IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos @Sandra84 ja voi vitsi miten huono tuuri, onpa kurjaa! Toivottavasti koet yhtä äkillisen parantumisen flunssasta ko sairastuminen oli.

Kiitos myös @Kochanie, olipa kattava kuvaus! Vähän hurjalta kuulostaa, mut toisaalta lohduttavaa kuulla useampi kommentti että punktion kanssa pärjää. 🙂 Mulla on keskenmenot olleet semirajuja niin niissä on joutunut kaikenlaista ronkkimista kokemaan (ja esikoisen synnytyksessä tietysti oli kaikenlaista vaan sen olen unohtanut ja hyvät oli lääkkeet 😅), niin ehkä tuostakin selviää. 🙏

Mutta siis ilmeisesti ihan sairaslomapäivä voi olla tarpeen? Jotenkin olin vain ajatellut että semmoinen "käyn kesken toimistopäivän" keissi. 😅

Juttelin tänään lääkärin kanssa. Ilmeisesti miehen näyte olikin aivan hyvä joten oikein mitään syytä keskenmenoille / raskautumisen vaikeudelle ei löydy. Mutta IVF hommia nyt sitten mietintään. Mennään jo maanantaina suunnittelukäynnille. Oltaisiin saatu myös lähete julkiselle (HUS), mutta mä en enää nyt oikein jaksaisi odotella kun kohta 3 v tätä yritystä... Epäilen että kuitenkin jotain jonoa ja kesätaukoa ym, kuumottelee lähestyvä 40 v. Taloudellinen tilanne mahdollistaa kuitenkin ainakin jonkun kierroksen (ja henkisesti en ehkä ihan kovin montaa kierrosta ja edes jaksa, ehkä sitten vain luovutetaan). Kela-korvauksetkin nyt taas ihan merkittäviä, lääkäri arvioi että IVF:ssä korvaus n. 1000 € luokkaa.

Jännittävää.

Nyt tosin iski stressi siemennestenäytteen tuloksesta. Sattuisiko kellekään muulle tulleen tällaista vastaan: siemennesteen pesunjälkeinen tiheys on tosi paljon pienempi kuin inseminaation näytteessä. Sen sijaan eteenpäin liikkuvien osuus on suurempi, lähellä sataa prosenttia. Pestäänköhän ivf:ää varten siemennestettä jotenkin tehokkaammin kuin inseminaatiota varten? Oletteko vertailleet tuloksia? Meillä ollut näytteet aiemmin tuolta osin priimaa, niin kiinnitti huomion. Ehkä poikkeuksellisen päivän stressikin voi tuohon vaikuttaa. Toivottavasti hedelmöittymistä silti tapahtuisi. 🙏
Lukumääriin en osaa sanoa, mutta tuosta stressin ja muiden asioiden vaikuttamisesta muutama sana.

Lääkärit ja sairaanhoitajat on kertoneet meille niin, että ne siittiöt mitä miehen näytteessä tulee on noin 2-3 kk vanhoja aina. Eli siis se millanen ravinto ja muut elämäntavat on olleet 2-3 kk sitten vaikuttaa siihen mikä se siittiöiden laatu on näytteenantopäivänä. Sit jos on ollut korkeaa kuumetta tai jotain muuta tavallisesta poikkeavaa tässä "väliajalla", niin siittiöiden laatu saattaa kärsiä siitä.

Meidän lääkärin mukaan nykytietämyksen mukaan paras siittiöiden laatu saavutetaan sillon, jos on mahdollisimman vähän aikaa edellisestä siemensyöksystä. Siittiöt muodostuvat kiveksissä ja lisäkiveksissä, mutta ilmeisesti tuon jälkeen on vielä joku "välitila" missä siittiöt majailevat ennen siemensyöksyä. Ja nyt sitten tämä välitila on sellanen paikka missä ne siittiöt happanee nopeasti ajan saatossa ja siksi on hyvä, että siittiöt on ehtineet olla siellä mahdollisimman vähän aikaa -> tiheät siemensyöksyt parantaa siittiöiden laatua. Lääkäri sanoi että joskus jopa 1-2 h ensimmäisen näytteen jälkeen annettu toinen näyte on ollut tuntuvasti parempi kuin se ensimmäinen.

