IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa kaikki!

Vertaistukea hakemassa ja siksi ajattelin liittyä tänne keskusteluun mukaan!

34-vuotias yhden 5-vuotiaan lapsi. Hoidot aloitettiin puolison kanssa inseminaatioilla huhtikuussa 2024 ja nyt syksyllä siirryttiin ivf jonoon. Tänään alkoi kuukautiset ja päästiin ilmoittautumaan hoitoihin. Lyhyellä kaavalla mennään ja pistokset alkavat ylihuomenna. Jännittää!

Taustasta sen verran, että ehkäisy ollut poissa käytössä vuodesta 2017 heinäkuu ja esikoinen (ainut lapsi) syntynyt 2020 alkuvuodesta.

Yritetty ollaan välillä enemmän ja välillä vähemmän. Toki välissä oli tietenkin raskaus ja esikoinen syntyi sektiolla eli sen jälkeen piti välttää raskautumista vuoden sisällä synnytyksestä. Aktiivista yrittämistä ja tikuttamista vuodesta 2023 jolloin hoitoihinkin päädyttiin loppuvuodesta gynen suosituksesta. Hoidot alkoivatkin tutkimuksilla 2024 tammikuussa.

Minulla tutkimusten mukaan on kaikki ok. Miehellä lievä astenozoospermia joka tuli selville vasta tässä hoitojen aloituksessa mutta ei ole selvää onko ollut jo esikoisen yrittämisen aikoihin.

Jokatapauksessa mukava tutustua teihin ja mukava saada vertaistukea täältä + sukeltaa ihan kunnolla tähän hoitokuplaan täällä ryhmässä kun tätä ei jaksa juurikaan vatvoa ”oikeassa elämässä” jatkuvasti. :)

Pystyn niin samaistumaan näihin tunteisiin ❤️ miten punktio meni? Toivon teille niin kovasti hyvää saalista 🤞
Kiitos kysymästä ❤️ Minäkin olisin niin toivonut hyvää saalista. Punktio itsessään meni hyvin, aavistuksen enemmän tuntui kuin viimeksi, mutta 0-10 kipuasteikolla tuskin edes 1. Ei myöskään juuri kipua jälkeenpäin. Munasoluja saatiin 7, mutta jo eilen oli tietona, etteivät kaikki todennäköisesti ole kypsiä, koska osa tuli pienehköistä follikkeleista. Juuri sain soiton hedelmöitystuloksista - vain 3 munasolua oli ollut kypsiä ja niistä vain 1 normaalisti hedelmöittynyt 😭 Toiseen kypsään oli ilmeisesti mennyt 2 siittiötä ja kolmas ei ollut hedelmöittynyt ollenkaan - biologi epäili, että se olisi kypsynyt valmiiksi vasta maljalla.
Biologi ehdotti maljaviljelyn jatkamista ja siirtoa päivänä 5, jolloin ois mahdollista pyytää kotikunnalta uutta maksusitoumusta jos alkio ei selviäisikään siirtoon. Oon tietysti buukannut reissun viikonlopulle 😭 Aiemmin kirjoitinkin, että tuntuu, että aina kun yrittää elää ja suunnitella jotain muutakin elämää kuin tätä lapsettomuuspaskaa niin aikataulut lyö naamaan isosti.. niin taas. Sovittiin nyt, että jos alkio näyttää huomenna erityisen hyvältä, se siirretään. Jos ei, viljelyä jatketaan ja siirretään myöhemmin PAS:na. Jos alkio ei selviä, pyydetään uutta maksusitoumusta. Toki maksusitoumus yhteen IVF-kierrokseen on vielä jäljellä.
En tiedä miten tästä eteenpäin. Olen aivan lyöty ja paskana ja pelkään kuollakseni, ettei me tulla koskaan saamaan yhteistä biologista lasta. Pelkään, että mahdollisuutemme meni jo ja olemme seilanneet silmät kiinni, mistään mitään tajuamatta hedelmättömyyden satamaan..

