IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kaikille!
Täällä menossa ensimmäisen IVF-kierroksen (icsin) pp10. Aiemmin meille tehty 2x inssi, siirrytty IVF male factorin takia, joka sitten IVF:ssä olikin yhtäkkiä poissa (Oligozoospermia). Keräys oli itselle kivulias ja tämän jälkeen merkkejä hyperstimulaatiosta, mutta tuoresiirto tehtiin kuitenkin. 20 follikkelissa vain 8 munasolua, joista 4 kypsiä. Lopulta vain 2 selvisi, tämä siirretty (4 päiväinen) ja yksi 5pvä blasto pakastettiin.

Olen seurannut tätä ketjua jo jonkin aikaa mutta kirjoittelen vasta nyt. Oloni on kovin toivoton ja itku herkässä, koska olen varma että epäonnistuimme. Ensimmäinen kunnon itku tuli jo kun saatiin ilmoitus, että pakkaseen meni vain yksi. Tuntui siltä, että mitä järkeä siinä kidutuksessa oli kun lopputulos on tämä.

Tietenkin jossain takaraivossa pyörii se pieni toivo, mitä jos, mutta en vaan jaksa uskoa. Niin monesti olen tämän yrittämisen aikana tehnyt testin toiveikkaana ja aina pettymys, ei koskaan plussaa. Olen niin loppu, olen niin surullinen. Vaikka tiedän, että mahdollisuuksia on vielä, mutta aika vaan kuluu, elämä seisoo paikallaan. Ja rahaa palaa.

Meille tehty hoidot yksityisellä. Tarkoitus oli siirtyä IVF julkiselle, mutta sieltä ei meitä päästetty edes jonoon vielä, joten sain aivan totaalisen hermoromahduksen ja päädyttiin tekemään ivf myös yksityisellä. Kai elättelin toiveita aiempien hyvien follikkelimäärien takia siitä, että saldo olisi parempi kuin tämä, että olisi sitten mahdollisuus useampaan PASiin. Ja ajattelin, että samalla jonotellaan julkisella, että seuraava IVF julkisella, mutta en tiedä mikä kestää ettei muka olla edes jonossa (odottelivat jotain miehen kromosomitestien tuloksia ja sitten onkin ollut täysi radiohiljaisuus).

Olipa sekava sepustus. Kiva seurata kuitenkin teidän muidenkin matkaa!
Hei vaan kaikille taas!
Olin viimeksi jopa kahden viestin verran aktiivinen syksyllä :D
Meillehän kävi lopulta niin, että tuosta marraskuun tuoresiirrosta tuli plussa, joka meni kesken sitten juuri ennen joulua (kkm) ja uuden vuoden kunniaksi vasta sain sitten nautiskella tyhjennyslääkkeet. Sitten olin varmaan aika masentunut monta kuukautta, lopulta paras kaverikin paljasti, että on raskaana samoilla viikoilla kuin minä olisin ollut, mutta ei vaan raskinut kertoa ennen kuin oli jo rv15. Tämä myös oli oikein mieltä ylentävää ja lippu liehui korkealla sen jälkeen (eli aika pohjamudissa on oltu). Ai niin ja tein vklp negatiivisen testin tuosta ainokaisesta pakastealkiosta.

Ollaan nyt käyty julkisen IVF-suunnittelukäynti ja seuraava IVF-tehdään pitkällä kaavalla, jotta kypsiä munasoluja saataisiin enemmän (viimeksi 4/8 oli kypsiä). Vähän jännittää se, että jos ei käytetä ICSIä, en todellakaan halua käydä sitä kauhujen punktiota taas läpi, saada mahdollisesti munasoluja jotka eivät sitten hedelmöity jos ei käytetä ICSIä...

Toki ennen edes uutta keräystä, täytyy hoitaa kilpirauhasarvot kuntoon. Sairastan siis vajaatoimintaa (jo melkein 20v ollut seurana) ja hoitojen aikana TSH tuntuu seilaavan joko todella alhaisena, tai sitten liian korkeana (noin 3 tasolla).
Tilkassa sanottiin, että nykyisellä TSH tasolla (melkein 0) hoitoja ei voida aloittaa, vaikka olotila on fyysisesti hyvä. Nyt lääkitystä on sitten vähennetty ja seurataan miten arvot lähtee kehittymään. Yritän epätoivoisesti löytää asioihin vihkiytynyttä endokrinologia, että mikä on sitten se ideaalitaso arvoille, onko T-3v:llä merkitystä jne. Hankalaa on löytää endokrinologia! Tilkassa ei ehdotettu endokrinologin konsultointia, vaikka sanoin että arvot seilanneet ees taas jo yli vuoden.

