IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Muruli1985 itse voisin kuvitella jopa ottavani lainaa, jos se varmuudella johtaisi toivottuun lopputulokseen. Mutta koska mikään ei takaa onnistumista, joutuu sitä nyt puntaroimaan paljonko on valmis käyttämään säästöjä hoitoihin. @Pumpulipilvi tavoin tiedostan olevani etuoikeutettu, kun minulla ylipäänsä on mahdollisuus laittaa rahaa hoitoihin, sillä joillekin tekee tiukkaa selvitä taloudellisesti edes julkisella tehdyistä hoidoista etenkin nyt, kun poliklinikkamaksuja on korotettu.

Ennen kuin aloitimme hoidot yksityisellä oli selvää, että tehdään 2-3 keräystä, jotta saadaan enemmän kuin yksi alkio pakkaseen. Nyt kun kolmesta keräyksestä saatiinkin vain kaksi pakkaseen huomaan pohtivani, pitäisikö sitä sittenkin lähteä vielä neljänteen keräykseen ennen kuin ikää tulee taas lisää. Rahaa on kuitenkin tässä vaiheessa mennyt lääkkeiden kanssa yli 15 000 euroa vaikkei olla tehty ensimmäistäkään siirtoa.

Meidän alkioita ei ole testattu. Saimme myös julkisella tehdyssä kierroksessa yhden blaston (josta raskaus ja varhainen keskenmeno) ja kysyinkin loppukeskustelussa, kannattaako testaus meidän tapauksessamme. Lääkärin mielestä PGT-A kannattaa tehdä, jos alkioita on paljon, koska silloin sen avulla vältytään turhilta siirroilta. Yksityisellä testausta on puolestaan suositeltu iän vuoksi, mutta kun tosiaan olemme tähän mennessä saaneet sen 0-1 blastoa per kierros, en näe järkeä testata näillä hinnoilla, kun terveenkään alkion siirto ei kuitenkaan takaa raskautta.

@Kaihonkukka minulla on kahdessa kierroksessa ollut Pergoveris ja Ganirelix käytössä. Ekassa kierroksessa vaste oli hyvä, tokassa huono. Tai siis molemmissa tyhjennettiin 11-12 follia, mutta jälkimmäisessä saatiin vain 5 munasolua kun ekasta kerättiin 10. Siksi kolmas tehtiin luteaalistimulaationa ja Pergoveris vaihdettiin Menopuriin. Jos lähdetään neljänteen keräykseen, suosittelisi lääkäri vasteen perusteella Pergoverikseen palaamista.

Sain muuten Kela-korvausten hakemista varten paperit kotiin tänään! Itse hakemuslomake ei ole pitkä, mutta miehen pitää lisäksi täyttää oma hakemuksensa. Että onhan tässä lisähommaa kaiken muun hoitoihin liittyvän lisäksi. Toivottavasti käsittelyajat ovat lyhyet ja suorakorvaukset saadaan pian pelittämään.

@Muruli1985 itse voisin kuvitella jopa ottavani lainaa, jos se varmuudella johtaisi toivottuun lopputulokseen. Mutta koska mikään ei takaa onnistumista, joutuu sitä nyt puntaroimaan paljonko on valmis käyttämään säästöjä hoitoihin. @Pumpulipilvi tavoin tiedostan olevani etuoikeutettu, kun minulla ylipäänsä on mahdollisuus laittaa rahaa hoitoihin, sillä joillekin tekee tiukkaa selvitä taloudellisesti edes julkisella tehdyistä hoidoista etenkin nyt, kun poliklinikkamaksuja on korotettu.

Ennen kuin aloitimme hoidot yksityisellä oli selvää, että tehdään 2-3 keräystä, jotta saadaan enemmän kuin yksi alkio pakkaseen. Nyt kun kolmesta keräyksestä saatiinkin vain kaksi pakkaseen huomaan pohtivani, pitäisikö sitä sittenkin lähteä vielä neljänteen keräykseen ennen kuin ikää tulee taas lisää. Rahaa on kuitenkin tässä vaiheessa mennyt lääkkeiden kanssa yli 15 000 euroa vaikkei olla tehty ensimmäistäkään siirtoa.