Sellanen disclaimeri tähän, että en tosiaan ole alan asiantuntija, vaan koitan muistella mitä meille klinikalla sanottiin 😅

Muokattu viimeksi:
Kiitos, @Napakettu_! Kiinnostavaa tuo, että useamman kuukauden takaiset tapahtumat vaikuttavat. Kiitos myös @Sinertävää tuosta opparivinkistä! Tutustuin siihen ja vaikuttaisi siltä, että tuon suuren kyykkäyksen määrissä aiheuttaa jonkinlainen ero pesukäsittelyissä. Omapolussa luki "konsentraatio pesukäsittelyjen jälkeen" eli pesut monikossa. Kysyn tuota klinikalta jos vain muistan.

Mä huomasin äsken tiedon, että neljä munasolua seitsemästä oli hedelmöittynyt. Ei nyt mikään huima määrä, mutta jospa ainakin osa niistä pysyisi mukana. Ja miten hienoa tällaiseen "ei plussan hailuraakaan" -tilanteeseen, että jotain voi todistetusti hedelmöittyä. 💪

Muokattu viimeksi:
Kiitos, @Napakettu_! Kiinnostavaa tuo, että useamman kuukauden takaiset tapahtumat vaikuttavat. Luulen, että tuon suuren kyykkäyksen määrissä aiheuttaa jonkinlainen ero pesukäsittelyissä. Omapolussa luki "konsentraatio pesukäsittelyjen jälkeen" eli pesut monikossa. Kysyn tuota klinikalta jos vain muistan.

Mä huomasin äsken tiedon, että neljä munasolua seitsemästä oli hedelmöittynyt. Ei nyt mikään huima määrä, mutta jospa ainakin osa niistä pysyisi mukana. Ja miten hienoa tällaiseen "ei plussan hailuraakaan" -tilanteeseen, että jotain voi todistetusti hedelmöittyä. 💪
Joo. Tästä syystä miehen elämäntapojen kannattaisi olla kaikilta osin terveelliset ihan jatkuvasti hoitojen aikana, koska aikatauluja ei oikein voi tietää ennalta ja pari viikkoa etukäteen ei ehdi enää vaikuttaa.

Paljon kasvuonnea teidän nelikolle! ❤️

Ihana toi tarina😍😍 toivotaan, että erikoisjoukko-operaattori nyt siellä sitten vahvistuu❤️ Oliko mitä tukilääkkeitä @Merenneito ?

@Sarsabutt meetkö verikokeeseen?

Jännittää ja ahdistaa😬 mulla HCG-testi siis 17.5 la.

Osaako kukaan sanoa, että mikä HCG-tuloksen pitäisi olla 4+3 aikoihin? Löydän vaan epämääräisiä taulukoita 18-7340 yksikköä 😳 aika vaikea sitten tulkita, mikä pitäis olla?
En, sillä tyksissä ei tehdä hcg-mittauksia, enkä näe sille tarvetta jos yksikään raskaustesti näytä plussaa. Kuvittelisin et testin pitäis näyttää vähintään yli 25miU/ml, jotta se näkyisi normaalissa raskaustestissä.
Joo tää on ollut hauska tarina, miehen tapa yrittää luoda mulle uskoa tähän prosessiin. Meillä oli nimittäin tosi hyvä follikkelitilanne ennen punktiota, mutta kuuluin näihin harvinaisiin poikkeuksiin että mulle ois pitänyt irrotuspiikki laittaa pienemmällä aikavälillä kun punktion aikana suurin osa kerkesi sieltä lähteä jo itekseen matkoihinsa, ja näitähän ei voi ennalta tietää 😞 lopulta 6 saatiin sitte talteen ja nämä kaksi hedelmöittyi. Tuossa meinasi vähän usko olla itsellä koetuksella. Mutta onpahan aiheita jolle voi matkalla tässä nauraakkin eikä pelkästään stressata vaan tätä aihetta 😊

Mulla on Terolut ja Cyclogest tukilääkkeinä, lisäksi lauantaina oli yksittäinen Gonapeptyl pistos. Progesteronitasot mitattiin myös verikokeilla ja ne näytti hyviltä.

