IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kaihonkukka mä söin myös Progynovaa 2x2mg päivässä ennen lyhyttä kaavaa. Aloitin KP19 ja jatkoin seuraavan kierron KP3 aamuun. Lääkäri käytti tästä termiä ”estrogen priming”. Sitten alkoi lyhyen kaavan gonal-f pistokset, nyt kolme pistosta takana. Mulla primingin ajatuksena oli mahdollisimman tasainen startti pistelyille, sillä kroppa kuulemma aloittaa johtofollin valinnan jo paljon ennen kierron alkua. Sulla syy varmaan sama + tuo ajoitusasia? Ei ollut kallis lääke ja mulle ei ainakaan tullut minkäänlaisia sivuoireita siitä 😊 Tsemppiä seuraavaan kierrokseen, kuulostaa että teillä on ikäviä kokemuksia takana 💫

Itsellä tää taitaa olla 6 punkitio 😅
Olen luovuttanut muutamia kertoja munasoluja muille jotka tarvitsee.. kaikki ollut onneksi helppoja ja oon toipunut tosi hyvin..

Nyt vaan oon keksinyt itselleni jonkun ihme jännityksen 😅 mitä jos sattuu mitä jos ei saada mitä mitä jos jos jos..
Ehkä painetta lisää se kun olen semmoisessa käsityksessä et tämä on viimeinen IVF mitä ne tekee meille julkisella puolella.

Puoliso oletti et jos ei vieläkään tuu mitää nii sir mennää jonon perälle ja mie olen siinä käsityksessä et sit tämä polku on tässä 😩

@Kaihonkukka mullakin estrogen priming ollut käytössä (kahden ekan lyhyen kaavan kierroksen jälkeen aina) ja sillä on saatu kyllä huomattavasti parempia tuloksia kuin ilman primingia. Tosin mulla ison vaikutuksen teki myös jarrun vaihto fyremadelista synarelaan.

Estrogen priming voi tosiaan auttaa siinä että follit kasvaisivat tasaisemmin, ja kai auttaa myös mahdollisimman monia folleja aktivoitumaan ja kasvamaan.

Mua on mietityttänyt punktion esilääkkeeksi suositeltu Burana 800 mg. Kysyin siitä kahteenkin otteeseen, mutta kuulemma pitää ottaa juuri ibuprofeeni, jos sitä vain sietää. Harmittaa vähän, kun epätoivoisena olisi tietysti valmis tekemään aika lailla mitä vain, jottei tulisi tieten tahtoen haitanneeksi mahdollista tuoresiirtoa.

Toisella hoitajalla, jolta kysyin, oli perusteluna se, että saatan tarvita paracetamolin päiväkohtaisen maksimimäärän punktion jälkeen ja että ibuprofeeni reagoi suotuisammin muiden punktiossa käytettävien lääkkeiden kanssa.

Oletteko te selvitelleet tätä ja miten olette toimineet?
Onpa outoa, tyksissä käskettiin ottamaan 1g paracetamolia, ibuprofeenia ei annettu juuri tuoresiirron takia ja käskettiin välttämään. Itse sen sijaan mietin etten näe tässä ohjeistuksessa mitään järkeä, kun mun käsittääkseni tulehduskipulääkkeet saattaa normaalikierrossa estää ovulaation juuri tulehduksen eston takia, mut sehän nyt ei millään ole mahdollista punktiossa. Lisäksi kun luin tutkimusta jossa vertailtiin eri särkylääkkeitä, ainoastaan asetyylisalisyylihapossa nähtiin pieni POSITIIVINEN vaikutus raskautumiseen, mutta millään ei nähty negatiivista.
Äh, voi ei! Tää on kyllä ahdistavaa ja sama katastrofiajattelu itellä päällä😭 En edes oo koskaan ollut raskaana, niin en tiedä millaista se ois.

Mulla on ollu iltapainotteista huonoa oloa. Etenkin mehut jne. Tekee sitä. Nopeat hiilarit. Menkkamaista repivää jomotusta keskellä. Mutta kun en tiedä mitä Prolutex ja Cyclogest tekee😬😬 kp 30/27 meneillään, mutta lääkkeet voi pitää kaikki vuodot poissa. Pp9 siis tänään.