Meidän alkioita ei ole testattu. Saimme myös julkisella tehdyssä kierroksessa yhden blaston (josta raskaus ja varhainen keskenmeno) ja kysyinkin loppukeskustelussa, kannattaako testaus meidän tapauksessamme. Lääkärin mielestä PGT-A kannattaa tehdä, jos alkioita on paljon, koska silloin sen avulla vältytään turhilta siirroilta. Yksityisellä testausta on puolestaan suositeltu iän vuoksi, mutta kun tosiaan olemme tähän mennessä saaneet sen 0-1 blastoa per kierros, en näe järkeä testata näillä hinnoilla, kun terveenkään alkion siirto ei kuitenkaan takaa raskautta.

@Kaihonkukka minulla on kahdessa kierroksessa ollut Pergoveris ja Ganirelix käytössä. Ekassa kierroksessa vaste oli hyvä, tokassa huono. Tai siis molemmissa tyhjennettiin 11-12 follia, mutta jälkimmäisessä saatiin vain 5 munasolua kun ekasta kerättiin 10. Siksi kolmas tehtiin luteaalistimulaationa ja Pergoveris vaihdettiin Menopuriin. Jos lähdetään neljänteen keräykseen, suosittelisi lääkäri vasteen perusteella Pergoverikseen palaamista.

Sain muuten Kela-korvausten hakemista varten paperit kotiin tänään! Itse hakemuslomake ei ole pitkä, mutta miehen pitää lisäksi täyttää oma hakemuksensa. Että onhan tässä lisähommaa kaiken muun hoitoihin liittyvän lisäksi. Toivottavasti käsittelyajat ovat lyhyet ja suorakorvaukset saadaan pian pelittämään.
Kuulostaapa sunkin kokemukset tutuilta! Millainen tulos Menopurilla oli? Mulla aiemmin ollut kahdesti Menopur ja Passeissa kans. Ekana oli Gonal. Tuntuu että ei paljon lääkkeiden vaihdot auta, kun munasoluja vaan ei ole enää niin paljoa. Ja kuulemma Mehiläisessä saisi suoraan jo nyt Kela-korvaukset kassalla.

Piti vielä kommentoida, että ei ole aivan simppeliä valita alkiodiagnostiikkaa alkioiden määrän perusteella, koska saattavat kasvaa vähän eri tahtiin. Eli voi olla tilanne, että vaikka yksi olisi siinä biopsiavaiheessa, mutta vaikka kaksi muuta eivät vielä, mutta saattavat kehittyä tulevina päivinä sopiviksi tai sitten eivät. Ei näytettä toki varmaan tarvitse lähettää, vaikka se olisi otettu, mutta varmaan joku osa hinnasta mennyt jo biopsiaan. *Tästä poistettu mutuilu*

Muokattu viimeksi:

Toivottavasti Dextrakin saa pian tuon suorakorvauksen kuntoon. Felicitas mun mielestä ainakin mainostaa että antavat korvaukset automaattisesti.

Olisiko teillä seuraava siis yhteensä 4. kierros? Ja oliko yksi aiemmasta kolmesta tehty julkisella? Eli yksityisellä alkamassa olisi kolmas kierros? Kysytäänkö hakemuslomakkeessa onko alkaneita kliinisiä raskauksia edellisessä kolmessa hoitokierrossa (tms)? Yritän siis kovasti ymmärtää mitkä ne korvausten rajat on ja antavatko lääkärit yksityisellä neljännenkin kierroksen sairauskoodeilla - jolloin kelakorvaukset hoitoa koskee. Anteeksi siis uteluni

@Kaihonkukka mutuilut on tosi mielenkiintoisia ja on tosi ymmärrettävää ettei tuossa tilanteessa jaksanut asiaa selvittää enempää. Mä oon myös ymmärtänyt että pakastetuistakin voitaisi jossain tilanteissa ottaa, mutta oon nyt tullut siihen tulokseen että siirretään nämä kaikki ja katsotaan sitten tilannetta. Joten en itsekään oo jaksanut kysellä asiasta.
Ja tosissaan ihan uusi stressitaso diagnostiikan yhteydessä varmasti siinä miten ja milloin alkioita saadaan biopsoitua ja missä vaiheessa lopullinen määrä selviää!

Pergoveris on mun ymmärtääkseni menopurin kaltainen lääke, joka sisältää kahta hormonia (Lh & FSH - tosin eri suhteessa kuin Menopur, ja gonalf sisältää sit taas vain yhtä) ja Menopur/Pergoveris voisi siis aittaa samaan parempia tuloksia kuin Gonal. Tääkin tosin on osin vaan mutuilua ja sen muistelua mitä olen lukenut.