Tsemppiä kovasti sinne jännitykseen!

Aa eli sullakin oli siis vielä testi edessäpäin ja olit ilmeisesti vain testaillut etupeltoon, jotenkin ymmärsin että oli jo se virallinen testipäivä ollut. Pidetään kuitenkin peukkuja vielä 🤞🤞

Tsempit sinnekin piinailuihin 😊
Joo, meillä virallinen testipäivä 18.5., mutta halusin alkaa testaamaan kun aiemmatkin plussat näkyi aiemmin. Tosin, ei tullut plussaa tänäänkään, joten alkaa olla kyllä vähän kirves kaivon kannella...

Mitä @Napakettu_ tuossa aiemmin kirjoitti oli tosi hyvää tietoa, sillä siittiöiden muodostuminen ja kypsyminen kestää noin 72vrk, eli lähemmäs 3kk. Tiedetään myös että esim miehen alkoholinkäyttö saattaa muuttaa alkioiden ja sitä kautta syntyvien lasten epigenetiikkaa. Esim alkoholisyndrooman piirteitä tavataan lapsilla, joiden äidit eivät ole juoneet alkoholia raskausaikana.
Vastaavasti munasoluilla kestää 90vrk kypsyä, joten erityisesti tämä aika vaikuttaa voimakkaasti tulevien alkioiden terveyteen.

Hyviä kirjoja aiheesta on mm. It starts with an egg ja Real Food for fertility. Molemmissa käydään tosi kattavasti läpi sekä naisen että miehen terveyttä ja miten esimerkiksi ruokavaliolla siihen voidaan vaikuttaa. Lisäksi ainakin jälkimmäisessä käydään kattavasti läpi sitä miten paljon miesten spermatilastot maailmanlaajuisesti on heikentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Se mitä nykyään pidetään normaalina, olisi pidetty umpisurkeana 1950-luvulla. Ympäristö ja elintavat vaikuttavat meihin niin valtavasti!

Mä kysyin klinikalta noista ivf:n ja inssin pesukäsittelyistä. Kuulemma tosiaan eroavat toisistaan. Sen tarkempaa vastausta en saanut, mutta ihan huojentava tieto.

Meillä on Omapolulla UKK-kysymykset. Voisivat ehkä lisätä tuon sinne, koska ei varmaan oltu ainoat, joille tuli mieleen verrata aiempaan tulokseen (ja pieni säikähdys).

Ihan upeasti pärjäilleet alkiot sulla, @Ixia86 🤩 Toivon, että omista ainakin yksi neljästä jaksaisi tiistaille kaavailtuun siirtoon.

Ihana toi tarina😍😍 toivotaan, että erikoisjoukko-operaattori nyt siellä sitten vahvistuu❤️ Oliko mitä tukilääkkeitä @Merenneito ?

@Sarsabutt meetkö verikokeeseen?

Jännittää ja ahdistaa😬 mulla HCG-testi siis 17.5 la.

Osaako kukaan sanoa, että mikä HCG-tuloksen pitäisi olla 4+3 aikoihin? Löydän vaan epämääräisiä taulukoita 18-7340 yksikköä 😳 aika vaikea sitten tulkita, mikä pitäis olla?
Hcg arvot tosiaan vaihtelee aika paljon ihmisten välillä, mutta periaate on että mitä korkeampi arvo alkuraskaudesta, sen parempi ennuste raskauden jatkumiselle. Oon itse päätellyt että tämä luultavimmin kertoo siitä miten hyvin kiinnittyminen on onnistunut - se ei takaa että itse alkio olisi terve, mutta toisaalta tervekään alkio ei välttämättä menesty jos kiinnittymisessä ongelmaa.