On todella ahdistavaa odottaa lauantaihin se verikoe, enkä tiedä mitä sen jälkeen😭 Ja kun tämä alkio oli näistä paras, niin mitäs sitten tapahtuu. Ei oo nyt ollut yhtään toiveikas olo. Kai pitäis olla jo selkeitä oireita.
Ei mulla ekassa raskaudessa ollut juuri mitään oireita kun tein positiivisen raskaustestin. Rinnat oli vähän turvoksissa, vatsaa turvotti ja viikonlopun ajan oli menkkajomottelua, joten luulin että menkat alkamassa. Sit kun maanantaihin mennessä ei ollut alkanut, tein raskaustestin. Pahoinvointi alkoi vasta viikolla 6. Sanoisin ettei suurimmalla osalla ole ensimmäisinä viikkoina juuri mitään oireita ja oireet pahenee sitä mukaan kun hcg määrä nousee. Keskeytyneen keskenmenon kohdalla mulla alkoi pahoinvointi vko6 tietämillä ja jatkui vaikka itse raskaus oli mennyt kesken.
Puhdas nega oli tänäänkin testi... :disappointed-face: Jos ei huomenna oo mitään testissä, niin alan tosissaan henkisesti varautua ettei tulekaan... Täällä siis ovulaatiosta 12pv ja PASista 8pv.
Kaksi alkiota vielä pakkasessa ja toivottavasti ehdittäis vielä yksi siirto tehdä ennen kesän sulkuja. Sit toisaalta toivoisin kesäksi jonkun hormonihoidon, jos raskautuminen ei tapahdu, joka toivottavasti auttaisi rauhoittamaan endoa ja adea, ne tässä ilmeisesti se suurin syy miksi raskautuminen ei onnistu.

@Sarsabutt onpa ikävä kuulla negasta😢

@Ananas88 itsellänikin täällä vastaava tilanne, en ole hirveän hyvin perillä näistä lyhenteistä ja termeistä mutta ilmeisesti pp8 tänään, jos siirtopäivä on pp0.. eikä aiempia raskauksia ole, joten rasittavaa koko ajan skannailla oireita samalla tietäen että liekkö kaikki johtuu vaan tukilääkkeistä. Meillä on ollut viikonlopun aikaan muutto niin on onneksi niin paljon touhua ollut ettei oo kerenny niin paljon miettiä että onnistuukohan tämä, mutta varmaan piinallisemmaksi menee tässä loppuviikkoa kohden. 19.5. raskaustestin aika.

Mies on ihanan positiivinen, kutsuu meidän 2 alkiota Erikoisjoukko-operaattoreiksi, jotka selviää kyllä 😄 ollaan siis ko ohjelmaa kateltu telkkarista. Kolmas hedelmöittynyt alkio lopetti jakautumisen niin joutui antamaan numerolapun pois 😅 mutta itse en kyllä jotenki uskalla luottaa että ihan eka hoito ja eka alkion siirto, että kaikki menis nuin vaan putkeen.

@Muruli1985 Tsemppiä hoitopolulle! Mä olin viime vuonna 3x IVF-hoidossa. Punktiot on ihan ok ja siellä saa pyytää lisää lääkettä tarvittaessa, jos sattuu. Toki mun ekassa punktiossa vaikka sanoin, että sattuu, niin en saanu enää lisää lääkettä syystä x. Olis varmaan pitänyt sanoa ”antakaa lisää lääkettä” kun että ”nyt sattuu paljon”… Seuraavalla kerralla osasivat sit antaa tarpeeks lääkettä, kun painotin sitä viime kerran kivun tunnetta. Mulla oli toinen munasarja noussu, niin sitä piti painaa alaspäin ja kaikkee. Mutta selvisin. Meillä on nyt yks 6-päiväinen blastokysti pakkasessa ja siirto edessä. Mulla on kohtuanomalia, niin se vielä vaikeuttaa kaikkea… Ja endo löytyi piilevänä…