Meille lääkäri ei tosiaan edes aiemmin ollut alkiodiagnostiikkaa maininnut tai myynyt, juurikin alkioiden vähyyden takia. Mitta selkeästi huomaa, etät lääkäreissä on varmaan tän suhteen eroja.
Tykkään kyllä siitä ettei ole missään kohtaa tuntunut siltä että lisätutkimuksia yritetään myymällä myydä tai muuten ns rahastaa.

@Pumpulipilvi meille on tehty yhteensä kolme kierrosta yksityisellä eli seuraava olisi neljäs. Hakemuslomake on SV127 Hakemus Suomessa syntyneet sairaanhoitokustannukset, eikä siinä kysellä raskauksista. Noista lääkärin allekirjoittamista selvityslomakkeista SV120H ja SV3H ei ilmene, monesko kierros on kyseessä.

Lääkärin mukaan kolmen kierroksen jälkeen hän joutuu kirjoittamaan Kelalle erillisen lausunnon Kela-korvausten saamista varten. Kuulemma silloin edellisten korvausten aikaan neljänteen kierrokseen tuli yleensä aina myönteinen päätös, mutta viidennen ja kuudennen kierroksen korvauspäätökset olivat tapauskohtaisia.

Toivottavasti Dextrakin saa pian tuon suorakorvauksen kuntoon. Felicitas mun mielestä ainakin mainostaa että antavat korvaukset automaattisesti.

Olisiko teillä seuraava siis yhteensä 4. kierros? Ja oliko yksi aiemmasta kolmesta tehty julkisella? Eli yksityisellä alkamassa olisi kolmas kierros? Kysytäänkö hakemuslomakkeessa onko alkaneita kliinisiä raskauksia edellisessä kolmessa hoitokierrossa (tms)? Yritän siis kovasti ymmärtää mitkä ne korvausten rajat on ja antavatko lääkärit yksityisellä neljännenkin kierroksen sairauskoodeilla - jolloin kelakorvaukset hoitoa koskee. Anteeksi siis uteluni

@Kaihonkukka mutuilut on tosi mielenkiintoisia ja on tosi ymmärrettävää ettei tuossa tilanteessa jaksanut asiaa selvittää enempää. Mä oon myös ymmärtänyt että pakastetuistakin voitaisi jossain tilanteissa ottaa, mutta oon nyt tullut siihen tulokseen että siirretään nämä kaikki ja katsotaan sitten tilannetta. Joten en itsekään oo jaksanut kysellä asiasta.
Ja tosissaan ihan uusi stressitaso diagnostiikan yhteydessä varmasti siinä miten ja milloin alkioita saadaan biopsoitua ja missä vaiheessa lopullinen määrä selviää!

Pergoveris on mun ymmärtääkseni menopurin kaltainen lääke, joka sisältää kahta hormonia (Lh & FSH - tosin eri suhteessa kuin Menopur, ja gonalf sisältää sit taas vain yhtä) ja Menopur/Pergoveris voisi siis aittaa samaan parempia tuloksia kuin Gonal. Tääkin tosin on osin vaan mutuilua ja sen muistelua mitä olen lukenut.

Meille lääkäri ei tosiaan edes aiemmin ollut alkiodiagnostiikkaa maininnut tai myynyt, juurikin alkioiden vähyyden takia. Mitta selkeästi huomaa, etät lääkäreissä on varmaan tän suhteen eroja.
Tykkään kyllä siitä ettei ole missään kohtaa tuntunut siltä että lisätutkimuksia yritetään myymällä myydä tai muuten ns rahastaa.
Päädyin poistamaan mutuilun, koska muistin homman väärin🫠 tai siis varmaan pakastetuistakin alkioita voi ottaa näytteitä, mutta keskustelu koskikin sitä, voiko biopsiaan kerätä näytteitä useammasta keräyksestä ja siten saada tutkittua useampi alkio kerralla. Olen lukenut että näin on tehty ja lääkäritkin olivat sitä mieltä että näin voi tehdö, mutta biologi sanoi, että heidän yhteistyölabra on muuttunut ja enää ei tehdä niin. Ei tosiaan tullut sitten olennaiseksi vielä selvittää miten homma menee. Dextrasta vapun aikoihin sanoivat, että vasta syksyllä saavat suorat kela-korvaukset pelittämään...

