskautua luonnostaan, joten en tiedä miten noita keskenmenoja minulla olisi ollut. Itseäni ainakin yllätti, että 1/3 alkioista oli viallisia. Kuulosti isolta luvulta! Itse koen, että alkiodiagnostiikka oli sen arvoista vaikka kallista olikin! Onnistumisen todennäköisyys kasvaa ja kyllähän keskenmenot kuormittavat kroppaa ja hidastavat uutta yritystä. Ja älä huoli, nyt jälkikäteen tuo odotusaika ei tuntunut pitkältä 🙈

Muokattu viimeksi:
Takaisin