Mä tuliks kipeeks ja eilen oli 38C kuumetta. Nyt onneks enää 37C… Huomenna piti olla ultra, mutta siirrettiin se tiistaille, jos paranisin. Pelkäsin, että joutuu siirtään koko hommaa… Mutta se nyt on kaikki kii tästä flunssasta 🙈😭 panadolia olen ottanut ja nenäkannu+ zink-flu -suihke käytössä 🙈 miks just nyt!?? 😭

@Ananas88 itsellänikin täällä vastaava tilanne, en ole hirveän hyvin perillä näistä lyhenteistä ja termeistä mutta ilmeisesti pp8 tänään, jos siirtopäivä on pp0.. eikä aiempia raskauksia ole, joten rasittavaa koko ajan skannailla oireita samalla tietäen että liekkö kaikki johtuu vaan tukilääkkeistä. Meillä on ollut viikonlopun aikaan muutto niin on onneksi niin paljon touhua ollut ettei oo kerenny niin paljon miettiä että onnistuukohan tämä, mutta varmaan piinallisemmaksi menee tässä loppuviikkoa kohden. 19.5. raskaustestin aika.

Mies on ihanan positiivinen, kutsuu meidän 2 alkiota Erikoisjoukko-operaattoreiksi, jotka selviää kyllä 😄 ollaan siis ko ohjelmaa kateltu telkkarista. Kolmas hedelmöittynyt alkio lopetti jakautumisen niin joutui antamaan numerolapun pois 😅 mutta itse en kyllä jotenki uskalla luottaa että ihan eka hoito ja eka alkion siirto, että kaikki menis nuin vaan putkeen.
Eli mennään ihan samoissa päivissä, tosin meille virallinen testipäivä on jo 18.5. Tsemppiä piinailuun!

Miten punktiossa käyneillä meni? ❤️

Mulla oli toimenpide yllättävän OK ja solujen määrä sitä mitä odotettiin. Olo myös nyt hyvä eikä kipuja ole toistaiseksi tullut. Pistot toki tuntuivat mutta ei mitään niin ikävää kuin etukäteen pelkäsin, ja henkilökunta oli tosi mukavan lämminhenkistä.

Nyt tosin iski stressi siemennestenäytteen tuloksesta. Sattuisiko kellekään muulle tulleen tällaista vastaan: siemennesteen pesunjälkeinen tiheys on tosi paljon pienempi kuin inseminaation näytteessä. Sen sijaan eteenpäin liikkuvien osuus on suurempi, lähellä sataa prosenttia. Pestäänköhän ivf:ää varten siemennestettä jotenkin tehokkaammin kuin inseminaatiota varten? Oletteko vertailleet tuloksia? Meillä ollut näytteet aiemmin tuolta osin priimaa, niin kiinnitti huomion. Ehkä poikkeuksellisen päivän stressikin voi tuohon vaikuttaa. Toivottavasti hedelmöittymistä silti tapahtuisi. 🙏

Muokattu viimeksi:

Ihana toi tarina😍😍 toivotaan, että erikoisjoukko-operaattori nyt siellä sitten vahvistuu❤️ Oliko mitä tukilääkkeitä @Merenneito ?

@Sarsabutt meetkö verikokeeseen?

Jännittää ja ahdistaa😬 mulla HCG-testi siis 17.5 la.

Osaako kukaan sanoa, että mikä HCG-tuloksen pitäisi olla 4+3 aikoihin? Löydän vaan epämääräisiä taulukoita 18-7340 yksikköä 😳 aika vaikea sitten tulkita, mikä pitäis olla?

Mulla oli toimenpide yllättävän OK ja solujen määrä sitä mitä odotettiin. Olo myös nyt hyvä eikä kipuja ole toistaiseksi tullut. Pistot toki tuntuivat mutta ei mitään niin ikävää kuin etukäteen pelkäsin, ja henkilökunta oli tosi mukavan lämminhenkistä.