Tällaista täällä :)

Mulla siis haaste tossa tsh:ssa toisinpäin kuin sulla eli mulla menee lääkkeellä liian matalaksi (silloin kun olo on hyvä) ja Tilkan mukaan pitää saada nostettua ainakin 0,5, mikä on käypä hoidon suosituksen alaraja.
Saatiinko sulla nostettua tuo TSH halutulle tasolle (tai oletan että saatiin)? :) Konsultoiko lapsettomuuslääkäri ollenkaan endokrinologia?

@Kirppuliini
Hyvä kommentti tuosta omasta painosuhteesta! Sehän on justiinsa niin, että herkästi sitä tulkitsee asioita niiden omien kokemuksien kautta. 👏

Oma kokemus tähän painoasiaan on se, että julkisella puolella siihen tartuttiin myös ikävästi. Mulla on harrastuksista johtuen aika paljon lihasmassaa mikä tietysti painaa enemmän. Neuvoloiden yhteydessä olen saanu ruokakonsultointia mikä kyllä oli aika ristiriidassa sen oman kanssa. Syön ns. Puhdasta ruokaa mitä saa vedellä kyllä aika paljon eikä siihen kätilöiden neuvomat juustosiivujen määrät paljoa vaikuta.
Yksityisellä puolella taas kukaan ei ole sanallakaan maininnut asiaa ennenkuin itse kysyin asiasta. Lääkäri oli sitä mieltä ettei se minun kohdallani vaikuta. Eli uskon kans siihen mitä tuolla ylempänä sanottiin niistä hoitojen testailuista.
Varmaan näissäkin pitää olla jokin määre mihin asioita verrataan ja perustuu siihen. Maalaisjärkeä on hyvä käyttää eikä mikään hoito kaadu muutamaan kiloon. ❤️

@Mimosa_ mainitsit, että sinulla kaksi irrotuspiikkiä. Ovatko Ovitrellea? Onko muilla kokemusta isommasta lääkemäärästä tuossa kohden? Meillä oli viimeksi yksi Ovitrelle, mutta lääkäri sanoi, että seuraavalla kerralla voitaisiin kokeilla laittaa puolitoista. Sanoi, että varmistuu ja päätetään vasta sitten ultrassa, kun nähdään tilanne.

Tsemppiä huomiseen keräykseen!
Joo mulla oli asetettu oikein tarkka kellonaika ja piikkeinä oli Gonapeptyl. En osaa sanoa miksi juuri kyseinen lääke.

Keräys sujui ihan hyvin. Jännitin todella paljon koko tilannetta, mutta hoitohenkilökunta oli todella rautaisia ammattilaisia ja otti huomioon tilanteen. Kivuliasta se oli, kun munasarjat muljahtelivat ja toinen hoitaja joutui vatsasta painamaan vastaan jotta lääkäri sai neulan työnnettyä. Kaikenkaikkiaan 10 munasolua saatiin talteen ja nyt jännätään hedelmöittyykö mikään ja muutaman viikon päästä tiedetään onko mikään käyttökelpoista. Nyt on kyllä todella väsynyt ja kaikkensa antanut olo.

Moi kaikille! Uutena hyppään mukaan tähän ketjuun - lyhyesti nyt tämmöinen omaan napaan keskittyvä intro! Olen s35v ja HUSissa hoidossa, lyhyesti ehdimme pyörähtää OI+IUI hoidoissa, mutta valitettavasti siittiöt eivät selvinneet pakastamisesta kovin hyvin, joten yhden inssikierron jälkeen meidät siirrettiin jo ivf-jonoon. Nyt sitten luvassa on ivf/icsi. Periaatteessa seuraavasta kierrosta saisi ilmoittautua mukaan, mutta näyttää uhkaavasti siltä että kaksi varattua reissua osuvat niin huonoon saumaan että vasta kesätauon jälkeen päästään aloittamaan nämä hoidot :( Mietin kyllä jo että pitäiskö ottaa pistohommat reissuun mukaan jos kierto osuisi niin että uä aikoihin olisi jo takaisin kotona, mut tuntuu toi pistäminen kyllä kaikkinensa niin kammottavalta et en tiedä meneekö koko loma siinä pilalle... Harmittaa ihan sikana että ollaan joka välissä saatu odottaa pisin mahdollinen aika ja nyt sit parin sinänsä mukavan menon vuoksi siirtyy taas ties kuinka kauas...mut hyppään tänne linjoille mukaan jo fiilistelemään ja oppimaan :) Meillä on kumppanin vakavan sairastumisen vuoksi luomuna yrittämisen kielto ollut jo pidempään ja nyt kun hänellä hoidot ovat ohi ja vointi vakaa, saimme lähetteen hoitoihin.