Onko muilla ollut punktiokiertoa seuraava kierto jotenkin poikkeuksellinen? Mulla on nyt kp23 ja lämpöjen vaihtelun ja tuntemusten mukaan menkat alkaisi jo pian. Ikinä ei oo ollut aiemmin alle 27 päivän kiertoa..
Minäkin kuulisin mielelläni millainen muilla ollut munasolukeräyksen jälkeinen kierto. Muistelen muutaman täällä kirjoittaneen aiemmin, että kierto olisi palautunut normaaliksi heti. Itselläni vasta keskivaihe menossa, mutta laskeskelen jo milloin kuukautiset voisi alkaa ja milloin seuraava mahdollisuus ilmoittautua hoitoon.

@pääskyläinen ikävä kuulla, että huonoja uutisia. Voimia pettymyksen ja vaikeiden tunteiden käsittelyyn. Osaatko sanoa miksi osa jäi pieniksi? Tai miksi keräys tehtiin jo nyt, eikä kasvatettu isommiksi? Olisivatko isoimmat sitten menneet ylikypsiksi? Tunnistan hyvin tarpeen elää muuta elämää ja sen kuormituksen, joka tästä jatkuvasta aikatauluttamisesta aiheutuu. Ja tosiaan sen kerran kun suunnittelee jotakin kivaa ja muuta tekemistä, niin aikataulut heittääkin ympäri.

Muokattu viimeksi:
@pääskyläinen ikävä kuulla, että huonoja uutisia. Voimia pettymyksen ja vaikeiden tunteiden käsittelyyn. Osaatko sanoa miksi osa jäi pieniksi? Tai miksi keräys tehtiin jo nyt, eikä kasvatettu isommiksi? Olisivatko isoimmat sitten menneet ylikypsiksi? Tunnistan hyvin tarpeen elää muuta elämää ja sen kuormituksen, joka tästä jatkuvasta aikatauluttamisesta aiheutuu. Ja tosiaan sen kerran kun suunnittelee jotakin kivaa ja muuta tekemistä, niin aikataulut heittääkin ymympäri.
Kiitos 🫂 Minulla lääkitykset menneet maksimi-annoksilla, mutta follikkelit eivät ole megaisoiksi kasvaneet. Eiköhän se johdu hedelmällisyyden ehtoopuolesta, jos maksimi-piiskauksellakaan eivät kasva.. Viimeksi punktio oli kp15, nyt kp14. Sitä itsekin nyt mietin, olisiko kypsien tilanne eri jos punktio olisikin tehty tänään 😭 Kuitenkin neljä seitsemästä epäkypsiä.. Punktiopäivä varmaan valitaan perustuen ultralöydökseen ja valistuneeseen arvaukseen, ja nyt kävi näin 🤷🏻‍♀️
Kuulisin mielelläni jos jollain vastaava kokemus, mutta seuraava IVF tuottanut paremman tuloksen..? Aiemmin suhtauduin toiveikkaasti mahdollisiin tuleviin IVF-kierroksiin, koska ensimmäinen meni hedelmöittymisien suhteen hyvin, vaikka soluja olikin vähän. Nyt on vedetty matto jalkojen alta toivon suhteen 😞

Kiitos 🫂 Minulla lääkitykset menneet maksimi-annoksilla, mutta follikkelit eivät ole megaisoiksi kasvaneet. Eiköhän se johdu hedelmällisyyden ehtoopuolesta, jos maksimi-piiskauksellakaan eivät kasva.. Viimeksi punktio oli kp15, nyt kp14. Sitä itsekin nyt mietin, olisiko kypsien tilanne eri jos punktio olisikin tehty tänään 😭 Kuitenkin neljä seitsemästä epäkypsiä.. Punktiopäivä varmaan valitaan perustuen ultralöydökseen ja valistuneeseen arvaukseen, ja nyt kävi näin 🤷🏻‍♀️
Kuulisin mielelläni jos jollain vastaava kokemus, mutta seuraava IVF tuottanut paremman tuloksen..? Aiemmin suhtauduin toiveikkaasti mahdollisiin tuleviin IVF-kierroksiin, koska ensimmäinen meni hedelmöittymisien suhteen hyvin, vaikka soluja olikin vähän. Nyt on vedetty matto jalkojen alta toivon suhteen 😞
Mulla vähän vastaava tulos, ekassa ivf:ssä joku 7 follia, joista 5 solua, joista 4 kypsiä ja jokainen saatiin siirtokelpoisiksi saakka. Ja sitten toisessa ivf:ssä myös 7 follia, soluja 5, mutta vain kaksi kypsää ja hedelmöittyivät, mutta niistä vain toinen pääsi blastoksi ja siirtoon. Eli en tiedä mitä odottaa seuraavalta kierrokselta... Ainakaan odotukset eivät ole kovin korkeat.