Nyt tosin iski stressi siemennestenäytteen tuloksesta. Sattuisiko kellekään muulle tulleen tällaista vastaan: siemennesteen pesunjälkeinen tiheys on tosi paljon pienempi kuin inseminaation näytteessä. Sen sijaan eteenpäin liikkuvien osuus on suurempi, lähellä sataa prosenttia. Pestäänköhän ivf:ää varten siemennestettä jotenkin tehokkaammin kuin inseminaatiota varten? Oletteko vertailleet tuloksia? Meillä ollut näytteet aiemmin tuolta osin priimaa, niin kiinnitti huomion. Ehkä poikkeuksellisen päivän stressikin voi tuohon vaikuttaa. Toivottavasti hedelmöittymistä silti tapahtuisi. 🙏
Keräys takana ja oli huomattavasti rankempi kuin ekalla kerralla. Munasolut oli piilossa ja huoneeseen jouduttiin pyytämään erillinen henkilö, joka painoi hurjan kovaa, että rakkulat saatiin tyhjennettyä. Kivut olleet kovat ja varmaankin jatkuvat kovina. Onneksi saalis oli viime kertaa parempi, niin ei tullut siitä samanlaista pettymystä kuin viimeksi. Viimeksi hiukan alle puolessa rakkuloista oli munasolu, nyt kaikissa paitsi yhdessä. Tyhjennettyjen määrä myös maltillisempi eli ei yhtä isoa hyperin vaaraa. Näiden perusteella sanoisin, että tämä lyhyt hoito sopi itselleni paremmin kuin pitkä.

Mietin juuri tuota sperma-asiaa. Inseminaatioissa tiheys ollut kymmeniä miljoonia. Nyt kahdessa hoidossa vain joitakin miljoonia. Googlailin, että normaalin raja olisi 15 miljoonaa. :Eyes: Kummallakaan kerralla ei ole sanottu, että näytteessä olisi mitään vikaa, joten mietin onko käsittely jotenkin erilainen. Eteenpäin liikkuvien osuus on ollut koko ajan todella hyvä ja noussut kerta kerralta. Nyt lähes sata, kuten teilläkin. Osaako joku selittää näitä meidän havaintoja?

Muokattu viimeksi:
Mietin juuri tuota sperma-asiaa. Inseminaatioissa tiheys ollut kymmeniä miljoonia. Nyt kahdessa hoidossa vain joitakin miljoonia. Googlailin, että normaalin raja olisi 15 miljoonaa. :Eyes: Kummallakaan kerralla ei ole sanottu, että näytteessä olisi mitään vikaa, joten mietin onko käsittely jotenkin erilainen. Eteenpäin liikkuvien osuus on ollut koko ajan todella hyvä ja noussut kerta kerralta. Nyt lähes sata, kuten teilläkin. Osaako joku selittää näitä meidän havaintoja?

Onpa hyvä kuulla, että soluja on tullut hyvin! ☺️ Toivottavasti myös toipuminen lähtee hyvin käyntiin ja nyt menee kaikki putkeen niin, että rankka punktiokokemuskin jää viimeiseksi. 🙏

Mulla oli lopulta pari ultrassa laskujen ulkopuolelle jäänyttä yllärifollia, mutta määrä jäi maltilliseksi. Siinä mielessä positiivinen yllätys, että munasoluja tuli sitten just se määrä, jonka luulin folleja olevan. Hoito oli kyllä kaikkiaan niin iisi, että suht hyvillä mielin seuraavaan, jos niikseen tulee.

Joo, meillä nyt tiheys pesujen jälkeen noin 3 milj/ml, kun inseminaatiossa se oli yli 50 milj/ml. 🤔 Ihme homma. Olen välillä liiankin innokas tiedonhakija, mutta tästä en oikein onnistunut löytämään tietoa. Tuntuu, että tulokset koskevat lähes aina inseminaatiohoitoja. Lääkäriltäkin pääsee kysymään varmaan aikaisintaan mahdollisessa alkionsiirrossa.