Saatiinko sulla nostettua tuo TSH halutulle tasolle (tai oletan että saatiin)? :) Konsultoiko lapsettomuuslääkäri ollenkaan endokrinologia?
En joistain syystä näe noita vanhoja viestejä, joku latausongelma. Mutta tosiaan julkisella vaativat, että toi ths on vähintään 0,5 ja siihen sen viime syksynä sain, tällä kertaa aika kivuttomasti. Sen jälkeen kyllä annos hiipi takaisin vanhaan, jolla TSH menee liian matalaksi, mutta olo hyväksi. Eivät kuulemma kontrolloi vuoden sisään uudelleen, jos arvot olleet hyvät, vaikka näin luulin. Yksityisellä otin asian esiin. ja sanottiin, että ei ole samoja rajoja ja kuulostaa, että lääkitys on hyvä, mutta tokikaan liikatoimintaa ei tavoitella ja se on vaarallista raskaana. Liikatoiminnan oireet tunnistan ja sellaisia ei onneksi ole nyt ollut.

Moi kaikille! Uutena hyppään mukaan tähän ketjuun - lyhyesti nyt tämmöinen omaan napaan keskittyvä intro! Olen s35v ja HUSissa hoidossa, lyhyesti ehdimme pyörähtää OI+IUI hoidoissa, mutta valitettavasti siittiöt eivät selvinneet pakastamisesta kovin hyvin, joten yhden inssikierron jälkeen meidät siirrettiin jo ivf-jonoon. Nyt sitten luvassa on ivf/icsi. Periaatteessa seuraavasta kierrosta saisi ilmoittautua mukaan, mutta näyttää uhkaavasti siltä että kaksi varattua reissua osuvat niin huonoon saumaan että vasta kesätauon jälkeen päästään aloittamaan nämä hoidot :( Mietin kyllä jo että pitäiskö ottaa pistohommat reissuun mukaan jos kierto osuisi niin että uä aikoihin olisi jo takaisin kotona, mut tuntuu toi pistäminen kyllä kaikkinensa niin kammottavalta et en tiedä meneekö koko loma siinä pilalle... Harmittaa ihan sikana että ollaan joka välissä saatu odottaa pisin mahdollinen aika ja nyt sit parin sinänsä mukavan menon vuoksi siirtyy taas ties kuinka kauas...mut hyppään tänne linjoille mukaan jo fiilistelemään ja oppimaan :) Meillä on kumppanin vakavan sairastumisen vuoksi luomuna yrittämisen kielto ollut jo pidempään ja nyt kun hänellä hoidot ovat ohi ja vointi vakaa, saimme lähetteen hoitoihin.
Tervetuloa mukaan juttelemaan! :Smiling Face With Smiling Eyes: Henk.koht. en kokenut pistoksia juuri minään, eli en osaisi ajatella että vaikuttaisi lomailuun mitenkään. Pistäminen itsessään kaikkinensa ei kestä kuin pari minuuttia kun ottaa kaiken valmistautumisen huomioon, eikä niistä itselle ainakaan tullut mitään oloja. Se että miten aikataulutukset muuten menee, niin niihin en osaa sanoa ja teillä tietysti on ihan hyvin aikaa iän puolesta.

Itse koen etten ole voinut siirtää hoitoja, koska syksyllä täytän 39v ja sit pyörähtää viimeinen vuosi julkisten palveluiden parissa käyntiin. Toki jos alkioita jää pakkaseen, niin niitä saa myöhemmin käyttää, mutta itse stimulaatioita ei sit enää tehdä. Näissä asioissa huomannut, että vaikka aika matelee, se samalla kuluu yllättävän nopsaan. Vuosi mennyt lähetteestä, ilman mitään varsinaista tulosta.