Minä myös täällä olisin kiinnostunut keräyksen jälkeisistä kierroista 😄 Nyt sentään tämä välikierto alkoi niin on taas vähän fiksumpi, mutta kovasti sitä miettii ja laskeskelee, koska se eka PAS voisi olla mahdollinen.

@pääskyläinen oon niin pahoillani 💔 Mikä ryöppy tuleekaan aina kaikkia ikäviä tunteita, kun tässä (ylipäätään paskalla) matkalla tulee vastoinkäymisiä. Ja tämä aikatauluttaminen, kun miettii koska ehkä mahdollisesti tapahtuisi asia x ja voisi tehdä asian y.

Useampi kysynyt keräyksen jälkeisestä kierrosta. Mulla se on ollut noin viikon mun normaalia kiertoa pidempi molempien punktioiden jälkeen, joten sitä seuraavaa siirtoaikaa on ollut mahdoton arpoa yhtään oikealle suunnalle. Ja siis koskaan muutoin mun kierto ei ole yli 30 päivää ollut, ennemmin pitkästi alle. Myös yhdellä ystävällä oli joku järjettömän pitkä kierto se punktiosta seuraava.
Eli voi olla että sieltä tulee mitä kenellekin on tullakseen 🥲

Viimeksi kerroin kun meillä 8 munasolusta 7 hedelmöittyi ja tehtiin tosiaan picsi. Saatiin yksi siirtoon eilen, mutta suuri pettymys kun ei saatu mitään pakkaseen. Tähän siirtoon loppuu meidän hoidot kävi, miten kävi. 😭❤️
Yksityinen ei ole vaihtoehto? 😐

Viimeksi kerroin kun meillä 8 munasolusta 7 hedelmöittyi ja tehtiin tosiaan picsi. Saatiin yksi siirtoon eilen, mutta suuri pettymys kun ei saatu mitään pakkaseen. Tähän siirtoon loppuu meidän hoidot kävi, miten kävi. 😭❤️
Arvostan, että olette tehneet päätöksen siitä, että nyt se loppuu. Meillä tehtiin päätös, että tähän toiseen IVF:ään loppuu meidän hoidot, kun alkioita kuitenkin on ollut siirrettäväksi aivan riittävä määrä.
Nyt, kun alkiot alkaa olla vähissä, pelottaa että en pystyisi pitämään päätöstäni sittenkään. IVF on minulle aivan järkyttävää tuskaa joten pitänee palata vanhoihin päiväkirjoihin mikäli hoidot kolkuttelevat mielessä enää ikinä.

Toivon teille niin paljon myötätuulta tämän ainokaisen matkaan. 🌈

Arvostan, että olette tehneet päätöksen siitä, että nyt se loppuu. Meillä tehtiin päätös, että tähän toiseen IVF:ään loppuu meidän hoidot, kun alkioita kuitenkin on ollut siirrettäväksi aivan riittävä määrä.
Nyt, kun alkiot alkaa olla vähissä, pelottaa että en pystyisi pitämään päätöstäni sittenkään. IVF on minulle aivan järkyttävää tuskaa joten pitänee palata vanhoihin päiväkirjoihin mikäli hoidot kolkuttelevat mielessä enää ikinä.