Onpa hyvä kuulla, että soluja on tullut hyvin! ☺️ Toivottavasti myös toipuminen lähtee hyvin käyntiin ja nyt menee kaikki putkeen niin, että rankka punktiokokemuskin jää viimeiseksi. 🙏

Mulla oli lopulta pari ultrassa laskujen ulkopuolelle jäänyttä yllärifollia, mutta määrä jäi maltilliseksi. Siinä mielessä positiivinen yllätys, että munasoluja tuli sitten just se määrä, jonka luulin folleja olevan. Hoito oli kyllä kaikkiaan niin iisi, että suht hyvillä mielin seuraavaan, jos niikseen tulee.

Joo, meillä nyt tiheys pesujen jälkeen noin 3 milj/ml, kun inseminaatiossa se oli yli 50 milj/ml. 🤔 Ihme homma. Olen välillä liiankin innokas tiedonhakija, mutta tästä en oikein onnistunut löytämään tietoa. Tuntuu, että tulokset koskevat lähes aina inseminaatiohoitoja. Lääkäriltäkin pääsee kysymään varmaan aikaisintaan mahdollisessa alkionsiirrossa.
Voisiko tuo 50 milj./ml kuitenkin olla tiheys ennen pesua? Ainakin tuo @Kirppuliini mainitsema 15 milj./ml on WHO:n viitearvon alaraja ennen pesua.

Meillä ei ole inssejä taustalla, mutta viimeisimmissä IVF:issä pesun jälkeen tiheys on ollut 2,9-6,5 milj./ml, kun ennen pesua liikuttiin kymmenissä miljoonissa per ml. Hedelmöittymisprosentti oli itse asiassa parempi tuolla alhaisimmalla tiheydellä (5/6) verrattuna korkeimpaan (2/5).

Muokattu viimeksi:

Täällä ollaan myös kohta kotiuduttu punktiosta. Tulos oli positiivisempi kuin olin odottanut. Toimenpide itsessään ei ollut kivulias. Muutaman kerran joutui pyytämään lisää lääkettä ja vasen munasarja oli vähän vaikeassa vaikassa joten jouduttiin menemään virtsarakon läpi. Luultavasti sen takia kotiin pääsy vähän venyi kun virtsaaminen ei meinannut onnistua.

Sen verran sain kipulääkkeitä ettei kipuja juurikaan nyt ole mutta katsotaan miten tästä kehittyy. Meillähän kaikki menee pakkaseen jos alkioita saadaan ja mahdollinen PAS sitten syksyllä. Nyt joutuu sitten piinailemaan miten solut hedelmöittyy.

Meille tuosta siemennäytteestä ei sanottu mitään. Pitää katsoa jos kantaan on kirjoitettu jotain.

Voisiko tuo 50 milj./ml kuitenkin olla tiheys ennen pesua? Ainakin tuo @Kirppuliini mainitsema 15 milj./ml on WHO:n viitearvon alaraja ennen pesua.

Meillä ei ole inssejä taustalla, mutta viimeisimmissä IVF:issä pesun jälkeen tiheys on ollut 2,9-6,5 milj./ml, kun ennen pesua liikuttiin kymmenissä miljoonissa per ml. Hedelmöittymisprosentti oli itse asiassa parempi tuolla alhaisimmalla tiheydellä (5/6) verrattuna korkeimpaan (2/5).

Kiitos, kiva kuulla ettei tuo alempikaan lukema ole mitenkään tullut hedelmöittymisen esteeksi. Puoliso oli tänään aika jännittynyt siitä, millainen tuo operaatio on mulle, ja oli varmaan aika stressaantunut. Myös tunnetilat puolin toisin vaihdelleet tässä viime viikkoina ääripäästä toiseen toiveikkuuden ja ahdingon välillä, mikä varmaan tuntuu hänenkin kehossaan.

Epäröin jo vähän tuota inseminaation paperiakin, josta arvoja katsoin, että onkohan siinä kaikki kohdillaan. 🤔 Se toimenpide pesuineen tehtiin yksityisklinikalla. Pitänee kysäistä vielä ammattilaisilta sitten, kun on seuraavan kerran yhteyksissä.