Omanapailuna, ensi viikon maanantaille ultra, jotta nähdään miten kohdun limakalvo kehittyy ja folliikkeli kehittyy kun tehdään PAS luomu kiertoon. Ovulaatio osunee vapun tienoille, joten PAS todennäköisesti vasta sitten seuraavalla viikolla. Kysäisin samalla että otetaanko hoidoissa jotenkin huomioon kaksi perättäistä keskenmenoa (kkm ja kemiallinen), niin vastaus oli ettei vielä tarvitse huolestua tai tehdä keskenmenoselvityksiä. Itse olen erimieltä, mutta tätä se on julkisella. Oletan, että jos vielä tulisi keskenmeno, niin sitä tutkittaisiin jotenkin, tai sitten meen yksityiselle ja pyydän lisätutkimuksia.

Miten muilla, joilla on ollut keskenmenoja, missä kohtaa niitä on alettu tutkia (alkiodiagnostiikkaa, kohdun limakalvoa tms) tai tehdä jotain asialle hoitojen suhteen?

Tervetuloa mukaan juttelemaan! :Smiling Face With Smiling Eyes: Henk.koht. en kokenut pistoksia juuri minään, eli en osaisi ajatella että vaikuttaisi lomailuun mitenkään. Pistäminen itsessään kaikkinensa ei kestä kuin pari minuuttia kun ottaa kaiken valmistautumisen huomioon, eikä niistä itselle ainakaan tullut mitään oloja. Se että miten aikataulutukset muuten menee, niin niihin en osaa sanoa ja teillä tietysti on ihan hyvin aikaa iän puolesta.

Itse koen etten ole voinut siirtää hoitoja, koska syksyllä täytän 39v ja sit pyörähtää viimeinen vuosi julkisten palveluiden parissa käyntiin. Toki jos alkioita jää pakkaseen, niin niitä saa myöhemmin käyttää, mutta itse stimulaatioita ei sit enää tehdä. Näissä asioissa huomannut, että vaikka aika matelee, se samalla kuluu yllättävän nopsaan. Vuosi mennyt lähetteestä, ilman mitään varsinaista tulosta.

Omanapailuna, ensi viikon maanantaille ultra, jotta nähdään miten kohdun limakalvo kehittyy ja folliikkeli kehittyy kun tehdään PAS luomu kiertoon. Ovulaatio osunee vapun tienoille, joten PAS todennäköisesti vasta sitten seuraavalla viikolla. Kysäisin samalla että otetaanko hoidoissa jotenkin huomioon kaksi perättäistä keskenmenoa (kkm ja kemiallinen), niin vastaus oli ettei vielä tarvitse huolestua tai tehdä keskenmenoselvityksiä. Itse olen erimieltä, mutta tätä se on julkisella. Oletan, että jos vielä tulisi keskenmeno, niin sitä tutkittaisiin jotenkin, tai sitten meen yksityiselle ja pyydän lisätutkimuksia.

Miten muilla, joilla on ollut keskenmenoja, missä kohtaa niitä on alettu tutkia (alkiodiagnostiikkaa, kohdun limakalvoa tms) tai tehdä jotain asialle hoitojen suhteen?
Mun alkukuun plussa muuttui reilu viikossa negatiiviseksi, eli kemiallinen ja edellinen oli kkm 😞. Kohta taas uusi siirto mutta alkaa käydä raskaaksi. Mulle sanottiin yksityisellä että tutkitaan kolmen keskenmenon jälkeen, enkä tiedä lasketaanko kemiallista edes siihen mukaan. Ollaan vasta reilu 30v, seuraavaksi olisi varmaan alkiodiagnostiikka joka on todella kallista yksityisellä jonne palanut nyt jo pitkälle toista kymmentä tuhatta.

Mun alkukuun plussa muuttui reilu viikossa negatiiviseksi, eli kemiallinen ja edellinen oli kkm 😞. Kohta taas uusi siirto mutta alkaa käydä raskaaksi. Mulle sanottiin yksityisellä että tutkitaan kolmen keskenmenon jälkeen, enkä tiedä lasketaanko kemiallista edes siihen mukaan. Ollaan vasta reilu 30v, seuraavaksi olisi varmaan alkiodiagnostiikka joka on todella kallista yksityisellä jonne palanut nyt jo pitkälle toista kymmentä tuhatta.
Meillä siis ihan sama tilanne keskenmenojen suhteen, meillä alkuvuodesta kkm ja nyt kemiallinen. Suomessa tunnutaan menevän vielä pitkälti kolmen keskenmenon säännön mukaan, kun esim jenkeissä pidetään kahta peräkkäistä jo tutkittavana asiana ja niihin lasketaan myös kemiallinen.