Kommentoin vain väliin, että Felicataksessa tosiaan suorakorvaukset jo pääosin toimivat ymmärtääkseni. Mut esim pakollisista labroista joista kuulemma saa kans kelakorvaukset täytyy hakea erikseen, suorakorvaus niistä vasta syksyllä. Mut esim vastaanottokäynnistä ja ultrasta sai jo suorakorvauksen.

Yleensä kaikki valtion yritystuet nostaa hintoja, jos kysyntää on muutenkin ollut riittävästi. Nythän on helposti useamman kuukauden jonot nykyisilläkin hinnoilla, niin sillonhan yritys voi ottaa ne tuet suoraan omaan taskuun liiketoiminnan kärsimättä. Jos on sillai, että hedelmöityshoitoklinikoilla on pulaa asiakkaista, niin sillon se valtion tuki ei välttämättä mene kokonaan hinnankorotuksiin.

Pitkällä aikavälillä tuet saattaa innostaa uusia yrityksiä lähtemään mukaan tähän bisnekseen ja se tuo puolestaan hintoja alaspäin, mutta se ei kyllä varmaan auta ketään kuka on nyt tekemisissä näiden asioiden kanssa 😞

Ja siis ei ole ennen mulle tehty IVF:ää niin voin olla termeineni hukassa. 😅 Lääkäri arvioi tosiaan ihan vaan ultran perusteella että ehkäpä sieltä n. 10 munasolua voitaisiin saada kasvatettua kerättäväksi. Tai näin ainakin ymmärsin.
Lääkäri näkee ultraäänellä follikkeleiden eli munarakkuloiden määrän. Tuossa vaiheessa ei nähdä kuinka monessa on sisällä munasolu ja moniko niistä kypsä. Munasoluja voi olla lähes kaikissa rakkuloissa tai sitten vaan puolessa. Itselläni oli ekalla kerralla alle puolessa ja tokassa melkein kaikissa. En tiedä mistä ero johtui, oliko kyse paremmin sopivista lääkkeistä vai tuurista.

Pistoksia jatketaan vielä 4 päivää, eli gonal-f yhteisannos tulee olemaan 3600 yksikköä. Se tuntuu vähän hurjalta, etteikö osa soluista ole sitten jo ihan ylikypsiä?! Maanantaina punktioon.
Mulla oli 10 päivää Gonal tuolla enimmäisannoksella eli yhteismääräksi tuli 3 000 yksikköä. Se kyllä alkoi tuntumaan jo kuuden päivän pistelyn jälkeen pahoinvointina ja tukalana olona. Folleja näkyi tsekkauksessa 15 ja niitä tyhjennettiin keräyksessä 14.

Juttelin vastaanotolla pahoinvoinnista, niin sanoivat, että noin iso ja nopea hormonimäärän nousu voi aiheuttaa. En tiedä onko pahoinvointi jatkunut operaation jälkeen sitten taas siitä syystä, että määrät laskee elimistössä normaalimmalle tasolle.

Yhdessä jenkkisarjassa potilaalle määrättiin siirrosta kahdeksan päivän päähän verikoe, josta selvisi, että siirto onnistunut. Suomessa ajat pidempiä, mikä varmaan ihan fiksua.

Mulla oli 10 päivää Gonal tuolla enimmäisannoksella eli yhteismääräksi tuli 3 000 yksikköä. Se kyllä alkoi tuntumaan jo kuuden päivän pistelyn jälkeen pahoinvointina ja tukalana olona. Folleja näkyi tsekkauksessa 15 ja niitä tyhjennettiin keräyksessä 14.

Juttelin vastaanotolla pahoinvoinnista, niin sanoivat, että noin iso ja nopea hormonimäärän nousu voi aiheuttaa. En tiedä onko pahoinvointi jatkunut operaation jälkeen sitten taas siitä syystä, että määrät laskee elimistössä normaalimmalle tasolle.
Tämä viesti tuli kreivin aikaan! Just tänään illalla pistettäessä tunsin pahoinvointia. Meni kyllä ohi puolessa tunnissa ja mietin johtuiko jostain syystä itse pistoksesta vai hormoneista. Tänään siis täälläkin pistospäivä 10 😊 Katsotaan tuleeko se seuralaiseksi loppupäiviin. Jännittää myös miten kroppa reagoi kun pistokset loppuvat, onko odotettavissa PMS-oireet x 1000 🤣

Pähkäilen, kannattaako alkionsiirron jälkeinen testaus tehdä testipäivänä vai aiemmin. Tavallaan tuntuisi lempeämmältä testata vähän liian aikaisin mahdollinen nega niin, että positiiviseksi muuttuminen saattaisi olla vielä mahdollista, ja seurata sitä sitten muutamina päivinä. No, onneksi asia ei ole ajankohtainen ihan vielä, kun siirrosta on vasta pari päivää.