@Ehtoo
Labralainen täältä välistä huutelee: ainakin Hussilla olen törmännyt vain yhdenlaiseen pesupyyntöön (Sp-Pesu, mutten siis oikeasti tiedä asiasta), mutta kun googlasin asiaa tarkemmin niin ainakin yhdessä opinnäytetyössä väitetään että IUI:ssa ja IVF/ICSI käytetään erilaista pesumenetelmää. 🤔 (https://www.theseus.fi/bitstream/ha...d=D3D92BF690318518B5D80E999DD4B886?sequence=1 ) Suosittelen muillekin, jos toiminnan labrapuoli kiinnostaa.

Nyt kyllä kaduttaa etten päässyt harjoitteluun hedelmöityslaboratorioon 🥲

Muokattu viimeksi:
Ihana toi tarina😍😍 toivotaan, että erikoisjoukko-operaattori nyt siellä sitten vahvistuu❤️ Oliko mitä tukilääkkeitä @Merenneito ?

@Sarsabutt meetkö verikokeeseen?

Jännittää ja ahdistaa😬 mulla HCG-testi siis 17.5 la.

Osaako kukaan sanoa, että mikä HCG-tuloksen pitäisi olla 4+3 aikoihin? Löydän vaan epämääräisiä taulukoita 18-7340 yksikköä 😳 aika vaikea sitten tulkita, mikä pitäis olla?
Joo tää on ollut hauska tarina, miehen tapa yrittää luoda mulle uskoa tähän prosessiin. Meillä oli nimittäin tosi hyvä follikkelitilanne ennen punktiota, mutta kuuluin näihin harvinaisiin poikkeuksiin että mulle ois pitänyt irrotuspiikki laittaa pienemmällä aikavälillä kun punktion aikana suurin osa kerkesi sieltä lähteä jo itekseen matkoihinsa, ja näitähän ei voi ennalta tietää 😞 lopulta 6 saatiin sitte talteen ja nämä kaksi hedelmöittyi. Tuossa meinasi vähän usko olla itsellä koetuksella. Mutta onpahan aiheita jolle voi matkalla tässä nauraakkin eikä pelkästään stressata vaan tätä aihetta 😊

Mulla on Terolut ja Cyclogest tukilääkkeinä, lisäksi lauantaina oli yksittäinen Gonapeptyl pistos. Progesteronitasot mitattiin myös verikokeilla ja ne näytti hyviltä.

Tsemppiä kovasti sinne jännitykseen!

Eli mennään ihan samoissa päivissä, tosin meille virallinen testipäivä on jo 18.5. Tsemppiä piinailuun!
Aa eli sullakin oli siis vielä testi edessäpäin ja olit ilmeisesti vain testaillut etupeltoon, jotenkin ymmärsin että oli jo se virallinen testipäivä ollut. Pidetään kuitenkin peukkuja vielä 🤞🤞

Tsempit sinnekin piinailuihin 😊

Meille tuosta siemennäytteestä ei sanottu mitään. Pitää katsoa jos kantaan on kirjoitettu jotain.
Ainakin Helsingissä tulee Omapolun Seuranta-osioon tiedot siemennestenäytteestä ja myöhemmin alkioista. Siellä on ihan sama taulukko inseminaatio- ja ivf-poluilla. Molemmissa mielestäni ihan samat otsikot sarakkeilla, niin siksi siittiötiheyden hurja tiputus säikäytti.

Muutama potilas yritti tänään kysyä hoitajilta siemennestenäytteistä ja suostuivat vaan sanomaan, että on hyväksytty. Ilmeisesti voisi joutua antamaan uuden näytteen, jos ensimmäinen olisi heikko.

Muokattu viimeksi:
Jännä kun OYSssa tuo omapolun käyttön on niin paljon vajaavaaisempaa. En ole nähnyt että tuosta olisi koskaan ollut mitään mainintaa. Sanoivat että alkioistakin tulee tieto ensi viikon aikana kantaan.