Hei pitkästä aikaa.

Ilmoittauduin pas:n, 2 morulaa pakkasessa. Aloitin prednisonin ja zumenonin. Onko kellään kokemusta zumenonista? Hoitaja sanoi ettei ovulaatiota tule tämän lääkkeen yhteydessä, eli follia ala edes kasvamaan.. Käytetäänkö tätä yleisesti pas:n yhteydessä?

Mulle tuli mieleen sellainen kysymys, että oliko nyt niin, että tämän munasolujen keräyksen jälkeen on odotettavissa jotain vuotoa? Onko teillä alkanut ja monenko päivän jälkeen? Mulla meni jotenkin ohi se kohta mitä hoitaja siitä sanoi.

Taas niin perus, kun odottelee menkkojen alkamista hoitojen takia niin eipä kuulu. Pari edellistä kiertoa oli vain 20 päivää, nyt menossa kp 28. Eilen alkoi rusehtava valkovuoto, joten eiköhän ne sieltä ala, mutta muistelen että aikataulutuksen takia pistot ois hyvä aloittaa vkl. Lähinnä mietin et pe ois varmaan hyvä olla sit ultra, mutta kannattaako moinen, jos menkat eivät ole alkaneet... Suurella todennäköisyydellä alkavat tänään tai huomenna Synarelasta huolimatta.

Hei pitkästä aikaa.

Ilmoittauduin pas:n, 2 morulaa pakkasessa. Aloitin prednisonin ja zumenonin. Onko kellään kokemusta zumenonista? Hoitaja sanoi ettei ovulaatiota tule tämän lääkkeen yhteydessä, eli follia ala edes kasvamaan.. Käytetäänkö tätä yleisesti pas:n yhteydessä?
Mulla just reilu viikko Zumenonia takana 😊 käytetään lääkkeellisissä kohdun limakalvon paksuuntumiseen ja silloin just ovulaatio estyy. Mulle lääkäri ehdotti, ettei siirto osuis väärälle päivälle. Ei oo tullu mitään oireita.

Mulle tuli mieleen sellainen kysymys, että oliko nyt niin, että tämän munasolujen keräyksen jälkeen on odotettavissa jotain vuotoa? Onko teillä alkanut ja monenko päivän jälkeen? Mulla meni jotenkin ohi se kohta mitä hoitaja siitä sanoi.
Mulla ei tullu vuotoa, osalla tietysti voi tulla. OHSS tuli ja VTI, mutta meni sitte antibiooteilla ja levolla.

Menkat alko viikko keräyksen jälkeen😊

Kiitos! Mä itseasiassa jossain masennuksen aallossa vähän sekoilin, koska näiden reissujen väliin mahtuu kuitenkin yksi kierto eli toivoa on päästä aloittamaan jo ennen kesätaukoa :) Meillä on kaikki mahdolliset tapaamiset siirtyneet sairastumisten vuoksi, sit piti mennä kumppanin sairauden vuoksi psykologille ja sinnekin oli se 3 kk jono, ja kun yritin kysellä kelpaako yksityinen, en saanut koskaan edes vastausta :D

Toi on kyllä vähän harmillista julkisella et tuntuu et koko ajan tehdään tavallaan se vähin, eikä mitään hötkyillä missään kohdassa. Ja just toi et aika koko ajan kuluu eteenpäin ja se on kuitenkin sekä onnistumista heikentävä tekijä että myös rajallinen tässä lapsen hankinnassa.

Mulla ei tullut mitään vuotoa keräyksen jälkeen, menkat pari päivää myöhässä, 16pv keräyksen jälkeen.