Tämä on ollut yks selkeimmistä löytämistäni lähteistä, jos haluaa lukea infoa: https://natalist.com/blogs/learn/wh...yy0YRLexxlFxvRi3t0kXNZhnl8Nf3xctprrOywuzuSIQH

Jenkit käyttää tosiaan termiä "beta" noista alkuraskauden hcg mittauksista. Tuolta löytyy taulukko, johon kerätty todennäköisyyksiä eri arvoilla raskauden lopputulemiin. Tutkimuksissa käytetään enemmän dpo:ta, eli esimerkiksi 17dpo = 12 päivää 5 päiväisen tai 14 päivää 3 päiväisen alkion siirron jälkeen, en nyt laskenut vastaako toi just 4+3. Arvon pitäisi tuplautua joka toinen päivä, joten sillä voi vähän haarukoida myös mikä oma arvo olisi tuolla päivällä ollut. Pelkästään hcg taso ei myöskään kerro kaikkea, vaan myös kasvunopeus on tärkeä. Normaalina pidetään jos varhaisessa vaiheessa arvo about tuplautuu kahden päivän välein, myöhemmin kasvu jonkun verran hidastuu. Jostain myös luin että absoluuttisiin arvoihin saattaa jonkin verran vaikuttaa laboratorion mittausvälineistö.

Itsellä on edelleen tilanne päällä tämän suhteen - arvot oli tosi tosi matalia ja sen takia todennäköisyys raskauden jatkumiselle oli eri lähteiden mukaan vaan muutaman prosentin luokkaa (ja synnytykselle vielä pienempi), mutta niin vaan sikiö edelleen siellä porskuttaa 9+2 viikolla kun juuri eilen oli varmistusultra. Ei tässä mitenkään turvallisilla vesillä vieläkään olla, mutta todennäköisyydet ei välttämättä auta tietämään siitä omasta tilanteesta 🤷‍♀️

Onko kenellekään muulle tullut Fyramadelista tai Ganirelixistä iholle punoituksen lisäksi myös pieni paukama/kohouma? Pistin 30min sitten ekan kerran. Jännitin pistosta aika paljon, mutta meni kivuttomasti vaikka neula oli erilainen kuin gonal-f ☺️

Onko kenellekään muulle tullut Fyramadelista tai Ganirelixistä iholle punoituksen lisäksi myös pieni paukama/kohouma? Pistin 30min sitten ekan kerran. Jännitin pistosta aika paljon, mutta meni kivuttomasti vaikka neula oli erilainen kuin gonal-f ☺️
Mie itse asiassa tänää ganirelixia laitoin ja mietin et jäikö pieni paukama.. mut hävisi kyllä sit 'aika nopiaa' pois

Mulle tuli Fyremadelista just tuollaista. Laskehti sit kyllä pois.

Siis mulla varmaan joku 3:s pistos ni tuli paukamat, mut ei muista. Se voi hetkellisesti aktivoida histamiinia, niin voi nousta vähän samanlaiset kun nokkosen polttamalla iholle.

@Sarsabutt @Ananas88 mitenkä teillä testien kanssa lopulta kävi?

Itse tänään testasin negatiivisen 😢 Olin varovaisen toiveikas että voisi olla positiivinen mutta ilmeisesti tukilääkkeet on aiheuttaneet kaikki oireilut mitä on ollut 😞

Kyllä nyt ahdistaa kun ekan hoitokierron jäljiltä on vain yksi alkio vielä pakkasessa, pelottaa että täytyy aloittaa hoidot vielä uudelleen. Mulle tuli hoidoista suunnilleen kaikki mahdolliset sivuoireet, myös astma paheni ja sen puolesta piti välillä pohtia että pystynkö jatkamaan lääkityksiä loppuun asti 😞

@Merenneito halaus sinne! Kamala tunne. Onneksi teillä on se yksi alkio. Pitää toivoa, että se toisi teille lapsen syliin.