Mulla ei ole oikein mitään tuntemuksia, mutta en sellaisia odotakaan, kun niitä ei juuri aiheuttaneet noi hormonien heittelyt hoidon aiemmissa vaiheissakaan.

Jatkoviljelyyn jääneistä alkioista ei ollut pakastettavaksi, mutta onneksi kaksi viisipäiväistä alkiota pääsi pakastimeen. 🙏 Mukava ajatus, että syksyllekiin jää mahdollisuuksia.

Pähkäilen, kannattaako alkionsiirron jälkeinen testaus tehdä testipäivänä vai aiemmin. Tavallaan tuntuisi lempeämmältä testata vähän liian aikaisin mahdollinen nega niin, että positiiviseksi muuttuminen saattaisi olla vielä mahdollista, ja seurata sitä sitten muutamina päivinä. No, onneksi asia ei ole ajankohtainen ihan vielä, kun siirrosta on vasta pari päivää.

Mulla ei ole oikein mitään tuntemuksia, mutta en sellaisia odotakaan, kun niitä ei juuri aiheuttaneet noi hormonien heittelyt hoidon aiemmissa vaiheissakaan.

Jatkoviljelyyn jääneistä alkioista ei ollut pakastettavaksi, mutta onneksi kaksi viisipäiväistä alkiota pääsi pakastimeen. 🙏 Mukava ajatus, että syksyllekiin jää mahdollisuuksia.

Lopputuloksen kannalta ei varmaankaan ole mitään merkitystä, mutta tää on niin yksilöllistä, miten kukakin kokee parhaaksi. Yksilölle tuolla asialla saattaa olla paljonkin merkitystä. Itse testaan jo dpo10-11 lähtien, koska haluan tietää myös mahdolliset kiinnittymisyritykset. Ja muutenkin olen tiedonhaluinen, kun tähän projektiin on muutenkin niin paneutunut. Jos tässä käy niin, että joskus saa pysyvän plussan, niin tykkään siitä ajatuksesta että tiedän päivämäärät milloin on tapahtunut mitäkin, sisältäen myös sen että minä päivänä on testissä näkynyt ekan kerran haamu 🫶

Jatkan vielä. Tein tuoresiirron kemialliseksi jääneessä plussakierrossa myös niin (joku voi pitää ihan höppänänä mutta ei haittaa😆), että testasin lähes päivittäin, säästin testit ja teippasin ne kartongille. Siihen dokumentoitui myös testin haaleneminen. Nyt jälkikäteen oon tyytyväinen että tein niin, koska sen katsominen on auttanut prosessoimaan menetyksen ja surun tunnetta, ja onpahan joku muisto siitä että joskus olen ollut raskaana. Enhän voi tietää vaikka en koskaan saisi kokea tän enempää raskaudesta 💔 Jos niin käy, niin uskon että se nousisi tunnearvoltaan tärkeäksi muistoksi tulevaisuuteen ❤️

Mun testauspäätökseen vaikutti se, että testipäivä (dpo16) oli maanantai ja mulle uuden työviikon aloitus, jolloin en halunnut käsitellä mahdollista negaa. Sitä edellisenä päivänä osallistuin babyshowereihin enkä todellakaan halunnut nähdä negaa. Joten testipäiväksi valikoitui rauhallinen lauantai/dpo14 😄 Se tuntui hyvältä päivältä, kun ajattelin kuitenkin, että varmasti silloin plussa näkyisi, jos olisi näkyäkseen.

Mutta joo, eipä tuohon ole mitään oikeaa tai väärää. Jotenkin kun vaan löytäisi itselleen mahdollisimman lempeän tavan käsitellä sitten testien tulokset 💛

Mä testasin ajoissa juurikin tuosta syystä, että tuntuisi lempeämmältä nähdä se nega ajatellen että se voi vielä plussaksi muuttua. Mulla olis ollut testipäivä tän viikon sunnuntaina mut testasin jo tiistaina, ja sitten siinä näkyikin haalea toinen viiva 😭🥰 sen jälkeen on viiva myös vahvistunut. Keskenmenon kokeneena vielä on ollut vähän vaikea iloita, pelkään keskenmenoa ja kemiallista ja testaan joka päivä varmasti vielä reilun viikon, ellen sitten varhaisultraan asti 😄

Tosi monella on nyt toukokuun alussa ollut punktio tai siirto. Onnea kaikille koitoksiin ❤️. Minä tulen täältä jälkijunassa ja aloitin tänään synarelan.