@Muruli1985 tervetuloa mukaan keskusteluun!

Itselleni on nyt yksityisellä tehty useampi punktio tänä vuonna, joten tutuksi on tulleet käytänteet!

Lääkäri määrittelee viimeisessä folliultrassa punktiopäivän, minkä jälkeen hoitaja varaa ajan toimenpiteeseen, käy läpi punktiopäivän ohjeet, antaa lääkeohjauksen ja kysyy erityistoiveista. Ajankohta punktiolle voi ainakin meidän klinikalla olla 8-12 välillä (ehkä myöhemminkin?). Kannattaa pitää mielessä aikaa varatessa, että irrotuspiikki otetaan tasan 36 h ennen toimenpidettä, jos on vaikka tottunut menemään ajoissa nukkumaan ja pistos pitäisikin ottaa keskiyöllä. Hoitaja kysyy sairauslomatodistuksen ja puolison käyntitodistuksen tarvetta sekä halutessasi antaa mukaan esilääkkeet.

Punktiopäivänä esilääkkeet otetaan tuntia ennen toimenpidettä. Klinikalla tulisi olla noin vartti ennen varattua aikaa, jotta puoliso ehtii antamaan näytteen ennen toimenpidettä. Näytteen voi myös antaa kotona ja viime punktiossa mietimme sitäkin, että puolisoni olisi toimittanut näytteen labraan heti aamusta ja itse olisin tullut toimenpiteeseen klo 12, jolloin olisin päässyt omalle lääkärilleni. Tuossa oli kuitenkin riskinä, että näytteenannon ja toimenpiteen välissä olisi liian pitkä aika, mutta ymmärtääkseni 1-2 h on ok. Toinen mahdollisuus on pakastaa siittiöt etukäteen, jos puoliso on vaikka työmatkalla toimenpidepäivänä.

Sillä aikaa kun puoliso antaa näytettä, sinut ohjataan lepohuoneeseen kanyylin asettamista varten. Yksityisellä on se hyvä puoli, että siellä on myös yhden hengen lepohuoneita ja usein olen päässyt sellaiseen monen hengen huoneen sijaan. Ennen toimenpidettä pitää käydä pissalla - joskus minut on ohjattu pissalle heti ilmoittautumisen jälkeen, joskus vasta juuri ennen toimenpidesaliin menoa. Yksityisellä aikataulusta pidetään hyvin kiinni, ja viimeksi olin jo tutkimuspöydällä makaamassa, kun puoliso oli edelleen antamassa näytettä. Onneksi hän kuitenkin ehti mukaan tärkeimpään osuuteen.

Toimenpiteessä saat suonensisäisesti kipulääkettä ja rauhoittavaa sekä paikallispuudutuksen. Kipulääkettä saa pyytää lisää toimenpiteen aikana. Yksityisellä tehdyissä punktioissa olen kieltäytynyt puudutuksesta ja pyytänyt puolikkaat annokset muita lääkkeitä, koska julkisella tehdyssä ensimmäisessä punktiossani verenpaineeni romahtivat ja pyörryin, minkä vuoksi jouduin olemaan useamman tunnin tarkkailussa ja nesteytyksessä. Yleensä olen sietänyt kipua ihan hyvin, mutta viime viikolla tehty punktio oli selvästi kivuliaampi toimenpide kuin aiemmat, ja jouduin pyytämään lisää lääkettä kahdesti.

Itse toimenpide ei tavallisesti kestä kuin korkeintaan 15 minuuttia, minkä jälkeen pääsee lepäilemään lämpöpakkauksen kanssa. Halutessaan voi saada suonensisäisesti parasetamolia kipuun. Jos kaikki on kunnossa ja pissaaminen onnistuu ongelmitta, saa klinikalta kotiutua 1-1,5 h päästä toimenpiteestä joko saattajan seurassa tai taksilla. Rattiin ei saa mennä samana päivänä ja olisi hyvä, jos puoliso tai joku muu aikuinen voi olla seurassasi loppupäivän sekä yön.

Takaisin