@Muruli1985 tervetuloa mukaan keskusteluun!
Itselleni on nyt yksityisellä tehty useampi punktio tänä vuonna, joten tutuksi on tulleet käytänteet!
Lääkäri määrittelee viimeisessä folliultrassa punktiopäivän, minkä jälkeen hoitaja varaa ajan toimenpiteeseen, käy läpi punktiopäivän ohjeet, antaa lääkeohjauksen ja kysyy erityistoiveista. Ajankohta punktiolle voi ainakin meidän klinikalla olla 8-12 välillä (ehkä myöhemminkin?). Kannattaa pitää mielessä aikaa varatessa, että irrotuspiikki otetaan tasan 36 h ennen toimenpidettä, jos on vaikka tottunut menemään ajoissa nukkumaan ja pistos pitäisikin ottaa keskiyöllä. Hoitaja kysyy sairauslomatodistuksen ja puolison käyntitodistuksen tarvetta sekä halutessasi antaa mukaan esilääkkeet.
Punktiopäivänä esilääkkeet otetaan tuntia ennen toimenpidettä. Klinikalla tulisi olla noin vartti ennen varattua aikaa, jotta puoliso ehtii antamaan näytteen ennen toimenpidettä. Näytteen voi myös antaa kotona ja viime punktiossa mietimme sitäkin, että puolisoni olisi toimittanut näytteen labraan heti aamusta ja itse olisin tullut toimenpiteeseen klo 12, jolloin olisin päässyt omalle lääkärilleni. Tuossa oli kuitenkin riskinä, että näytteenannon ja toimenpiteen välissä olisi liian pitkä aika, mutta ymmärtääkseni 1-2 h on ok. Toinen mahdollisuus on pakastaa siittiöt etukäteen, jos puoliso on vaikka työmatkalla toimenpidepäivänä.
Sillä aikaa kun puoliso antaa näytettä, sinut ohjataan lepohuoneeseen kanyylin asettamista varten. Yksityisellä on se hyvä puoli, että siellä on myös yhden hengen lepohuoneita ja usein olen päässyt sellaiseen monen hengen huoneen sijaan. Ennen toimenpidettä pitää käydä pissalla - joskus minut on ohjattu pissalle heti ilmoittautumisen jälkeen, joskus vasta juuri ennen toimenpidesaliin menoa. Yksityisellä aikataulusta pidetään hyvin kiinni, ja viimeksi olin jo tutkimuspöydällä makaamassa, kun puoliso oli edelleen antamassa näytettä. Onneksi hän kuitenkin ehti mukaan tärkeimpään osuuteen.
Toimenpiteessä saat suonensisäisesti kipulääkettä ja rauhoittavaa sekä paikallispuudutuksen. Kipulääkettä saa pyytää lisää toimenpiteen aikana. Yksityisellä tehdyissä punktioissa olen kieltäytynyt puudutuksesta ja pyytänyt puolikkaat annokset muita lääkkeitä, koska julkisella tehdyssä ensimmäisessä punktiossani verenpaineeni romahtivat ja pyörryin, minkä vuoksi jouduin olemaan useamman tunnin tarkkailussa ja nesteytyksessä. Yleensä olen sietänyt kipua ihan hyvin, mutta viime viikolla tehty punktio oli selvästi kivuliaampi toimenpide kuin aiemmat, ja jouduin pyytämään lisää lääkettä kahdesti.
Itse toimenpide ei tavallisesti kestä kuin korkeintaan 15 minuuttia, minkä jälkeen pääsee lepäilemään lämpöpakkauksen kanssa. Halutessaan voi saada suonensisäisesti parasetamolia kipuun. Jos kaikki on kunnossa ja pissaaminen onnistuu ongelmitta, saa klinikalta kotiutua 1-1,5 h päästä toimenpiteestä joko saattajan seurassa tai taksilla. Rattiin ei saa mennä samana päivänä ja olisi hyvä, jos puoliso tai joku muu aikuinen voi olla seurassasi loppupäivän sekä yön.