Kiitos! ❤️ Vähän kuitenkin helpottaa kun ei ole täysin lapseton ja on ennestään kolme lasta ICSI-hoidoilla ❤️

En tiedä oletteko te julkisella vai yksityisellä hoidoissa, mutta jos on mahdollisuus vielä kerran sitä yrittää niin suosittelen, ettei ei jää myöhemmin tulevaisuudessa kaivamaan mieltä. ❤️

@pääskyläinen olen pahoillani 💔 tiedän että tuossa vaiheessa on vaikea olla positiivinen mutta toivotaan että teillä on yksi hyvä mahdollisuus käytettävissä.

Itse olen ollut todella lannistunut edellisen kierroksen jälkeen. Eilen tuli aikataulu uuteen kierrokseen joka tulee ajoittamaan huhti-toukokuun vaihteeseen. Tunteet heittelee laidasta laitaan toivon ja epätoivon välillä. Huomaan että muutaman kuukauden päästä lähestyvä syntymäpäivä lisää vaan ahdistusta 😒

Hei pitkästä aikaa! Olin aktiivinen palstalainen taannoin. Tuloksettomat siirrot sen kun jatkuvat, ja on tullut pidettyä taikoa palstalta tässä pitkään. ”Ikävä” huomata, että muutama tuttu nimi täällä vielä pyörii, ehkä joku vielä minut muistaa 🫣

Luulen, että mulla on ollut tarve keskittyä vain itseensä, joten palstalu on ollut hyvä pitää hetken tauolla.

Tällä hetkellä piinailen 6 päiväisen ”hienon” pakastealkion nro 10 siirron onnistumista. Lääkkeenä Terolut 3xpv ja Cyclogest 2 krt päivä rv 8 saakka jos plussa tulisi. Lisäksi oli kiinnittymispistos, kuten joka siirrossa on ollut.

Koska hoitoja ja tuloksettomia siirtoja on näin suuri määrä, on toivo pienempi tunne kuin epätoivo. Tuntuu, että kaikki muut menee ohi, ja plussia napsuu kaikille muille aina toisella siirrolla jo.

Minulla ei siis ole mitään syytä tiedossa miksi hyvälaatuiset alkiot eivät vain tartu matkaan. Kuitenkin on myös ERA tehty ja siirtopäivää myöhäistetty nyt sitten neljän alkion osalta.

Otan kaikki vinkit vastaan näiden Cyclojen kanssa - lääke, jota inhoan niin paljon 🫣😫

Olisi niin paljon helpompaa näiden hormonimäärien kanssa jos tietäisi että ”lopussa kiitos seisoo”.
Onnea ja voimia piinailuun, @Cha-cha !

Cycloista sen verran, että minulle ne eivät sopineet (aiheuttivat ärsytystä limakalvoilla, ja vuotoa joka tietysti huolestutti testaamisajankohtaa odotellessa), joten lääkäri määräsi pistettävää progesteronia (Pleyris). Eihän ne lisäpistokset tietenkään kivoja olleet, kaiken muun pistelyn jälkeen, mutta helpottivat oireita heti. Se oli myös se kierros kun tärppäsi (otin myös prenidsolonia ja aspiriinia).

Ymmärrän hyvin tuon epätoivon ja turhautumisen, varsinkin kun ei tiedä miksi alkiot ei kiinnity. Toivon todella että tämä kierros tuo hyviä uutisia!

Meillä siirrettiin 10 "hyvännäköistä" alkiota (osa blastoja) kunnes vaihdoimme toiselle hoidontarjoajalle, joka pystyi tekemään alkiodiagnostiikan. Se oli meille ratkaiseva tekijä, ja lääkäri sanoi suoraan että mun iässä (44 v.silloin) hyvien munasolujen määrä on prosentuaalisesti niin pieni, että turhien siirtojen välttämiseksi ne olisi hyvä testata. 4 stimulaatiosta (yksi tulokseton dual stim) saatiin 19 alkiota, joista 2 oli ok. Siinä meni 5kk +1 kk ERA:n, mutta ensimmäisen terveen alkion FET toi vihdoin toivotun tuloksen... Ja tuossa se nyt nukkua tursottaa, kaunis pieni poika 💝

@pääskyläinen Oon pahoillani teidän tilanteesta. ❤️‍🩹 Kysyit kokemuksia paremmista hoitokierroksista. Meillä toinen ivf/icsi oli ”tuottoisampi” kuin eka:
1. 8 munasolua, 5 kypsää, 2 hedelmöittyi. 1 tuoresiirtosiirto, pakkaseen ei mitään.