Me saatiin just tieto, että 7/10 munasolusta oli hedelmöittynyt! ❤️🔥 Pelkäsin pahinta ettei yhtään olisi, mutta vaikuttaa hyvälle. Vielä ei saa liikaa innostua koska pari viikkoa menee siinä kun selvitetään onko mikään niistä terve. Mulla on ikää sen verran paljon, että on iso riski siinä. Mutta hiukan iloitsen jo tästä pienestä onnenhippusesta kaikkien pettymyksien jälkeen. 🤗

Kiitos @Sarsabutt ja @Ananas88 vastauksista. Mun mielestä lääkäri käski pidättäytymään petipuuhista jos vuotoa ilmenee, mutta jos ei sitä tule niin uskaltaiskohan sitä viikonloppuna jo hiukan peittoa heilutella? Mulla ei siis ole oikeen mitään tuntemuksia, ainoastaan vasemmalla puolen hiukan kun sitä ronkittiin kovemmin. Mutta kipuja ei ole.

@Mimosa_ sehän perustuu siihen, että jos kohdussa ja/tai munasarjoissa on haava, niin seksi altistaa tulehduksille. Useinhan munasarjoihin mennään emättimen kautta, mut joskus myös joudutaan menemään kohdun kautta. Keskenmenossa oli sama sääntö, että niin kauan kuin on vuotoa, ei saa harrastaa seksiä, mennä uimaan/kylpyyn tms., koska se lisää tulehduksen riskiä.

Viikon kuluttua keräyksestä vois kuvitella, että mahdolliset haavat olis jo parantunut, kun kyseessä ei oo yhtä iso haava kuin istukan irtoamisen jälkeen, mutta muiden sitä on hankala sanoa.

Onnea isohkosta saaliista! :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Mä äsken romahdin taas ihan totaalisesti, kun äiti lähetti viestin että joko on vauvauutisia... En oo muutamaan päivään itkenyt tai miettinyt asiaa, ja suorastaan vituttaa, kun äiti kuitenkin tiesi, että ollaan IVF hoidoissa ja että saatiin keskenmeno. Jotenkin kuvittelin, että olis tajunnut olla kysymättä, kunnes kerron jotain. Mä en mitään muuta haluais niin paljoa, kuin että vois kertoa kaikille ihanasta uutisesta ja sen sijaan sitä miettii, et mitä jos ei enää onnistuta. :loudlycrying: Meni kyllä päivä ainakin hetkellisesti pilalle.

Pääsin kuin pääsinkin viimein kirjautumaan tänne ihan kunnolla!

@Sarsabutt onpa kyllä tahditonta omalta äidiltä :loudlycrying: toisaalta tajuan senkin että jos ei ole lapsettomuutta kokenut niin sitä ei vain muut ymmärrä kuinka herkkä paikka se onkaan, ja isovanhempana varmasti odottaa uutisia. Mutta silti... Tsemppiä sinulle!

@Jupiter34 älä anna pistosten liikaa vaikuttaa elämään, se on tosiaan vain pari minuuttia pois päivästä eikä itsellekkään aiheuttanut juuri mitään oloja. Ota vain rohkeasti piikit mukaan reissuun, parin pistoksen jälkeen se alkaa sujua jo tottuneesti rutiinilla eikä se elämää häiritse, voit nauttia lomasta rauhassa! Sanoisin kuitenkin että älä myöskään lykkää hoitojen aloitusta, jos ei ole pakko, näissä hoidoissa vierähtää helposti enemmän aikaa kuin etukäteen ajattelisi, jos kaikki ei menekään putkeen heti ekalla kierroksella! Monesti kun eka kierros on vähän semmoista harjoittelua, valitettavasti. Hyvä kuitenkin että teillä on vielä aikaa, jos käy niin että loma sattuisi väärään aikaan hoitojen kanssa. Tsemppiä hoitoihin!

Mulla menossa nyt rv 5+4. Ilmoittauduin jo tuonne joulukuisten keskusteluryhmään vähän varovasti arastellen, jotenkin tosi vaikea luottaa ja käsittää koko raskautta. Puolitoista viikkoa varhaisultraan ja ehkäpä siellä asia toivottavasti viimein konkretisoituu. Esikoiseen verraten tämä alkuraskaus on ollut erittäin oireeton ja sekin vähän pelottaa! Tosin nyt parina päivänä huomaan yskiessä tai aivastaessa kipua alavatsalla, niin kuin joku venyisi! Silti tekisi mieli tehdä testejä koko ajan!:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toistaiseksi olen saanut itseni pidäteltyä varsinaisen testipäivän jälkeen.

Aion vielä ainakin hetken aikaa lueskella teidän juttuja täällä ja tsempata ja toivoa plussatuulia teille jokaiselle! Olikos täällä nyt juuri piinailijoita?

Takaisin