Odotin tätä kuin kuuta nousevaa kun huhtikuussa selvästi alkoi oikean puolen munasarjan kivut ja ne pahentuneet tähän päivään asti. Välillä repivää kamalan pistävää kipua niin, että on pakko pysäyttää liike. Säteilee myös reiteen ja kylkeen. Lyhyen kaavan IVF maaliskuussa pahensi varmasti mun endoa ja toivon nyt, että tää synarela pysäyttää sen. Onko muilla annettu kesän ajaksi kuivattavaa lääkettä esim. procren? Että sitten syksyllä pääsisi siirtoihin mahdollisimman puhtaalla ja tulehduksettomalla kohdulla liikenteeseen.
Mietin, että voisin pyytää sellaista jo harkitsemaan mun kohdalla. Toki leikkauksestakin on jo puhuttu.

Onko muita endolaisia, joilla on aloitettu tukilääke samaan syssyyn PAS:in kanssa? Mietin, että sitäkin voisi kysyä. Mulla oli puhetta vain letrozolista kp 1, 3 ja 7. Onko riittävää?

Uusi ICSI-hoitoja läpi käyvä henkilö täältä moi! Olen aikaisemmin tullut raskaaksi ihan luomuna, mutta nyt tilanne vaatii hoitoja. Menossa on ensimmäinen hoitokerta ja nyt on 2 ultraa takana. Follikkelit eivät ole kasvaneet riittävästi, joten annosta nostetaan ja kolmas ultra tulossa. Eli olen polullani vielä tosi alussa. Mulla on aivan ihana mies, joka haluaa olla tässä kaikessa mukana ja auttaa ja tukee todella hyvin. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että tässä omien olojen ja hoitojen ja kaiken kestämisen kanssa on silti yksin. Itseä mietityttää myös punktio ja sen kivuliaisuus... Mulla on korkea kipukynnys, mutta silti pelottaa.

Millä te muut tsemppaatte?

Uusi ICSI-hoitoja läpi käyvä henkilö täältä moi! Olen aikaisemmin tullut raskaaksi ihan luomuna, mutta nyt tilanne vaatii hoitoja. Menossa on ensimmäinen hoitokerta ja nyt on 2 ultraa takana. Follikkelit eivät ole kasvaneet riittävästi, joten annosta nostetaan ja kolmas ultra tulossa. Eli olen polullani vielä tosi alussa. Mulla on aivan ihana mies, joka haluaa olla tässä kaikessa mukana ja auttaa ja tukee todella hyvin. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että tässä omien olojen ja hoitojen ja kaiken kestämisen kanssa on silti yksin. Itseä mietityttää myös punktio ja sen kivuliaisuus... Mulla on korkea kipukynnys, mutta silti pelottaa.

Millä te muut tsemppaatte?
Moikka,

Ymmärrän sua kyl tosi hyvin. Mulla myös ihana tukeva mies mutta silti oli tosi yksinäistä välillä.
Tää ei nyt varmaan auta mut punktio sattu kyllä mutta siellä saa hyvät lääkkeet. Mulla ainakin oli hoitaja vieressä ruiskun kanssa ja aina kun pyysin lisää tuikkas se suoneen jotain lääkettä 😂 Et loppupeleissä ei paha ja menisin uudelleen jos vielä tarve tulee.

Toi on hyvä kysymys millä tsemppaa en meinaan tiedä aika vaan kuluu ja toive omasta lapsesta auttaa. Mä ajattelin että nyt kun ruvettiin yrittämään pikkusisarusta tää olis helpompaa kun on jo onneksi yhden saanut niin voi olla siitä kiitollinen ja toinen tulee tai ei ja täällä mä taas stressaan ja teen raskaustestejä ihan liian aikaisin 🤣 Hoidot on ehkä sellaisia että ne täytyy mennä askel kerrallaan et aina vaan seuraavaan käyntiin tais steppiin katse ja yrittää olla miettimättä sen enempää helppoa se ei ikävä kyllä oo.

Takaisin