2. ⁠9 munasolua, 7 kypsää, 4 hedelmöittyi. 1 tuoresiirto, pakkaseen ei mitään.

Maksimi annostukset, eksssa Golal f ja tokassa Menopur.

Saatiin myös varma tieto että huhtikuun kierrosta saadaan ilmoittautua julkisen VIIMEISEEN hoitoon. 😓💫 Sain lähetteitä labroihin ennen sitä, jossa pitää käydä kp 2-5, eli alkaispa menkat niin pääsis sitä hoiteleen.
Muuten samat hommat, mutta nyt suunnitelmassa oli D3 alkion siirto, kun aiemmin ollu D5. Ja lopuille pitkät viljelyt..
Että kuinka surulliselta toi julkisen vika hoito kuulostaa. Ei ainakaan vähennä näitä paineita ja tätä suorittamisen tunnetta. 😔

Keräyksen jälkeiset kierrot oli mulla ihan normit. Nyt odottelen uuden kierron alkamista toisen ivf jälkeen. Eli en osaa sanoa varmaksi palautuuko oikea rytmi, mutta uskoisin niin.
Kukaan ei nyt kysynyt, mutta käytön Flo ilmais sovellusta kiertojen seuraamiseen. Ollut ihan riittävä.

@Selja89 tääläkin lähestyvä syntymäpäivä jo kaivelee mieltä.. 🥲

Meillä tehty julkisella yksi ivf, joka oli täysin tulokseton, kun ei päästy yhteenkään siirtoon. Sitä ei lasketa kolmeen mukaan eli meillä vielä kolme yritystä jäljellä. Ikää on 38 vuotta, joten jos saadaan näistä hoidoista pienokainen ja myöhemmin toive sisaruksesta, niin ei mitenkään ehditä julkiselle hoitoihin. Olisi ihan huippua, jos seuraavasta saataisiin lapsi ja pakkaseen jäisi useampi, joista sitten sisarus jokusen vuoden päästä. Tässä kyllä tullut selväksi, että saa olla onnellinen, jos edes yhden lapsen saa.

@Jenny A. onko teillä tietoa vielä millä lääkkeellä 3. kierros tehdään? Meillä ollut lähes samanlaiset tulokset kahdesta edellisestä hoidosta 1. Ivf ovaleap ja 2. Icsi Menopur. Nyt kolmannelle suunniteltu uudestaan icsi ja lääkkeenä Pergoveris. Eikä mitään puhetta mistään lisä labroista tai muista lisätutkimuksista 🤷🏼‍♀️

@Selja89 Lääkkeinä Synarela ja Menopur. Itseasiassa irrotuspiikistä ei ollut mainintaa mutta eiköhän se Ovitrelle taas oo. Tokalla kerralla otin 1,5 kynää.

Ne labrat tuli varmaan vähän niinku mun omasta pyynnöstä. Kysyin oisko esim. ferritiinin mittaamisesta jotain hyötyä, niin otetaanpa noita muitakin nyt sit samalla kertaa? 🤷🏼‍♀️

@Selja89 Lääkkeinä Synarela ja Menopur. Itseasiassa irrotuspiikistä ei ollut mainintaa mutta eiköhän se Ovitrelle taas oo. Tokalla kerralla otin 1,5 kynää.
Kiva kuulla, että jollain muullakin määrätty Ovitrellea 1,5 kynää. Mulla tuollainen resepti ja lääkäri sanoi, että ultralöydösten perusteella sitten päätetään onko Ovitrellen määrä yksi vai puolitoista. Perusteliko lääkäri miksi tuollainen annos ja koitko hyödylliseksi?

Takaisin