Itsellä kans ahdistus päällä, koska meillä on enää yksi alkio (6pv) ja mä oon nyt ollu kipeäkin. Onneksi ei ole kuumetta ollut nyt pariin päivään. Nuhaisuutta on ja olen sairauslomalla vielä ja lepään. Huomenna ultraan ja sit selviää varmaan siirron ajankohta. Zumenonia oon nyt nappaillu 12,5 päivää. 🤞🏻

Mietin myös, että kun mulla todettiin toi ”piilevä endometrioosi”, niin sekin voi olla vaikuttanut alkioiden laatuun… Mutta ikä varmasti myös (40).

Jos tämä ei onnistu… Mä en haluaisi ehkä lahjasoluhoitoon, mutta sitten taas haluan lapsen. Mulla takana 6v. bonusäitiyttä, niin pelkään, että lahjasolulapsi ei tuntuisi omalta.

@Sarsabutt @Ananas88 mitenkä teillä testien kanssa lopulta kävi?

Itse tänään testasin negatiivisen 😢 Olin varovaisen toiveikas että voisi olla positiivinen mutta ilmeisesti tukilääkkeet on aiheuttaneet kaikki oireilut mitä on ollut 😞

Kyllä nyt ahdistaa kun ekan hoitokierron jäljiltä on vain yksi alkio vielä pakkasessa, pelottaa että täytyy aloittaa hoidot vielä uudelleen. Mulle tuli hoidoista suunnilleen kaikki mahdolliset sivuoireet, myös astma paheni ja sen puolesta piti välillä pohtia että pystynkö jatkamaan lääkityksiä loppuun asti 😞
Puhdas negatiivinen oli joka ikinen testi, jonka tein. Tukilääke lopetettu ja odottelen kuukautisia alkavaksi. Vaikka meillä on vielä kaksi alkiota pakastimessa, en kyllä oo yhtään toiveikas niiden suhteen. :sad-face: Jotenkin sellainen olo, että syksyllä aloitetaan uudet hoidot. Vaikka mulla itse piikittelyt ym. oli hyvin oireettomat, niin endo otti kyllä nokkiinsa ja tuntuu että koko talvi ollut vaan kipua kivun perän...

Mä vaan haluaisin, että joku lääkäri ottais meidät tosissaan ja yrittäis miettiä että mistä kaikki johtuu ja mitä voitais yksilöllisesti tehdä, jotta onnistuttais. Tuntuu edelleen aivan helvetin käsittämättömältä, et miten esikoinen onnistui 4-5kk yrittämisellä, ilman mitään ongelmia ja nyt pian kahden vuoden yrittämisen ja IVF:n jälkeen ei olla yhtään lähempänä raskautta... Ja kun esikoinen on vasta 2,5v. niin kyse ei oo siitä että oltais vanhennuttu kymmenen vuotta välissä. Mut ilmeisesti endo ja ade on sitten pahentunut senkin edestä. :crying-face:
Ja pakollinen disclaimer perään, että tiedän kyllä miten onnekkaita ollaan että meillä on edes yksi ja hänestä oon niin kiitollinen että sydämeen sattuu! :red-heart: Eilen taas itkin ihan valtoimenaan Gazan lapsia ja mietin miten helvetin epäreilu tää maailma oikein on...

Muokattu viimeksi:
Hei! Meillä oli ensimmäinen IVF ilmoittautuminen Tilkan Viuhkaan, mutta emme mahtuneet mukaan. Jännittää, että ehtiikö ennen kesän sulkuja. Miten teillä on ollut, että onko ollut monta peräkkäistä kuukautta, ettei ole mukaan mahtunut vai onkohan yleensä seuraavasta jo
? Kiva kuulla kokemuksia!

Takaisin